Je blogs viraal laten gaan, dat kun jij ook!

Hoeveel bezoekers krijg jij op een gemiddelde blog en gaan jouw blogs viraal? En wat doen zij na het lezen van je blog? Vertrekken ze weer, gaan ze verder op jouw website of delen ze je blog op de social media?

Bloggen om te bloggen is een begrip geworden. Maar je blogs viraal laten gaan, dat krijg je niet voor elkaar op deze manier. Het uitsluitend creëren van content om de website te vullen is namelijk géén goed idee. Hoe zorg je ervoor dat je het grotere publiek bereikt, zonder al te veel extra moeite te doen?

Een stap terug: wanneer is een blog nou echt viraal gegaan?

Wanneer we het hebben over blogs die viraal gaan, dan gaat het om een blog die gedeeld is op de social media door verschillende gebruikers – die daardoor nog meer bezoekers aan hebben getrokken die op hun beurt de content weer delen. Websites als De Speld zijn hier een prachtig voorbeeld van. Zij hebben geen enkele SEO nodig omdat de satirewebsite vaak gedeeld wordt op kanalen zoals Facebook.

Aangezien hier veel mensen op reageren (waarbij er nog steeds mensen zijn die niet weten dat De Speld satire is), is het bereik van deze virale berichten enorm. Grote kans dat jij De Speld meerdere malen tegen bent gekomen op jouw tijdlijn.

Waarom wil je dat je blogs viraal gaan?

Blogs die viraal gaan, zorgen voor extra bezoekers. Maar niet zomaar bezoekers. Wanneer een lezer jouw blog deelt op zijn tijdlijn, dan geeft de lezer aan dat hij of zij de informatie relevant vindt voor de vrienden die dit nu ook onder ogen krijgen. Aangezien mensen met gedeelde interesses vaak clusteren, is de kans daarmee extra groot dat je een groter gedeelte van je doelgroep bereikt. En dat is tof, want dan gaat het balletje wél rollen.

Daarnaast is een viraal bericht gewoon keihard gratis exposure. Zonder het bericht te promoten, zijn er duizenden – al dan niet tienduizenden – mensen die jouw bericht lezen. Zit je nét niet in een nichemarkt, dan had dit bereik via Facebook je een paar honderd euro gekost, waarbij het nog maar net de vraag is of je echt relevante mensen bereikt.

Maar hoe doe je dit nou? Een blog viraal laten gaan? Er zijn een aantal dingen die je in de gaten moet houden:

  • De content moet natuurlijk zijnblogs viraal google
  • De blog mag niet gesponsord of gepromoot zijn
  • Er moet één centraal onderwerp besproken worden
  • De tone of voice moet naadloos aansluiten op de doelgroep
  • Het gewenste effect moet bereikt worden bij de lezer
  • Het moet uniek zijn met grote toegevoegde waarde
  • Het moet gemakkelijk te delen zijn via social media
  • De titel moet aanspreken, uitdagen of een verhaal vertellen

Een flink aantal punten dus, maar geen zorgen: ik help je er graag doorheen zodat je precies weet wat er bedoeld wordt.

De content moet natuurlijk zijn

Natuurlijke content (vaak ook organische of authentieke inhoud genoemd) is van levensbelang voor elke website tegenwoordig. Je kunt een geweldige expert zijn op jouw vakgebied, maar zonder natuurlijk geschreven berichten kom je er niet meer. Mensen willen zien dat de tekst geschreven is door echte mensen, al dan niet met een verhaal.

Blijf daarom bij jezelf. Schrijf op een manier die toegankelijk is, denk niet alleen maar aan SEO-eisen en probeer je te verplaatsen in de lezer die op zondagmorgen met een kopje koffie jouw blog opent.

Het gebruik van enorm lange woorden en vakjargon op de verkeerde plekken, dat is uit den boze. Zo gaan blogs namelijk nooit viraal. Bekijk vooral de blogs van de concurrenten eens die viraal gegaan zijn of vraag bij mijn collega om voorbeelden van blogs die wij geschreven hebben binnen de contentstrategie voor andere bedrijven. Grote kans dat je leuke inspiratie op kunt doen én direct begrijpt wat ik bedoel.

De blog mag niet gesponsord of gepromoot zijn

Een heikel punt, want dit is een recente ontwikkeling en lang niet iedereen gaat het op dit moment met mij eens zijn. Het promoten van berichten op Facebook en adverteren via LinkedIn en Instagram zorgt per definitie voor een enorm bereik. En er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de content m.b.t. blogs verder delen, maar dit is een kwestie van tijd.

Waarom? Omdat we als consumenten en ondernemers steeds kritischer worden. Authentieke en natuurlijke content is belangrijk – en daar passen reclames en gepromote berichten van blogs niet in.

Adverteer of promoot je een blogbericht, dan is de kans klein dat de blog daadwerkelijk viraal gaat. En het is natuurlijk per definitie geen manier om gratis een enorm bereik te krijgen, want je hebt betaald.

Er moet één centraal onderwerp besproken worden om blogs viraal te laten gaan

Ook dit is een recente ontwikkeling, omdat blogs in het verleden juist ellenlange verhalen mochten zijn die niet of nauwelijks samenhangend waren. Máár dat tijdperk is voorbij. Zeker wanneer je de eisen van Google ernaast legt overigens, want die zijn ongeveer gelijk aan de eisen van de bezoeker op dit vlak.

‘Voor elke pagina op het internet wordt gekeken wat de relevantie voor de mogelijke bezoeker is. Hierbij wordt gekeken naar de beantwoording van de vraag die de bezoeker aan Google gesteld heeft.

Wat is het gevolg: wanneer je een heel brede blog opzet met tientallen onderwerpen, stoot je het brood uit je eigen mond. Google vindt de pagina nauwelijks relevant omdat er geen centraal onderwerp is. En elke bezoeker die op jouw pagina moet zoeken naar het antwoord op de vraag dat ergens moet staan, gaat liever terug naar de zoekmachine dan dat hij of zij ook daadwerkelijk elk woord in je blog gaat lezen.

Dit kun je gelukkig heel makkelijk oplossen, ook wanneer je snel afgeleid bent en iemand bent die snel op zijsporen belandt tijdens het schrijven:

  • Stel de centrale vraag (onderwerp) op voor de blog die je gaat schrijven
  • Maak een logische indeling voor de blog aan de hand van sub-headers
  • Hierbij behandel je uitsluitend deelonderwerpen (of deelvragen) die helpen bij het beantwoorden van de vraag
  • In de laatste alinea herhaal je de centrale vraag en geeft je antwoord aan de hand van de deelantwoorden die je in je blog beschreven hebt

Helemaal niet zo lastig dus, want dit is letterlijk hoe een schrijfplan voor de middelbare school eruitziet. Soms is het goed om gewoon lekker bij de basis te blijven, zeker wanneer je blogs viraal moeten gaan.

De tone of voice moet naadloos aansluiten op de doelgroep

Jouw doelgroep gaat sowieso niet over tot interactie wanneer je de verkeerde tone of voice gebruikt. Een makkelijk voorbeeld: een advocaat reageert op ‘u’, een gemiddeld ambachtsman vindt ‘u’ te deftig en verlaat de website. Natuurlijk gaat dit nog veel verder. Een ondernemer leg je bijvoorbeeld niet uit wat een ondernemersplan is, maar een nieuwe techniek bij het voeren van de administratie leg je weer wél uit.

Het is een kwestie van zoeken, maar dit is makkelijker dan je denkt. Je hebt ongetwijfeld een concurrent waarvan je weet dat hij veel succes heeft met de blogs en pagina’s op de website. Kijk daar eens. Welke woorden worden gekozen, op welke manier wordt de boodschap verkondigd? Wanneer je de vinger op de kern kunt leggen, weet je precies welke tone of voice je in de toekomst moet gebruiken om mensen tot actie aan te zetten. Want vergeet niet dat het delen van content op de social media een actie is!

Het gewenste effect moet bereikt worden bij de lezer

Wanneer de vraag van de bezoeker niet beantwoord wordt, dan gaat de bezoeker nooit tot interactie over. Let daarom goed op met welke intentie de bezoeker naar jouw website komt. Een voorbeeld: stel je voor dat de bezoeker op jouw website wil weten hoe vriendschappelijke wedstrijden in FIFA 20 werken en de bezoeker ziet alleen tekst, dan weet hij direct dat dit niet de pagina is waarop hij het antwoord gemakkelijk vindt.

Het plaatsen van afbeeldingen is een betere manier om te tonen wat de bezoeker moet doen. Nóg beter is het plaatsen van een video in dit geval, zodat de bezoeker exact kan zien wat hij moet doen om een 4 tegen AI te starten – om maar iets te noemen.

Dit geldt voor alles, maar het betekent niet dat je overal aan de slag moet met video’s en afbeeldingen. Bij Optima Media werken we bijvoorbeeld veel met tekst, maar plaatsen we tegelijkertijd korte video’s op de social media waarin we onze expertise delen.

Vraag je vooral af hoe je de lezer zo goed mogelijk kunt helpen met het beantwoorden van de vraag of het oplossen van het probleem waar de lezer mee zit op dit moment.

Dit is extreem relevant wanneer je wilt dat je blogs viraal gaan. Help je de bezoeker verder en heeft hij of zij het idee dat meer mensen dit probleem hebben? Dan zal deze lezer jouw blog delen op de plekken waar deze vraag ook gesteld wordt. Op fora bijvoorbeeld, maar ook op de social media. Veel makkelijker kun je niet een blog viraal laten gaan, maar er zitten ook haken en ogen aan. Je moet namelijk wel even de eerste persoon zijn die een vraag beantwoord of een probleem oplost. Om even bij FIFA te blijven: de best bekeken tutorials werden een uur na het uitkomen van het spel online geplaatst.

Het moet uniek zijn met grote toegevoegde waarde

Daarmee glijd ik direct door naar het volgende punt. Ben jij de enige (of de eerste) die het onderwerp uitvoerig behandelt en weet je dit te communiceren via de doelgroep (bijvoorbeeld via een Facebookpagina met veel volgers), dan zet je de deur naar succes alvast wagenwijd open.

Het is hier vooral belangrijk om uniek te zijn. Ja, je kunt de berichten van je concurrenten oppakken en deze herschrijven, maar je komt dan altijd als tweede aan. Tenzij je natuurlijk een veel beter antwoord op de vraag kunt geven, of een toevoeging hebt die onmisbaar is. De kans is echter groot dat de concurrent net zo hard weer bij jou komt jatten, maar daar heb je zelf om gevraagd.

Wil je echt uniek zijn zonder te veel moeite te doen? Dan is het goed om te zoeken in een andere taal. Zo spreek ik zelf vloeiend Zweeds en is het voor mij makkelijk om als eerste het nieuws te brengen over groene energie, Volvo en duurzame mobiliteit. Dat nieuws komt namelijk vaak vanuit Scandinavië. Heb jij een taal die je goed beheerst naast Nederlands en Engels, maak daar dan vooral gebruik van. Uniek ben je misschien niet, maar wel uniek in het Nederlands – en daar gaat het om.

Het moet gemakkelijk te delen zijn via social media

Elke drempel is een stap te ver. Zo simpel is het. Wanneer de lezer niet gemakkelijk onderaan de blog de inhoud kan delen via de social media, dan is de kans verrekt klein dat de blog gedeeld gaat worden. Daarom is het goed om flinke knoppen onderaan de blog te hebben staan. Is het compleet onmisbaar – of wordt er zelfs letterlijk gevraagd om een bepaalde Facebookgroep te volgen – dan weet de lezer precies wat er gevraagd wordt en hoe dit binnen enkele klikken geregeld kan worden.blogs viraal social media

Natuurlijk is dit van enorm belang, want jij wilt dat de blog op de social media komt en viraal gaat. Moeten jouw blogs viraal gaan, dan moet je ervoor zorgen dat geen enkele bezoeker de knop onderaan de pagina mist.

De titel moet aanspreken, uitdagen of een verhaal vertellen

Dit is het punt waar ik klanten herhaaldelijk op moet wijzen, omdat het belang van een goede titel (en metaomschrijving, ook voor social) vaak nog onderschat wordt. Een saaie titel nodigt niet uit om te lezen. En dan gaat het mis, want de inhoud die op de social media gedeeld wordt, zijn de titel en de uitgelichte (of geselecteerde) afbeelding.

Spreken deze beide niet aan, dan kun je het vergeten. Mensen openen geen titels waar ze geen enkele feeling mee hebben. Maar pas wel op: clickbait is nóg fouter!

Maak je gebruik van clickbait, dan verlies je op termijn de volgers die je hebt. Bij clickbait wordt de lezer binnen gehengeld met een spannende titel, maar wordt de belofte nooit waargemaakt. Mensen die NIET kunnen vinden wat zij zoeken terwijl jij dat WEL beloofd hebt, zijn klanten die je voor het leven verliest.

Daarnaast past dit niet in de lijn van de kritische consument. Zorg er daarom voor dat je titel wel spannend is, maar dat het niet overkomt als clickbait. Het verschil tussen beide:

Goede titel: Zo verdient jouw boekhouder zichzelf terug!

Slechte titel (clickbait): Zo verdient jouw boekhouder miljoenen voor je!

Dus: zo laat jij jouw blogs viraal gaan!

Je blogs viraal laten gaan is geen kunst, maar er zijn wel aardig wat dingen waar je op moet letten. Het juiste bericht plaatsen op het juiste moment bijvoorbeeld, de juiste tone of voice en het makkelijk maken om het bericht te delen.

Het allerbelangrijkste element is echter een relevant bericht op te stellen met een centraal onderwerp, waar de doelgroep ook daadwerkelijk iets aan heeft. Zodra je een centrale vraag beantwoordt of de doelgroep helpt met een probleem dat iedereen heeft, is de kans het grootst dat de content gedeeld wordt. Niet alleen via de social media, maar ook via blogs van andere mensen, fora en websites die naar jouw blog linken omdat zij de informatie als relevant beschouwen. En dát is natuurlijk wel heel geniaal voor je linkbuilding!

Op die manier krijg je duizenden bezoekers binnen korte tijd. Vond jij deze informatie relevant en denk je dat jouw vrienden hier ook echt iets mee kunnen? Deel dan dit bericht via de social media zodat deze blog ook viraal gaat!