SEOSEO: alive and kicking

Ieder jaar horen of lezen we wel ergens dat SEO nu echt aan zijn einde gaat komen. Linkbuilding is ook al menig keer ”dood” verklaard en zoekwoorden zijn vaak al naar het land van vergetelheid gezonden. Echter iedere keer blijkt het levendiger dan ooit tevoren en zien we zelfs nieuwe updates waarbij we de SEO nog meer kunnen inzetten. Wanneer je dit combineert door in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen, heb je genoeg munitie om de online wereld op zijn kop te zetten!

Is jouw website gebruiksvriendelijk?

Voor ieder goed begin is het belangrijk dat je een stevige fundering hebt. Dat geldt voor offline zaken en zeer zeker ook voor online. De basis begint met een gebruiksvriendelijke website die technisch goed in elkaar, prettig en snel werkt. Daarnaast moet de focus liggen op kwalitatieve goede content. Schrijven om het schrijven heeft hier echt geen zin. Schrijven voor Google overigens ook niet, ik schreef hier eerder al een blog over: Killer Content. Schrijf voor je bezoeker/potentiële klant. Wanneer deze de weg naar je site weet te vinden, zet je al de eerste juiste stappen voor Google.

Wie is de baas?

Afgezien van een snelle website en goede content is er nog iets wat erg belangrijk is en wat wordt gezien als een goede basis voor je website: links. Niet zomaar links, maar sterke betrouwbare links die van een andere site naar jouw website toe gestuurd worden. Zo laat je zien aan zoekmachines dat jouw site betrouwbaar is, het krijgt tenslotte “complimentjes” van andere websites door middel van een link naar jouw website. Hoe meer je van deze ‘’complimentjes’’ krijgt hoe meer autoriteit jouw website krijgt. Zoekmachines vinden jouw website dus een baas!

KeywordBetrouwbaarheid is het Keyword

In het dagelijkse offline leven is betrouwbaarheid al heel belangrijk. Wie wil er nou zaken doen met iemand waar je eigenlijk kippenvel van krijgt? Hetzelfde geldt voor online. Zie jezelf als de grote zakenman/vrouw en Google moet jou betrouwbaar genoeg vinden om zaken mee te doen. In dit geval is Google een hele slimme klant die er hoe dan ook altijd achter komt of je op een betrouwbare manier zaken doet of niet. Dus vergeet het maar om zaken in achteraf gelegen online kamertjes te regelen, Google komt er vroeg of laat echt achter! Daarom is het heel belangrijk wanneer je voor jouw website gaat werken met backlinks dat dit betrouwbare links zijn die uitkomen op websites die waardevolle informatie bevatten. De tijd dat je kon linken met commerciële startpagina’s zonder content is voorbij! Google wil waarde zien zodat jullie in vertrouwen ‘’zaken’’ kunnen doen!

Zoekmachineoptimalisatie

Afgezien van betrouwbaarheid, juiste content en een stevige fundering is er nog iets wat je echt aan je SEO checklist moet toevoegen: User Experience. Over de snelheid van je website heb ik het eerder al gehad, echter alleen bij dat onderdeel blijft het niet. Wanneer we het over SEO hebben denken we aan zoekmachineoptimalisatie. Echter dit woord kan ervoor zorgen dat je nét niet dat doet wat Google graag wil dat je doet. Zoekmachineoptimalisatie houdt eigenlijk in dat jij je website zo goed mogelijk maakt voor Google. Maar Google kijkt echter alleen maar of jouw website voorziet in de behoefte van de klant. Dus het Keyword hier is: jouw bezoeker. Wanneer jouw website voldoet aan de eisen van jouw bezoeker, en daardoor dus langer en wellicht vaker op jouw website komt is Google tevreden. Om te zorgen dat die bezoeker online bij je op bezoek komt is het belangrijk dat de gebruikerservaring optimaal is. Eén van de vragen die jij jezelf moet stellen is: is mijn website ook Mobile Friendly?

Mobile First Index

Meer dan de helft van de online bezoekers, bezoekt een website tegenwoordig via een mobiel apparaat. Het is dan ook echt een aanrader om dit hoog op je SEO checklist te zetten. Google kwam afgelopen zomer met de Mobile First Index. Wat dit inhoudt? Google indexeert eerst de content van je mobiele versie van de website. Heb je geen aparte mobiele versie? Dan gaat Google de desktop variant indexeren. Grote kans dat deze niet voldoet aan de richtlijnen van de Mobile First Index (daarom heet het ook een desktop versie 😉 ) en dus ‘’straft’’ Google je in de ranking. Heb je dus nog niet gekeken naar jouw ‘’mobiel vriendelijke’’ pagina of is deze nog niet tot in de puntjes geregeld? Zet dit dan hoog op je prio lijstje!

Bye Bye Hummingbird en Panda

De tijd dat we allemaal als SEO specialiste uitkeken naar de grootte updates van Google zijn voorbij. Wees niet bang, Google blijft haar algoritmes updates echter doen ze dit nu geleidelijk aan en omdat een nieuwe update de oude ook gelijk vernietigd heeft het niet meer heel veel zin om alle in’s en outs van deze updates door te nemen. Dit kun je het beste gewoon overlaten aan de mensen die het echt leuk vinden om alles te weten over SEO: de SEO specialist.

The voiceThe voice of Google

Het volgende punt voor je checklist? Voice Search. Ken je dat? Je hebt een filmpje gezien over een beer die in de sneeuw een berg probeert te beklimmen. Maar…. Je weet niet de titel van het filmpje en dus gebruik je je grootste zoekvriend: Google. Je typt in: grote beer berg en sneeuw. 100.000 zoekresultaten maar niet jouw filmpje… Je typt in: Moeder beer en kleine beer beklimmen berg. 10000000 zoekresultaten maar weer niet jouw filmpje. Je bedenkt je dat jij het een heel motiverend filmpje vond en typt in: motiverend filmpje moeder beer en kleine beer in sneeuw. Weer heel veel zoekresultaten maar NIET jouw filmpje.. Vervolgens, een beetje zwaar geïrriteerd, praat je tegen de computer alle zoekwoorden die je kent.. Wat nu als Google je dan zou begrijpen? Klinkt dat niet als muziek in je oren? Waarschijnlijk wel want gemak dient de mens. En dat geldt ook voor jouw bezoeker. En omdat bijna een derde van de 3.5 miljard zoekopdrachten al via voice search wordt gedaan en sinds afgelopen zomer ook de Nederlandse variant beschikbaar is, is het belangrijk dit punt op je SEO Checklist te plaatsen. Het gaat tenslotte om je bezoeker en het gemak wat je hem of haar biedt!

Zet je eerste stap!

Voor jou is het belangrijk dat je bovenstaande punten toe past op je website en je hier continue van bewust blijft. Blijf actief met je website bezig, plaats content waar jouw bezoeker behoefte aan heeft, maak je site mobile proof en zorg dat je op de juiste manier Linkbuilding inzet om een grotere zichtbaarheid te krijgen voor jouw website. Op deze manier zet jij met jouw online bedrijf de eerste grote stappen!

 

Over Matthy van Rooijen

Matthy zet haar liefde voor woorden in bij Optima Media als Content Marketeer. Het verhaal achter het verhaal interesseert haar het meeste en ze is dan ook graag bezig met het verzamelen van de mooiste story's.