Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Jouw marketingplannen voor 2021: tijd om ze te toetsen!

Marketingplannen voor 2021, zijn ze al klaar?

De kantoren zijn weer geopend. In veel gevallen zijn er nog steeds mensen die vanuit huis werken voor veel Nederlandse bedrijven. De markt is veranderd sinds 2020. Er gebeurt meer en meer online, waarbij het consumentengedrag ook veranderd is. Dat betekent dat dit een goed moment is om nog eens te kijken naar jouw marketingplannen voor 2021.

Welke plannen heb jij aan het eind van 2020 opgesteld voor het nieuwe jaar? Aan de hand van onderstaande vragen kun je jouw marketingplannen voor 2021 grondig toetsen. Uiteraard helpen we je als gids met extra informatie, zodat je direct weet waar je op moet letten. Zo wordt de kans op succes in 2021 aanzienlijk groter, zeker wanneer je de plannen op tijd bij kunt stellen.

Zijn de prioriteiten bij jouw marketingplannen voor 2021 correct?

Het belangrijkste is dat de prioriteiten correct zijn. Alleen jij kunt bepalen welke prioriteiten het hoogste op de lijst staan. Dat doe je door vooral te kijken naar de huidige situatie en de manier waarop je de resultaten kunt verbeteren. Hierbij is focus het kernbegrip.

We komen vaak bedrijven tegen die de focus verloren zijn. Zij doen het een en ander op social media, adverteren in zoekmachines en Facebook en hebben geïnvesteerd in ruimte in verschillende dagbladen. Tegelijkertijd staat social selling op de planning, plus het uitbreiden van de website.

Zo werkt het niet. Zonder prioriteiten is de kans groot dat je van alles een beetje doet en dat levert nooit het gewenste resultaat op. Maak een lijst met de punten die het belangrijkst zijn de komende periode, wat je erna wilt doen en wat het einddoel is.

Werk je bijvoorbeeld al met advertenties, maar is de staat van je website achterhaald geraakt waardoor je leads kwijtraakt op de website zelf? Dan is het logisch om het optimaliseren van de website te prioriteren boven nog meer adverteren.

Heb je geen idee welke prioriteit het belangrijkst is binnen jouw onderneming? Neem dan eens contact met ons op, zodat we je persoonlijk verder kunnen helpen. We kijken graag met je mee zodat jij de marketingplannen voor 2021 op scherp kunt zetten.

Is het gericht op de doelgroep?

Iets wat ook te vaak verkeerd gaat, is een verkeerde richting inslaan. Jij weet wat je wilt bereiken met je bedrijf en je zet de plannen op aan de hand van de doelstellingen. Helemaal prima, maar de plannen moeten wel gericht zijn op de doelgroep. Met andere woorden: jouw aandacht moet vooral gericht zijn op de plekken waar de potentiële kopers zijn. Doe je dat niet, dan zijn alle inspanningen met betrekking tot de marketingplannen voor 2021 tevergeefs.

Wanneer je niet weet waar de doelgroep zich bevindt, dan heb je per definitie een probleem. Elke onderneming, elk bedrijf en elke organisatie heeft een bepaalde doelgroep. Dat kunnen aquariumliefhebbers zijn, voetbalfans, mensen die van hardrock houden of mensen die een huishouden met meer dan drie kinderen hebben.

Elke doelgroep is uniek. Dat betekent tegelijkertijd dat elke doelgroep eigen voorkeuren heeft. Sommige doelgroepen zijn vooral op Facebook te vinden. Voetbalfans zitten juist weer vaker op Twitter. En aquariumfans zitten vooral op fora om antwoorden op vragen te krijgen en hun bakken te laten zien aan andere liefhebbers.

Om het meeste te halen uit jouw marketingplannen voor 2021 is het belangrijk dat jouw activiteiten vooral gericht zijn op de plek waar jouw doelgroep zich bevindt. Daar vind je namelijk de meeste ROI en de meeste response.

Weet je niet waar je doelgroep zich bevindt of wil je eens samen met een expert kijken naar de richting die je bepaald hebt, om te zien of dat aansluit bij de doelgroep? We helpen je graag verder; als gids werken we samen met tal van uiteenlopende bedrijven zodat we goed zicht hebben op de markt.

Hoe zit het met de flexibiliteit?

Marketingplannen zijn net als alle andere plannen een richting die je bepaald hebt. Een idee met doelstellingen, hopelijk met bepaalde tactieken die je wilt gebruiken om de doelstellingen te behalen. Allemaal prima, maar let erop dat de marketingplannen voor 2021 geen ijzeren wet worden waar je je aan ophangt.

De wereld verandert, de maatschappij is in beweging en jouw doelgroep zit niet stil. Dat betekent dat jouw plannen ook een bepaalde flexibiliteit en dynamiek moeten hebben. Zorg ervoor dat je bij kunt stellen, aan kunt passen en de vrijheid hebt om nieuwe tactieken en methodes te implementeren. En, misschien nog wel veel belangrijker en moeilijker voor de meeste ondernemers; zorg ervoor dat je op tijd van de plannen af kunt wijken wanneer zij gewoonweg niet werken.

Flexibiliteit is in de afgelopen jaren de sleutel tot succes gebleken. Bedrijven die star vasthielden aan hun idee van marketing, hebben flinke klappen gekregen in 2020. Ondernemingen die wél inspeelden op de veranderingen, alle plannen in de prullenbak gooiden voor nieuwe (vooral online) plannen, dat zijn de bedrijven die relatief goed door de crisis gekomen zijn.

Hoe haalbaar zijn de marketingplannen voor 2021?

Je hebt ongetwijfeld flinke doelstellingen voor 2021. Dat is standaard voor gretige ondernemers aan het begin van een nieuw jaar. Meer ROI, meer inkomsten, meer winst, uitbreidingen van de werkzaamheden. Het zijn onderdelen die we vaak in de planningen zien staan.

Dat is prima, er is niets mis met grote plannen. Totdat de grootse plannen een molensteen om je nek worden. Er is niets zo bevrijdend als het af kunnen vinken van bepaalde doelstellingen op je lijsten. Daarom kan het verstandig zijn om kleinere doelstellingen tussen de grootse plannen te zetten. Het afvinken van de kleinere doelstellingen is een manier om jezelf en het team te motiveren.

Wat je ook besluit, zorg er in ieder geval voor dat de marketingplannen voor 2021 haalbaar zijn. Wanneer je plannen maakt die niet haalbaar zijn en nooit zullen worden, demotiveer je alle teams binnen je onderneming en verlies je de realiteit uit het oog.

Hoe verliep het met de plannen van de voorgaande jaren?

Een goede manier om de plannen voor dit jaar te toetsen, is door te kijken naar de plannen van vorige jaren en de resultaten. Zijn de marketingplannen en bedrijfsdoelstellingen vorige jaren in grote lijnen gevolgd en succesvol afgerond? Dan is de kans groot dat de plannen voor dit jaar in grove lijnen ook in orde zullen zijn.

Is het echter zo dat de plannen vorige jaren constant omlaag bijgesteld moesten worden, omdat zij niet haalbaar bleken? Of – nog erger – werden de plannen al snel links neergelegd omdat de teams er geen geloof meer in hadden? Dan is het beter om de plannen bij te stellen.

Vind je dat lastig? Stel dan een plan op voor het eerste kwartaal in plaats van een plan voor heel het jaar. Een plan voor een kwartaal is namelijk veel overzichtelijker, waardoor je makkelijker kunt meten, toetsen en bij kunt sturen. Aan het einde van het eerste kwartaal bekijk je de resultaten opnieuw en maak je een plan voor het volgende kwartaal.

Hoe toets ik tussentijds de resultaten?

Tussentijds toetsen, bijvoorbeeld aan het einde van de maand, is een goede manier om te zien hoe het precies gaat met de plannen. Heb je bijvoorbeeld besloten om te investeren in reclames op Facebook om het bereik te vergroten? Kijk dan per campagne wat de kosten waren, welke tactiek gekozen is en wat het resultaat is.

Staat zoekmachineoptimalisatie op de lijst met marketingplannen voor 2021? Dan is het toetsen iets lastiger, omdat er lang niet altijd direct resultaten zijn. In dat geval raden we aan om de resultaten over een langere periode te bekijken, bijvoorbeeld per kwartaal.

Heb je ons ingeschakeld voor je social media, zoekmachineoptimalisatie of andere vormen van digitale marketing? Dan wordt het toetsen wel heel erg makkelijk. Wij zorgen namelijk voor transparante en begrijpelijke rapporten zodat je makkelijk kunt zien hoe het met de resultaten gaat. Uiteraard heb je ook een eigen contactpersoon, zodat je altijd je vragen kunt stellen.

Het team dat aan het werk moet met de marketingplannen voor 2021

Bij het opstellen van de marketingplannen voor 2021 kijk je ook naar het team dat de uitvoerende elementen op het bord heeft liggen. Wie heb je eigenlijk in je team? Werk je samen met externe partners, wordt alles intern geregeld of is het nog steeds zo dat jij eigenlijk overal een vinger in de pap hebt, terwijl je hier eigenlijk geen tijd voor hebt?

Dit is een goed moment om eens te praten met je team. Wat willen je teamleden leren dit jaar? Wat willen zij bereiken op persoonlijk en zakelijk vlak? Waar liggen hun kerncapaciteiten en hoe kun jij dit inzetten binnen jouw bedrijf? Zit iedereen nog wel op de goede plek?

Vaak wordt dit in een adem genoemd met het besparen van geld. Het wegsnijden van overbodige teamleden is inderdaad een goede manier om geld te besparen. Voordat je begint te snijden in de kosten, is het verstandig om eerst eens te kijken of je de kwaliteiten van het team niet optimaal kunt benutten door aanpassingen te doen. Weggesneden personeel krijg je namelijk niet terug. Kan de verloren medewerker aan de slag bij de concurrent en kan hij of zij daar wel aan de slag met bijvoorbeeld social media in plaats van SEO? Dan wordt jouw weggesneden kostenpost een asset voor je concurrent.

Er zijn overigens meer dan genoeg manieren om wel te besparen op de kosten. Bijvoorbeeld door taken te verzamelen, te digitaliseren of automatiseren en door kritisch te kijken naar de processen die je gekozen hebt. Vaak wordt er overtollige software gebruikt, zijn advertenties niet geoptimaliseerd of wordt er SEA gebruikt met de verkeerde termen. Het aanpakken van deze punten heeft vaak een veel breder bereik dan het wegwerken van teams.

Wat doet de concurrentie eigenlijk dit jaar?

Aangezien we toch al even begonnen zijn over de concurrent; wat doet deze eigenlijk dit jaar? Op dit moment kun je vaak al redelijk zien wat er gebeurt en welke weg de concurrentie ingeslagen is. Is dit de weg die jij ook in moet slaan? Geenszins. Dat de concurrent het doet, betekent namelijk niet dat het goed is.

Probeer te kijken naar wat de concurrent doet en op welke manier de marketingplannen voor 2021 van concurrenten gevolgen hebben voor jouw plannen. Gaan jullie marketen op exact dezelfde termen met SEA, dan wordt het alleen maar duur voor jullie beide met minder resultaat.

Daar komt ook de flexibiliteit weer terug, het vinden van je doelgroep, het toetsen van de resultaten en het werken met je team. Het is nooit de bedoeling dat je doet wat de concurrentie doet. Of je kiest ervoor om het beter te doen, of je kiest ervoor om andere methoden te gebruiken die de concurrent nog niet gebruikt. En daar kun je alle bovenstaande tips voor gebruiken, om dit zo goed mogelijk in te zetten.

Kan ik dit allemaal zelf of moet ik hulp inschakelen?

We kunnen je vertellen dat je ons direct in moet schakelen om het beste resultaat te bereiken. Zo werkt het met marketing immers. Feit is dat je veel van de facetten gewoon zelf kunt doen. Zeker omdat jij jouw bedrijf goed kent, weet wat de doelstellingen zijn en met welk team je werkt om de doelstellingen te bereiken.

Feit is echter wel dat wij onderdeel uit kunnen gaan maken van jouw team. Met onze software, kennis en ervaring kunnen we je helpen. Niet alleen bij het opstellen van correcte marketingplannen voor 2021, maar ook bij het bereiken van je doelstellingen. Het bijsturen wanneer dat nodig is. En het opstellen van nieuwe doelstellingen wanneer je de huidige doelen bereikt hebt en ruimte hebt om nog verder te gaan.

Jij bepaalt zelf welke weg je inslaat. Je kunt aan de slag met de punten waarop je de marketingplannen zelf kunt toetsen. Je kunt ook contact met ons opnemen zodat we samen aan tafel kunnen gaan zitten om de mogelijkheden door te nemen. Dan vertellen we je graag wat er mogelijk is wanneer wij onderdeel worden van jouw team.

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.