Met alle thuiswerkers, wat zijn de manieren om hierop in te spelen?

Thuiswerkers lijken onderhand de nieuwe standaard te worden. Na de vele maatregelen zijn bedrijven en werknemers erachter gekomen dat thuiswerken eigenlijk helemaal niet zo erg is als dat het leek. Uit verschillende onderzoeken blijkt zelfs dat de productiviteit gestegen is.

Nu we steeds meer thuiswerkers zien en dit een aanhoudende trend lijkt te worden, is het hoog tijd om te kijken naar manieren om hierop in te spelen. Wat moet jij in jouw bedrijf aanpassen om in te spelen op thuiswerken?

Voor welke branches is het belangrijk om in te spelen op thuiswerkers?

Er zijn de afgelopen maanden veranderingen geweest in uiteenlopende branches. Bij Optima Media hebben we gezien dat bedrijven in verschillende sectoren hun prioriteiten bijgesteld hebben. Ook zijn er duidelijke veranderingen in de zoekopdrachten die gebruikt worden in de zoekmachines.

Het laat thuiswerkenzich raden dat het hier vooral gaat om online bedrijvigheid, bezorging aan huis en online dienstverlening. Wanneer jouw bedrijf in kan spelen op mensen die thuiswerken, dan is het tijd om hiermee aan de slag te gaan. Daarbij kun je zo creatief zijn als je zelf wilt. Bijvoorbeeld:

  • Ontbijt voor de deur aanbieden als broodjeszaak in Groningen
  • Kantoorplanten bezorgen bij thuiskantoren als bloemist
  • Kantoormateriaal geleverd binnen 24 uur bij thuiswerkers
  • Volledige inrichting van een thuiskantoor door een meubelwinkel, eventueel zelfs in samenwerking met een bouwbedrijf

Zoals je kunt zien, is het relatief makkelijk om hier een creatieve opening in te vinden. Wanneer de trend van het thuiswerken aan blijft houden, zal de vraag de aankomende tijd namelijk alleen maar stijgen. Op tijd inspelen op de ontwikkelingen kan ervoor zorgen dat je – al dan niet bewust – een gat in de markt aanboort.

Hoe speel je als bedrijf in op thuiswerkers?

Heb je ooit zelf vanuit huis gewerkt? Of ben je een kleinere zelfstandige en werk je standaard vanuit huis? Dan weet je ongetwijfeld gemerkt dat mensen thuis op een andere manier werken dan op kantoor. Dat heeft ook een reden; thuis willen we productiever zijn, zodat we direct kunnen doen wat we willen of moeten doen voor onszelf. De meeste mensen zijn niet gebonden aan vaste tijden wanneer zij vanuit huis werken (of er is gewoon geen controle).

Dat betekent dat mensen minder tijd nemen voor onzinnigheden. Zij willen graag direct kunnen vinden wat zij zoeken. Daar kun je op inspelen met je website. Er zijn een aantal manieren die je kunt overwegen voor jouw website:

  • Een duidelijke navigatie (eventueel zelfs gewoon een knop met ‘thuiswerken’)
  • Duidelijke voorbeelden op de website
  • Ondersteuning voor mensen die vragen hebben
  • Klantenservice voor montage en advies voor klanten

Nu moet ik daar direct aan toevoegen dat dit niet alleen verstandig is voor mensen die zich op thuiswerkers willen richten. Het is verstandig om bovenstaande punten op je lijst te zetten, ongeacht welke website je hebt. Klanten willen duidelijkheid en gemak. Kun jij dat niet bieden en de concurrent wel? Dan ligt het voor de hand welke website de bezoeker kiest om een bestelling te plaatsen.

Inspelen op de doelgroep wordt nog belangrijker

Wanneer je een goede website hebt, dan gebruik je de taal van je doelgroep op de website. Je richt je op de vragen van de potentiële bezoekers, je bent actief op de fora waar je doelgroep actief is en je houdt je bezig met de dingen waarmee je doelgroep dagelijks zit.

Op het moment dat je je gaat richten op thuiswerkers, wordt dit nog belangrijker. Op dat moment is het namelijk belangrijk dat je de doelgroep kunt laten zien hoe jouw producten relevant zijn voor de klant. Bijvoorbeeld door te laten zien hoe een bepaald product gebruikt kan worden om het werken vanuit huis makkelijker te maken voor de thuiswerker. Of door duidelijk te maken hoe jouw diensten of producten het makkelijker kunnen maken voor de klant op de korte of langere termijn.

Daar is wat creativiteit voor nodig, inspiratie en vindingrijkheid. Maar niets is onmogelijk. Zeker niet wanneer je het slim aanpakt.

Verplaats je in de doelgroep – of laat hen het werk zelf doen

Als ondernemer of website-eigenaar zou je eigenlijk zelf goed moeten weten waarom jouw diensten of producten het verschil maken. Jij weet wat je aanbiedt en waarom dit handig, belangrijk of goed is voor de klant.

Verplaats je nu in de doelgroep en visualiseer de mensen in jouw doelgroep die vanuit huis moeten gaan werken – of er zelf voor kiezen om vanuit huis te gaan werken. Wat is het dat zij nodig hebben? Waar ontbreekt het hen aan, waar zij wel écht behoefte aan hebben?

Denk bijvoorbeeld aan een doelgroep tussen de 50 en 60 jaar. Alle digitale werkplekken en omgevingen kunnen intimiderend en lastig zijn voor hen. Meer uitleg, support en proactieve klantenservice kunnen hierbij het verschil maken.

De doelgroep aan het werk zetten

Er zijn verschillende bedrijven die dit in het verleden succesvol gedaan hebben. De doelgroep zelf aan het werk zetten. Hiervoor heb je wel bereik (reach) nodig vanuit de website of op de social media.

Wat je doet, is letterlijk vragen welke mensen in je doelgroep een bepaald product willen testen, of een bepaalde dienst. Wat je ervoor terugvraagt: reviews, informatie, gebruikservaringen of letterlijk data.

Al deze kennis kun je gebruiken om je product aan te passen, je diensten scherper aan te bieden of gewoon de informatie te gebruiken voor de promotie in de toekomst. Gebruik je hierbij de social media op de juiste manier, dan kan dit ook nog eens een virale actie opleveren. Wil je hier een expert voor inschakelen, neem dan eens contact met ons op, zodat we de mogelijkheden voor je op een rijtje kunnen zetten.

Aandacht voor de website is belangrijk bij focus op thuiswerkers

Optimalisatie van de website is altijd belangrijk. thuiswerkers websiteZo simpel is het. Maar focus je je op thuiswerkers of wil je gebruikmaken en inspelen op de huidige trends, dan is het nog belangrijker om goed te kijken naar de optimalisatie die je gebruikt op je website.

Stel je een gemiddelde thuiswerker voor. Starend naar een scherm vol data, woorden, een Zoom-meeting of stotterend Skypegesprek. Misschien zelfs verschillende schermen open. Constant signalen, meldingen en de drang om output te leveren, omdat er toch gewerkt moet worden.

Deze mensen zitten niet te wachten op websites waar zij moeten zoeken naar de juist tab, de correcte informatie of dat ene linkje naar meer informatie. Zij willen makkelijk en snel de juiste pagina’s vinden, zodat zij verder kunnen met wat zij moeten doen.

Tegelijkertijd willen ze gemak, omdat zij op die manier zonder rugklachten, hoofdpijn en vermoeidheid de dag door kunnen komen. Kun je inspelen op beide factoren, dan zet je op een goede manier in op de mogelijkheden.

Nog even over de social media

Social media mogen nog wat extra aandacht hebben hier. Social media spelen namelijk een veel grotere rol bij het thuiswerken. Op kantoor (of ‘de zaak’) kijken de medewerkers lang niet altijd direct wanneer zij een nieuwe notificatie hebben van de social media. Thuis is het veel makkelijker om een extra tabblad open te hebben of de mobiele telefoon naast je neer te leggen en een keer te kijken op Instagram, Twitter of Facebook.

Dat betekent dat je hier ruimte kunt maken om bezoekers aan te trekken. Het kan een uitgelezen moment zijn om een campagne op te zetten op de social media. Zeker wanneer je concurrenten dat niet, nauwelijks of matig doen. Want:

  • De prijs is dan lager (concurrentie bepaalt de prijs bij social media advertising)
  • Je hebt sneller de volledige aandacht van de doelgroep
  • Je kunt een gat in de markt vinden en opeisen

Hierbij is het wel belangrijk om direct de aandacht van de kijker te grijpen. Waar eerder de 3 seconden regel gebruikt werd, kun je er nu vanuit gaan dat de social media gebruiker al bij de eerste blik de volledige aandacht moet hebben voor de advertentie.

Zorg er daarom voor dat direct vanaf de eerste seconde duidelijk is voor wie de advertentie relevant is en wat zij met jouw product of dienst kunnen doen. Grappige advertenties opzetten werkt ook, maar zij gaan in veel mindere mate viraal dan voorheen. Daar is een reden voor. De consument is de reclames een beetje beu geworden. Vandaar dat het goed is om hier voorzichtiger mee om te springen.

Heb je weinig concurrentie of kun je veel verdienen aan een bezoeker? Dan kan SEA (adverteren in de zoekmachine) ook een aantrekkelijke optie voor je zijn.

Ga jij inspelen op het stijgende aantal thuiswerkers?

Het aantal thuiswerkers stijgt. Grote kans dat jij zelf ook vanuit huis bent gaat werken, of dit plant op de kortere termijn. Dit kan een verschuiving betekenen in de markt. Zeker voor e-commerce, webwinkels en online dienstverlening zijn er veel kansen om een grote vraag in de markt te bedienen. Daarbij is het wel van belang dat je op tijd inspeelt op de ontwikkelingen rond de vraag en je website optimaliseert, zodat je klaar bent voor de bezoekers wanneer deze op je website landen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden of wil je samen met ons de mogelijkheden doornemen op het gebied van online marketing, zoekmachineoptimalisatie of de mogelijkheden die er voor jouw bedrijf zijn? Neem dan vooral contact met ons op, zodat we je persoonlijk verder kunnen helpen.