optima-media-digital-marketing

Hebben wij elkaar eerder ontmoet? Leer je online klanten kennen

Vacature copywriter
Vacature copywriter
1 juli 2016
online klanten

Online klanten: Kleine bedrijven, die een uiterst persoonlijke band met hun klanten hebben ontwikkeld, stammen af uit de tijd dat de slager het vlees snijdt voor zijn trouwe klanten. Tijden zijn echter veranderd. Marketeers hebben oneindig veel informatie over hun klanten om mee te werken dan slechts degene die biefstuk wil kopen.

Wanneer het aankomt op het hebben van een persoonlijke band met klanten, lijken kleine bedrijven hier een voorhand in te hebben. Ze lijken een aangeboren handigheid te hebben in de omgang met hun klanten, reageren snel en responsief en zijn bekend met de achtergrond van hun klanten. Het is lastig voor de grote bedrijven om de kleine bedrijfjes bij te houden zonder achter gelaten te worden. De klant bij de slagerij noch de loyale onlinekoper zal een onpersoonlijke ervaring tolereren.

Online klanten: Anonieme klanten

Of ze nou klein en bescheiden zijn of groot en succesvol, alle bedrijven hebben te maken met anonieme klanten. 89% van de website bezoekers zijn anoniem, desalniettemin wensen zij een persoonlijke relatie met jouw bedrijf.

Doe wat de slager deed toen een nieuwe klant zijn slagerij binnenkwam. Begroet de nieuwkomer, let nauwlettend op en als je een goede blik werpt, zal die anonieme klant een gelijkenis hebben met iemand die je al hebt ontmoet. Bestudeer de signalen die de klant naar je uitzendt.

Je kunt je klanten minstens een hand toereiken op basis van hun locatie. Komt een klant uit oosten waar het de hele week zonnig is? Bied zonnecrème aan. Adobe integreert deze gegevens in Adobe Target. Op deze manier wordt de juiste informatie bezorgd aan de juiste klanten. Dit platform ontcijfert en decodeert meer dan 20 procent van de anonieme klanten in vergelijking met voorheen. Voor kleine bedrijven is dit van onschatbare waarde.

Volg je klant

Worden ze overtuigd? Soms. Zullen ze een band voelen? Absoluut. Begin hier, die klik is erg belangrijk. Volg de klant wanneer deze bezig is op jouw website en probeer de expliciete en impliciete signalen op te vangen. Hoe meer je weet, hoe relevanter je (voor haar) kan zijn.

Online klanten: Raak niet onthutst, denk gewoon kleiner. We hebben vastgesteld dat het een nieuwe bezoeker is. Je kan een aanbieding presenteren, bijvoorbeeld, omdat ze voor het eerst op je website zijn. Een korting van 20% is zeker geen crème de la crème der aanbiedingen, maar het is een goed startpunt. Vanaf dat punt kan je belangrijke data verzamelen. Elk bedrijf, klein of groot, kan dit soort promotie gebruiken om klanten te trekken en over te halen tot het afnemen van een dienst of kopen van een product.

Maak analyses

Online klanten: In dit stadium is het jouw taak om te leren wat nieuwe klanten wel en niet leuk vinden en wat wel en niet hun aandacht trekt. Denk aan jouw eigen ervaringen wanneer jij een aanbieding op het oog kreeg die interessant voor jou was. Je kijkt, overweegt en koopt uiteindelijk. Jouw klant doet dit ook. Met elke respons of het wegblijven van een respons, leer je meer over jouw nieuwe klant.

Jouw nieuwe klant komt hoogstwaarschijnlijk van verschillende platformen en apparaten terecht op jouw professionele website. Bijvoorbeeld de computer op het werk, de smartphone in de trein of de tablet na het avondeten. Het is aan jou om hier aandacht aan te schenken en deze veranderingen (van apparatuur) te herkennen. Dan zal je de klant vanuit verschillende hoeken zien en kom je tot de ontdekking hoe ze zich verplaatsen en hoe hun dag er ongeveer uitziet. Data is geweldig, mits het gebruikt kan worden, anders is het waardeloos.

Voor de slager was de uitdaging niet het onthouden van het soort vlees dat elke klant koopt elke week. Hetzelfde geldt voor de marketeer; het is niet moeilijk te achterhalen welke klant loyaal is. De uitdaging is het bekend worden met de onbekende bezoekers die het overgrote deel van de bezoekers omvatten. Vestig de basis, vul de lege bladzijden in, en stap voor stap krijg je meer inzicht in jouw klanten. Dat is waar de belangrijke details uit voortkomen.

Geef een reactie

Contact