Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

SEO correct inzetten; sprint- versus marathonmethode

SEO correct inzetten; wat doe je als je de methodes kent?

SEO correct inzetten is van enorm belang. De meeste mensen kijken namelijk alleen op de eerste pagina van Google. De top drie resultaten krijgt de meeste bezoekers binnen. Daar moet jouw website dus zeker tussen staan. Maar hoe doe je dat?

De meeste mensen kennen een heel aantal strategieën op het gebied van SEO. Zoals het gebruik van trefwoorden, het maken van interne links en linkjes plaatsen naar andere websites. Optimaliseren van de website uiteraard, plus ervoor zorgen dat de website lekker snel laadt.

Ik zie grofweg drie soorten website-eigenaren wanneer het aankomt op SEO:

1) de groep die SEO niet nodig denkt te hebben
2) de groep die direct resultaten wil zien, idealiter binnen een week
3) de groep die weet dat de marathonmethode beter is dan sprinten

Daarom ga ik vandaag samen met jou kijken naar de sprintmethode versus het lopen van de marathon. Waarschijnlijk voel je al aankomen dat de marathon beter is, maar waarom is dit het geval en waarom heb je óók sprintmethodes nodig om je website op de eerste pagina te kunnen houden?

SEO correct inzetten bij content op de website

Wanneer het gaat om het inzetten van SEO, dan gaat het al snel om de content op de website. Niet heel verrassend, want de tekst en afbeeldingen op de website laten de meeste ruimte over om Google op vriendelijke wijze te helpen bij het bepalen van de relevantie. Vandaar dat er tegenwoordig – terecht – hoge eisen aan de teksten gesteld worden.

Ga je hiermee aan de slag met een sprintmethode, dan kom je altijd buitenspel te staan. Goede SEO vergt namelijk tijd. Zeker wanneer je alle mogelijke strategieën wilt gebruiken. Een goede tekstschrijver inschakelen met kennis van SEO en optimalisatie helpt, maar dat is niet alles. Alles op de pagina moet geoptimaliseerd worden. De afbeeldingen, de tekst, de structuur van de pagina en de leesbaarheid, inclusief navigatie.

Besteed je hier weinig tijd aan omdat je tal van pagina’s tegelijkertijd wilt verbeteren, dan raad ik je sterk aan om het helemaal niet te doen. Wanneer je per pagina één of twee posities stijgt in Google, dan is dit namelijk de moeite niet waard.

Het is beter om de marathonmethode te gebruiken;

  • Inventariseer welke pagina’s de sterkste mogelijkheden hebben
  • Zet hier een goed plan voor op, met optimalisatie op alle punten
  • Werk aan de pagina en monitor het resultaat
  • Pak de volgende pagina’s op dezelfde manier op

Op deze manier zorg je ervoor dat de belangrijke pagina’s binnen korte tijd hoger in Google komen te staan. De zwakkere pagina’s profiteren hier ook van en gaan op termijn mee; zeker wanneer je deze op termijn ook optimaliseert.

Op het gebied van content wint de marathonloper altijd van de sprinter. Zonder uitzondering.

SEO en backlinks; sprinten of toch de marathonmethode voor linkstrategie?

Laten we kijken naar een ander punt dat minstens zo belangrijk is; de backlinks naar een website. Hier lijkt de sprintmethode goed, omdat je binnen korte tijd veel links kunt verzamelen, waarmee Google ongetwijfeld denkt dat je een belangrijke pagina op je website hebt. Toch?seo goed inzetten

Niet dus. Wanneer je de sprintmethode gebruikt bij backlinks, dan loop je zeer waarschijnlijk tegen een downrank aan. Google houdt namelijk helemaal niet van een enorme stijging in het aantal backlinks, met vervolgens een abrupte rem omdat je geen nieuwe backlinks opzet. Het zorgt ervoor dat Google exact weet wat je aan het doen bent: het boosten van je website en daar houdt Google helemaal niet van.

Google wil organisch, natuurlijk en eerlijk. Het rammen van backlinks binnen zeer korte tijd past daar niet bij. De marathonmethode is veel beter. Het is beter om wekelijks één backlink te laten plaatsen op verschillende platformen, omdat Google dan het idee heeft dat dit door de website zelf – op eigen initiatief – gedaan is. En daarmee is de link vele malen meer waard.

Een natuurlijk linkprofiel is dus van belang. Zeker wanneer er goed gelet wordt op waar de links geplaatst worden, welke ankers ingezet worden en wat het interval is tussen de plaatsingsmomenten. Wanneer het bijvoorbeeld elke keer exact 7 dagen is, dan is het nog steeds verre van natuurlijk.

Optimalisatie van de ‘kleinere’ elementen op de website

Bij kleinere elementen op de website is de sprintmethode veel beter dan de marathonmethode, afhankelijk van de elementen die aangepast moeten worden. Het toevoegen van nieuwe betaalopties kun je het beste zo snel mogelijk doen, zodat klanten optimaal gemak ervaren tijdens het winkelen. Het toevoegen van nieuwe producten en diensten doe je ook vanaf dag één. Die pagina’s kun je op een later moment wel optimaliseren.

Wanneer je te lang wacht met het oppakken van kleine elementen, dan loop je op een gegeven dag tegen een website aan met veel bezoekers, maar geen enkele klant. Daarom is het belangrijk om dit direct op te pakken. De grotere bedrijven hebben hier vaak een eigen afdeling voor. Middelgrootte bedrijven besteden het idealiter uit, omdat dit vaak sneller en goedkoper blijkt.

SEO correct inzetten en het maken van planningen; hoe belangrijk is dat?

Heb je op dit moment al een website en wil je SEO correct inzetten? Dan is het tijd om een agenda (al dan niet virtueel) erbij te pakken. Als ik je iets af mag raden, dan is het lukraak beginnen met het implementeren van SEO op je website. SEO correct inzetten vergt tijd, kennis en vooral veel geduld. Alle aanpassingen die je nu doet, hebben effect, maar het kan even duren voordat je de resultaten ziet.

Wanneer je gestaag aanpassingen doet, nieuwe content toevoegt, elementen verbetert en oudere pagina’s optimaliseert, dan zie je constant resultaat. Maar er is nog een ander voordeel dat vaak vergeten wordt. Wanneer je gestaag aanpassingen doet en elke week bezig bent met je website, rank je naar alle waarschijnlijkheid ‘vanzelf’ al beter.

Google wil graag actuele websites zien, omdat actuele websites vaak betrouwbaarder zijn dan websites waar een maand lang niets gedaan is. Door de kleine aanpassingen blijf je de website vernieuwen en – geloof me – dat ziet én waardeert Google ten zeerste. Het gevolg is dat de website hoger in de zoekresultaten komt.

Wat is het beste? Sprinten of toch gaan voor de langere marathon?

In de meeste gevallen is de marathonmethode de beste manier wanneer SEO correct inzetten jouw doelstelling is. Onder deze methode valt:

  • Een goede voorbereiding
  • Planning en inventarisatie
  • Strategische aanpak met oog voor detail
  • Planning en opnieuw plannen maken voor de SEO op de website

Sprinten is alleen verstandig wanneer je snel kleine elementen op wil pakken die weinig tijd kosten. Hieronder valt het schrijven van content, het ontwikkelen van nieuwe features en het testen van de website absoluut niet. Hier is vaak veel meer tijd voor nodig. Vandaar dat SEO correct inzetten valt en staat met een goede planning en aandacht voor details.

Een kanttekening bij SEO correct inzetten voor je website(s)

Er is een verschil tussen haast maken en sprinten. In sommige gevallen wil je inspringen op een nieuwe ontwikkeling, nieuwe mogelijkheden of gewoon nieuws dat perfect past bij het onderwerp van jouw website. In dat geval is haast maken wel verstandig. Houd hierbij wel rekening met het feit dat het opzetten van een strakke pagina en goede content tijd kost.

Het is écht niet verstandig om de eerste te zijn die het nieuws aan kan bieden, en vervolgens een slechte pagina aanbieden vol spelfouten, onjuistheden en afbeeldingen die niet uitgelijnd zijn. Daar worden bezoekers niet blij van – en Google ook niet omdat de bezoekers waarschijnlijk direct teruggaan naar de zoekmachine.

Daarom is het altijd belangrijk om aandacht te hebben voor kwaliteit. Bij SEO correct inzetten, bij het aanbieden van content aan je bezoekers en bij het opzetten van de planningen voor de websites die jij in jouw bedrijf hebt.

Wil je meer weten over de mogelijkheden om SEO correct in te zetten, ook wanneer je nu al een website hebt? Neem dan eens contact op met ons bij Optima Media, zodat we je direct een persoonlijk voorstel op maat kunnen doen.

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.