Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Naar de perfecte website in 5 stappen

De perfecte website bestaat niet; maar hiermee kom je erg dichtbij!

Ben jij als ondernemer op zoek naar de perfecte website voor jouw bedrijf? Dan help ik je graag nu alvast uit de droom. De perfecte website bestaat namelijk niet. En die zal er ook nooit komen. De mate van perfectie hangt namelijk af van de gebruiker die op de website komt. Een website die perfect is voor elke gebruiker, dat is een zinloos streven; dat kan namelijk nooit.

Is dat een reden om je webbouwer op straat te zetten en te stoppen met het verbeteren van je huidige site? Absoluut niet. Er zijn namelijk genoeg manieren om erg dicht bij een perfecte website te komen waar alle bezoekers kunnen vinden wat zij zoeken. Uiteraard helpen we je graag verder met het vinden van de juiste stappen, zodat je direct kunt beginnen.

De perfecte website heeft een goede tone of voice

Alles begint met de juiste tone of voice. Je wilt namelijk wél dat de bezoeker zich welkom voelt op de website. Alleen op die manier kun je ervoor zorgen dat de bezoeker overgaat tot een aankoop. Met tone of voice wordt overigens veel meer bedoeld dan alleen het standaard tutoyeren en vousvoyeren. Het is meer dan ‘je’ of ‘u’.

Onder tone of voice kun je bijvoorbeeld ook het taalniveau verstaan. Op een website voor specialisten leg je niet alle terminologie uit; vakmensen kennen het jargon immers en hebben geen uitleg nodig. Voor een algemenere website is het wel verstandig om bepaalde lastige termen uit te leggen. En richt je je op mensen met een taalachterstand, dan gebruik je een lager taalniveau zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt.

Tone of voice is een ondergeschikt kindje geworden op veel websites, maar het is hoog tijd om dit weer hoog op de agenda te plaatsen. Het kiezen van de juiste toon en de correcte woordkeuze is namelijk de basis van een perfecte website. Heb je geen aandacht besteed aan de tone of voice, dan ben je ver verwijderd van een website die in de buurt komt van perfect.

Samenhang op de website

Heb je wel veel aandacht besteed aan de tone of voice maar heb je eigenlijk nooit op de samenhang op de website gelet? Dan heb je een andere drempel waar je direct mee aan het werk kunt. Samenhang is namelijk van groot belang. Wanneer jouw hele website dezelfde stijl heeft, op dezelfde manier opgebouwd is en herkenbaar is op elke pagina, dan helpt dit de bezoeker.

Het zorgt er ook voor dat er geen vervreemding optreedt wanneer een bezoeker van de ene naar een andere pagina gaat. Stel je voor dat de tweede pagina een compleet andere stijl heeft, een andere lay-out en andere woordkeuze; dan is dit niet bevorderlijk voor de gebruikservaring van de bezoeker.

Je kunt prima zelf kijken naar de samenhang op de website. Het is echter nog veel makkelijker om iemand in te schakelen. Dat kan een klant zijn, een vreemde die je op straat aanspreekt of een vriend. Zet er vooral iets tegenover. Niet omdat alle betaald moet worden tegenwoordig, maar omdat de ervaring leert dat mensen op die manier serieuzer aan de slag gaan.

Overigens is het zeker niet verkeerd om iemand in te schakelen, en daar gaan we verder op in bij het volgende punt.

De perfecte website is getest

Je kunt een webbouwer de opdracht geven een website te ontwikkelen en die live plaatsen. Je kunt zelf pagina’s toevoegen, je team aan de slag zetten met het aanpassen van de code en schrijvers content laten maken. Je kunt alles zelf doen, alles uitbesteden of een combinatie van beide opties gebruiken om een website op te (laten) bouwen.

Wat je echter nooit mag vergeten, is dat de website getest moet worden. Getest voordat deze online geplaatst wordt, getest nadat er aanpassingen gedaan zijn, testen na het krijgen van feedback en periodieke testen. Alleen door regelmatig en grondig te testen, weet je wat de staat van je website is en in hoeverre dit een perfecte website is.

Testen kun je uit laten voeren door programma’s zoals Analytics en andere webmasterprogramma’s. Persoonlijk vind ik dit een prima basis, maar is het menselijke aspect nog belangrijker. Het zijn namelijk menselijke bezoekers die producten en diensten bij je afnemen, geen zoekmachines en geen software.

Toch zijn webmasterprogramma’s belangrijke assets die ik je sterk aan wil raden. Zij zijn onmisbaar omdat zij dode links en structurele fouten makkelijker kunnen vinden dan het menselijke oog. Wil je grondig testen, zorg er dan voor dat je zowel menselijke testen doet als het inschakelen van software om cruciale fouten op te sporen die mensen kunnen missen.

Heb je hier zelf niet de kennis of mensen voor? Neem dan eens contact met ons op. We voorzien je graag van vrijblijvend advies en kunnen direct de noodzakelijke rapporten opstellen om je verder te helpen op maat. Aangezien wij de software al hebben en precies weten wat we moeten doen, kun jij op die manier binnen de kortste keren verder met het optimaliseren van je website.

Is er gedacht aan de navigatie?

Navigatie is een van de belangrijkste onderdelen van een perfecte website. En daar komt veel meer bij kijken dan veel mensen denken. Navigatie is namelijk niet alleen het opzetten van een navigatiebalkje boven aan de website; het is ervoor zorgen dat bezoekers zonder zoeken naar de pagina’s kunnen komen die zij nodig hebben om over te gaan tot een aankoop.

Dat betekent dus niet alleen een navigatiebalk. Het betekent onder andere;

Hoe beter de navigatie geregeld is, hoe makkelijker het wordt voor de bezoeker. Dit heeft tal van voordelen. Allereerst verlaat de bezoeker de website niet omdat hij of zij simpelweg niet kan vinden wat hij of zij zoekt. Daarnaast kan de bezoeker makkelijker vinden wat nodig is om een bestelling te plaatsen, wat zorgt voor een hogere omzet. Tot slot is dit een goede manier om mensen langer op de website te houden, wat uiteindelijk resulteert in betere scores voor de zoekmachine.

Het laatste punt; een beetje SEO

Wanneer het gaat om een website die in de buurt van perfectie komt, dan gaat het automatisch ook om SEO. Maar dat wil niet zeggen dat je direct aan de slag moet met zoekmachineoptimalisatie op alle vlakken. Integendeel.

Veel van de SEO-punten hebben voornamelijk betrekking op de rol van de zoekmachine. Dat is leuk, maar een perfecte website is niet gemaakt voor de zoekmachine. Die is gemaakt voor de mensen die op zoek zijn naar jouw diensten en producten.

Het één sluit het ander echter niet uit. Er zijn genoeg manieren om SEO toe te passen met het oog op de zoekmachine en de bezoeker tegelijkertijd. Zoals het antwoord geven op vragen waar de bezoeker mee kan zitten, het opzetten van de juiste interne en externe links, en het gebruiken van aantrekkelijke content.

Dit geeft een grappig extra effect. Op het moment dat de website bezocht wordt door meer mensen die langer op de website blijven, rankt de website beter in de zoekmachine. En hoe beter de website rankt in de zoekmachine, hoe meer mensen je op de site kunt verwelkomen.

Streven naar de perfecte website of wellicht toch niet?

Het is belangrijk om goed in de gaten te houden dat de perfecte website niet bestaat. Elke onderneming heeft een eigen doelgroep, producten en diensten die verkocht worden en een strategie. Die onderdelen bepalen samen wat de beste website is voor jou en waar deze aan moet voldoen.

Wat betekent dit concreet? Het betekent dat je aan de hand van de voorgaande vijf punten een idee op kunt zetten voor je eigen onderneming en website. Wat is de beste aanpak voor jou, welke strategie past daar het beste bij en hoe kun jij werken in de richting van de beste website voor jouw bedrijf?

Het meeste kun je prima zelf doen, zeker wanneer je een team hebt waar je op kunt rekenen. Kun je wel een beetje hulp gebruiken bij het aanpassen van de website? Neem dan eens contact met ons op. Wij gaan graag samen met je team aan tafel zitten om te kijken naar de mogelijkheden. Na een analyse (audit) van de website en het bekijken van de aard van je onderneming, kunnen we direct gerichte ideeën aandragen.

Kies je voor Optima Media, dan kies je voor experts op het gebied van marketing en websiteontwikkeling. Je kiest daarnaast voor een partner die samen met jou aan het werk gaat én waar je altijd een contactpersoon hebt die je direct kunt bereiken wanneer je vragen hebt. Op die manier kun je namelijk écht verder met het ontwikkelen van je website!

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.