Verouderde content: de moordenaar op jouw website

Hoe vaak loop jij jouw website na op verouderde content? Nee, de keren dat je het wilde doen en het niet gedaan hebt, die tellen niet mee. Waarschijnlijk kom je dan op een redelijk laag aantal.

Net als veel andere website-eigenaren overigens, want verouderde content is standaard. Er zijn ontzettend veel websites die nog content online hebben staan die eigenlijk niet meer relevant is – of die helemaal niet meer accuraat is. Vervelend, maar is dit echt zo’n groot probleem?

Zes redenen waarom verouderde content een sluipmoordenaar is

Om duidelijk te maken waarom verouderde content zo gevaarlijk is, heb ik hieronder zes redenen onder elkaar gezet die duidelijk aangeven waarom dit nou echt een drama is:

  • Het is totaal niet handig voor de bezoeker
  • De content spreekt de actuele content tegen
  • De content kan niet langer kloppend zijn, waardoor er onwaarheden op je pagina staan
  • Het zorgt ervoor dat de bezoeker het idee heeft dat de website niet bijgehouden wordt
  • Het zorgt ervoor dat jouw mate van expertise online daalt
  • De content kan zorgen voor conflicten, bijvoorbeeld bij verlopen aanbiedingen of prijzen

De gevolgen voor de bezoeker

De gevolgen van verouderde content zijn het hardst te voelen bij de bezoeker. Deze komt op jouw website en vindt informatie die niet langer correct is of die niet actueel is. De bezoeker heeft hier helemaal niets aan en verlaat de website direct. Of – en dit is uiteraard nog veel erger – de klant handelt aan de hand van de informatie die op jouw website staat en komt daardoor in de problemen.

Laat ik een voorbeeld geven. Onlangs kwam ik te werken voor een makelaarsvergelijkingswebsite. Deze beschreef een gebied als zeer rustig, met als nadeel dat er weinig winkels te vinden waren, maar het uitzicht geweldig was. De content was zes jaar oud. Intussen zijn er complete flatgebouwen gebouwd in deze omgeving, is er veel winkelgelegenheid gecreëerd en wordt er regelmatig geklaagd over overlast.

Verouderde content is een probleem voor de bezoeker wanneer een van de volgende punten onderdeel is van de inhoud op de pagina:

  • Wet- of regelgeving
  • Prijzen
  • Aanbod van diensten of product
  • Advies rond investeringen, aanschaf of keuze voor een bepaalde aanbieder

Uiteraard zijn er nog meer voorbeelden te geven, maar hiermee heb je in ieder geval een goed idee van de reden waarom te oude content een probleem kan zijn voor de bezoekers op jouw website.

Het risico voor jouw website zelf

Het gaat echter niet alleen om de bezoeker. Ook als bedrijf en website loop je risico wanneer je de content niet regelmatig naloopt. Wanneer veel bezoekers op een bepaalde pagina landen en deze direct verlaten omdat het oude meuk is, dan loopt je bounce percentage op. Het gevolg: Google waardeert jouw website lager, omdat bezoekers blijkbaar niet kunnen vinden wat zij zoeken.

Daar komt nog eens bij dat dit imagoschade oplevert. Staat er inhoud op jouw website die niet correct is? Dan verlies je status in de ogen van de consument, omdat je blijkbaar de juiste gegevens niet hebt.

Maar hoeveel mensen landen nou eigenlijk op een oude pagina?

Een tegenargument is dat oude content eigenlijk altijd wegvalt. Het wordt uit een menu gehaald, staat niet meer in de balk aan de zijkant en ook bij recente reacties komt de pagina niet terug. Tot zover heb je gelijk wanneer je dit als antwoord geeft, maar er gaat iets verkeerd in de redenering.

Wanneer een bepaald item ineens weer hot wordt en mensen gaan hierop zoeken in Google, dan komen zij niet op je mainpage. Ze komen direct op die pagina waar de verkeerde informatie op staat. Ook kan het zomaar zo zijn dat je interne links gebruikt hebt naar de pagina waar de informatie op staat. Om nog maar niet te spreken van andere websites die linken naar jouw pagina.

Wat moet ik doen wanneer ik oude content op de website heb staan?

Voordat je begint met de pagina’s te verwijderen; niet alle pagina’s moeten of kunnen weg. Begin daarom altijd bij de eerste stap voordat je gaat schrappen. Om het je wat makkelijker te maken, heb ik hieronder een stappenplan opgezet waar je letterlijk direct mee aan de slag kunt.

Stap 1: inventariseren van verouderde content

Ja, ik weet het, bijna elk stappenplan begint met inventariseren. Maar hier kunnen we er echt niet omheen. Duik in je CMS en bekijk welke pagina’s, blogs en andere berichten echt aanpassingen nodig hebben. Het meest logische is natuurlijk te beginnen bij de oudste berichten en zo omhoog te werken.

Stap 2: inventariseren van de inventarisatie

Ook stap 2 is inventariseren, maar nu begint het werk pas echt. Je hebt nu een lijst die jaren, maanden of weken teruggaat, tot op de dag van je laatste bericht op de website. Je maakt nu een lijstje met alle pagina’s die aangepast moeten worden omdat er onjuistheden op staan. Maar let op! Alle pagina’s die je nu niet aan hoeft te passen, maak je een aantekening voor. Dit pakken we later weer op bij ‘Aanpassen van pagina’s die geen verouderde content hebben’ hieronder.

Stap 3: bepaal welke pagina’s aangepast gaan worden en welke je verwijdert

Lukraak beginnen met het verwijderen of aanpassen van pagina’s is niet verstandig. Een lijst maken aan de hand van bezoekersaantallen ook niet, want sommige pagina’s hebben veel potentie of toegevoegde waarde aan de website, waar pagina’s met veel bezoekers gewoon waardeloos kunnen zijn.

Daarom kijk je naar een aantal punten voordat je bepaalt of een pagina verwijderd wordt of aangepast:

  • Zijn er backlinks die naar de pagina leiden (gebruik een backlinkchecker of vraag bij Optima Media naar Ergun die je graag verder helpt) bel ergun
  • Heeft de pagina veel toegevoegde waarde of is de inhoud zo verouderd dat je er niets meer mee kunt?
  • Kun je de pagina met kleine aanpassingen ‘redden’ van de tand des tijds?

Op die manier kun je redelijk makkelijk bepalen welke pagina’s je aanpast en welke je verwijdert. Let wel op: ga je pagina’s verwijderen waar je interne links naar hebt staan (die zie je in de backlinkchecker), dan moet je de link ook verwijderen. Dode links zijn namelijk de eerste spade in het graf van je website.

Stap 4: maak een planning (echt, alsjeblieft, maak een planning)

Wanneer je de content aangepast hebt, maak je direct een lijst. Een schema of een planning, hoe je het ook maar wilt noemen. Op die planning zet je duidelijk wanneer de pagina’s de volgende keer aangepast moeten worden.

Ook de pagina’s die wel tijdloos zijn, moeten af en toe aangepast worden. Omdat er veranderingen zijn, omdat je nieuwe informatie hebt en omdat Google ontzettend opgewonden wordt van nieuwe content en de pagina’s hoger toont in de zoekresultaten.

Aanpassen van pagina’s die geen verouderde content hebben

Het aanpassen van de pagina’s die geen verouderde content hebben, dat is nog een flinke dosis werk. Het is een vijfde stap, maar ik heb deze er expres even naast gezet omdat het anders wel erg veel wordt om in één stappenplan te verwerken.

Bij het aanpassen van oude pagina’s die geen verkeerde inhoud hebben, kun je denken aan het aanpassen van de inhoud met het oog op SEO. Meer visuele aspecten bijvoorbeeld, of wellicht wat meer interne links om de linkstructuur van de website te verbeteren.

Wat belangrijk is, is dat je dit NIET ALLEEN voor Google doet. Ik kan er niet genoeg op hameren, omdat dit aspect standaard verkeerd gaat wanneer de aandacht op SEO te groot wordt. Je hebt een website voor de bezoekers, niet voor de robots van Google. Zorg daarom voor relevante aanpassingen die ook echt iets toevoegen. Dus geen onzin in een alinea eronder, maar extra tips, adviezen of een handig stappenplan waar je bezoeker ook echt iets aan heeft.

Ik heb een jonge website: hoe voorkom ik deze problemen?

Je kunt verouderde content niet vermijden wanneer je een website wilt maken met het oog op SEO en belangrijke inhoud voor bezoekers. Je kunt het na moeten lopen van duizenden pagina’s wel vermijden door een handig trucje te gebruiken.

Zelf onderhoud ik vijf websites. Voor deze websites heb ik een Excelbestand op mijn bureaublad staan. Elke keer wanneer ik een pagina of blog plaats, plaats ik het onderwerp en de link in het bestand. Daarnaast zet ik er een updatedatum bij. Zo weet ik dat ik een bepaalde pagina aan moet passen na 20 maart, omdat er dan een event is dat besproken wordt in een blog.

Zo blijft alles actueel en houd je de informatie op de website praktisch voor elke bezoeker.

Maar wacht even, hoe helpt verouderde content mijn concurrent nou eigenlijk?

Wanneer jij oude content op jouw website hebt staan, neemt de status van jouw website af. Enerzijds omdat Google ziet dat mensen terugkomen naar de resultatenlijst nadat zij op jouw pagina gekeken hebben, anderzijds omdat bezoekers zien dat jij je zaken niet op orde hebt.

In het eerste geval gaat de bezoeker terug naar de zoekmachine om vervolgens bij de concurrent terecht te komen. In het tweede geval – en dat is eigenlijk nog erger – streept de consument jouw naam weg, omdat je geen betrouwbare website hebt. Deze klant komt in de toekomst waarschijnlijk óók niet meer bij je, omdat jij verkeerde informatie verstrekt hebt.

In beide gevallen help je jouw concurrent in het zadel. Ongeacht welke concurrent dat is, is dit een fiks verlies voor jouw business. Jij hebt namelijk een bezoeker binnengehaald die je teleurgesteld hebt en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Pagina’s die niet relevant zijn voor dit verhaal

Er zijn bepaalde pagina’s waarbij je minder scherp hoeft te letten op de status van de content. De contactpagina elke maand bijwerken is compleet onzinnig, omdat dit niet een pagina is waarmee je wilt scoren in de zoekmachines. Uiteraard pas je de gegevens wel aan wanneer er mutaties zijn op het gebied van je telefoonnummer of adres.

Andere pagina’s waarvoor hetzelfde geldt, zijn de disclaimer en de algemene voorwaarden. Alleen wanneer er veranderingen zijn in het beleid, de bedrijfsnaam of de voorwaarden, pas je deze pagina’s aan. Het zijn de verplichte onderdelen van de website waar je verder toch niets mee doet. En de kans dat mensen wekelijks langskomen om deze pagina’s te lezen, die kans is verrekte klein.

Waarom is dit nou zo ontzettend belangrijk dat ik er een complete blog over schrijf?

Het is leuk om duizenden pagina’s op je website te hebben. Het is nog veel toffer wanneer je ziet dat er wekelijks veel bezoekers op de pagina’s en blogs landen. Maar aan bezoekers zelf heb je helemaal niets. Het zijn niet meer dan getallen. Getallen die verder helemaal niets voor je doen, want ze leveren je niets op.

Je hebt een website om sales te maken. Mensen te informeren en te interesseren voor een bepaald product of een bepaalde dienst. Deze mensen hebben niets aan een verhaal dat al lang niet meer relevant is. Sterker nog, het is NOOIT waar de bezoeker naar op zoek was. Dus die sale kun je wel vergeten. Zeker wanneer de prijs bij het product veel hoger is dan op de pagina met verouderde content aangegeven stond.

Heel je website moet relevant zijn voor de bezoeker. Zonder uitzondering. Tijdens het creëren van content moet het belang van de bezoeker vooropstaan. Niet het belang van Google, niet het belang van je bedrijf en al helemaal niet het belang van de persoon die de teksten schrijft.

Verouderde content staat haaks op het belang van de bezoeker. Daarom is het belangrijk dat je hier deze week al mee aan de slag gaat, zodat het puinruimen eindelijk echt kan beginnen.

Oké. Maar kost dit niet extreem veel tijd?

Wanneer je duizenden pagina’s aan content hebt en nog nooit gewerkt hebt met schema’s voor het updaten van de content, dan heb je een flinke berg aan werk staan. Bij honderden pagina’s valt het al iets mee. Heb je tientallen pagina’s? Dan kun je het inventariseren binnen een dag klaar hebben, zodat je kunt beginnen met het plannen van aanpassingen.

Het belangrijkste is dat je vanaf vandaag zorgvuldig aan het werk gaat.bezoekers en statistieken Maak overzichten in Excel of op papier waarop je duidelijk aantekent welke pagina’s en blogs aangepast moeten worden op een bepaald moment. De pagina’s en blogs die niet aangepast moeten worden vanwege data of feiten, die zet je ook in het schema. Maandelijks of tweemaandelijks aanpassen van deze pagina’s is namelijk dé manier om de interesse van Google vast te houden.

Kan ik niet gewoon altijd tijdloze content plaatsen?

Ik kom met regelmaat klanten tegen die verzoeken om tijdloze content te plaatsen in de blogs. Tot op bepaalde hoogte is dat prima mogelijk, maar hierbij is wel een probleem dat aan de horizon opdoemt. Op het moment dat je blogs wilt die inspelen op de actualiteit én je wilt tijdloze content, dan krijg je een spagaat waarmee je eigenlijk nooit kunt scoren.

Daarom is het werken met een schema een betere optie. Het is de manier om de bezoekers naar je website te trekken met interessante en relevante content – en deze aan te passen wanneer dit nodig is. Tijdloze content is altijd beter voor vaste pagina’s en informatiepagina’s, maar bij blogs is het beter om dit idee gewoon los te laten wanneer je het optimale resultaat wilt bereiken.

Laat me raden, dit kan Optima Media allemaal voor mij doen?

Met het stappenplan dat ik hierboven geschreven heb, heb je alles in huis wat je nodig hebt. Zeker wanneer je een eigen contentschrijver hebt of een team dat de inventarisatie over kan nemen van je. Heb je dat niet? Dan kun je uiteraard bij ons terecht.

Optima Media is hét online bureau van Nederland dat zich specialiseert in linkbuilding, zoekmachineoptimalisatie en contentcreatie. Uiteraard kijken we hierbij ook naar mogelijk verouderde content en zorgen wij ervoor dat er een goed plan komt voor jouw contentstrategie.

Bel ons vandaag nog op 088 06 66 176 en vraag naar Matthy of Ergun, zodat we je direct een persoonlijk aanbod op maat kunnen doen en je website alvast kunnen scannen.