Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Vermijd de bodemloze put wanneer je marketing inzet

De bodemloze put van online marketing; dit moet je weten!

Er zijn nog altijd bedrijven die niet graag met (online) marketing aan de slag gaan. Het gevaar van de bodemloze put is namelijk een fikse drempel. Niet geheel onterecht overigens; veel ondernemers duiken halsoverkop in de marketing duiken, merken na een bepaalde tijd dat zij veel meer geld besteed hebben dan vooraf gedacht. En de resultaten… tja. Die vallen dan standaard tegen.

De bodemloze put is lang niet altijd de fout van de ondernemer zelf. Ook niet van het team dat bezig is met de marketing, offline en online. Er zijn tal van factoren die ervoor kunnen zorgen dat het verkeerd gaat. En dat is precies waarom wij hier wat dieper ingaan op de risico’s van de bodemloze put, de oorzaken en uiteraard de manieren waarop je dit kunt vermijden binnen jouw onderneming.

Wat is die bodemloze put nou eigenlijk?

Met de bodemloze put wordt het volgende bedoeld: je zet een marketingplan op, je gaat aan de slag met verschillende mogelijkheden en uitdagingen en vervolgens verlies je het plan. Er gaat geld in alle richtingen, zoals;

  • Advertenties op de social media
  • Schrijvers voor teksten op de website
  • Geld naar een webbouwer
  • Uitgaven voor contracten, software en een webhotel
  • Bedragen in de richting van mensen die ‘helpen’

De belangrijkste factor staat niet in bovenstaande lijst. Het is namelijk de factor die door de meeste mensen gemist wordt. De factor van het tijdverlies. Wanneer je een heel team op de marketing zet en zelf vervolgens ook druk aan de slag gaat met het werken met de online content, dan gaat er vaak iets mis.

Wanneer mensen constant bezig zijn met social media, het schrijven van teksten, beantwoorden van berichten en het uitdenken van plannen (die vaak haaks op elkaar staan), dan wordt er met de dag minder werk verzet. Dat betekent een terugloop van de inkomsten en daarmee vaak een stiekeme valkuil die te laat opgemerkt wordt, waardoor je op een gegeven moment tegen een flinke drempel aanloopt.

Alle factoren samen zorgen voor een bodemloze put. Het is een risico van online marketing waarbij er veel meer uitgegeven wordt dan gedacht was en waarbij ook vaak de resultaten niet gemeten worden. Op die manier wordt online marketing een drama en levert het niets op. Niet op de korte termijn en zeker niet op de langere termijn.

Dus; geen marketing inzetten!

Veel ondernemers schrikken terug van deze nachtmerrie en besluiten daarom weg te blijven van marketingkanalen, social media of het uitbouwen van een online imperium. Dat mag, maar het is geen goede keuze. Het is beter om de scherpe randjes van de bodemloze put af te halen en het deksel erop te leggen om vervolgens aan de slag te gaan met de marketing en er wel een succes van te maken.

Wil jij graag aan de slag met de marketing maar vrees je voor de bodemloze put? Dan helpen we je graag verder. Wanneer je de volgende stappen volgt, vermijd je de bodemloze put én kun je optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die geboden worden.

1. Stel een budget op om de bodemloze put geen kans te bieden

De beste manier om een bodemloze put te vermijden, is het opstellen van een budget waar je je vervolgens ook aan houdt. Het budget is afhankelijk van hoeveel geld je wilt besteden en wat je doelstellingen precies zijn. Heb je een kleiner budget en heb je een bescheiden doelstelling, dan is een budget van een paar honderd euro prima om mee te starten.

Heb je een grotere onderneming met meer budget en wil je echt aan de slag met je ROI en meer klanten werven? Dan heb je een groter budget nodig. Weet je niet wat je uit wilt of kunt geven? Neem dan eens contact met ons op. Als experts op het gebied van online marketing hebben we beter zicht op de mogelijkheden en de bedragen waar je aan moet denken wanneer je bepaalde doelstellingen wilt bereiken.

Het budget dat je uit wilt geven, is een budget per een bepaalde periode. Bijvoorbeeld een wekelijks budget, een maandelijks budget of een budget per kwartaal. Op die manier kun je namelijk tijdig bijsturen. Bijvoorbeeld wanneer er goede successen behaald worden en er meer bereikt kan worden met een iets groter bedrag. Of het wegsnijden van bepaalde marketingkanalen wanneer deze helemaal niets opleveren.

2. Zet een manager aan de top met eindverantwoordelijkheid

Wat gebeurt er op het moment dat iedereen een eigen plan trekt en verschillende teams langs elkaar gaan werken? Dan creëer je een bodemloze put, zeker wanneer er niet efficiënt gewerkt wordt. Dit kun je vermijden door één verantwoordelijk eindpersoon op het team te zetten. Dit is de persoon die het overzicht houdt, resultaten monitort en kijkt naar de mogelijkheden die er zijn. Verder doet de manager niets binnen de marketing; het is iemand die delegeert en meet om zo de resultaten te optimaliseren.

Je kunt jezelf als manager aanstellen voor de marketing, maar dat raden we ten zeerste af. Jij bent namelijk al hoofd van de onderneming. Dat betekent dat jouw focus nodig is in het bedrijf zelf. Daarom is het beter om de marketing over te laten aan iemand die vervolgens jou informeert en toestemming vraagt voor het aanpassen van het budget en de strategie. Hoe meer vrijheid de manager heeft, hoe beter het in de meeste gevallen is overigens.

3. Zet een duidelijke strategie op die iedereen begrijpt

Een andere manier om een bodemloze put te vermijden, is het opzetten van een duidelijke, begrijpelijke en gemakkelijk te volgen strategie. Wanneer iedereen weet wat het doel is en welke manieren gebruikt worden om dit te verwezenlijken, gaat er minder tijd verloren en is de focus scherp. Het gevolg is dat er minder tijd nodig is voor overleg, er geen onzinnig werk gedaan wordt en alle stappen in de juiste richting gezet worden.

Hierbij is het belangrijk dat je communiceert in de taal van de mensen waarmee je werkt en heldere meetmomenten hebt. Zo zorg je ervoor dat het team op elk moment weet wat er moet gebeuren en hoe het op dit moment gaat.

4. Zet een goed team op

Wanneer we het toch over een team hebben; het team is de groep mensen die het moet gaan doen. Het is goed om hier wat meer tijd en aandacht aan te besteden. Je hoeft lang niet altijd direct alles uit te besteden. Vaak heb je mensen in je bedrijf die meer kunnen dan je denkt. Vraag daarom eerst eens rond of er iemand is die wil helpen en de kennis heeft die nodig is om een succes te maken van de marketing.

Hoe beter het team is, hoe kleiner het risico op een bodemloze put en hoe groter de kans is dat je een sterke marketing op kunt zetten waarmee je wel het verschil kunt maken!

5. Meten, meten en nog eens meten

Een bodemloze put is een put waar je geld in blijft gooien en waaruit je eigenlijk niets terugkrijgt. Dat brengt ons op het laatste punt dat we je voor willen leggen. Meetmomenten zijn van enorm belang. Wanneer je net begint met de marketing, is er niets mis met het wekelijks meten van de resultaten, de opbrengsten en de uitgaven.

Je voorkomt hiermee namelijk dat je geld op plekken steekt waar eigenlijk geen enkel resultaat behaald wordt. Sluit de kraan niet direct; sommige kanalen hebben iets meer tijd nodig om daadwerkelijk tot leven te komen. Merk je dat ergens geen resultaat bereikt wordt, houd dit dan goed in de gaten om te zien wat er precies mogelijk is.

Soms is bijsturen genoeg, andere keren heb je gewoon meer budget nodig. Op andere momenten is het een ander verhaal en moet je daadwerkelijk de handdoek in de ring gooien. Bijvoorbeeld wanneer jouw doelgroep simpelweg niet overgaat tot interactie op Twitter of Instagram.

De enige manier om hierop het overzicht te houden, is door te blijven meten. Daar is software voor, maar je kunt ook zelf meten wat er gebeurt met de bezoekersaantallen en de conversie. Het gaat er maar net om wat je wilt, hoe groot je de marketing opzet en hoe correct je de gegevens wilt hebben.

Zelf willen we altijd zoveel mogelijk relevante en concrete informatie, omdat dit het bijsturen, aanpassen of uitbreiden van de online marketing makkelijker en efficiënter maakt. Het is niet alleen een manier om een bodemloze put te vermijden, het is vooral ook een manier om zoveel mogelijk uit de marketing te halen.

Kunnen jullie helpen met mijn bodemloze put?

Ben jij bang voor de bodemloze put of heb je al een put gegraven en wil je graag hulp om ervoor te zorgen dat je wel weer aan de slag kunt met marketing en de rode cijfers groen kunt maken? Neem dan vooral eens contact met ons op. Wij zijn niet zozeer een externe partner; we worden liever onderdeel van je team en gaan met jouw mensen aan tafel zetten om samen de strategie te bepalen en aan te passen waar nodig.

Wil je meer weten over de mogelijkheden of heb je vragen over onze werkwijze? Bel ons dan eens op 088 066 61 76 of mail naar hallo@optimamedia.nl zodat we je direct persoonlijk verder kunnen helpen. Onze gidsen helpen je graag verder.  

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.