Heb je soms het idee dat het plaatsen van interne links wel heel veel moeite kost? Dat er meer tijd zit in het vinden van de juiste pagina dan dat dit ooit op gaat leveren? Mooi zo. Dan heb ik deze blog namelijk speciaal voor jou geschreven.

Je kunt namelijk niet zonder interne links. Ze zijn van enorm belang voor de bezoekers op de website en ze spelen een grote rol bij het bepalen van jouw positie binnen de zoekresultaten. Hoe zit dat nou allemaal en hoe kun je zelf interne links gemakkelijk op de juiste manier gebruiken?

Wat zijn interne links nou eigenlijk precies?

Voordat we beginnen met de reis via de interne links, is het goed om even te kijken wat die interne links nou precies zijn. Een interne link is een link vanaf een pagina op een domein naar hetzelfde domein. Wanneer ik hier zou linken naar Optima Media zelf, dan is dat een interne link. Zou ik een link plaatsen naar een compleet andere website, zoals een nieuwswebsite, dan is dat een externe link.

Beide soorten links zijn van groot belang. Maar aangezien we hier geen enorme boekwerken neer willen zetten, beperken we ons ditmaal tot de interne links. Linkjes vanaf jouw website naar een andere pagina op dezelfde website dus.

Zelfde domein – dus dat doet helemaal niets voor je ranking!

De interne link wordt vaak gezien als ondergeschikt aan de backlink, omdat de laatste een groter effect zou hebben op de positie van je website in de zoekresultaten. Prima dat mensen dit schrijven, maar geloof er alsjeblieft niet in. Het klopt namelijk niet.

Geen van de linkvormen is belangrijker, groter of geweldiger dan de ander. Je moet ze écht allebei gebruiken om een goede linkstrategie op te zetten. Wanneer je een backlink laat plaatsen op een website met een hoge autoriteit en deze naar een bepaalde pagina laat verwijzen, dan krijgt deze veel linkkracht binnen. Maar doe je daar vervolgens niets mee op jouw website, dan gaat het effect verloren – en dat is zonde.

De interne link heeft bijzonder veel gevolgen voor jouw positie in de zoekmachines. Zeker wanneer je de juiste linkbuildingstrategie toepast, zoals het maken van een piramide, een trechter of welke andere vorm je er ook in kunt herkennen.

Het belang heeft te maken met onderstaande factoren.

Interne links = gebruiksvriendelijke website

Google ziet een website met een goede linkstructuur per definitie als een website die gemakkelijker te gebruiken is, en rankt deze daarom hoger. Waarom Google dit doet, leg ik verderop in deze blog uit bij de voordelen van interne linkjes voor de gebruiker zelf.

Relevantie / Lezen van de inhoud / Contentwaarde

We schrijven Google vaak geweldige eigenschappen toe, maar het blijft een systeem. De crawler is zo intelligent mogelijk, maar gaat nog regelmatig de mist in. Soms kom je tijdens het zoeken via Google nog altijd op pagina’s die niets te maken hebben met je zoekopdracht. Hoe kan dat?

De crawler ‘leest’ de pagina’s op je website en kijkt aan de hand van de linkstructuur, de kopjes en de metabeschrijving waar jouw website over gaat. Hiermee wordt de relevantie per zoekopdracht bepaald, wordt gekeken wat de waarde van de content is en hoe interessant de website is voor de gemiddelde bezoeker.

Is jouw linkstructuur niet in orde? Dan maak je het Google veel moeilijker om te bepalen waar je website over gaat. Wanneer de crawler een onduidelijk beeld heeft, scoort jouw website per definitie slechter dan alle websites die wel een goede structuur hebben. Goed om op te letten dus!

Nieuwe pagina’s vindbaar maken

Stel je voor dat jeinterne links nieuwe pagina net een nieuwe pagina geschreven hebt en deze staat live. Je bent trots op je artikel, maar je merkt dat je er niet echt goed mee scoort. Na een paar dagen ook niet – en de bezoekers lijken de pagina niet te kunnen vinden. Oeps! En nu?

Simpel: de crawler bekijkt jouw website aan de hand van linkjes. Deze begint op de eerste pagina en volgt alle linklijntjes die jij gelegd hebt. Is de linkstructuur helemaal in orde, dan kun je de nieuwe pagina in de linkbuilding opnemen, zodat deze binnen de kortste keren wel rankt!

Het nut van interne links voor je bezoekers

Goed, dat het gebruik van interne links goed is voor Google, dat is leuk. Maar Google bestelt geen producten op jouw website en neemt zeker geen diensten af. Het gaat om de bezoekers. En ook voor hen zijn de interne links puur goud. Ook hier gaat het weer om een spectrum aan factoren, waarbij ik de belangrijkste graag voor je naar voren haal.

Navigatie op de website

Wanneer een gebruiker op de website is, is de kans klein dat hij of zij alles vindt op die ene pagina die de zoekmachine als meest relevant aangetoond heeft. De bezoeker wil misschien meer informatie over het bestelproces, weten wie er achter de website zit of andere producten bekijken om afwegingen te maken. Dan moet die bezoeker dat wel kunnen vinden.

Door een menu bovenin beeld op te zetten, aan de zijkant of de footer, maak je een navigatiemogelijkheid voor de bezoeker die niet te missen is. Dat is precies wat het menu is. Een lijst met interne links die de bezoeker helpt te vinden wat hij of zij zoekt.

Plaats de navigatiebalken en menu’s altijd op logische plekken zodat de bezoeker niet hoeft te zoeken naar het menu – dat zou wel heel erg omslachtig zijn. Houd hier ook rekening mee bij het opzetten van de mobiele variant voor de website, want daar gaat het vaak verkeerd. Ook voor mobiele gebruikers moeten de menu’s gemakkelijk te vinden zijn, ook zonder zoeken.

Logische vervolgpagina’s vinden zonder te zoeken

Stel je voor dat je een lang artikel schrijft over interne links en dat je het ook wilt hebben over de ankers. Hier heb je echter eerder al eens over geschreven, dus dit nog eens doen is niet zinnig. Dan plaats je in de tekst zelf een link naar de tekst over ankers voor linkbuilding. Die interne link helpt de bezoeker enorm. Weet hij of zij al wat een anker is en hoe deze gebruikt moet worden, dan slaat de bezoeker de link over. Weet de bezoeker hier niets vanaf of wil hij of zij nog een keer checken? Met een klik op de knop is de bezoeker helemaal op de hoogte.

Dit is vooral handig wanneer je een website hebt waarin logische verwijzingen gemaakt worden. Zoals toestelinformatie wanneer je een blog schrijft over twee mobiele telefoons die je beide verkoopt. Of meer informatie over een bepaald automodel wanneer je in een artikel over de Peugeot 307 ook de Peugeot 308 langs laat komen als vergelijking.

Het zorgt ervoor dat je niet eindeloos uit blijft leggen wat je al online hebt staan – en het zorgt ervoor dat de lezer zelf kan bepalen welk volgend onderwerp interessant is of niet. Zeker wanneer je een bericht of pagina afsluit met een aantal berichten die ook relevant kunnen zijn over een soortgelijk onderwerp. Daarbij kan de lezer op deze manier veel makkelijker ‘verder lezen’ op de website waar hij of zij is – en blijft dan op jouw website hangen.

De lezer voelt zich geholpen

Gebruiksvriendelijkheid is van enorm belang tegenwoordig. Gebruikers moeten makkelijk gebruik kunnen maken van de website. Hierbij is tegenwoordig nog een eis belangrijk. De lezers willen zien dat er gedacht is aan hun ervaring en wensen.

Heb je geen enkele interne link in een stuk staan, dan werkt dit niet meer in je voordeel. Zeker niet wanneer er ook nog eens geen afbeelding geplaatst is en de inhoud matig is. De kritische consument van tegenwoordig straft dit af. Laat jij niet blijken dat je tijd en aandacht besteedt aan je bezoeker, dan stopt deze met het bezoeken van je website. En terecht ook.

Maar hoe gebruik je die interne links nou op de beste manier?

Er zijn geen gouden regels wanneer het gaat om het gebruik van interne links. En dat maakt het lastig, want hierdoor wordt het een kwestie van gevoel en logisch afwegen. De linkkracht per link wordt namelijk verdeeld over alle links die op de pagina staan. Zijn dit er bijzonder veel, dan neemt de waarde per link af voor de zoekmachines. Maar voor de gebruiker kan dit juist perfect zijn, zoals op een overzichtspagina voor bepaalde productcategorieën.

Laten we een gemiddelde pagina met content als basis nemen. Een tekst van een pagina lang is ongeveer 500 woorden. Hier zouden makkelijk twee interne links in kunnen staan, maar ook tien. Of vijftien zelfs. Kijk zo objectief mogelijk naar de tekst en vraag je af of elke link zinnig is. Help je de bezoeker of probeer je gewoon zoveel mogelijk links te plaatsen?

Een pagina kan dus gerust tientallen linkjes hebben, maar dat geldt niet voor een informatieve pagina of een blog. Wanneer je een blog vol knalt met interne links naar je bedrijfspagina’s, dan ziet elke bezoeker direct dat je alleen maar bezoekers wilt aantrekken die geld uitgeven. En dat werkt averechts, want de huidige consument is bijzonder kritisch en herkent marketing bijzonder goed.

Let op! Heb je een bepaalde pagina waar veel backlinks op binnenkomen? Let dan goed op met de interne links. Zet deze alleen door naar de pagina’s die je hoger in de zoekresultaten wilt hebben, want hier kun je veel linkkracht inzetten wanneer je het op de juiste manier doet.

Maar hoe zet je dit goed op?

Wanneer je nog niet aan de slag bent gegaan met linkbuilding en nog geen linkstructuur op de website hebt, is het een lastige klus. Zeker wanneer je bijvoorbeeld al tientallen pagina’s en blogs hebt geschreven en eigenlijk nog geen interne link goed hebt staan. Maar geen zorgen, ik help je stap voor stap door het proces heen wanneer je dit zelf wilt gaan doen.

Stap 1: Bepaal de structuur van je website

Elke website zou een bepaalde structuur moeten hebben. Doorgaans is er een brede basis met minder relevante pagina’s onderaan. Dit zijn bijvoorbeeld landingspagina’s, die alleen maar verkeer aan moeten trekken vanuit Google. En natuurlijk blogs om verkeer te trekken en je website lekker actief te houden.

Die pagina’s zouden omhoog moeten linken naar een belangrijkere pagina en daar zou weer gelinkt moeten worden naar een nog hogere pagina, waarop de bezoeker een klant wordt en de aankoop kan doen, of inschrijving.

Op die manier staan alle pagina’s die geld of leads opleveren bovenaan in de keten – en dat is het smalste punt van de structuur. Hierdoor ontstaat een omgekeerde trechter of een piramide.

Stap 2: Herzie de huidige linkstructuur

Bij voorkeur link je dus alleen omhoog in de linkstructuur, tenzij je een uitzondering hebt of een pagina die buiten de linkstructuur zelf valt, zoals een pagina met de betaalmogelijkheden of de klantenservice. Herzie nu de links die je hebt. Staan zij in de juiste richting? Bereik je met de links wat je wilt bereiken en staan zij goed aangegeven met de juiste ankers? Verwijder alle links die niet correct zijn, maar voeg nog geen nieuwe links toe. Dat doen we bij stap 3, zodat we elke keer focussen op een bepaalde actie.

Stap 3: Linkjes toevoegen

Open elke pagina en elk blogbericht nog eens nadat je deze blog nog een keer gelezen hebt. Op welke plekken moeten linkjes staan om mensen te helpen? Waar kun je Google nog beter laten zien dat bepaalde pagina’s bij elkaar horen? Voeg de nieuwe links toe in de juiste richting, maar overdrijf niet. Een pagina die compleet blauw is, is lastig te lezen namelijk.

Stap 4: Check je menu’s

Ik schreef eerder al dat de menu’s ook onder de interne links vallen. Kijk de namen van de tabs nog eens na. Zijn alle namen logisch gekozen? Kan elke bezoeker het menu vinden en deze ook gemakkelijk gebruiken? Zo niet, dan is het tijd om je webdesigner aan het werk te zetten. Zo wel, dan heb je goed werk geleverd en kun je heel deze stap overslaan!

Stap 5: Gebruik een linkchecker

Een dode link is funest. interne links error 404Leidt een link nergens heen omdat de pagina niet meer bestaat of de link verkeerd ingevoerd is? Dan krijgt de gebruiker een error te zien. Grote kans dat hij of zij direct naar de zoekmachine terug wil, omdat jij je website niet voor elkaar hebt. Gebruik daarom altijd even een linkchecker om te zien of je alles wel echt goed gedaan hebt. Die is gewoon gratis te gebruiken bij Small SEO Tools, maar mijn collega’s voeren de check natuurlijk ook graag voor je uit wanneer het jou niet lukt.

Is dit niet ongelooflijk veel werk?

Bij een kleine website is het een kwestie van een paar uur. Bij een grotere website gaat het om dagen, tenzij je de juiste tools hebt. Maar het is de inspanningen meer dan waard. Die interne links zijn puur goud voor jouw website, je bezoekers en uiteraard de ranking in de zoekmachines.

Wil je meer bezoekers en wil je uit die bezoekers ook meer klanten halen? Dan is het opzetten van een juiste interne linkstructuur een geweldig begin. Zeker omdat je geen backlinks op kunt zetten wanneer jouw interne linkstructuur nog niet op orde is. De linkkracht gaat dan namelijk vaak gewoon verloren en dat is zonde van jouw tijd en geld.

Wil je graag weten hoe jouw website scoort op diverse gebieden? Vraag dan gratis de SEO scan aan!