Facebook, Instagram en je eigen mening, het mag allemaal!

2019 is dik twee weken oud en de nieuwste rages, trends en bizarre soms beetje vreemde acties vliegen al rond in Social media wereld. Wanneer ik zie wat er allemaal gebeurt vraag ik mij soms wel eens af; wie bedenkt dit? Wie kwam op het idee om een ei trending te maken en wat ging er door die persoon heen toen hij of zij met dat idee kwam? Social media is een wereld die sneller veranderd dan dat het buiten van licht naar donker gaat, en niet alle trends zijn altijd even goed toe te passen. Echter als bedrijf moet je soms met bepaalde zaken meegaan, ik neem jullie mee in de wereld van Social media anno 2019.

gouden medailleTrend #1: De andere kant van de gouden medaille

Heel veel jaren leek het of onze wereld zich enkel en alleen in een digitale omgeving afspeelde. Bedrijven maar ook individuen deelde de mooiste dingen, de grootste knallers en vooral het nog meer dan een ander hebben. Dat het echte leven soms een béétje anders was, dat lieten we massaal allemaal achterwege. Het leven was misschien niet altijd goud, online maakte we het een diamant. In 2019 gaan we hier een verschuiving in zien. We delen niet alleen meer de mooie dingen maar vertellen de persoon aan de andere kant van het beeldscherm ook de andere kant. We nemen elkaar meer mee in ‘’het echte leven’’. Daarover gesproken, we gaan ook weer meer offline met elkaar een gesprek aan!

Trend #2: Face to Face

Offline is het nieuwe online. Ja, serieus! Ik las een aantal weken geleden een stukje waarin stond: ‘’als iemand ooit nog niet de winkelstraten had uitgevonden, dan ging dat in 2019 wel gebeuren’’. We gaan niet de straat op om te kopen, dat blijft het merendeel namelijk gewoon online doen. Nee, we gaan de straat op om contact met elkaar te leggen. We willen weer echte gesprekken met elkaar voeren. Ik als verhalenverteller kan daar niet heel rouwig om zijn!

Trend #3: Je mening telt

In 2019 gaan we ook nog iets anders doen. Ik vind dit een hele mooie en ook bijzondere verschuiving. Jarenlang zagen we namelijk dat vooral grote bedrijven zich niet heel erg uitspraken over beladen onderwerpen. Men ‘’verschool’’ zich achter een visie van het bedrijf en daardoor kon je heel makkelijk voorkomen dat je een persoonlijke mening gaf. In 2019 wil de online lezer weten hoe dat grote bedrijf denkt over gebeurtenissen in de wereld. De voorspellingen zijn dat de online lezer meer gaat aannemen van bijvoorbeeld de directeur van Shell dan van de premier van Nederland. Een grote verschuiving waar ook direct een gevaar in zit. Wij mensen zijn, over het algemeen, kudde dieren. Belangrijk voor bedrijven is dat jij je bewust bent en vooral blijft van de voorbeeldfunctie die je wellicht hebt. Tuurlijk, het delen van een mening, uiteraard genuanceerd, mag en kan ook zeker anno 2019. Echter bedenk altijd; ‘wat voegt mijn mening in dit verhaal toe’ en ‘voegt mijn mening überhaupt iets toe of roep ik om het roepen’?

Open deurTrend #4: Open de deuren

We gaan meer delen in plaats van nemen. Waar we voorheen dachten dat we vooral de lezer moesten overspoelen met kopen, hier verkrijgbaar of doe dit, gaan we in 2019 delen. Zet je deur open van het bedrijf, laat zien dat je niet bang bent om je kennis te delen! Wellicht denk je nu: ‘’ leuk, dan kan de klant vervolgens met deze informatie naar een ander’’? Het antwoordt hierop is heel duidelijk: NEE! Je mag op je klant vertrouwen. Wanneer je kennis deelt met je klant, laat je zien wat je in huis hebt. Je geeft de klant een kijkje in jouw keuken. Doordat je deelt laat je vertrouwen zien. De juiste klant, de klant die bij jou past, onthoudt dit en komt uiteindelijk naar jou toe.

Trend #5: Vertel je verhaal

Waar we allemaal in 2018 eigenlijk al meer mee waren begonnen, zetten we in 2019 door. We gaan de online klant laten zien wat het verhaal achter het bedrijf is. Dit hoeft echt niet altijd een zoetsappig verhaal te zijn maar laat de lezer zien dat er echte mensen achter het bedrijf bezig zijn om de lezer zo enthousiast mogelijk te krijgen voor een dienst of product. Om dit voor elkaar te krijgen is er geen beter hulpmiddel dan bijvoorbeeld Insta Story. Hier kun je in korte fragmenten een ‘’kijkje achter de schermen’’ geven. Je betrekt de klant zo bij het bedrijf. Grote bedrijven in Nederland als Cool Blue doen dit fantastisch. Wanneer je hun Insta Story’s bekijkt heb je het gevoel dat je erbij hoort. De gun factor wordt zo enorm. Slim bedacht!!

Trend #6: Hoogtepunten

Insta Story, Facebook Story en Insta hoogtepunten zijn in 2019 niet meer weg te denken. In Trend 4 benoemde ik al waar Insta Story goed voor kan zijn. Dit geldt uiteraard ook voor Facebook Story. Daarnaast biedt Instagram sinds een tijdje een nieuw ‘’hulpmiddel’’ aan. De hoogtepunten: hiermee kun je story’s vastzetten. Zo kunnen jouw volgers altijd in één oogopslag dat zien wat jij vindt dat een hoogtepunt is voor jouw bedrijf. Zo bereik je je eigen doelgroep maar je triggert ook nieuwe volgers die zo kennis kunnen maken met jouw dienst of product.

trendingTrend #7: Trending

Gelukkig hoeven we niet alles zelf te bepalen. Facebook en Instagram bedenken zelfs soms iets wat in ene enorme trending is. Denk maar aan de #10yearschallenge. In ene zie je dat iedereen in de oude doos opzoek gaat naar een oude foto om die te plaatsen met een foto van nu. Vervolgens plak je in de tekst #10yearschallenge en voilà… je doet mee met een hype waarmee je ook nog eens mensen trekt naar je pagina!

Trend #8: Less is more

Vraag heel simpel waar jouw lezer behoefte aan heeft. Klinkt te eenvoudig maar soms is het dat ook gewoon. Jouw volgers volgen jou om een reden: je product of dienst spreekt ze aan of je post altijd dingen die ze aanspreekt. Maar waarom dan geen gebruik maken van je volgers? Stel ze de vraag waar ze graag eens een post over willen lezen. Voelt misschien heel kwetsbaar echter onderschat je volgers niet!

Trend #9: Het domino effect

Deze trend sluit heel goed aan bij de vorige trend. Stel je volgers eens de volgende vraag: wat kan ik voor jou doen? Een vraag waar je zomaar heel veel reacties op zou kunnen krijgen. Wel moet ik hierbij zeggen dat dit vaak enkel werkt wanneer je volgersaantal behoorlijk groot is. Het heeft namelijk dan een domino effect. Mensen gaan erop reageren, wat andere mensen weer zien en die worden dan vervolgens getriggerd. Zo rolt het bekende balletje door en door en door. Daarnaast kom je er op deze manier direct achter wat de behoefte is van jouw klant en of volger. Zo kun je hier direct op inspelen!

Trend #10: Actief

De laatste trend is een trend die niet alleen in 2019 belangrijk was maar eigenlijk al vanaf het begin. Echter soms denken ondernemers; ‘’ik ben hier gewoon te druk voor, beter niks plaatsen dan iets wat wellicht de plank misslaat’’. Deze trend gaat over actief en zichtbaar zijn. Tuurlijk, wanneer je een bedrijf hebt in golfballen en altijd posts plaatst over dit onderwerp kun je niet ‘’even’’ iets plaatsen over een voetbal. Dan sla je in je haast de plank mis. Echter zichtbaarheid is enorm belangrijk. Op Facebook kun je berichten inplannen, wanneer je hier één keer per week even de tijd voor neemt dan ben je klaar en je voorziet je volgers regelmatig van nieuwe informatie en weetjes! Instagram staat of valt met de juiste hashtag. Neem de tijd om te kijken welke passen bij je bericht maar ook welke er trending zijn. Door de juiste # te gebruiken groeit je volgersaantal.

Off en onlineDit is zijn de grootste vernieuwingen voor 2019. Onthoud altijd wel, een trend kan dit jaar ‘’hot’’ zijn en volgend jaar not done! Ontwikkel jezelf, lees erover en speel in op wat nu speelt! Tenslotte is de digitale wereld net als de offline wereld (mocht je niet meer weten wat het is ;-)). Het is goed om op de hoogte te zijn. Het grote verschil? Je praat er nu wellicht niet alleen bij het koffiezetapparaat met elkaar over, je deelt het nu met een hele grote online wereld!