Creëer naamsbekendheid

Ben jij gericht op cijfers, data en alles wat je kan uit analyseren? Dan is Branding een ver van je bed show. Want uitgerekend dit kun je niet zo 1,2,3 in cijfers omzetten. Het gaat namelijk om de herkenbaarheid en het bereik van je merk. En aangezien je geen digitale voordeur hebt waarbij je de mensen allemaal persoonlijk kan vragen of ze je merk al kennen is het een beetje speld in de hooiberg verhaal. Althans voor jou: de persoon die alles graag omzet in cijferbewijs. Echter branding is niet iets wat je kan overslaan, sorry! Je wil dat mensen weten wie je bent, wat jou anders maakt dan de concurrent en vooral: dat ze bij jou kopen! En daarom wordt het hoogtijd om de eerste stap te zetten in de wereld van branding…

Wat is branding?

Branding is jouw product of dienst neerzetten als een merk. Het is een middel, naast blogs, killer content en heel veel andere manieren, om je te onderscheiden van andere producten of diensten die hetzelfde aanbieden als jij. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Nike. Nike verkoopt van alles op sportgebied maar is naast dit alles vooral een merk  met een hele duidelijke boodschap. Toch is Nike niet het enige sportmerk wat er bestaat. Maar als je 10 mensen op een rij zet en vraagt binnen 2 seconden een sportmerk te benoemen, zullen 9 van de 10 Nike als eerste roepen. Nike is als merk op de kaart gezet door de kracht van herhaling (inmiddels natuurlijk ook omdat er heel veel bekende mensen zich hebben verbonden aan het merk maar ook Nike is ooit klein begonnen). Nike zet branding vol in met boodschappen waar andere merken zich wellicht niet aan durven te wagen maar de consument verwacht het inmiddels gewoon van ze. En door de zichtbaarheid, de heldere boodschappen en soms net even iets verder te gaan dan een ander staat Nike al heel lang op de kaart. Het klopt: branding kun je inderdaad niet heel direct omzetten naar cijfers maar je zal merken wanneer jij je product of dienst als merk hebt neergezet, en je dus onderscheidt van anderen, er herkenbaarheid heerst onder het publiek. Echter vergeet niet: branding staat nooit stil! Hier moet je continue aan werken. Meegaan in vernieuwingen, jezelf en je merk uitdagen om nog groter te worden, bijsturen en vooruit denken!

 

#Instagram

Instagram, het platform waar alles draait om het plaatje en de #(hashtag). Waar we op Facebook nog best wel heel veel tekst kunnen plaatsen bij een bericht, event of levensgebeurtenis draait het bij Instagram om twee dingen: je foto en de hashtags welke je gebruikt. De eerste; de foto moet iets zijn wat direct in het oog springt wanneer men deze voorbij ziet komen in zijn of haar nieuws feed. Waarbij jij dus meteen je visitekaartje kan afgeven als het gaat om branding. Een stukje herkenbaarheid is hierin heel belangrijk, maar hier kom ik later op terug. Dan hebben we nog de hashtag. Ook iets waar je wel heel even over mag nadenken; gebruik je een eigen hashtag waar je uiteindelijk herkenbaarheid mee wil bereiken, ga je mee in de trending hashtags of maak je een combinatie van deze twee?

#Displaypurposes

Display Purposes is een hele handige site waar je kan kijken of jouw hashtag daadwerkelijk een trending hashtag is. Daarnaast geeft deze topper ook meteen diverse alternatieve aan waardoor je gelijk weet wat je nog meer voor een hashtag aan je bericht kan toevoegen. Let op: gebruik er nooit meer dan 6, en zorg dat je er altijd een hashtag tussen zet welke jij je als bedrijf eigen hebt gemaakt. Mooi voorbeeld is Hema: zij hebben een eigen # de wereld in geslingerd #echthema. Een hashtag waar al meer dan 11.4k berichten over zijn gepost. Niet verkeerd toch? Voordeel aan zo’n ‘eigen’ hashtag is dat je deze kan volgen en reposten. Je kunt daardoor dus heel interactief zijn met je volgers! Wat mij overigens gelijk brengt bij het volgende punt…

#Interactief

Zoals eerder beschreven is branding herhalen. En naast heel veel herhalen is het ook belangrijk dat je zichtbaar bent en interactief met je volgers. Ze volgen je om een reden; benut dit! Stel vragen waarin je openlijk om een reactie vraagt, hou een poll, deel story’s waarin je een kijkje achter de schermen geeft. Zo betrek jij je volgers bij jouw merk. En wanneer je dit keer op keer blijft herhalen creëer je op den duur herkenning. Wanneer je dit eenmaal bereikt hebt, en vasthoudt, dan is het begin van je merk gezet!

Insta#Merkambassadeurs

Influencers zijn een hot item, helemaal in de wereld van Instagram. Super om in te zetten wanneer jij bijvoorbeeld een restaurant hebt of een product wat je graag eenmalig groots onder de aandacht wil brengen. Een influencer heeft vaak een bereik van meer dan 15k volgers. Je product of dienst wordt dus zeker goed onder de aandacht gebracht. Onthoudt alleen wel dat dit eenmalig bijvoorbeeld een post of een story is. Het is dus op korte termijn een enorme boost die je krijgt maar het is aan jou om deze nieuwe volgers, die het gaat opleveren, te blijven boeien. Doe je dit niet? Dan ben je ze net zo snel kwijt als dat je ze voor even had. Een andere manier, die vaak voor langduriger resultaat zorgt, is een merkambassadeur. Dit is iemand die je voor langere tijd koppelt aan je dienst of product. Deze ambassadeur laat regelmatig in een post jouw product of dienst zien (de kracht van herhaling) waardoor volgers er keer op keer mee geconfronteerd worden. Belangrijk is wel dat je iemand tot merkambassadeur benoemt die binnen de visie van je product of dienst past. Heb jij bijvoorbeeld een enorme rijdende patatkraam die door het hele land heen reist? Dan is een Fitgirl die iedere dag een post plaatst hoe healthy zij eet wellicht niet de juiste match. In dat geval kan je ook altijd kiezen om je eigen volgers in te zetten als merkambassadeur. Hoe je dat doet?

Repost#Repost

Je eigen merkambassadeurs bij elkaar zoeken hoe doe je dat? Met je eigen hashtag! Hierboven had ik het er al even over maar de beste reclame is de reclame van volgers die enthousiast zijn over je product of dienst. Dit is namelijk puur! Zij posten niet omdat ze dit met je hebben afgesproken maar zij posten het omdat ze het oprecht menen. Wanneer jij deze reacties gaat reposten zien je overige volgers deze enthousiasme ook. Dit brengt het balletje aan het rollen. Want tja.. de wereld van Social Media werkt toch wel een beetje zo. Als iemand enorm enthousiast is over iets dan willen we dat allemaal wel eens met eigen ogen zien!

#Visitekaartje

Herkenbaarheid is een Keyword als het gaat om branding. Vooral op Instagram moet je opvallen. Want het staat vol met foto’s in je nieuwsoverzicht. Dus hoe zorg jij er nu voor dat jouw foto eruit springt én hoe zorg je er nu voor dat mensen gelijk aan je foto kunnen herkennen dat het jouw product of dienst is? Dit doe je door jouw huisstijl door te voeren in elke post die je plaatst. Dit kunnen bepaalde kleuren zijn die terug komen in het kader waar je de foto in plaatst, maar belangrijk is dat je logo altijd zichtbaar is. Let wel op, wanneer je hier aan begint dan is het belangrijk dat je deze huisstijl niet continue aanpast. Het is dan ook belangrijk om deze stijl eerst helemaal uit te denken voordat je er de Social Media wereld mee bestormt. Deze stijl is niet enkel de kleuren welke je gebruikt maar ook op welke plek zet je standaard je logo neer? Welk lettertype kies je en past dit binnen jouw huisstijl? Natuurlijk kun je, wanneer je iets belangrijks of opvallends wil plaatsen de optie Bold gebruiken MAAR een heel ander lettertype kan dan weer niet. Wanneer je deze huisstijl hebt uitgedacht en gaat toepassen dan ga je zien dat je op den duur een herkenbaarheid creëert. Zonder dat jouw volgers hebben gezien dat jij het bent, zien ze dit al aan de stijl van de foto. De beginstap van je merk is gezet!

Branding is nog heel veel meer dan alleen Instagram, het is de eerste stap om jouw bedrijf neer te gaan zetten als een merk. Zorg er altijd voor dat je kiest voor de opties die passen bij jou en je product of dienst. Ben je niet zeker ervan of je huisstijl aanspreekt? Laat het aan mensen zien, vraag advies en brainstorm samen. Twee weten altijd meer dan één.

Volgende maand neem ik je verder mee in de wereld van branding. Want geloof mij er is nog zoveel meer mogelijk om jouw merk neer te zetten!

Geschreven door Matthy van Rooijen

Matthy zet haar liefde voor woorden in bij Optima Media als Content Marketeer. Het verhaal achter het verhaal interesseert haar het meeste en ze is dan ook graag bezig met het verzamelen van de mooiste story's.