Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Wat is de gouden regel voor SEO anno 2020?

Tip: het heeft geen ruk met keywords te maken

Zoek naar een gouden regel voor SEO en je komt direct op verschillende pagina’s over het belang van keywords, de manier om de beste zoekwoorden te vinden en hoe je deze overal in de tekst moet gebruiken. Laat mij je één tip geven: vergeet de keywords. Vergeet de zoekwoorden, de trefwoorden en termen die mensen in Google invoeren. Vergeet het, verban het, stop het in een donker kastje en gooi de sleutel weg. Sterke SEO in 2020 heeft namelijk véél minder met keywords te maken dan je denkt.

Sterker nog, ik kan je garanderen dat jij een website vol kunt rammen met keywords en niet scoort in Google, terwijl ik een website kan ranken naar pagina 1 zonder een enorme lijst aan zoekwoorden op te stellen. Waarom? Omdat de gouden regel van SEO niets te maken heeft met zoekwoorden.

Da’s even slikken!

Voorheen ging zoekmachineoptimalisatie over het gebruik van veel zoekwoorden. Daarna werd spam afgestraft door Google en vielen veel websites ineens uit de resultaten weg, omdat zij overal keywords verstopt hadden (geschreven in wit op een witte achtergrond bijvoorbeeld). Het belang van keywords is sinds 2017 stap voor stap afgenomen. Google is namelijk ‘slim’ geworden.

Laten we een stapje terugdoen. Toen Google nog vanuit een garage gerund werd, was de zoekmachine allesbehalve slim. Het zocht naar pagina’s met overeenkomstige zoekwoorden als die in de zoekopdracht aangegeven waren. Simpel vergelijken dus, waarbij een beperkt algoritme moest bepalen welke website het sterkst was wanneer het aantal resultaten gelijk was. Niet echt spannend dus. En ook niet handig, want de personen met de grootste portemonnee kwamen steevast op nummer één te staan, simpelweg door onzinnige content te plaatsen met zoveel mogelijk zoekwoorden.

Die grote portemonnee kwam ook van pas wanneer het ging om andere elementen dan contentmarketing. Backlinks speelden vanaf de beginfase al een redelijk grote rol, en daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. Backlinks werden in duizenden aantallen opgekocht en geplaatst op complete onzinwebsites, om zo te scoren. Hoewel geen enkele SEO-expert het graag toegeeft, werkte het wel zo in de vroegere stadia van Google.

Google heeft flinke stappen gemaakt sinds 1998, het jaar van oprichting. De laatste jaren hebben we enorme veranderingen kunnen zien, zeker met betrekking tot het algoritme. Zoekwoorden, keywords en termen waarop gezocht worden, zijn steeds minder belangrijk geworden. Google gebruikt ze namelijk nauwelijks om te bepalen welke resultaten de bezoeker te zien krijgt. En over backlinks heb ik al eerder verschillende blogs geschreven, zoals het schrijven van een goede gastblog en de manier waarop slechte backlinking juist desastreus is voor je ranking.

Hoe werkt Google tegenwoordig wel dan?

Ik zou een boek kunnen schrijven over de ontwikkelingen en de methodes die Google gebruikt. Het is alleen zo ontzettend technisch en saai dat ik de ruimte hier beter wil benutten. Daarom leg ik je alleen uit wat de kern is van wat Google nou eigenlijk doet:

Google zoekt het beste antwoord op de vraag van de bezoeker

Daarbij wordt elke zoekopdracht gezien als een vraag. Wanneer jij typt ‘beste schoenen hardlopen’, dan maakt Google hiervan dat jij wilt weten wat de beste schoenen zijn om hard te lopen. Zoek je naar ‘gouden regel voor SEO’, dan ziet Google: ‘wat is de gouden regel voor SEO?’ Ik kan nog veel meer voorbeelden geven, maar volgens mij zie je al waar ik heen wil.

Vragen hebben antwoorden nodig. Daarom speurt Google het internet af (dit doen de robots) naar de website die het meest relevant is voor het beantwoorden van de vraag. Hierbij wordt gekeken naar een heel aantal factoren. Voor het gemak zal ik er een aantal op een rijtje zetten, zodat je weet waar je op kunt letten:

  • Autoriteit van de website (aantal linkjes op de website naar websites met autoriteit, aantal backlinks van sterke websites naar de pagina, leesbaarheid van de content)
  • Het bouncepercentage van de pagina (hoe hoger dit is, hoe kleiner de kans dat het juiste antwoord op de pagina staat)
  • De betrouwbaarheid en leeftijd van de website
  • De datum van de laatste aanpassing (dus NIET de datum van plaatsing!)

Wat betekent dit voor de gouden regel voor SEO?

Bij het plaatsen van content is het belangrijk dat je denkt vanuit de bezoeker én de grappen en grollen van Google. De content die je schrijft, moet dus een vraag beantwoorden. Enerzijds omdat je de bezoeker hiermee helpt, anderzijds omdat je hiermee jouw website hoger in de resultaten van Google krijgt.

Hoe pak je dit nou het beste aan? Allereerst door een centrale vraag op te zetten. Laten we bij de schoenen voor hardlopen blijven. De centrale vraag wordt: ‘wat zijn de beste schoenen om hard mee te lopen?’ Als expert weet jij uiteraard dat er verschillende factoren zijn, zoals de vorm van de voet, het gewicht van de persoon die hard gaat lopen, het terrein en de weersomstandigheden. Al deze punten deel je in als deelvragen, om zo te ranken op nog meer vragen. Dat kan er zo uitzien:

  • Welke hardloopschoenen zijn het beste bij regenachtig weer?
  • Welke hardloopschoenen zijn het best voor mensen met overgewicht?
  • Zijn er speciale hardloopschoenen om te gebruiken in de zomer?
  • Welke schoenen gebruik ik om hard te lopen in bosrijk terrein?
  • Zijn er sportschoenen voor brede voeten?
  • Welke schoenen heb ik nodig om hard te lopen?

Alle deelvragen zijn relevant voor de centrale vraagstelling, maar vormen ook weer toegangspunten voor nieuwe bezoekers die met een veel specifiekere vraag binnenkomen. Heb je vervolgens onder elke deelvraag een banner of link met de sportschoen die hier perfect bij past, dan maak je ook nog eens klanten van je bezoekers.

Dus: eerst content opzetten aan de hand van de vraag van bezoekers

Zoals je hierboven hebt kunnen zien, is denken vanuit keywords helemaal geen goede oplossing. Vooral omdat Google ze niet meer nodig heeft. Google herkent verkeerde spellingen en past deze aan. Ook is Google goed op te hoogte van synoniemen en semantiek, waardoor je antwoord op een vraag kunt vinden waarbij een compleet andere bewoording gebruikt is.

Nou geef ik je graag direct een tip mee. Aan het einde van je artikel of pagina schrijf je doorgaans de conclusie. Zorg ervoor dat je daar een duidelijk antwoord op de vraag geeft met de vraag als een tussenkopje. Dit kun je overigens ook direct na de inleiding doen. Waarom dit een goede tip is: Google gebruikt featured snippets, waarbij Google – indien mogelijk – het antwoord op de vraag expliciet in de zoekresultaten plaatst. Hieronder een voorbeeld om aan te geven waarom dit zo goed werkt:

seo featured

Zoals je kunt zien, rankt de website van Autoglas Concurrent hoger dan alle concurrenten, omdat het antwoord centraal geplaatst wordt. Niet alleen ziet de bezoeker direct het antwoord, de bezoeker kan direct naar de website toe om een nieuwe voorruit te bestellen. Een handige tip wanneer je boven je concurrenten wilt ranken dus.

Wil je hier meer over weten en wil je zelf ook meer gebruik gaan maken van featured snippets om zo bezoekers aan te trekken, neem dan zeker eens contact op met Matthy, onze contentexpert.

Voor het complete beeld: dit is ook van belang voor Voice Search, aangezien Google snelle antwoorden die makkelijk te duiden zijn altijd voorrang zal geven in de zoekresultaten. Hierover schrijf ik later nog een speciale blog, dus houd de website vooral in de gaten.

Dus: de prullenbak voor alle keywords?

Hoewel de titel van mijn blog geen clickbait is, wil ik absoluut niet beweren dat de keywords de prullenbak in kunnen. Je hebt ze nog steeds nodig, maar ze mogen geen prioriteit hebben. Overal bepaalde keywords en zoektermen plaatsen, werkt namelijk volledig averechts. Google herkent het spammen van keywords en daarmee komt jouw website juist lager in de resultaten te staan.

Relevante termen en woorden gebruiken, blijft echter belangrijk. Op die manier help je Google bij het vinden van het juiste antwoord op een bepaalde vraag. Daarbij is het van belang dat je vooral let op synoniemen en meervoud versus enkelvoud. Google is namelijk wel slimmer, maar verre van alwetend.

Laten we weer teruggaan naar de hardloopschoenen. In de content wil je minstens de volgende woorden en constructies gebruiken:

  • Hardloopschoen/hardloopschoenen
  • Sportschoen/sportschoenen
  • Schoenen om hard te lopen
  • Schoenen om te sporten
  • Sportmateriaal
  • Sportkleding
  • Hardloopkleding

Op die manier weet Google dat jouw content relevant is voor alle termen en dat betekent dat je op méér vragen hoger rankt omdat Google weet dat jij het antwoord hebt.

Dus: wat is concreet de gouden regel voor SEO?

De gouden regel voor SEO is als volgt: zorg ervoor dat je het antwoord op de vraag van de bezoeker hebt en dat dit herkenbaar is voor Google. Op die manier rank je veel makkelijker dan wanneer je lukraak keywords gaat spammen. Laat dat lekker aan de concurrent over.

En dan ben ik er qua SEO?

De gouden regel is een sterke leidraad wanneer je de positie van jouw website in Google wil verbeteren. Het zorgt voor een lijnrechte stijging wanneer jouw concurrenten deze strategie nog niet gebruiken, maar nog steeds vastzitten op de old skool SEO waarbij zoektermen op vaste plekken moeten staan en de density een afgemeten 2% moet zijn.

Het is echter ‘slechts’ een gouden regel voor SEO. Wanneer je zoekmachineoptimalisatie in zijn totaliteit op wilt pakken, dan zijn er veel meer elementen waar je op moet letten. Zoals de laadsnelheid en het design van de website bijvoorbeeld (daarvoor hebben we Michael, die je hier alles over kan vertellen wanneer je contact met ons opneemt). Is de laadsnelheid te traag of stoot het design af omdat mensen de website vreselijk vinden? Dan verlaten zij de website direct en dat wordt gezien als een bounce. Het is een signaal naar Google dat jouw website géén goed antwoord op de vraag is. Daarvoor zak je in de zoekresultaten. Zeker wanneer het met regelmaat gebeurt.

De beste manier om aan de slag te gaan met SEO en de positie van jouw pagina’s, is door te zorgen voor ijzersterke content. Wanneer je sterke content hebt en ook meerdere pagina’s, artikelen en blogs hebt, dan wordt het uitbreiden van de SEO namelijk veel makkelijker, zeker wanneer je je baseert op de gouden regel voor SEO die ik hierboven al voor je plaatste.

seo-regels

Met sterke content kun je makkelijker interne links leggen op jouw domein. De kans is ook aanzienlijk dat je meer backlinks krijgt, ook wanneer je daar niet zelf actief mee bezig gaat. Ik raad je overigens sterk aan om wél actief aan de slag te gaan met backlinks of dit uit te besteden.

Backlinks hebben namelijk een sterke waarde wanneer het gaat om het bepalen van het beste antwoord op een vraag. Wanneer er veel backlinks – met de juiste ankers – naar jouw pagina leiden, dan kent Google autoriteit aan de pagina toe. Pagina’s met een hogere autoriteit winnen het nagenoeg altijd wanneer het gaat om de selectie op de eerste pagina met de zoekresultaten.

Wil je meer weten over hoe je content in kunt zetten om een succesvolle SEO-strategie op te zetten, met de gouden regel voor SEO op de voorgrond? Neem dan contact op met Matthy die je hier alles over kan vertellen en direct naar je website kijkt om te zien wat we aan kunnen passen om alvast een goede start te maken.

Direct aan de slag met de gouden regel voor SEO?

Heb je al veel content op je website staan? Dan heb je twee opties. Wanneer je tijd hebt, is herschrijven van relevante pagina’s aan de hand van de gouden regel voor SEO zeker een aanrader. Google ziet namelijk dat de informatie bijgewerkt is én rankt de pagina hoger omdat deze aan de nieuwe eisen voldoet. Heb je weinig tijd, zorg er dan voor dat alle nieuwe pagina’s op de juiste manier opgesteld worden: als relevant antwoord op de vraag die een bezoeker in de zoekmachine kan hebben.

Lukt het je niet om dit zelf toe te passen, komen er meer dan problemen dan oplossingen naar boven of heb je gewoon even inspiratie nodig om te zien wat jij hier precies mee kunt doen? Neem dan eens contact met ons op, zodat we samen kunnen kijken naar jouw website, bedrijf en wensen.

Bij Optima Media hebben we alle kennis en ervaring in huis om een succes te maken van jouw SEO-programma, zodat je binnen korte tijd aanzienlijke verbeteringen kunt zien op het gebied van de SERP van jouw pagina’s. Zullen we er direct voor zorgen dat meer bezoekers ook daadwerkelijk klanten worden, zodat je er ook een omzetstijging aan overhoudt?

Meer weten of direct samen kijken naar de mogelijkheid? Bel Matthy op 088 06 66 176!

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.