Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Marketing met een klein budget; wat zijn je mogelijkheden?

Marketing met een klein budget, is het mogelijk of niet?

Marketing met een klein budget, er wordt vaak lacherig over gedaan. Wanneer je geen duizenden euro’s op tafel kunt leggen, dan is online marketing niets voor jou. Dat is in ieder geval de aanname. De waarheid is anders. Zelfs de kleinste zzp´er kan met een klein budget marketing inzetten om zo klanten aan te trekken.

Dat is belangrijk, want zonder extra klanten groeit het bedrijf nooit. En zonder een bedrijf dat groeit, zijn marketingmogelijkheden in de toekomst ook uitgesloten. Hoe kom jij over de eerste drempel heen en waarom is dit zo ontzettend belangrijk?

De juiste marketing betekent een gezond bedrijf

Er zijn veel bedrijven die een statisch klantenbestand hebben. Zij bedienen de huidige klanten (of opdrachtgevers) en zoeken alleen naar nieuwe klanten en mogelijkheden wanneer een bestaande klant wegvalt. Wacht jij als website-eigenaar met het aantrekken van nieuwe klanten of ben je een zelfstandige met een vast bestand aan opdrachtgevers, dan ondermijn je je eigen inkomsten.

Wat gebeurt er wanneer klanten wegvallen en je niet direct een nieuwe optie kunt vinden? Wat gebeurt er wanneer meerdere opdrachtgevers tegelijkertijd in de problemen komen? Te lang vastzitten aan een statisch klantenbestand is gevaarlijk. Daarnaast zijn vastgeroeste overeenkomsten niet handig voor je bedrijf. Of wil je nóg een keer gaan overleggen met je opdrachtgevers en wéér een mailing versturen naar je klanten?

Nee, je moet aan de slag met marketing. Zelfs marketing met een klein budget is een mogelijkheid. Je moet dan alleen net even iets beter opletten. Je kunt het budget immers maar een keer uitgeven en het is wél de bedoeling dat je hier iets voor terugkrijgt. Hoe doe je dat het beste?

Marketing met een klein budget, waar moet je op letten?

Wanneer het gaat om marketing met een klein budget, dan gaat het eigenlijk standaard verkeerd. Om dat missers direct uit de wereld te helpen, begin ik graag met de fouten die het meest gemaakt worden.

Op het moment dat je gaat besparen op marketing, gaat het mis. Marketing met een klein budget betekent niet zo snel mogelijk de goedkoopste aanbieder kiezen. Het gaat niet om kortingen en het gaat zeker niet om zo snel mogelijk handelen. Wanneer je dit doet bij marketing met een klein budget, kan ik je nu al garanderen dat je de boot ingaat.

Wanneer je aan de slag wilt gaan met beperkte middelen, dan zijn er drie verschillende mogelijkheden die je kunt gebruiken:

  • 1: Je eigen tijd en middelen gebruiken om zelf te werken aan marketing
  • 2: Je klanten inzetten voor de marketing
  • 3: Een gericht plan maken waarbij ROI het kernpunt is voor het succes

Zoals je gewend bent van ons, behandelen we graag alle drie de punten zodat je direct weet waar je mee kunt beginnen. Wel zo makkelijk.

Je eigen tijd en middelen gebruiken voor marketing met een klein budget

Op het moment dat je als ondernemer weinig financiële middelen tot je beschikking hebt, trek je doorgaans al snel bepaalde taken naar jezelf toe. Daar hoef je immers niets voor te betalen. Ook heb je waarschijnlijk al wat middelen waar je iets mee kunt. Spandoeken bijvoorbeeld, een uitstalbord of misschien zelfs al een complete website.

Dit zijn middelen die je zelf in kunt zetten wanneer je voldoende tijd hebt. Zorg er altijd voor dat je eerst een planning maakt. Wil je bijvoorbeeld mensen naar je website krijgen, dan is het belangrijk dat je zeker weet dat alles op de website werkt én dat mensen makkelijk kunnen bestellen of contact op kunnen nemen. Zeker in de coronatijden is digitaal contact belangrijk; mensen mailen en bellen liever dan dat ze direct bij je langskomen. En dat is begrijpelijk.

Marketing inzetten door aan de slag te gaan met zoekmachineoptimalisatie op de website is daarnaast een goede zet. Niet alleen voor een klein budget, ook voor een groter budget. SEO (oftewel optimalisatie voor de zoekmachines) is een manier om steevast meer klanten binnen te halen omdat jouw website hoger in de resultaten getoond wordt van de zoekmachine. Dat betekent dat je niet alleen over twee weken hier profijt van hebt, maar ook over een maand of twee maanden. Zeker wanneer je regelmatig aan de slag gaat met optimaliseren of het plaatsen van nieuwe content. Een goede manier om zoden aan de dijk te zetten dus!

Dit werkt het beste als voorbereiding op meer manieren om ervoor te zorgen dat je meer klanten binnenhaalt. Zeker wanneer je er op deze manier voor zorgt dat je website helemaal in orde is en mensen binnen korte tijd – en vooral zonder enige moeite – kunnen vinden wat zij nodig hebben.

Je klanten inzetten voor gratis marketing

Bij marketing met een klein budget (én grotere budgetten) kun je ook je klanten inzetten. Bij sommige bedrijven wordt dat ambassadeur genoemd, maar laten we hier gewoon houden op reviews, recensies of klantbeoordelingen.

Je weet ongetwijfeld dat mensen een beoordeling achter kunnen laten op tal van websites, waaronder Google. In veel sectoren wordt hier niet of nauwelijks gebruik van gemaakt. Andere branches juist bijzonder veel.

Ongeacht of je concurrenten dit wel of niet gebruiken; je klanten inzetten binnen je marketing is verstandig. Zeker wanneer je zeker weet dat je een goed product levert (ben je onzeker dan kun je beter je deuren sluiten trouwens). Tevreden klanten leveren nooit uit zichzelf een recensie of review aan; het zijn ontevreden klanten die uit zichzelf beoordelingen schrijven.

Vraag of verzoek je klanten daarom om een beoordeling achter te laten, bijvoorbeeld op Google of andere beoordelingswebsites. Wanneer de klant écht tevreden is met je, dan zal dit geen enkele moeite zijn. Hij of zij zal het zelfs met plezier doen. Op die manier zien potentiële nieuwe klanten tal van beoordelingen en reviews, en dat kan genoeg zijn om ze over de streep te trekken.

Een persoonlijke tip van mij; houd de beoordelingen en reviews in de gaten. Op het moment dat er kritiek of feedback komt, is het moment gekomen om een antwoord te schrijven. Blijf vriendelijk en oprecht en zorg ervoor dat de ontevreden, minder tevreden of klant met feedback contact met jou opneemt, zodat jullie samen naar oplossingen kunnen kijken.

Niet alleen is dat goed voor de klantrelatie, het is ook goed voor mensen die de beoordelingen lezen en zien dat jij goed om kunt gaan met constructieve feedback. Dat is zeer belangrijk omdat dit betekent dat je een gedreven en professionele ondernemer bent (en geen zolderkamerstudent).

Een gericht plan maken met ROI als uitgangspunt

Marketing met een klein budget gaat technisch gezien niet om wat je kunt betalen. Dat klinkt raar, maar is het niet. Goede, gerichte marketing zou namelijk altijd geld op moeten leveren, omdat je hiermee klanten binnenhaalt.

Daarom is het belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen. Bijvoorbeeld de vraag hoeveel je netto verdient aan een gemiddelde klant, hoe vaak een klant terugkomt en hoe vaak een klant nieuwe klanten naar jou doorstuurt.

Dat levert je een flinke rekensom op en het is belangrijk dat je je bedrijf kent. Is dat het geval, dan weet je precies hoeveel je kunt besteden aan marketing en wat dit op moet leveren. Houd hierbij vooral een slag om de arm; de marktsituatie is veranderd en dat betekent dat de rekensom niet altijd sluitend is.

Verkoop je vooral aan fysieke klanten in je winkel? Dan levert de marketing je minder op dan voorheen omdat mensen minder snel een fysieke winkel binnenstappen. Sluit jouw product of je dienst juist aan bij de tijd waarin we nu leven, waarbij meer mensen binnen zitten? Dan is de kans juist groot dat je meer bereikt met je marketing.

Waarom is marketing onmisbaar?

Zelfs wanneer je een groot bedrijf bent of een bedrijf actief in een nichemarkt, is marketing belangrijk. Ongeacht of dat marketing met een klein budget is of niet; marketing is wat ervoor zorgt dat er nieuwe klanten, opdrachten en mogelijkheden binnenkomen.

Ook wanneer je nu al een website hebt en zelfstandige bent met een vast bestand aan opdrachtgevers, kan dit bijzonder lonend zijn. Bestaande opdrachtgevers en klanten zijn vaak weinig bereid om meer te betalen; de kans is groter dat je meer geld binnen kunt halen met nieuwe opdrachten.

Ook heeft marketing meer voordelen dan alleen nieuwe klanten aantrekken. Je kunt denken aan naamsbekendheid, een gevoel van vertrouwen bij je huidige klanten en het opzetten van een gezonder klimaat voor je bedrijf. Wanneer je marketing inzet, kennen mensen je naam. Niet alleen klanten, ook zakenpartners en mogelijke samenwerkingen voor de toekomst. Daarbij maakt het niet uit welke vorm van marketing je kiest; je kunt kiezen voor radio en televisie (relatief duur), regionale kranten, adverteren in de zoekmachine, zoekmachineoptimalisatie zelf of gaan werken met backlinks.

Kies vooral wat past bij jouw budget en pas je strategie aan op de doelgroep die je wilt bereiken. Op die manier kun je het meeste halen uit je marketing, ook wanneer het marketing met een klein budget is!

Ik heb hulp nodig!

Wil je aan de slag met marketing met een klein budget of wil je de bestaande marketing uitbouwen om zo meer resultaat te behalen? Neem dan contact met ons op. Wij hebben ervaring met alle varianten van online marketing en kijken graag persoonlijk met je mee naar de mogelijkheden die het beste passen bij jouw bedrijf en budget. Op die manier kunnen we altijd opties aanbevelen die perfect geschikt zijn voor jouw bedrijf!

Author avatar
admin
https://www.optimamedia.nl
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.