Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Social selling in 2021; iets om aandacht aan te besteden of niet?

Social selling; wordt dit wat in 2021?

Social selling heeft de afgelopen jaren flink meer aandacht gekregen. Verschillende bedrijven en merken hebben de stap gezet naar de sociale kanalen, om daar vervolgens in te zetten op marketing. Dit wordt op verschillende manieren gedaan. Er is sprake van social selling op een slechte, matige en goede manier.

Voordat we hier naar kijken, is dit een uitstekend moment om te kijken naar de toekomst van social selling. Is dit iets waar jij in 2021 meer aandacht aan moet besteden, of is dit een van de marketingtechnieken die aan het doodbloeden is dankzij de ‘nieuwe situatie’?

Social selling; heter dan ooit

Social selling is op dit moment ontzettend belangrijk. Fysiek klantcontact wordt immers zoveel mogelijk vermeden. Dat is niet nieuw; dat is heel 2020 al de nieuwe standaard geweest. Dat betekent dat de klant hier inmiddels aan gewend is. De consument wéét dat hij of zij contact op kan nemen met bedrijven via de digitale snelweg.

Daarbij is mail lange tijd de standaard geweest, maar dit verschuift naar de interactieve sociale kanalen, zoals Facebook en Twitter. Het is dan ook niet verrassend dat we hier niet alleen steeds meer bedrijven en merken zien, maar dat ook de reactietijd steeds korter wordt en er teams gemaakt worden om de klanten verder te helpen.

Social selling is de kortste weg tussen de klant en het bedrijf zonder gebruik te maken van fysiek contact of bellen (wat al langere tijd uit de mode aan het raken is). Er zijn tal van redenen waarom juist social selling belangrijker wordt – en er zijn minstens zoveel dingen om rekening mee te houden.

De kernbegrippen hierbij zijn relevantie, warme leads en toegevoegde waarde. Geen zorgen, als gids leggen we je graag uit wat hiermee bedoeld wordt en waar jij rekening mee moet houden wanneer je dit actief in wilt zetten.

Relevantie, warme leads en toegevoegde waarde

Uit de zee van relevante begrippen, definities en belangrijke onderdelen hebben we 3 termen gekozen die wij het belangrijkst vinden. Vooral omdat dit de paraplutermen zijn waaronder veel verschillende losse onderdelen te scharen zijn. Hierbij is het vooral belangrijk om te onthouden dat de opzet en kern van social selling verschillend is per bedrijf en merk.

Wij zorgen er altijd voor dat de social selling binnen jouw onderneming aangepast wordt naar jouw bedrijf, de kernwaarden die jij hanteert en jouw doelgroep.

Relevantie

Relevantie is een van de termen die ontzettend belangrijk is en alleen maar belangrijker zal worden. De relevantie is de koppeling tussen jouw bedrijf, jouw merk, de producten en diensten aan de ene kant; en de potentiële klant aan de andere kant.

Laten we de ruimte nemen om dit tot op het bot te ontdekken.

We zitten tegenwoordig ontzettend veel op de social media. We scrollen over Facebook en Twitter, TikTok en Instagram, en we kijken alleen serieus naar de dingen die we interessant vinden. Met de mate van reclame en troep op alle kanalen kijken we al lang niet meer naar alles wat getoond wordt.

Jouw potentiële klant doet hetzelfde. Deze gaat in sneltreinvaart over de reclames heen, filtert de informatie die getoond wordt en kijkt alleen naar wat echt de aandacht trekt. Maar wat is dat precies? Alleen de dingen die relevant zijn en die aansluiten bij de interesse van de ontvanger trekken de aandacht.

Hierbij kun je aan tal van aspecten denken:

  • Teasers voor producten of diensten die passen bij de behoefte van de doelgroep
  • Vermakelijke (grappige, interessante) content die aansluit op de doelgroep
  • Personen, spellen, producten, diensten waar jouw doelgroep affiniteit mee heeft

Zonder relevantie opent de potentiële klant jouw post niet, wordt de content niet gelezen en belandt jouw post in het verdomhoekje. Terecht ook, want je hebt geen rekening gehouden met wat jouw potentiële klanten willen zien of hebben.

Op het moment dat je de relevantie uit de social selling haalt, dan ben je op een bijzonder slechte manier bezig. Het kost je namelijk wel tijd, geld en aandacht, maar het levert je niets of nauwelijks iets op. Zorg er altijd voor dat je relevante informatie en content plaatst, ongeacht welk social kanaal je kiest; het is het begin van een goed social selling traject.

Warme leads zijn van groot belang

Marketeers, salesmanagers, verkopers en alle andere vage termen die je kunt verzinnen voor iemand die een verkoop rond moet krijgen; zij worden allemaal opgewonden van hetzelfde; ‘warme leads’. Warme leads zijn potentiële klanten die al een koopintentie hebben of al voorbereid zijn. Vaak is een warme lead iemand die al producten of diensten vergeleken heeft en interesse heeft in jouw product of dienst. Alleen de laatste stap moet nog gezet worden en dáár komt social selling bij kijken.

Waarom zijn de warme leads zo belangrijk dat we er een compleet kopje aan wijden? Eigenlijk is het simpel; de warme lead is belangrijk omdat de koude leads in belang afgenomen zijn. ‘Cold calling’ is allesbehalve sexy tegenwoordig. Het stoot klanten af, er gaat enorm veel geld in zitten en de ROI is doorgaans om te janken.

Dit heeft veel te maken met het feit dat de consument moe is van reclame en koude benaderingen. Zeker na de feestmaand is dat goed te zien aan de cijfers van de marketing. Koude leads leveren weinig op; bellen vanaf een callcenter levert meer klachten dan klanten op en ongerichte, brede marketing valt vaak compleet dood.

Hoe zorg je voor de warme leads zonder dat je hier direct een compleet team op moet zetten? Eigenlijk is dat makkelijker dan je denkt, zeker wanneer je social selling inzet om hiermee aan de slag te gaan. De truc is om de potentiële klant naar jou toe te krijgen in plaats van andersom.

Hoe doe je dat op een relatief makkelijke manier? Door een teaser te plaatsen van een product of een dienst op de social kanalen en vervolgens de ontvanger naar jou te trekken door een CTA te plaatsen waarin je de ontvanger oproept om contact met jou op te nemen.

Wat vervolgens belangrijk is, is dat je geen standaardberichten klaarzet om vragen te beantwoorden. Warme leads vragen namelijk om een warme benadering. Stuur dus niet een kale link naar een pagina op je website waar mensen meer informatie kunnen vinden, maar ga het gesprek aan. Hoe langer je het gesprek aan kunt houden, hoe warmer de lead uiteindelijk wordt.

Warme leads leveren altijd meer op dan koude leads. Zij kosten echter ook meer tijd. Voer je deze vorm van online marketing echter goed uit en houd je de klant tevreden, ook na de aankoop? Dan heb je meer dan een sale. Grote kans dat je een loyale klant overhoudt aan deze aanpak én dat deze een ambassadeur wordt.

Toegevoegde waarde

In lijn met al het voorgaande hoort ook toegevoegde waarde hoog in de lijst met kernbegrippen wanneer je social selling in 2021 goed in wilt zetten. Toegevoegde waarde is overigens niet alleen belangrijk voor je sociale kanalen; ook op je website, in je mailings en in je fysieke winkels hoort toegevoegde waarde thuis.

Dit is een ontwikkeling die we al langer zien. Dienstaanbieders en productontwikkelaars geven vaak meer informatie weg, om zo extra te verkopen. Bijvoorbeeld een loodgieter die op de website zelf schrijft hoe je problemen kunt vinden en op kunt lossen. Wanneer dat niet werkt, staat het telefoonnummer van de loodgieter onderaan de pagina.

Toegevoegde waarde kan op tal van manieren toegepast worden. Je kunt bijvoorbeeld;

  • Handleidingen maken voor het gebruik van bepaalde producten
  • Een artikel schrijven over de manieren waarop de klant kan profiteren van bepaalde producten of diensten
  • Uitleggen hoe een product exact werkt en welke andere opties er zijn
  • Samenwerken met andere bedrijven om zo een breder aanbod aan diensten of producten op te zetten
  • Een responsieve, vriendelijke klantenservice opzetten die de tijd heeft voor de klant

Je kunt de toegevoegde waarde makkelijk oppakken door méér te bieden dan de concurrent. Hierbij is het wel belangrijk dat je jezelf niet overbodig maakt. De loodgieter uit het voorbeeld is een slimme strategie. Veel mensen vinden het een prettig idee dat zij zelf op zoek kunnen naar de oorzaak van de verstopping. Maar de loodgieter weet echt wel dat 99% van de mensen hier vervolgens niet mee aan de slag kan of gaat en het telefoonnummer zal gebruiken om de loodgieter in te schakelen. Niet alleen is dit een slimme manier van toegevoegde waarde omzetten naar een lead; het is ook een vorm van zoekmachineoptimalisatie anno 2021.

Werkt dit voor alle bedrijven?

Social selling werkt voor alle bedrijven. Het inzetten van social media is relatief makkelijk, zeker wanneer je weet waar je op moet letten en welke kanalen je kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Hierbij kunnen we je overigens altijd helpen. Wij worden graag onderdeel van je team zodat je makkelijker kunt schakelen en weet wat de beste aanpak is.

De manier waarop je social selling inzet, is afhankelijk van je bedrijf en de producten en diensten die je verkoopt. De drie bovenstaande punten zijn voor elke aanpak belangrijk, maar de vertaling naar een strategie is afhankelijk van jouw bedrijf.

Zit je in een high-end markt met luxeproducten, dan kun je veel meer tijd investeren in een social sell. Wanneer je een sale rond kunt krijgen, verdien je de geïnvesteerde tijd immers makkelijk terug. Ben je een affiliatie van een winkel of ander bedrijf, dan is de social sell veel lastiger. Allereerst omdat je aan regels gebonden bent, anderzijds omdat je veel minder verdient aan een geslaagde verkoop.

Wat betekent dit nou concreet? Het betekent dat je zelf een strategie op moet zetten voordat je begint met het maken van plannen. Hoeveel tijd kun jij besteden aan het voorbereiden van een sale? Hoeveel mensen kun je tegelijkertijd bereiken en interesseren om contact met jou op te nemen? Wat levert een sale je gemiddeld op en hoe groot is de kans dat de klant terugkomt voor meer aankopen of andere mensen doorstuurt naar jou?

Kan ik dit zelf toepassen voor mijn bedrijf of winkel?

Ja, social selling is – om in het Engels te blijven – geen rocket science. Jij kunt eenvoudig zelf een plan opzetten, accounts aanmaken en de gesprekken met de potentiële klanten voeren om hen te interesseren voor jouw producten of diensten.

Het is echter wel zo dat social selling vaak lastiger is dan aanvankelijk gedacht wordt. Lukraak accounts opzetten en berichten plaatsen op Facebook, Twitter, Instagram en TikTok levert je namelijk vrij weinig op. Je moet ervoor zorgen dat je eerst een leuk bereik (reach) krijgt, betrokken volgers krijgt en een goed imago opbouwt.

Dát is wel rocket science. Er zijn veel dingen die je absoluut niet mag doen en een aantal dingen die je altijd moet doen om dit in goede banen te leiden.

Dat is waar wij in beeld komen. Wij zijn de partner met de kennis die jij nodig hebt. Niet alleen hebben we de kennis en ervaring, we hebben ook de software om direct voor én met jou aan de slag te gaan. Wij zijn geen ‘managers’ die vanuit een ivoren toren vertellen wat je moet doen. Wij zijn de mensen die bij jou aan tafel gaan zitten om samen met jou te werken, te monitoren en social selling een succes te maken in jouw bedrijf.

Heb je interesse in social selling of het opschalen van de verkoopkanalen die je op dit moment gebruikt? Dan zijn de sociale kanalen zeker een goede optie voor jou. Vind je het eng om hiermee te beginnen of zie je tal van valkuilen en hindernissen waarbij je de vrees hebt dat dit vooral uitmondt in een eindeloze kuil waarin je alleen maar geld blijft gooien? Dan ben je niet de enige. Sterker nog, waarschijnlijk is dat exact wat jouw concurrent ervan weerhoudt om hier in te stappen.

Maar jij hebt ons. Wij zorgen ervoor dat jij weet waar je moet beginnen, waar de kansen liggen én we houden de resultaten bij zodat we bij kunnen sturen en het succes van de social selling nog verder uit kunnen bouwen.

Wil je meer weten? We zijn één telefoontje van je verwijderd!

Author avatar
admin
https://www.optimamedia.nl
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.