Tips om je doelgroep te bereiken

Wil je ook graag een website waarbij de teksten een toevoeging zijn in plaats van enkel en alleen een invulling? Ben je opzoek naar wat nu eigenlijk zou kunnen aanslaan op jouw website of heb je het idee dat je teksten niet het gewenste resultaat leveren? Dan heb ik een aantal snelle tips voor je, waar je ongetwijfeld mee kan scoren!

Wie is je doelgroep?

Een tekst op papier zetten is zo gedaan wanneer je een klein beetje fantasie hebt. Echter een inhoudelijk goede tekst schrijven vraagt iets meer. Voordat je aan een tekst kan beginnen, of dit nu een blog is of content voor de website, is het belangrijk dat je weet voor wie je schrijft. Bepaal de doelgroep: wie zijn jouw lezers en of potentiële klanten en benader je ze in de u-vorm of in de jij-vorm. Vraag jezelf ook eens af: wat wil jouw lezer/klant vinden op jouw website. Door deze zaken in kaart te brengen kun je gericht gaan schrijven. Belangrijk is dat je een schrijfstijl met woorden gebruikt die jouw doelgroep nieuwsgierig maakt of naar opzoek is. Hoe je dat weet? Zoekwoorden is de KEY!

Zoek de juiste woorden

Hierboven haalde ik het al even aan; zoekwoorden. Voordat je één letter op papier zet is het goed om eerst echt onderzoek te doen. Dit onderzoek gaat je verder helpen. Dit onderzoek laat je namelijk zien waar jouw doelgroep naar opzoek is. Door op deze woorden een passende tekst te schrijven sla je twee vliegen in één klap: je laat je doelgroep zien dat je weet wat ze willen én je laat Google zien dat jij heel goed begrijpt hoe de wereld van SEO teksten werkt. Je teksten gaan namelijk beter scoren in de Google resultaten waar je ook weer nieuwe potentiële klanten mee aan kan trekken. Eigenlijk sla je dus drie vliegen in één klap! Een goede tool om zoekwoorden te analyseren is KWFinder, het is een betaalde tool echter mag je dagelijks 3 zoekwoorden gratis onderzoeken.

Gebruik een trechter

Je tekstopbouw is naast de inhoud een zeer belangrijke. Je hebt 2 vormen waarin je een goede tekst kan opbouwen. De trechter methode; je houdt je inleiding heel algemeen, waardoor je dus in eerste instantie oppervlakkig van alles deelt. Dit doe je bijvoorbeeld met open vragen zoals ‘is het je wel eens opgevallen dat niet iedere tekst even goed in elkaar zit?’ of ‘weet jij hoe je de beste teksten kunt schrijven voor je doelgroep?’. Je houdt het open en neemt de lezer van het stuk mee in de trechter, waar je dus naarmate het stuk vordert je meer in detail treedt over die oplossing of dienst die jij biedt.

De omgekeerde trechter

De andere methode is de omgekeerde trechter methode: je valt in je inleiding gelijk met de deur in huis. Je brengt meteen het probleem in kaart én de oplossing. Bijvoorbeeld: ‘teksten op een website moeten altijd een toevoeging zijn. Dit bereik je enkel door te weten wie je doelgroep is, wat zij van je verwachten en of je teksten ook daadwerkelijk aanspreken’. Doordat je met deze methode de oplossing al gelijk biedt aan het begin, kun je in de rest van de tekst dit dieper toelichten. Met deze laatste methode bereik je misschien niet het effect van nieuwsgierigheid maar je kunt wel de tekst gebruiken om inhoudelijk op zaken in te gaan.

Killer ContentVertel niet zomaar een verhaal maar HET verhaal

Je lezers willen niet lezen om het lezen maar ze willen het verhaal achter het verhaal lezen. Klinkt dit zweverig? Dat hoeft het niet te zijn hoor! Het gaat erom dat je zichtbaar maakt wie de persoon/personen achter het bedrijf zijn. Hiermee creëer je online een gezicht. Dat gezicht spreekt mensen aan en daarmee krijg je een gunfactor. Wees wel alert: wanneer je een bedrijf hebt in bouwproducten dan zitten mensen echt niet te wachten op het verhaal dat je hier al over droomde toen je nog klein was. Wat men wel wil zien is dat er echte mensen aan het werk zijn achter de online wereld waar jij je in bevindt. Zo bouw je aan het vertrouwen met je klant.

Deel en vermenigvuldig

Entrepreneur Marcel Boekhoorn zei in de Quote 500: ‘’Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.’ Vaak zie ik op websites terugkomen dat we de klant of bezoeker overspoelen met onze feiten waardoor we ze een richting induwen. Tuurlijk, een goede website zorgt ervoor dat jouw klant zo enthousiast is, dat ze aan het einde van de tekst enkel en alleen nog de knop ‘kopen’ zoeken. Echter de grote vraag is: doe je dit door jouw klant iets op te leggen zonder dat je jouw kennis deelt, of ben je niet bang om jouw digitale deur wagenwijd open te zetten en je kennis te delen? Als ik dit op mijzelf zou betrekken in dit verhaal dan kan ik twee kanten op met deze blog. Kant 1 is jou overtuigen dat je mij moet inschakelen om jouw teksten zo goed mogelijk te krijgen. Kant 2 is mijn kennis te delen met jou zodat je verder kan om je online merk nog sterker te maken. Ik kies voor optie 2. Waarom? Omdat ik van mening ben dat wanneer ik mijn kennis deel met jou en jij met deze kennis aan de slag gaat, je ook weet waar je moet zijn als je toch ergens tegenaan loopt. Wanneer jij je kennis deelt met je doelgroep ga je zien dat mensen je onthouden en over je gaan praten. Het balletje komt in beweging…

Killer ContentWord geen Einstein

Een goede tekst schrijven neemt tijd in beslag. Deze schrijf je niet even in een pauze of een paar minuten waarin je even niks anders te doen hebt. Het is belangrijk dat je er tijd, energie en aandacht aan besteed. Echter je hoeft geen Einstein te zijn om een goede tekst te schrijven. Juist niet! Wanneer je teksten te ingewikkeld zijn, te lang of vol staan met ingewikkelde woorden, ben jij je doelgroep kwijt. Vergeet je doelgroep niet, wie leest je tekst?

Laat je punt geen komma zijn

Dit punt is een aanvulling op het allereerste punt dat ik met jullie deelde: je doelgroep. Jouw doelgroep heeft een verwachting. Voordat je überhaupt over een tekst schrijven nadenkt, bedenk welk punt jij wil maken met je tekst. Wat wil je bereiken en hoe ga je dit bereiken? Is tekst de manier om je boodschap over te dragen of kun je beter gebruik maken van afbeeldingen en quotes? Iedere tekst die je schrijft heeft een boodschap: de ene keer zal dit in de vorm van een stevige boodschap voor je lezer door middel van een call to action, de andere keer is dit het delen van een nieuwtje. Zorg dat men weet wat jouw boodschap is wanneer ze de laatste letter van je tekst lezen.

Killer ContentVerlies je doel niet uit het oog!

Wanneer ik zelf teksten schrijf, vind ik het allerbelangrijkste dat ik een boodschap heb gedeeld en een verhaal heb geschreven. Dit verhaal is niet afhankelijk van het aantal woorden welke ik typ. Het is afhankelijk van de toegevoegde waarde die de woorden hebben voor de doelgroep die ik benader. Een tekstschrijver, Copywriter, Storyteller, of hoe je het poppetje op de teksttaak ook wil noemen heeft een doel. Verlies dit doel niet uit het oog omdat wellicht niet al je teksten goed vindbaar zijn in Google of omdat je niet op ieder bericht feedback krijgt. Kijk nog eens goed naar je teksten en verhalen en beslis voor jezelf of jij bovenstaande stappen ook echt toepast!

Over Matthy van Rooijen

Matthy zet haar liefde voor woorden in bij Optima Media als Content Marketeer. Het verhaal achter het verhaal interesseert haar het meeste en ze is dan ook graag bezig met het verzamelen van de mooiste story's.