optima-media-digital-marketing

Waaraan moet een goede foto voldoen?

Recensie Officium
2 oktober 2017
bedrijfsfilm
Een goede bedrijfsfilm maken
12 oktober 2017
goede foto

Waaraan moet een goede foto voldoen?

Een goede foto : Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een mooie uitspraak, maar werkt het ook zo in de praktijk? Onze hersens verwerken per dag misschien wel een miljoen beelden. Van veel daarvan zijn we ons gelukkig niet bewust. Ons brein maakt duidelijk keuzes. Iemand die met honger door de stad loopt, ziet andere beelden dan iemand die achter het stuur zit op weg naar zijn werk. Op een Smartphone, televisie of computer werkt dat net zo. We zien alleen echt goed wat belangrijk voor ons is.

Een foto moet opvallen

Dit lijkt nogal voor de hand liggend, maar concurreren met al die andere beelden kost tijd en aandacht. Laat het onderwerp duidelijk de hoofdrol spelen en kijk goed of er niet te veel afleidende factoren zijn. Wil je bijvoorbeeld een nieuw model fiets onder de aandacht brengen, laat dan alles weg wat niets met het plezier van fietsen te maken heeft.

Een geloofwaardig beeld

Een vriend stuurt je een appje met een foto uit een zonnig vakantieoord. Hij ziet er blij uit, maar achter hem staan wat vage figuren en naast een overvolle prullenbak staat een doos met afval. Het strand ligt ook wel erg vol met vakantiegangers. Gek genoeg valt dat je helemaal niet op. ’Het is hier geweldig!’ lees je en je gelooft hem direct. Je ziet je vriend genieten daar, maar zou iemand op een vakantiesite dezelfde foto tegenkomen, dan was hij na een muisklik direct vertrokken.

Een ja of een nee

goede fotoOp basis van een eerste indruk bedenken mensen zich in een fractie van een seconde of ze voor of tegen iets zijn. Mooie stoel, simpele telefoon, interessante man, saai huis… een mening is snel gevormd en daarna maar moeilijk terug te draaien. Een amateuristische foto van van een gerecht uit een prima restaurant houdt bezoekers op een afstand en bij een professionele foto loopt het water je uit de mond. 

Geef een reactie

Contact