fbpx
Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Vertrouwen in een merk; het belangrijkste usp de komende jaren

Vertrouwen in een merk; dát is hoe je klanten binnen gaat halen vanaf nu

Er zijn tal van manieren om ervoor te zorgen dat klanten meer bij je kopen. Er zijn ook meer dan genoeg opties om ervoor te zorgen dat je meer verkeer binnenhaalt op je website. Dat alles is vaak aan bod gekomen in de blogs die we geschreven hebben om je wegwijs te maken in de wereld van marketing. Vertrouwen in een merk is daarbij meerdere malen aangetipt, maar heeft nooit de hoofdrol gespeeld.

Tot de dag van vandaag. Het vertrouwen in een merk is namelijk dé manier om ervoor te zorgen dat jij meer klanten binnenhaalt. Concreter nog; door het consumentvertrouwen in jouw merk te verhogen, haal je klanten bij de concurrenten weg. En dat is een goede strategie voor de langere termijn.

Wat is dat nou precies, het vertrouwen in een merk, en hoe zorg jij ervoor dat het vertrouwen groeit onder jouw doelgroep?

Vertrouwen in een merk gaat om eerlijkheid en betrouwbaarheid

Twee prominente onderzoekers definieerden dit geheel als: the willingness of the average consumer to rely on the ability of the brand to perform its stated function. Een hele mond vol, maar wat wordt er nou eigenlijk mee bedoeld? Eigenlijk is het simpel. Een autofabrikant moet veilige auto’s leveren, makers van kinderspeelgoed moeten veilig speelgoed maken, bankapplicaties moeten zo veilig zijn dat hackers geen kans hebben.

Best vanzelfsprekend eigenlijk, nietwaar? En grote kans dat jij hier ook zelf al veel tijd aan besteed hebt, om ervoor te zorgen dat jij een betrouwbare en bruikbare webwinkel hebt met producten die het vertrouwen van de consument verdienen.

Maar weet de consument dat ook? Heb jij ervoor gezorgd dat de bezoekers weten dat jij hun vertrouwen verdient? Je kunt ontzettend veel achter de schermen doen, maar dan betekent lang niet altijd dat dit ook gezien wordt. Ziet de bezoeker het niet, dan leveren alle inspanningen niets op voor het vertrouwen in jou als merknaam. Het doet letterlijk niets.

Wat staat voorop bij dat vertrouwen in een merk?

Er zijn twee factoren die een grote rol spelen wanneer het gaat om het vertrouwen in een merk. Dat zijn eerlijkheid en betrouwbaarheid. De twee hebben erg veel met elkaar te maken, maar zijn niet hetzelfde wanneer het gaat om het consumentvertrouwen.

Met betrouwbaarheid wordt bedoeld dat het merk (de fabrikant, naam van de webwinkel, de keten) kwaliteit levert op een correcte manier. Dat betekent bijvoorbeeld;

  • Dat de voorraadstatus in de webwinkel correct is
  • Dat de levertijden kloppend zijn
  • De juiste prijzen op de website, met duidelijk vermeld of dit inclusief btw is
  • Transparantie in de richting van de klant; ook over verborgen kosten en onduidelijke voorwaarden

Met eerlijkheid wordt tegenwoordig iets heel anders bedoeld. Eerlijk staat gelijk aan duurzaam. Eerlijke lonen voor alle betrokkenen in het productieproces bijvoorbeeld. Correcte verwerking van afval. Zoveel mogelijk inzetten van duurzame energiebronnen. Je kunt het rijtje makkelijk aanvullen met tal van andere voorbeelden.

Al die voorbeelden kun je tegenwoordig onder je usp’s scharen. Stuk voor stuk zijn het redenen geworden voor een klant om te kiezen voor jouw webwinkel, jouw merknaam of jouw producten. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat de klant ook weet dat jij hiermee aan het werk bent en eerlijk en betrouwbaar bent. En dat is net wat lastiger dan gedacht.

Fout 1; het veel te dik erop leggen. Dat schrikt mensen af

Duurzaam, goed voor de toekomst, produceren met oog voor de gevolgen voor het milieu en de maatschappij. En dan komt er een héél dunne lijn waarna de geitenwollensokken komen, het scheiden van afval in meer dan 10 bakken en het niets meer kunnen eten omdat alles gevolgen heeft voor de wereld waarin we leven.

De dunne scheidingslijn is belangrijk. Bedrijven, webwinkels en merken die simpelweg té ver gaan in het proces en dit overmatig communiceren naar de consument, verliezen hun momentum. Alleen de extremere consument blijft het merk trouw, de gematigde consument (wel bewust maar niet bereid om heel het leven om te gooien) stapt van de boot af wanneer heter te dik opgelegd wordt. Niet verrassend overigens, want overal staan tegenwoordig mensen met een wijzende vinger om te vertellen wat we wel en niet mogen doen.

Daarom is het goed om na te denken over de manier waarop je dit aan gaat pakken. Wanneer je bij elk product in je webwinkel een tekst schrijft over hoe ecologisch, groen en duurzaam je producten zijn, dan is dat precies wat als over de top aangemerkt wordt. Je kunt dan beter werken met een logootje. Een groen vinkje, al dan niet op een leuke manier eigen gemaakt, is een betere manier om elk product van een ‘keurmerk’ te voorzien.

Ook is het verstandig om na te denken waar je de informatie plaatst. De homepagina is een goede plek om een teaser te plaatsen met een link naar bijvoorbeeld de ‘Over Ons’ pagina. Een compleet verhaal over hoe duurzaam en groen jouw merk is op de eerste pagina van de webwinkel, dat is gewoon niet praktisch. Op een wat lagergelegen pagina kun je daarentegen alle ruimte nemen die je wilt. Vervolgens kun je vanaf andere pagina’s eenvoudig linken naar de pagina die het vertrouwen in je merk gaat verhogen.

Is dat alles voor het vertrouwen in een merk?

Uiteraard is dat niet alles. Op het moment dat je vertrouwen in een merk op wilt bouwen door betrouwbaarheid en eerlijkheid in te zetten als een usp, dan is het ook de bedoeling dat je dit communiceert naar je doelgroep. De kans is groot dat je meer aanpassingen moet doen dan alleen het aanpassen van wat teksten. Kijk bijvoorbeeld eens naar je mailings, de afbeeldingen die gebruikt worden op de website en de content die je op de social media hebt staan.

Het inzetten van betrouwbaarheid en eerlijkheid is namelijk lang niet altijd even makkelijk. Het betekent namelijk ook dat je naar eer en geweten moet handelen. Profileer jij jouw webshop als een duurzame en groene webwinkel zonder papieren op kantoor en staat er een foto met papieren op de ‘Over Ons’ pagina, dan ga je de boot in. Hetzelfde wanneer je bijvoorbeeld in een vijf-kilometer-op-een-liter-auto rijdt en deze op de website terugkomt.

Betrouwbaarheid en eerlijkheid zijn goede usp’s, maar erover liegen is bijkans het ergste dat je kunt doen. Val je door de mand en komt de klant erachter dat je helemaal de producten niet controleert, er kinderarbeid ingezet is bij de productie van je halfproducten, of dat jullie ver van groen zijn? Dan maakt dat niet direct veel uit. Tenzij je overal hebt geschreven dat je een webwinkel hebt die volledig inzet op duurzaamheid en groen. Op dat moment valt simpelweg al het vertrouwen in je merk weg en slaat dit om naar wantrouwen. En wantrouwen is weer het ergste dat je kunt hebben, want dit zorgt voor een directe omzetdaling die je niet binnen korte tijd rechttrekt.

Kan ik zelf aan de slag met het vertrouwen in een merk vergroten?

Vertrouwen in een merk groeit op een organische manier, maar je moet er zelf wel mee aan de slag. Het is niet zo dat de consument zelf elke dag gaat kijken om te zien wat er gebeurt in je webwinkel. Communicatie naar de klant/consument is van groot belang om het effect te bereiken dat je voor ogen hebt.

Voordat je hiermee begint, zet je een duidelijke strategie op. Op welke manier kun je de betrouwbaarheid, eerlijkheid, transparantie en duurzaamheid vergroten? Welk aspect is het belangrijkste binnen jouw onderneming? Waar laten jouw concurrenten steken vallen, waarmee jij het verschil kunt maken? Dit is niet een proces van een uur; het uitdenken van een goede strategie kost dagen en het is goed om zoveel mogelijk factoren mee te laten wegen.

Heb je de strategie klaar, denk dan na over de implementatie én laat dit eens controleren door iemand die niet aan de strategie meegewerkt heeft en het bedrijf niet kent. Een willekeurig persoon heeft namelijk frisse ogen en ziet dingen waar jullie niet aan gedacht hebben.

Een aantal manieren om de implementatie van de strategie direct naar de klant te communiceren:

  • Melding in een banner op de website (niet populair meer)
  • Mailing rondsturen naar vaste klanten met de nieuwe boodschap plus een extraatje voor de klant gerelateerd aan de nieuwe usp’s (zoals een herbruikbare papieren tas bij de volgende bestelling)
  • Reclame op de landelijke media (duur en vaak niet doeltreffend genoeg)
  • Nieuwsbericht in de webwinkel zelf (wordt vaak gemist echter door klanten)

Welke van de opties het beste past bij jouw webwinkel, dat is afhankelijk van een heel aantal factoren. Wanneer je enorm veel inschrijvingen hebt op je nieuwsbrief, dan is dat de meest logische stap. Heb je een zeer informatieve blog achter je webwinkel hangen en kijken mensen hier regelmatig? Dan is het nieuwsbericht op de blog een betere optie. Ben je een zeer grote webwinkel? Dan kunnen dagbladen een betere optie zijn omdat je hier veel meer mensen tegelijkertijd kunt bereiken.

Waar moet je écht rekening mee houden?

Kies je een eenmaal voor een nieuwe inslag, zoals veel meer transparantie in de je webwinkel, nadruk op duurzaamheid, eerlijkheid over het productieproces en de verwerking van orders, dan is dit je nieuwe ijzeren wet. Trek je tal van nieuwe klanten aan met je nieuwe strategie of haal je oude klanten terug, dan kun je niet zomaar terug naar je oude manier van werken.

Dit geldt uiteraard niet wanneer je al duurzaam werkte, maar dit nooit actief ingezet hebt in je communicatie naar de klanten.

Sla je een nieuwe weg in en besluit je gaandeweg toch weer terug te gaan naar een minder duurzame manier van werken, haal dan eerst de communicatie over de duurzaamheid van je webwinkel van het internet af. Liegen is namelijk nóg erger dan niet-duurzaam werken en staat haaks op het laten groeien van het vertrouwen in een merk.

Kan ik hier hulp bij inschakelen?

Is het allemaal wat veel werk of vind je het lastig om een nieuwe strategie op te zetten? Dat is niet zo vreemd. De vele opties, mogelijkheden en de structuur van je webwinkel zelf, zorgen voor een doolhof aan keuzes die je moet maken. En elke keuze heeft gevolgen.

Bij Optima Media zitten de experts die weten wat er speelt op de markt. We weten waar we mogelijkheden kunnen vinden wanneer we weten hoe jouw webwinkel eruitziet en wat jouw doelstellingen zijn. We gaan graag samen met jouw team aan tafel zitten om zo samen te kijken naar de beste opties voor jouw webshop. Door tussentijds te monitoren en de tactieken en strategieën aan te passen om het resultaat te optimaliseren, weten we zeker dat we je kunnen verrassen binnen korte tijd! Neem jij vandaag nog contact met ons op zodat we je persoonlijk antwoord kunnen geven?

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.