‘en iedereen van Groningen tot Zeeland ook’

Ben je op zoek naar meer omzet en ben je zeker van je product of dienst? Zo nee, lees dan vooral niet verder. Zo ja, laat me je drie essentiële pijlers tonen die ervoor zorgen dat jouw website in heel Nederland te vinden is – en daarbuiten.

Je bent de beste loodgieter van heel Gelderland. Of de beste bakker van Limburg. Misschien ben je wel de allerbeste tekstschrijver van Nederland en knalt jouw content alle concurrenten van het internet af.

Je hebt er hélemaal niets aan wanneer jouw website niet gevonden wordt. Je kunt namelijk niet verkopen aan mensen die nooit over die figuurlijke drempel komen.

Ho even, het is niet mijn schuld – er zijn gewoon te veel concurrenten

Steeds vaker merk ik dat bedrijven én particulieren het bijltje erbij neerleggen omdat zij denken dat de concurrentie simpelweg te groot is. Er bestaat geen enkele branche waarin geen kansen liggen op het gebied van vindbaarheid voor je blog. Letterlijk géén, nul, nada.

Denk je dat de concurrentie oppermachtig is, besef dan goed dat:

  • Het aantal zoekopdrachten dagelijks groeit;
  • De concurrenten óók hebben gestaan waar jij je nu bevindt;
  • Er nog geen enkele website is die álle bezoekers binnenhaalt;
  • David het in de meeste verhalen wint van Goliath.

Het begint bij motivatie en de juiste kennis. Wil je er écht voor gaan en weet je waar je op moet letten, dan heeft jouw blog binnen de kortste keren een landelijk bereik.

Belangrijk punt: je blog landelijk zichtbaar maken, dat is een geweldige doelstelling. Besef echter goed dat dit geen proces van dagen is (tenzij je echt in een heel kleine niche zit). Het kan makkelijk maanden duren voordat je echt bezoekers vanuit alle windstreken op je website ziet. Maar het gebeurt – en dat is het belangrijkste.

Blog schrijven – maar dan wel op de juiste manier

Het gaat vaak fout met zakelijke blogs. Veel ondernemers en website-eigenaren schrikken al direct af wanneer het woord ‘blog’ valt, maar het is een essentieel onderdeel van je website. Laten we ervan uitgaan dat jij een standaardstructuur gekozen hebt voor jouw website:

  • Een welkomstpagina
  • Verschillende diensten of producten (je verkooppagina’s)
  • Een contactpagina
  • Algemene voorwaarden/ Disclaimer

Met deze basis is niets mis, maar er ontbreekt iets. Iets van groot belang. Je moet er namelijk voor zorgen dat er een constante stroom aan nieuwe informatie op de website komt. Waarom? Omdat Google daar ontzettend gelukkig van wordt, nét als de lezers die trouw terugkomen omdat ze geïnformeerd willen worden.

Daarom zijn blogs van groot belang. Doe het wel op de goede manier. Schrijf content die relevant is voor de bezoeker, laat zien dat jij de expert bent op het gebied waarover je schrijft en help de lezer met concrete oplossingen en voorbeelden.

Onzinnige blogs waarin niets verteld wordt en waar niemand iets aan heeft, die staan al veel te veel op het internet. Heb jij toevallig slechte, onzinnige of nutteloze blogs op je zakelijke website staan? Haal die dan zo snel mogelijk weg, want ze zijn dramatisch voor je imago en je ranking.

Linkbuilding – allebei de varianten bij je blog!

Linkbuilding is van enorm belang. Niet alleen voor de gebruikers die zo veel makkelijker kunnen vinden wat ze zoeken, maar ook voor Google is het van onschatbare waarde.

De Google-bot doorzoekt namelijk heel het internet. Daarbij maakt het gebruik van een database, waarna verschillende websites ‘gecrawld’ worden. Staan er hyperlinks op de website, dan worden deze gevolgd door de bot.

Wat betekent dit nou concreet? Stel je voor dat je een gastblog geschreven hebt voor een website met een hoge autoriteit. Deze website wordt eerst door de bot gecrawld, en de bot ziet de link (met de juiste ankertekst). Google weet dan dat deze website jouw pagina relevant vindt en daarmee stijgt de ‘waarde’ van jouw pagina.

Met een hogere waarde komt jouw pagina hoger in de zoekresultaten te staan, waardoor meer mensen je pagina zien. Hierbij is het wel van groot belang dat het een natuurlijke, organische backlink is. Elke backlink waarbij staat dat het gesponsord is, is namelijk geen ruk waard voor Google.

Maar het kan nog véél erger. Onlangs kwam ik op een website terecht waar een gastblog geplaatst is. Scroll door naar de laatste alinea van deze blog waar niet alleen de backlink waardeloos gemaakt wordt, maar waar de eigenaar van de blog zelf aangeeft dat zij compleet ontevreden is over de dienstverlening. Oeps…

Opmerking: linkbuilding is altijd tweedelig. Niet alleen backlinks zijn belangrijk, ook interne linkbuilding is van groot belang. Aangezien interne linkbuilding het makkelijkst is, wordt externe linkbuilding vaak uitbesteed.

Zoekmachineoptimalisatie anno 2019 (dus stop nou eens met spammen)

Mijn collega schreef eerder al over de aanpassingen in de updates van Google. Alleen wordt daar niet altijd genoeg mee gedaan. Er zijn nog steeds veel klanten die opdrachten aanleveren als:

  • 500 woorden: zoekwoord ‘tandartspraktijk Elst’ 2% density
  • 500 woorden, 10x Ethereum kopen gebruiken in de tekst

Hoewel duidelijk is wat deze klanten willen bereiken, is dit niet meer de manier waarop Google werkt. En dat betekent dat je op een verkeerd spoor zit, want de meeste bezoekers komen namelijk via de zoekmachine op je website.

Google kijkt niet meer naar de ‘keyword density’ wanneer de resultaten opgesteld worden. Er wordt nu gekeken welke pagina het beste antwoord geeft op de zoekintentie van de gebruiker. Dus:

  • Jouw website moet concrete informatie geven over een bepaald onderwerp;
  • De mogelijke vraag (zoekintentie) van de gebruiker moet duidelijk beantwoord worden;
  • Google moet jouw website kunnen vinden.

Dat laatste punt is het lastigst. Heb je een jong domein zonder binnenkomende links van andere websites en is jouw domeinautoriteit nog lang niet stevig? Dan overweegt Google niet eens om jouw antwoord te tonen. Maar heb je dit alles wél voor elkaar, dan krijg je de fantastische mogelijkheid om in de featured snippets te belanden of gewoon op de eerste pagina te komen.

En dát maakt een wereld van verschil. Het lijkt niet altijd even relevant, maar meer dan 90% van de gebruikers van Google kijkt niet eens op de tweede pagina. Hier moet wel bij gezegd worden dat vooral de jongere generatie nóóit op de gesponsorde resultaten klikt. Dus je weg ‘omhoog kopen’, kun je eigenlijk wel vergeten.

Samengevat: zo wordt jouw blog in heel Nederland gevonden

Om je website vindbaar te maken in heel Nederland, moet je aan de slag. Je hebt teksten nodig waarin je de vragen van je bezoekers beantwoordt en met hyperlinks zorg je ervoor dat de bezoekers gemakkelijk kunnen vinden wat zij zoeken.

Zorg ervoor dat er genoeg binnenkomende links (backlinks) zijn, zodat de PageRank van de pagina’s op jouw website sterker wordt. Gebruik je de juiste interne linkjes met correcte ankerteksten op deze pagina’s, dan maak je andere pagina’s op je website ook beter vindbaar.

Oké, kan iemand me hierbij helpen?

Jazeker. Bel mijn collega’s op 088 06 66 176 en zij helpen je graag verder. Liever mailen? Geen probleem: schrijf naar hallo@optimamedia.nl en binnen een werkdag krijg je antwoord van ons. Tot zo!