Zelf je website onderhouden kan prima, toch?

In deze tijd maken veel ondernemers de ruimte vrij om achterstallige projecten of processen weer eens op te pakken. Met de coronacrisis als stok achter de deur in veel bedrijven is dat geen verkeerde zet. Het is tijd om ervoor te zorgen dat alles optimaal werkt zodra de markt weer een opwaartse beweging laat zien. In dit kader wil ik het vandaag eens over jouw website hebben. Zelf je website onderhouden is een prima mogelijkheid voor veel ondernemers, tenzij het een échte website is waar je klanten aan wilt trekken en sales wilt voorbereiden of rond wilt krijgen.

Heb je een échte website (dus niet 4 pagina’s en een blogje van een paar maand oud), dan is zelf je website onderhouden vaak géén strak plan. Tenzij je onderstaande valkuilen kunt vermijden uiteraard, maar daar kom ik op terug aan het einde van deze longread.

Waarom zelf je website onderhouden vaak geen verstandige zet is

Bij Optima Media hebben we de websites van veel bedrijven in onderhoud. In eerste instantie betekent dit altijd eerst schakelen. We komen nauwelijks websites tegen die op de juiste manier opgezet zijn, waar genoeg onderhoud aan doorgevoerd is door de maanden heen én waar de zoekmachineoptimalisatie echt in orde is. Natuurlijk is dat geen probleem, het is immers ons werk.

Het betekent echter wel dat het bedrijf vaak jarenlang het idee heeft gehad dat de website in orde was, terwijl daar veel terrein is blijven liggen. Dát is natuurlijk niet goed voor je bedrijf…

Daarom heb ik hieronder een aantal van de meest gebruikelijke valkuilen op een rijtje gezet die we tegengekomen zijn of waarnemen wanneer we toevallig op een website terechtkomen tijdens het surfen en zoeken naar informatie. Wat zijn nou de redenen waarom zelf je website onderhouden niet zo ideaal is als het lijkt?

Eisen en richtlijnen veranderen erg vaak

Laten we beginnen met een uitgangspunt dat vaak verkeerd benaderd wordt. Wanneer je in 2019 een complete website opgezet hebt aan de hand van de geldende richtlijnen voor SEO en UX, dan had je de website een jaar geleden prima op orde. De richtlijnen zijn echter in de tussentijd aangepast (user experience is veel belangrijker geworden, no-follow links tellen nu wél mee in het linkprofiel – om een aantal dingen te noemen) dus is de websitestatus inmiddels achterhaald.

Dat kunnen we je niet kwalijk nemen. De updates van Google vliegen je immers om de oren, de eisen en richtlijnen worden bijgesteld en je moet opnieuw bezig met je privacybeleid.

Helemaal geen drama, maar wanneer jij een week lang de ontwikkelingen niet in de gaten houdt, dan kun je de resultaten van je website zienderogen terug zien lopen. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

Je hebt nooit de volledige focus

Focus is belangrijk. Met de juiste focus kun je bergen verzetten, zeker wanneer je al je talent op de juiste plek in kunt zetten. Daarom is het belangrijk om te delegeren als ondernemer, want je wilt alle talenten op de juiste plek inzetten binnen jouw onderneming. Maar hoe logisch is het dan dat jij ’s avonds laat nog bezig bent met je website?

Eigenlijk niet. Je hebt niet de volledige focus op je website én tegelijkertijd heb je op deze momenten ook geen focus voor de dingen waar je wel goed in bent. Dat is waarom uitbesteden van functies, taken en opdrachten de afgelopen jaren zo ontzettend belangrijk gebleken zijn voor het Nederlands zakenleven.

Heb je de kennis in huis om zelf je website te onderhouden?

Een ander punt dat vaak gemist wordt, is kennis. Ja, je kunt gemakkelijk een website in elkaar zetten in WordPress. Kost je een paar uur, maar je hebt er nauwelijks kennis voor nodig. En de website werkt ook nog eens prima.zelf website onderhoud

Totdat het moment komt dat je knoppen op een specifieke plek wilt hebben, aanpassingen wilt doen aan het thema of aan de slag wilt met zoekmachineoptimalisatie. Daar heb je namelijk wel de juiste kennis voor nodig.

Nu denk je vast ‘maar dáár heb ik je, want dat kan ik allemaal online vinden!’ Klopt helemaal. Alle informatie die je nodig hebt, staat inderdaad wel ergens online. Het probleem is echter dat iedere gek met toegang tot internet content kan plaatsen. En dat betekent dat de kans extreem klein is dat je inderdaad de informatie vindt die je nodig hebt om met je website aan de slag te gaan.

Bij Optima Media hebben we de kennis én de ervaring in huis om websites op de goede manier te onderhouden. Aangezien we alle resultaten direct monitoren, weten we ook altijd wat op dit moment het meeste succes heeft. Uiteraard koppelen we dat graag naar je terug wanneer we jouw website mogen onderhouden.

Zelf je website onderhouden kost véél tijd

Aansluitend op vorig punt: de tijd die in een website gaat zitten, is altijd extreem veel meer dan je denkt. Even een pagina plaatsen met informatie, de juiste meta’s en een afbeelding kost je al snel meer dan een uur. Zeker wanneer je er weinig ervaring mee hebt (of je wachtwoord weer eens vergeten bent). Het wekelijks nalopen van de resultaten, de content en de statistieken kost je een hele zaterdagochtend, en dan moet de resultaten nog interpreteren.

Het is weinig overdreven helaas. Het onderhouden, bijwerken en opzetten van een website kost veel tijd. Dat is waarom wij een compleet team aan experts hebben om dit werk te doen voor je. Zo bespaar je veel uren en weet je zeker dat je website in goede handen is.

Software en programma’s

Het vinden en bijwerken van afbeeldingen, het interpreteren van statistieken, het verzamelen van data, het vinden van de juiste zoekwoorden en opzetten van sterke content met een hoge mate van uniekheid… Klinkt allemaal al lastig genoeg en dat is waarom hier software en programma’s voor geschreven zijn. Wij weten exact welke software en programma’s we kunnen gebruiken om direct de beste resultaten te behalen. Zonder die software en programma’s is zelf je website onderhouden zo goed als onmogelijk.

De gemiddelde ondernemer heeft deze software en licenties niet. Logisch overigens, want een interessant pakket voor alle SEO-opties, contentverwerkers en alle aanverwante programma’s komt gemakkelijk op duizenden euro’s per jaar uit. En dat zijn alleen de licenties…

Halve SEO is geen SEO helaas

We spreken regelmatig ondernemers die ‘wel iets’ gedaan hebben met zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO. Er zijn zoekwoorden gebruikt, wat interne links geplaatst en er is gebruik gemaakt van meta data op de helft van het aantal pagina’s. Om maar iets te noemen natuurlijk. Dat werkt helaas niet. Het doet nauwelijks iets voor je website, omdat je geen volledige SEO gebruikt hebt.

Het is te veel tekst om je hier exact uit te leggen waarom halve SEO niet werkt, maar een concrete samenvatting geef ik je graag mee:

Google pakt de zoekopdracht van de gebruiker op en zoekt vervolgens online naar het meest relevante antwoord tussen alle website die gevonden zijn door de crawler. Google wil hierbij het beste antwoord vinden op de vraag van de gebruiker van de zoekmachine. Hiervoor worden alle aspecten van SEO gebruikt, inclusief gebruikservaringen en de PR (Page Rank) van jouw website en de afzonderlijke pagina’s.

Waarom halve SEO niet werkt: omdat je nooit op de eerste pagina komt te staan wanneer een gebruiker een veel gestelde vraag of zoekopdracht invoert in Google. Andere website-eigenaars hebben namelijk wél genoeg aandacht aan SEO besteed.

Heb jij een website met halve SEO en wil je weten waar je dit kunt verbeteren? Neem dan vandaag nog contact op met Ergun, die direct naar je website kijkt en een audit doet.

Social media draait vaak uit op een compleet drama

Social media is tegenwoordig een integraal onderdeel van websiteonderhoud binnen veel ondernemingen. Door actief te zijn op uiteenlopende kanalen kunnen veel mensen tegelijkertijd bereikt worden. Maar social media is giftig, gevaarlijk en voor sommige bedrijven zelfs behoorlijk eng omdat zij nare ervaringen hebben gehad in het verleden.

Social media is tegelijkertijd onmisbaar. Het bereik is enorm, zeker wanneer je een goede campagne op weet te zetten waarmee je mensen kunt raken en activeren. Maar pas op, want de kritische consument slikt echt niet alles. Veel bedrijven zijn enorm de fout ingegaan door corona te gebruiken in hun campagnes en nieuwsbrieven. Het gevolg: minder volgers en veel uitschrijvingen op nieuwsbrieven. En terecht ook natuurlijk.

Wij hebben een compleet social media team klaar zitten die de social media voor je kan regelen. Ook wanneer je ervoor kiest om je website zelf te blijven onderhouden, maar alleen de social media uit te besteden. Op die manier kunnen we namelijk al prachtige resultaten voor je neerzetten en hoef jij je vingers niet te branden aan een campagne die je zelf op wilde zetten.

Kun je daadwerkelijk zelf een team samenstellen?

Inmiddels zijn we bij het voorlaatste punt aangekomen. Je hebt inmiddels een goed idee van de mogelijkheden en werkzaamheden die verricht moeten worden. Het zal je niet verrassen dat wij met complete teams werken om websites op te zetten en te onderhouden.

Nu is de vraag of jij zelf een team samen kunt stellen om dit te doen vanuit je eigen onderneming. Is dat het geval? Dan is zelf je website onderhouden een prima optie. Kun je geen team samenstellen maar zijn het 2 of 3 mensen die de complete kar moeten gaan trekken? Dan kun je erop rekenen dat successen uit zullen blijven. Zonder team geen succes wanneer het om je website gaat. Zo simpel is het helaas.

De schijn van een besparing kan dodelijk zijn voor je bedrijf

Er is nog een punt dat niet vergeten mag worden. Er zijn namelijk aardig wat ondernemers die de website(s) zelf onderhouden omdat zij hiermee willen besparen op de kosten. Op zich geen verkeerd idee. Besparingen zijn immers goed, maar niet wanneer zij ten koste gaan van de opbrengsten. Dan worden het besparingen die geld kosten en dát kan niet echt de bedoeling zijn.

Wat gebeurt er wanneer je schijnbare besparingen doet op het onderhoud van je website? Je geeft minder geld uit omdat je alles intern regelt. Tegelijkertijd zorg je ervoor de mensen hun normale werkzaamheden niet kunnen doen, omdat zij aan het werk zijn voor de website. Ook wordt de website hoogstwaarschijnlijk nooit echt optimaal, omdat je zonder enige twijfel een aantal van bovenstaande valkuilen af kunt vinken, waardoor het resultaat achterblijft op de potentie.

Dus ik moet het opzetten en onderhouden van de website uitbesteden zeker?

Er zijn genoeg bedrijven die zelf het onderhoud aan de website intern kunnen regelen. Heb je de mensen met genoeg tijd en kennis in huis, dan is het opstellen van een team een prima oplossing. Ook zijn er bedrijven die de website uitsluitend gebruiken als online visitekaartje, en die niet zozeer op zoek zijn naar nieuwe klanten via de website. Voor die bedrijven is het onderhoud aan de website minimaal, omdat er technisch gezien weinig hoeft te gebeuren.

Ben je echter van plan om je bedrijf op te schalen, wil je meer sales binnenhalen en ben je hard op zoek naar bezoekers die je om kunt zetten in klanten, om zo meer afzet te behalen? Dan is een professioneel team voor het onderhoud aan je website eigenlijk onmisbaar. Er zit vaak veel meer potentie in je website dan je zelf denkt.

Wil je weten wat Optima Media voor jouw website, bedrijf en social media kan doen? Neem dan vandaag nog contact met ons op zodat we direct naar je website kunnen kijken. Ergun doet met plezier een SEO-scan voor je en Matthy zit klaar om een contentstrategie uit te werken voor je website en je social media. Op die manier kunnen we je binnen een aantal weken al leuke resultaten laten zien. Uiteraard houden we in de tussentijd persoonlijk contact met je, zodat we samen kunnen werken aan de groei van jouw business en website!