fbpx
Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Laagste-prijs-webwinkels; die gaan het dus écht niet redden

Waarom de laagste-prijs-webwinkels nooit een lang leven kunnen hebben 

Nederlanders zijn veel meer gaan bestellen in webwinkels. Online retail heeft een enorme opmars gezien in 2020, uiteraard mede dankzij de coronamaatregelen. Opvallend is dat het gros van de laagste-prijs-webwinkels alsnog in de problemen lijkt te komen. In het nieuws zagen we al dat de consument nog altijd graag uit het buitenland bestelt, zeker vanwege de lage prijzen, maar dat hier nu al op teruggekomen wordt. Die laagste prijzen lijken namelijk supertof, maar kwaliteit kun je vergeten. 

Dat is precies waarom de meeste laagste-prijs-webwinkels de toekomst niet hebben. Het is ook waarom jij je eigenlijk weinig zorgen hoeft te maken voor de Amerikaanse en Chinese webwinkels die distributiecentra bij ons opzetten, vlak buiten de grens om zo de Nederlanders beter te kunnen bedienen. 

Betekent dit dat jij gewoon lekker kunt blijven doen wat je doet, zonder je ergens zorgen om te maken? Nee, zo is het niet. Het is namelijk wel tijd voor actie. Het is de hoogste tijd om te sleutelen aan je usp’s én je te onderscheiden op de belangrijke vlakken. Zoals je van ons gewend bent, vertellen we je direct alles wat je moet weten. Als gids laten we je graag de weg zien.  

Waarom is je usp zo belangrijk tegenover de laagste-prijs-webwinkels? 

Ben je een beetje bekend met de laagste-prijs-webwinkels? Dan weet je dat dit massa-geproduceerde producten zijn die zo goedkoop mogelijk in de markt gezet worden. We bedoelen hiermee niet de prijsvechters, we bedoelen de webwinkels die alles tegen spotprijzen verkopen. Webwinkels die het normaal doen lijken dat alles ‘2 halen 1 betalen’ is, en dat we minstens 35% korting kunnen verwachten op onze besteltotalen. Die winkels. Dat zijn de laagste-prijs-webwinkels.  

Deze aanbieders hebben slechts één unique selling point (usp); zij zijn goedkoop. Er zijn er genoeg die zich de goedkoopste noemen, maar dat is een label dat eigenlijk vooral schijn is. Het is namelijk niet mogelijk om altijd de goedkoopste te zijn met alle producten die je hebt én dit nationaal aan te kunnen bieden. Verder dan goedkoop zijn, komen deze laagste-prijs-webwinkels dus niet. 

Nu is het tijd om heel even stil te staan bij dit feit en de gevolgen op een rijtje te zetten. Want de laagste-prijs-webwinkels hebben dus automatisch een bijzonder lage marge. Sterker nog, er zijn genoeg winkels die producten met verlies verkopen, en dit goed moeten maken met een bijzonder kleine marge op andere producten, of kosten voor verzending of ‘administratiekosten’. Geen of weinig marge betekent geen geld om te investeren, geen geld om de huur voor panden mee te betalen of de website te onderhouden.  

Het betekent ook dat de adem van de webwinkel extreem kort is. Vaak zien we dat deze laagste-prijs-webwinkels gesteund worden door een moederbedrijf of een andere webwinkel, waar wel geld verdiend wordt. Het idee hierachter is dat er een vaste klantenkring opgebouwd kan worden, waarna de webwinkel met betere marges door kan groeien. Dat kun je vergeten. Zo werkt het namelijk niet. Het is niet zo dat je de vaste klanten afstoot wanneer je hogere prijzen gaat rekenen; het is zo dat je nooit een vaste klantenkring opbouwt. 

De reden; de laagste-prijs-webwinkels hebben meestal de minst kwalitatieve producten. Dat zijn niet de producten waarvoor de consument terugkomt. Het is ook niet iets waar de koper een goed gevoel aan overhoudt. En dat is cruciaal om te onthouden wanneer het gaat om de toekomst van laagste-prijs-webwinkels.  

Klantenbinding, klantervaringen en de toekomst van online winkelen 

Gaat het om online winkelen, dan gaat het om het verbeteren van de ervaring die de klant heeft tijdens het bestellen in webwinkels. Het gaat om de relatie tussen klant en winkel. Het gaat om verwachtingspatronen, beloningen voor loyaliteit en het gaat om de plek die jouw winkel heeft binnen de wereld waarin de consument leeft. En dát is precies waarom de laagste-prijs-webwinkels een zekere dood zullen sterven. Wanneer er weinig marge is, dan is het namelijk compleet onmogelijk om hiermee aan het werk te gaan. 

Jij hebt als ondernemer meer mogelijkheden en betere opties, zolang je niet tot de laagste-prijs-webwinkels behoort. Wanneer je een gezonde marge hebt, dan heb je het budget om de website te optimaliseren, mensen (of bedrijven) in te schakelen voor het klantcontact en het opvolgen van bestellingen en bijvoorbeeld reviews. Het lijken allemaal kleine factoren, maar de optelsom is groter dan de verschillende delen. Het is de manier om een ambassadeur te maken van een klant. En daarmee maak je het verschil. 

Leuk, maar de laagste-prijs-webwinkels zijn wel mijn concurrenten 

Wanneer jij je herkent in bovenstaand statement, dan doe het verkeerd. De webwinkels die de laagst mogelijke prijzen hanteren (of daar zelfs nog onder duiken), zijn nooit een concurrent van jou wanneer je een gezonde webwinkel op wilt zetten met een toekomstvisie. Op het moment dat jij die aanbieders als concurrenten ziet, gaat het namelijk ongenadig mis. Je kunt namelijk niet concurreren met winkels die de scherpst mogelijke prijzen hebben. Overigens moet je dat niet eens willen. 

Help jij jouw klant door de laagst mogelijke prijs te bieden, voor de producten die zij zoeken maar eigenlijk niet willen? Wil jij al je marges schrappen om zo schamel mogelijk een bedrijf op te kunnen bouwen, waarbij je steevast geld van buitenaf nodig hebt omdat je zelf niet genoeg marge hebt om daadwerkelijk een zelfstandig ondernemer te worden? 

Het antwoord is nee. Het antwoord is nooit.  

Wil je de strijd aangaan met de laagste-prijs-webwinkels? Dan is dit een zeer goed moment om even stil te staan bij wat je eigenlijk wilt. Wat is jouw doelstelling als ondernemer? Wat is belangrijk voor jou? Laten we een aantal mogelijke doelen op een rijtje zetten zodat je zelf aan kunt vinken wat jij belangrijk vindt: 

  • Zoveel mogelijk producten verkopen 
  • Zoveel mogelijk winst maken in de webwinkel 
  • Het ondersteunen van de verkopen in je fysieke winkel 
  • Het helpen van de consument 
  • Een webwinkel opbouwen waar je op een later moment je vaste baan kunt maken 
  • Het constant uit blijven breiden van je webwinkel 

Bij de laagste-prijs-webwinkels gaat het letterlijk alleen om het eerste doel. Het verkopen van zoveel mogelijk producten. Dat moeten zij ook wel, want de vaste lasten moeten wel gedekt worden. En moet de eigenaar van de webwinkel er ook van leven, dan moet er helemaal veel verkocht worden wanneer de marge op de producten een aantal cent per product is. Dan duurt het namelijk wel even voordat je eindelijk aan een dekkende winst zit. 

Zijn de overige doelstellingen ook belangrijk voor jou? Dan zijn de laagste-prijs-webwinkels geen concurrenten van je. Jij wilt namelijk wel een echte webwinkel starten, met een gezond bedrijf erachter. Het is van enorm belangrijk dat je dit onthoudt. Misschien is het verstandig om nu alvast de tijd te nemen om je doelstellingen op een rijtje te zetten en op te schrijven. Wij wachten wel. 

In de tussentijd laten we je graag een voorbeeld zien. Een Zweeds voorbeeld en nee, het heeft niets met de IKEA te maken. Het gaat om de website www.dammsugarpasar.nu. Een website met (aanvankelijk) alleen maar stofzuigerzakken. Juist ja, echt alleen maar zakken voor stofzuigers. 

De website werd al in 1998 opgericht en had maar één doel; stofzuigerzakken bestellen makkelijk en eenvoudig maken voor alle modellen die er waren in Zweden. Niet de laagste prijs, niet zoveel mogelijk verkopen, maar gericht de klant helpen met het vinden van de juiste zak voor de stofzuiger, tegen een goede prijs.  

Dit resulteerde al snel in een brede website met een enorm aanbod aan stofzuigerzakken, met heel veel informatie, een makkelijke zoekfunctie en een website die met de week uitgebreid werd omdat er nieuwe modellen ontwikkeld werden. Wat echter nog veel spannender was, was dat de klant direct contact op kon nemen met een medewerker, die persoonlijk de juiste zak zocht bij het stofzuigermodel. 

We zijn inmiddels meer dan 22 jaar verder en de website bestaat nog steeds. Sterker nog, het is een van de grootste webwinkels in Zweden in dit segment. Niet door de goedkoopste te zijn, niet door zoveel mogelijk te willen verkopen, maar juist door goed na te denken en te werken in de richting van de behoefte van de klant. 

Dus, massaal aan de stofzuigerzak? 

Bovenstaand voorbeeld is een greep uit tal van webwinkels en bedrijven die we hadden kunnen pakken. Stofzuigerzakken zijn echter bijzonder obscuur; bereken maar eens hoe vaak jij nieuwe zakken nodig hebt. Juist daarom is dit een goed voorbeeld. 

Jij hebt een groep producten die je wilt verkopen. Je hebt een doelgroep met mensen die op zoek zijn naar de producten die je verkoopt. Er is geen enkele garantie dat de mensen in de doelgroep ervoor kiezen om bij jou te bestellen. Je moet ervoor zorgen dat zij naar jou toe komen en dat ze ook daadwerkelijk een bestelling plaatsen. Alleen op die manier krijg je hen in jouw bestand immers. 

Haal je mensen binnen met de laagste prijs? Misschien wel. Is de laagste prijs genoeg om mensen terug te laten komen, keer op keer? Nee, dat is het niet. Om mensen terug te laten komen, is het belangrijk dat je kwaliteit biedt. Gemak tijdens het bestellen. De kans om iemand te spreken en vragen te stellen, of zelfs mee te laten kijken naar welk product het beste bij hen past, zodat ze zeker weten dat ze de juiste keuze maken.  

Dat betekent dat je ongelooflijk veel kansen hebt om aan de slag te gaan met jouw webshop om zo de strijd aan te gaan met de verdoemde laagste-prijs-webwinkels. Om je alvast een aantal opties te geven waar je mee kunt beginnen: 

  • Opzetten van een responsieve klantenservice (bijvoorbeeld live chat of telefoonnummer) 
  • Ontwikkelen van een slimme zoekfunctie op de website 
  • Een handig en gemakkelijk te gebruiken navigatiemenu helpt altijd 
  • Aanbieden van verschillende betaalmethodes, zodat geen enkele klant een volle winkelwagen achter hoeft te laten 
  • Aanbieden van bonussen op basis van loyaliteit 
  • En content, content en nog eens content

Content is altijd een manier om te zorgen voor binding met de klant. Het is ook een manier om ervoor te zorgen dat de klant beter weet wat hij of zij nodig heeft, wat een product precies kan en waarom het verstandig is om het product wel of niet aan te schaffen. Dit tipten we ook al aan in de vorige blog over het einde van de winkelstraat, waarin we de webwinkel tegenover de fysieke winkel hebben gezet.  

Houdt dit in dat ik echt de strijd aan kan gaan met de dumpprijswebwinkels? 

Ja, zonder enige twijfel. De laagste-prijs-webwinkels hebben namelijk geen adem. Daarnaast hebben zij ook geen bestaansrecht wanneer we kijken naar de basisprincipes van het ondernemerschap. Wanneer de omzet niet dekkend is voor de inkoop, overheadkosten, financiële posten én het geld dat nodig is om te leven, dan is de webwinkel eigenlijk helemaal geen winkel. 

Door aandacht te besteden aan wat de klant wil én wat de klant echt nodig heeft, kun je de strijd aangaan met de laagste-prijs-webwinkels. Vergis je niet; we raden je op geen enkel moment aan om de prijzen van je producten of diensten te verlagen, want dan val je in de valkuil die ervoor gaat zorgen dat jouw bedrijf op termijn ook in de problemen komt. 

Behoud de gezonde marge, en zorg ervoor dat je het budget hebt om daadwerkelijk je klanten te helpen en te bieden wat zij echt nodig hebben, en niet wat zij zoeken. Want ook dat is niet altijd hetzelfde. 

Het meeste kun je overigens gewoon zelf doen. Jij weet waar de behoefte ligt in de doelgroep, welke producten je aanbiedt en hoe je dit kunt laten rijmen. Dat is de basis van de strategie die je op gaat zetten om de strijd aan te gaan met de laagste-prijs-webwinkels. Weet je niet precies wat je het beste kunt doen of wil je dat een expert eens met je meekijkt naar wat er precies mogelijk is binnen jouw budget? Dan neem je gewoon contact met ons op. Wij gaan graag met je team aan tafel zitten om te bepalen wat de beste manier is om de klant te laten weten dat jij niet de goedkoopste bent, maar wel de beste. Dat is namelijk waar de consument wél blij van wordt! 

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.