optima-media-digital-marketing

Zo bereik je je doelgroep op Facebook

microcontent
Microcontent
9 december 2017
twitter seo
Met deze 3 tips zet je Twitter in voor SEO
2 juli 2018

Zo bereik je je doelgroep op Facebook

meer bereik op facebook

Als ondernemer zijnde heb je meerdere doelen, maar de belangrijkste daarvan is naamsbekendheid en het onder de aandacht brengen van jouw diensten en/of producten bij de juiste doelgroep om uiteindelijk omzet te genereren. Want laten we eerlijk wezen, uiteindelijk gaat het om het kassageluid. Katsjing! Alleen, hoe zorg je ervoor dat je niet verdwijnt in de grote massa? Hoe zorg je ervoor dat jouw posts, producten, artikelen in de newsfeed terecht komen van degenen die potentiële kopers of geïnteresseerden zijn?

Naamsbekendheid creëren

Wat ik je kan vertellen, zonder je te demotiveren, is dat het lastig is. En dat is niet omdat ik het jullie lastig wil maken, maar omdat Facebook zelf een lastig concept heeft bedacht. Om het beestje bij de naam te noemen, het algoritme van Facebook.

Dit zogeheten algoritme bepaalt wat de gebruiker wel en niet te zien krijgt. Als bedrijf wil je daar natuurlijk op inspelen. De hamvraag is alleen, hoe?! Facebook heeft een nieuwe update waarbij jij als gebruiker bepaalt wat jij op jouw tijdlijn ziet. Daar waar je tijdlijn voorheen met updates van vrienden, familie, entertainment en interessante webshops gevuld was, zie je nu alleen sporadisch wat voorbij komen. Dit doet je afvragen hoe het nou gaat met die ene vriend of familielid. Facebook houdt jouw interactie in de gaten. Als jij een specifieke vriend vaak spreekt op Facebook, zal eigenwijze Facebook ervoor zorgen dat je meer updates van deze vriend te zien krijgt op je tijdlijn dan een familielid die je niet of nauwelijks spreekt. Immers, denkt Facebook, dat jij die familielid helemaal niet interessant vindt. Jij wil alleen weten hoe het met die vriend gaat. Genoeg om de pot heen gedraaid, jij wil nu gewoon weten hoe dit algoritme werkt en waar het op reageert. Je hebt helemaal gelijk. Ik ga jou dat nu vertellen.

Hoe werkt het algoritme?

Het algoritme kan je zien als een mechanisch systeem dat fluctueert op basis van jouw bezigheden op Facebook.

  • Advertenties verbergen (laten we eerlijk wezen doen we allemaal)
  • Personen of pagina’s ontvolgen of volgen
  • Berichten rapporteren
  • Liken, delen of reageren op berichten

Kijkend naar bovenstaande handelingen kunnen we concluderen dat dit voor een Facebook gebruiker geen onbekende handelingen zijn. Op het moment dat je aan het scrollen bent door je tijdlijn ben je (on)bewust aan het filteren op relevant of irrelevant. Jouw vingers gaan in alle gehoorzaamheid van jouw hersenen automatisch liken, (ont)volgen, blokkeren, rapporteren, en reageren op leuke, grappige posts of dat mooie jurkje of dat leuke horloge. En terwijl je dat doet, slaat dit algoritme jouw handelingen op om zodoende jouw tijdlijn interessant voor jou te maken. Allemaal leuk en aardig van Facebook, maar wat betekent dit voor jou als ondernemer? Dat is wat we willen achterhalen.

Welke content moet je plaatsen? 

Als ondernemer dien je er zorg voor te dragen dat de content die jij deelt interessant is voor jouw doelgroep. Als je een webshop hebt, is het belangrijk om stil te staan bij de posts die je plaatst. Als je jouw product onder de aandacht wil brengen, plaats dan niet random een foto met de prijs erbij. Want wat ik mij dan ga afvragen is, wat is het doel van jouw post? Wat wil je ermee bereiken? Op het moment dat ik de prijs zie heb ik mijn interesse en aandacht al verloren. Er is niets wat mij nog triggert om op jouw bedrijfspagina te kijken. Het eerste wat ik mij afvraag als ik een leuk artikel zie is, PRIJS?! En in mijn zoektocht naar de prijs van dat ene artikel die in eerste instantie mijn aandacht had getrokken kom ik wellicht meerdere interessante dingen tegen. Wat ik dan doe is niet alleen de foto liken van het artikel dat ik als eerst had gezien, maar ik like de bedrijfspagina. En dat is wat je wil, toch?

Voordat het allemaal veel te langdradig gaat worden, hieronder een aantal tips die ik aan bedrijven geef met betrekking tot online of in dit geval specifiek Facebook marketing.

TIP! 

Maak gebruik van verschillende manieren om je product onder te brengen. Voorbeelden zijn; stel een vraag bij je foto, maak een leuk filmpje van het product (terwijl iemand het aanheeft bijvoorbeeld), plaats een foto van slechts een gedeelte van het product om de nieuwsgierigheid te wekken, laat de werking van het product zien in een filmpje, vraag naar input van potentiële kopers, maak professionele foto’s van je producten zonder huishoudelijke rommel op de achtergrond (investeer hierin!), want uiteindelijk gaat het om de eerste indruk die vraagt om meer.

Hoe krijgt de doelgroep jouw content te zien?

Hieraan voorafgaand zijn er uiteraard nog een aantal stappen, want hoe krijgen mensen jouw producten te zien? Helaas kunnen we door het algoritme niet om het adverteren op Facebook heen. Door advertenties te plaatsen vergroot je jouw bereik en kan je je specifiek richten op jouw doelgroep. Houd hier een budget voor vrij. Wil je niet adverteren op Facebook? Meld je dan aan bij verschillende grote groepen waar jouw doelgroep zit en promoot daar je producten of diensten. Het houden van winacties zorgt ook voor een groter bereik, omdat je mensen ertoe aanzet om op jouw status te reageren, jouw bericht te liken en te delen en als je heel goed hebt opgelet, weet je wat voor effect dit heeft op hun tijdlijn..

Let wel! Facebook straft sinds vorige maand pagina’s af die vragen om likes bij specifieke posts of winacties, omdat zij meer authentieke betekenis willen geven aan het nieuwsoverzicht. Raadzaam is om dit via verschillende grote pagina’s te doen. In onze volgende artikel meer hierover!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Contact