Visuele content is geen optie, het is een must

Hoeveel aandacht heb jij voor de visuele content op jouw website? Maak je gebruik van afbeeldingen, filmpjes, infographics en beeldende inhoud om je bezoeker te helpen bij het vinden van het juiste antwoord? Zo niet, dan is je website nog lang niet klaar voor 2020.

Visuele content speelt een enorme rol wanneer je nu al aan de slag wilt met het behalen van meer conversies. Wanneer je méér bezoekers wilt en deze bezoekers ook klanten moeten worden. Het kiezen van lukraak wat plaatjes die auteursrechtvrij zijn, is al lang niet meer genoeg. Sterker nog, wanneer je nu nog steeds niet aan het werk gaat met het creëren van de juiste visuele content, kun je eigenlijk beter stoppen met het werken aan je website. Je wint het dan toch niet meer van de concurrentie.

Dat is een harde bewering vriend

Wanneer ik mijn opdrachtgevers wijs op het belang van visuele content, dan wordt dit in eerste instantie weggewuifd. Ja, natuurlijk zijn een paar video’s en afbeeldingen leuk om de website op te vullen, maar de gemiddelde bezoeker zit daar toch niet op te wachten?

Wel dus. De bezoeker heeft behoefte aan visuele content. Zeker met de manier waarop het internet gebruikt wordt. Herinner jij het moment waarop je een complete webpagina doorgelezen hebt om een bepaald antwoord te vinden op een prangende vraag? Grote kans dat dit niet de afgelopen drie jaar was.

Het belang van visuele content is van onschatbare waarde

Besef goed dat de meeste mensen weinig geduld hebben wanneer ze op zoek zijn naar een antwoord. De internetgebruiker wil NU een HELDER antwoord op de vraag. ZONDER te moeten zoeken. Zo simpel is het. En dat is logisch, want de gebruiker is verwend tegenwoordig.

Google probeert het antwoord direct in het overzicht met zoekresultaten te geven. Sterker nog, Google vertelt je ook graag direct wat de overige zoekopdrachten zijn van mensen die een soortgelijke vraag hadden.

google

De bezoeker wil dus vooral zo snel mogelijk geholpen worden. Dat doe je niet door zoveel mogelijk content te hebben, maar dat doe je door:

  • Logische indeling met H2 en H3 waarin duidelijk staat wat er verteld wordt
  • Afbeeldingen die een antwoord geven op de vraag
  • Video’s waarin een uitleg gevisualiseerd wordt

Hoe zet je dit nou verstandig op?belang visuele content

Visuele content moet een inherent onderdeel zijn van de strategie die je opzet voor jouw website. Dat is lastig wanneer je hier weinig aandacht voor hebt. Het wordt nog lastiger wanneer je weinig budget hebt of weinig kennis in huis hebt om hiermee aan de slag te gaan.

Omdat we graag iedereen helpen met onze blogs, heb ik voor beide groepen een strategie uitgewerkt.

1. Ik heb geen budget en de technische kennis niet

Zonder budget en technische kennis is het lastig om visuele content op een goede manier in te zetten. Maar het is absoluut niet onmogelijk. YouTube, sociale media en andere online bronnen zijn je beste vriend. Je kunt de filmpjes van YouTube gewoon embedden, zoals het muziekje dat ik momenteel aan heb staan tijdens het schrijven van deze blog.

Door afbeeldingen te gebruiken die auteursrechtvrij zijn en deze te bewerken (bijvoorbeeld met Lighshot, een verrekt handige tool wanneer je geen budget en wel wensen hebt), kun je content ook visuele invulling geven.

2. Ik heb wel budget en ik heb de kennis in huis

Wanneer je budget hebt én de technische kennis in huis hebt, kun je eigen video’s maken. Bijvoorbeeld met productuitleg, een handleiding of een FAQ waarin vragen van bezoekers beantwoordt worden. Met het juiste budget kun je daarnaast ook nog eens de professionals inschakelen die voor je aan het werk kunnen met het maken van de visuele content.

Hierbij is het goed om eerst te bedenken wat je strategie is en hoe je de visuele content in gaat zetten.

Hoe zet jij de visuele content in op jouw website (en sociale media natuurlijk)

Persoonlijk vind ik dat visuele content ter ondersteuning gebruikt moet worden van het tekstuele verhaal (hier is lang niet iedereen het mee eens overigens). Visuele content is een praktische manier om voorbeelden duidelijker te maken, om autoriteit te geven aan een blog of een verhaal meer invulling te geven. Een goed voorbeeld vind ik dit artikel over de innovatieve voorruit van de toekomst. Hier wordt de visuele content van YouTube gebruikt om een technisch verhaal aantrekkelijker te maken voor de bezoeker, die direct de voorbeelden kan bekijken tijdens het lezen van de tekst.

Bij het inpassen van visuele content moet jij als ondernemer vooral letten op de onderstaande punten:

  • De content moet de bezoeker helpen met het vinden van het antwoord op een vraag
  • De content moet ondersteunend werken en niet hinderen
  • De content moet auteursrechtvrij zijn – of de bron moet duidelijk vermeld zijn

Maar er is nóg een manier waarop je visuele content in kunt zetten. Een manier die niet nieuw is, maar die wel baanbrekend gaat zijn voor jouw website en strategie het komende jaar. Het is het inzetten van de visuele content om je echtheid te laten zien. Authentiek, echte mensen en het tonen van wie er achter een website of bedrijf zit, dát is een manier waarop visuele content een enorme rol van betekenis gaat spelen. Was ik zelf een goede acteur geweest, dan had ik hieronder een prachtig filmpje kunnen plaatsen waarin ik je uitleg waarom dit nou zo sterk is. Maar dat laat ik graag aan anderen over.

Moet ik vandaag nog beginnen met visuele content dan?

Het antwoord is simpel: ja. Dat moet je. Dat moet je zeker wanneer je ook volgend jaar de bezoekers binnen wilt halen, wanneer je meer klanten wilt en wanneer je conversiepercentage omhoog moet. Visuele content wordt net zo belangrijk als het opzetten van de goede backlinkstrategie, een goede indeling van de website zelf en het blijven met en aanpassen van de content op de website.

Wil jij graag aan de slag, maar heb je geen idee hoe je dit het beste op kunt zetten voor jouw bedrijf? Bel mijn collega’s dan eens, die kunnen je namelijk precies vertellen hoe jij de beste start maakt!