Social media inzetten voor jouw website; graag of absoluut niet?

In de tijd waarin e-commerce steeds groter en belangrijker wordt, is het hoog tijd om alles helemaal te optimaliseren. Meer content op de website. De interne en externe linkprofielen opschonen en uitbreiden. Het productassortiment nog beter vindbaar maken. En wellicht zelfs social media inzetten.

Social media inzetten is een grote stap. Veel ondernemers en website-eigenaren hebben het huiverend overwogen en hebben een stap teruggezet. Andere mensen zijn er halsoverkop ingedoken en hebben veel geld verloren zonder er iets voor terug te krijgen.

Is social media inzetten een goede stap? Dat ligt volledig aan jouw website, je bedrijf, de doelstellingen en de mogelijkheden die jij hebt. Vandaar dat het hoog tijd is om eens te kijken naar de mogelijkheden.

Waarom is ‘social media inzetten’ eigenlijk een vraag?

Er zijn tal van bedrijven die niet meer zonder hun social media kunnen. Andere bedrijven hebben honderden of duizenden euro’s in de social media gestoken en hebben daar geen enkele euro van terug mogen zien.

Social media zijn een zege, en tegelijkertijd een ongelooflijke vloek. Het kan je stromen aan bezoekers opleveren en het kan je naamsbekendheid voor eeuwig schade toebrengen. Dat is waarom social media niet zomaar een kleine stap is voor een bedrijf, website of ondernemer.

Social media zijn gevaarlijk. Het is leuk. Het kan winst opleveren. En het is verraderlijk, want elke input kan bestraft worden. Daarom is het goed om eerst na te denken over de mogelijkheden en de wenselijkheid voordat je ervoor kiest om accounts op te zetten en te beginnen met de social media.

Wanneer is social media gebruiken een absolute afrader?

Ben je van plan wanneer social mediamaximaal een uurtje per week aan social media te besteden? Wil je het vooral zelf doen, maar weet je vrij weinig van Facebook, TikTok, Twitter en Instagram? Of weet je van jezelf dat je een kort lontje hebt en moeilijk je kalmte kunt bewaren?

Wanneer een van bovenstaande punten van toepassing is op jou, dan raad ik je sterk af om aan de slag te gaan met social media. Het kan nooit een succes worden en alle inspanningen zijn tevergeefs. Je krijgt nooit de volgers die je hebt en de kans is groot dat je jouw naam schade toebrengt, in plaats van dat het iets op gaat leveren. Social media zijn niet geschikt voor je wanneer je hier geen tijd voor hebt én geen tijd voor kunt maken.

Mis je veel wanneer je social media niet inzet voor jouw bedrijf?

Dat ligt volledig aan je branche, bedrijf en inzet. Wanneer je social media halfhartig in wilt zetten en er weinig aandacht kunt of wilt besteden, dan kun je beter helemaal niet beginnen met social media. Je mist er dan namelijk niets aan.

Heb je een bedrijf dat juist veel baat kan hebben bij social media, bijvoorbeeld omdat je wilt groeien of omdat concurrenten niet of nauwelijks op social media zitten? Dan mis je wel veel wanneer je geen gebruik maakt van social media. Hierbij blijft het van groot belang dat je dit op de juiste manier doet. Maar laten we eerlijk zijn, dat geldt voor letterlijk alles tegenwoordig wanneer het om websites gaat.

Wanneer zet je social media wel in voor een bedrijf of website?

  • Wanneer je wilt groeien
  • Je hebt de tijd om hiermee bezig te gaan of huurt een specialist in
  • Je hebt een stevig bedrijf en alles is op orde voordat je begint
  • Naamsbekendheid en branding zijn belangrijk voor jouw business
  • Je bent bereid tijd en/of geld te investeren om het bereik van je social mediakanalen te vergroten

Drie tips voor het inzetten van social media voor jouw bedrijf of website

Weet je inmiddels zeker dat social media een toevoeging zijn voor jouw bedrijf en wil je graag beginnen? Dan geef ik je graag drie tips mee. Drie belangrijke tips, want dit zijn tevens de punten waarop het vaak verkeerd gaat in grotere bedrijven. Zij vallen terug op wat zij kennen en doorgaans levert dat niet het beste resultaat op. Dat is direct ook de manier waarop jij als kleiner bedrijf wél tussen de grote namen kunt komen.

1. Zorg ervoor dat je daadwerkelijk iets toevoegt voor de ontvanger

Hoe vaak scroll jij op een gemiddelde dag langs een post op de social media van een bedrijf, zonder ook maar een beetje aandacht vrij te maken voor de boodschap? Ongeveer 90% van de berichten van bedrijven gaat verloren. Simpelweg omdat zij zich niet aan de allerbelangrijkste regel houden.

Zorg ervoor dat je altijd content plaatst dat relevant is voor de ontvanger en écht een toevoeging is op de feed van de doelgroep.

Een algemene post over wat globale ontwikkelingen doet niets voor je bedrijf. Een afbeelding als grapje ook niet. Wat dit vooral oplevert, is mensen die je niet langer volgen. Wanneer jouw post tussen twee andere zinloze berichten komt te staan van bedrijven, ontvolgen mensen je al heel snel. Zij willen hun tijdlijn opschonen. En geef ze eens ongelijk.

Goede berichten op de social media zijn berichten die iets toevoegen. Je brengt bijvoorbeeld nieuwe informatie dat relevant is voor jouw doelgroep. Of een nieuw product dat een probleem oplost waar de ontvangers mee zitten.

Andere manieren om goede berichten op te zetten, zijn berichten waarbij je de ontvangers vraagt om input of een mening. Dat werkt twee richtingen op. De doelgroep voelt zich gewaardeerd omdat je hun mening vraagt. Anderzijds kun je aan de hand van de antwoorden je strategie bijstellen en inspelen op waar de doelgroep mee zit.

2. Let op met alles wat je doet

Typefout. Autocorrect. Een bericht dat ambigu overkomt en verkeerd uitgelegd kan worden. Een bericht waarbij op de achtergrond iets te zien is dat niet oké is.

Op je persoonlijke account maakt het nauwelijks verschil. Wat vrienden lachen erom en je kunt verder met je leven. Doe je dit op een bedrijfsaccount, dan kun je binnen een minuut je complete bedrijf om zeep helpen.

Er zijn genoeg voorbeelden: bedrijven die per ongeluk auteursrechten schonden en aan de muur genageld werden door de volgers. Bedrijven die niet goed keken naar de achtergrond van een afbeelding en massaal volgers verloren omdat iemand het wel zag en uitvergroot, inclusief name shaming zoals zo vaak gebeurt op de social media.

Controleer daarom alles meerdere malen voordat je een bericht op de social media plaatst. Op het moment dat één volger iets ziet en een screenshot maakt, ben je te laat om het terug te halen. Zeker wanneer het een grove fout is of het opgeblazen wordt door de social media. Daar is echt niet veel voor nodig.

3. Zorg ervoor dat er iemand is om antwoord te geven

Deze tip heeft de top drie gehaald omdat dit een persoonlijke irritatie van mij is. Eentje die erg groot is, om eerlijk te zijn. Als tekstschrijver zit ik op verschillende social media accounts, en ik heb een aantal eigen accounts. Niets is zo vervelend als een gesprek aangaan met een ander bedrijf (op de TL of in berichten) en 24 uur te moeten wachten op een antwoord. Als er al een antwoord komt.

Veel bedrijven zijn compleet onbereikbaar. Hierbij gaat het vaak om de kleinere bedrijven die graag een advertentie op de social media willen plaatsen, maar vervolgens vergeten om te reageren op vragen en opmerkingen.

Dat is gevaarlijk om tal van redenen. Zo kan een concurrent op een gegeven moment gewoon de vragen beantwoorden, omdat jij er toch niet bent. Of klanten worden ongeduldig, besluiten je niet langer te volgen en je bereik valt weg.

Wat je ook doet; wanneer je op de social media gaat plaatsen, zorg je ervoor dat je bereikbaar bent. Heb je daar zelf geen tijd voor? Dan schakel je iemand in. Dat kan intern in je eigen bedrijf (iemand die makkelijk kan reageren op notificaties), of extern. Zo houden wij graag je social media account bij wanneer jij daar geen tijd voor hebt.

Is het inzetten van social media gevaarlijk voor jouw bedrijf?

Misschien komt het nu erg negatief over en heb je het idee dat social media ontzettend gevaarlijk zijn voor jouw bedrijf. Dat is niet het geval. Het is zo dat je voorzichtig moet zijn en goed op moet letten, omdat er veel valkuilen zijn. Naast de bovengenoemde valkuilen ken ik uit mijn eigen omgeving de volgende punten:

  • Niet aan werk toe kunnen komen vanwege de social media
  • Stress door enorme hoeveelheden notificaties
  • Schermvermoeidheid
  • Stress in het privéleven door social media

Het is dus goed om op te letten wat je doet. Wanneer je dit kunt en een goede strategie op kunt zetten, dan zijn social media een interessante mogelijkheid om extra kanalen toe te voegen aan jouw bedrijf. Gevaarlijk is het niet, maar het is wel belangrijk om voorzichtig te zijn en blijven.

Kan ik zelf de social media bijhouden of besteed ik dat beter uit?

Technisch gezien kun inzetten van social mediaje social media prima zelf bijhouden. In de praktijk valt het vaak anders uit. Je hebt te weinig tijd, je hebt geen kennis van kanalen zoals Twitter, het lukt niet om een netwerk op te bouwen, en ga zo maar door.

Heb je de tijd en mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan, dan ben ik de laatste die je tegen zal houden. Heb je de tijd en mogelijkheden niet? Dan neem je contact met ons op. Wij zetten graag de social media voor je op, zorgen voor een goede strategie en beheren de accounts ook voor je, om zo meer bezoekers en klanten aan te trekken voor jouw onderneming.

Kan ik op elk moment beginnen met social media?

In het verleden ben ik een van de personen geweest die gebruik van social media afgeraden heeft wanneer de bedrijfswebsite nog niet in orde was. De reden daarvoor was simpel; bedrijven probeerden met hun social media klanten aan te trekken, die vervolgens doorgesluisd werden naar de website.

Was de website niet in orde? Dan waren de bezoekers weer binnen de kortste keren weg, omdat zij het bedrijf niet vertrouwden.

Sinds eind 2019 heb ik mijn mening hierover bijgesteld. Ik ben nog steeds sterk van mening dat een geoptimaliseerde website bijdraagt aan het succes van social media, maar ik raad het gebruik van social media niet meer af wanneer er geen sterke website is. En daar heb ik een goede reden voor: de social media zijn veranderd.

Tegenwoordig kun je namelijk prima een sale rondkrijgen op de social media. Voor de meeste bedrijven betekent dit dat zij alleen een klaargestoomde salespagina nodig hebben op de website, soms is een betaalpagina al meer dan genoeg. In andere gevallen kan de volledige sale rondgemaakt worden op de social media, maar dat gebeurt zelden.

Dus, in het kort: het is beter om een geoptimaliseerde website te hebben, maar wanneer je het goed aanpakt, is het geen harde eis. Je kunt ook zonder een geoptimaliseerde website sales rondkrijgen op de social media.

Wil jij social media inzetten?

Wil jij social media inzetten maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen, of wil je graag het traject uit handen geven omdat je er zelf geen tijd voor hebt of de kennis je ontbreekt? Neem dan vandaag nog contact met ons op, zodat we je direct persoonlijk verder kunnen helpen.

Bij Optima Media vind je niet alleen alles voor de zoekmachineoptimalisatie van je website, inclusief backlinks. We zetten ook complete webwinkels voor je op, regelen de contentmarketing en -strategie en ook op het gebied van social media hebben we de experts in huis om het verschil te maken.

Meer weten? Bel me – uiteraard geheel vrijblijvend – op 088 06 66 176 en ik beantwoord alle vragen die hebt over social media inzetten.