Ankers goed gebruiken op je website – een wereld van verschil!

Hoe vaak gebruik jij ‘deze pagina’ of ‘hier’ als klikbare woorden op je website? Meer dan één keer? Dan ben je niet SEO-vriendelijk bezig én maak je het lastig voor je bezoekers. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Ankers goed gebruiken is geen kunst, maar wel lastig als je niet weet hoe het moet. Hoe gebruik je ankers nou op de juiste manier en waar gebruik je deze het best? Wanneer je deze blog gelezen hebt, weet je alle ins en outs zodat je jouw website direct veel beter kunt ranken!

Wat zijn ankers precies?

Ankers (anchors in het Engels) zijn de klikbare woorden in een online tekst. Er zijn vijf functies:

  • Een link plaatsen naar een plek op dezelfde pagina
  • Een link plaatsen naar een andere pagina op dezelfde website
  • Een link plaatsen naar een andere pagina op een andere website
  • Een link plaatsen naar een downloadbaar bestand (bijvoorbeeld een pdf-bestand of brochure)
  • Een link vanaf een andere website naar jouw pagina (backlinks)

In theorie kun je een anker zo lang maken als je wilt. In de praktijk ligt dit net even iets anders. Het gaat hier om twee (f)actoren: Google en de gebruikers op jouw website.

 

 

Waarom moet je écht ankers gebruiken?

Alle experten wijzen op Google, maar voordat we ingaan op het nut van ankers voor Google, kijken we eerst even naar de gebruikers op je website. Jouw website moet bezoekers omzetten in klanten. Dan moeten deze mensen wél direct kunnen vinden wat zij zoeken – en daar heb je ankers voor nodig. De ankers zijn een bewegwijzering op jouw website. Ze laten de bezoeker zien waar relevante pagina’s zijn met informatie die betrekking heeft op de zoekopdracht waarmee de bezoeker op jouw website gekomen is. Het allerbelangrijkste: ankers goed gebruiken zorgt ervoor dat een bezoeker de informatie vindt die hij of zij zoekt en die niet op de pagina staat waar de bezoeker zich bevindt.

‘Maar daar heb ik toch mijn navigatiebalken voor?

Nee! Bezoekers die via mobiele apparaten (en dat is het merendeel) op een pagina komen, scrollen door de content om te zien of het antwoord op hun vraag op jouw website staat. Het is namelijk véél makkelijker om de pagina te verlaten en terug te gaan naar Google dan het zoeken naar het juiste tabblad in een menu. Zeker op websites met veel content, zoals een online webshop. Ankers vallen op in een tekst. Wanneer ik hier een link zou plaatsen, dan weet ik zeker dat jij die al gezien hebt tijdens het lezen van de vorige alinea. En dat is de handigheid. De bewegwijzering valt op.

Hoe kan ik die ankers goed gebruiken voor mijn bezoekers?

‘Deze pagina’ en ‘hier’ klikbare woorden maken is volstrekt onlogisch. Je weet nu ook waarom: de lezer leest geen hele teksten, maar scrolt door de content om een relevante term te vinden. Door de juiste woorden klikbaar te maken, weet je dat de bezoeker precies weet wat hij of zij tegenkomt.

Een voorbeeld hoe het niet moet:

‘Lees hier meer over copywriters en wat zij doen!’

Een voorbeeld hoe het wel moet:

Wat doen copywriters eigenlijk en waarom zou u hier meer aandacht aan moeten besteden?’

In het tweede voorbeeld weet de bezoeker namelijk direct wat hij of zij mag verwachten van de pagina die aangeklikt wordt. En dát is wat de moderne gebruiker wil en nodig heeft.

Ankers goed gebruiken voor Google

Google, heer en meester over het internet vandaag de dag, heeft zelf bepaalde richtlijnen opgezet over het gebruik van ankers. Er zijn websites over volgeschreven, met tal van moeilijke termen en uiteenlopende zware onderwerpen. Geen zorgen, het kan ook in gewoon begrijpelijk Nederlands:

  • De ankertekst moet relevant zijn voor de pagina waarnaar gelinkt wordt;
  • De ankertekst is idealiter tussen de twee en vijf woorden lang, maar hier mag van afgeweken worden;
  • De ankertekst kan do-follow of no-follow zijn, wat gevolgen heeft voor de indexatie;
  • Hoe meer ankerteksten en linkjes op een website, hoe minder linkkracht overgebracht wordt naar de pagina waarnaar gelinkt wordt.

Relevantie voor de pagina

Google denkt aan het gebruiksgemak van de eindgebruiker. Dat betekent dat we hier een overeenkomstige eis zien tussen wat jouw gebruiker wil en wat Google voorschrijft: het moet duidelijk zijn waarover de pagina gaat waarnaar gelinkt wordt.

Bij grotere websites is het ontzettend verstandig om direct te denken aan de linkstructuur. Je wilt namelijk dat de pagina waarnaar je linkt hier ook wat aan over houdt in de zoekresultaten. Gebruik je de keywords van de pagina zelf op verschillende manieren, dan zorg je er zelf voor dat de pagina hoger in de zoekresultaten komt te staan.

Google ziet namelijk dat het aantal links (met soortgelijke keywords) naar een pagina toeneemt en neemt daarom aan dat deze pagina het beste antwoord kan zijn op een zoekopdracht van iemand die Google gebruikt. Ka-tjing! Je website krijgt meer bezoekers en het kost je alleen wat tijd!

De lengte van de ankers

Ankers goed gebruiken heeft ook te maken met het aantal woorden dat je gebruikt. Het is niet fraai om complete zinnen klikbaar te maken. Anderzijds is een enkel woord vaak niet opvallend genoeg. Gebruik daarom vooral verschillende variaties op een keyword en houd de ankers lekker overzichtelijk. Twee tot vijf woorden is meestal meer dan genoeg.

Do-follow of no-follow?

Er zijn twee soorten links op het internet. En dat heeft er vooral mee te maken dat Google PageRank heeft opgezet als een manier om de ‘waarde’ van een pagina te bepalen aan de hand van binnenkomende links.

Toen dit bekend werd, brak de internethel los en waren er wereldwijd duizenden mensen die overal op gingen reageren met een link om een betere PageRank te krijgen. De no-follow attribuut is de manier geweest van de Google-politie om hier een einde aan te maken.

Een no-follow link wordt niet geïndexeerd. Het heeft dus letterlijk 0 waarde voor Google. Er wordt geen link juice overgebracht en het doet helemaal noppes voor je PageRank.

Dus: nooit gebruiken? Juist wel!

Wanneer je een bijzonder lang en nuttig artikel geschreven hebt en veel mensen linken naar jouw pagina, dan krijgt deze pagina flink wat link juice. Handig, want dit betekent een hogere positie in de resultaten (zeker als mensen de juiste ankers gebruiken, maar daar heb je helaas geen invloed op).

Wanneer je vanaf deze pagina naar nieuwe content linkt op jouw website, breng je een gedeelte van de link juice over naar de nieuwe inhoud. Maar wanneer je tientallen links hebt staan omdat de gebruiker óók geholpen moet worden, dan is die juice niets meer waard. De linkkracht wordt namelijk verdeeld over alle linkjes op de pagina.

Tenzij je gebruikmaakt van no-follow links naar de pagina’s die geen extra linkkracht nodig hebben. Hierbij kun je denken aan de contactpagina of een pagina die inmiddels verouderd geraakt is, maar die nog wel relevant genoeg is om te behouden. De links naar de nieuwe content maak je vervolgens do-follow en hop, zij worden zichtbaar in Google!

Tot slot: 6 verschillende soorten ankerteksten en hun waarde

Ankerteksten zijn er in alle soorten en maten. Voordat je begint met het oppakken van je linkstrategie voor interne en externe ankers, moet je weten welke opties je hebt. Er zijn er zes:

De exacte match

De exacte match is een ankertekst die exact het keyword gebruikt van de pagina waarnaar je linkt. Dus geen extra woorden of letters, maar een identieke match.

De gedeeltelijke match

Je voelt ‘m al aankomen: hier gaat het om een ankertekst die bijna gelijk is aan het keyword van de pagina. Zo kun je wat extra woorden gebruiken in de ankertekst, of meervoud maken van een enkelvoud.

Branded/Gemerkt

Hier gebruik je de naam van je bedrijf als ankertekst. In ons geval dus: Optima Media.

Naakte url

Misschien wel de meest lelijke variant: de uitgeschreven url, zonder enige poespas: https://www.optimamedia.nl/.

Generiek

Oké, minstens zo lelijk: generieke ankerteksten zijn waar we de blog mee begonnen: ‘hier’ en ‘deze pagina’ bijvoorbeeld. Dit zijn voor de gebruiker en Google de meest waardeloze ankerteksten.

Afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen ook klikbare elementen zijn. Wanneer je een afbeelding klikbaar maakt, gebruikt Google de alt-tekst van de afbeelding als ankertekst.

Hoe ga ik dit zelf toepassen?

Ankers goed gebruiken begint bij het opzetten van een structuur. Welke pagina’s zijn belangrijk op jouw website en welke keywords wil je op ranken? Aan de hand van dit overzicht maak je een lijst met exacte matches en gedeeltelijke matches. Overdrijf het niet! Wanneer je tientallen keren vanaf je eigen website naar een pagina linkt met elke keer hetzelfde keyword, dan weet Google ook wel wat je doet. Zorg daarom voor afwisseling, creëer nieuwe content met nieuwe linkjes en zorg ervoor dat er backlinks binnen blijven stromen.

Dus:

  • Nieuwe content maken met linkjes en juiste ankerteksten
  • Backlinks plaatsen in artikelen met sterke ankers
  • Een weloverwogen linkstructuur gebruiken

Daarmee zorg je ervoor dat de bezoekers op de website kunnen vinden wat zij zoeken. En je zorgt er direct ook voor dat de pagina’s op jouw website aanzienlijk beter ranken in de zoekresultaten van Google! Dit is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie, maar echt effect bereik je pas wanneer je naar alle facetten van SEO kijkt. Hulp nodig? Wij staan klaar voor al je vragen!