Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Hoe zet je bezoekers in klanten om in een webshop?

Klanten van je bezoekers maken in een webshop, hoe doe je dat?

Extra inkomen verwerven via het internet. Meer inkomen genereren voor je bedrijf. Of een hobbywebshop die uitgegroeid is tot je broodwinning. Er zijn veel webshopeigenaren die goede zaken doen op het internet. Er zijn echter nog veel meer webshops die na een paar maanden in verval raken, omdat er geen of nauwelijks winst gemaakt wordt. Ondanks dat er wel veel bezoekers zijn!?

We komen met regelmaat mensen tegen die een webshop hebben met meer dan genoeg bezoekers, maar de bestellingen blijven uit. Hoe is dit mogelijk en wat kun jij zelf doen om vandaag nog klanten te maken van je bezoekers?

Het verschil tussen klanten en bezoekers

Bezoekers zijn leuk. Heb je veel bezoekers in je webshop (met alle robots eruit gefilterd graag), dan betekent dit dat je de SEO van je webwinkel goed voor elkaar hebt. Mensen weten jouw website te vinden, waarschijnlijk omdat Google je hoog in de rankings heeft staan op één of meer zoekvragen die ingevuld worden in de zoekmachine.

Maar je hebt helemaal niets aan bezoekers wanneer zij bezoekers blijven. Je hebt klanten nodig wanneer je een webshop hebt. Jij hebt geen overheidswebsite om burgers te informeren, geen website van een organisatie om uitleg te geven over de doelstelling. Je wilt harde euro’s binnenhalen.

Klanten zijn de enige bezoekers die je geld opleveren. Daarom is het belangrijk dat het pad van bezoeker naar klant onder de loep gelegd wordt. Hoewel dit voor elke webshop anders is, ga ik hier toch een globaal pad opzetten om je alvast een idee te geven over de mogelijkheden.

Het standaard pad van onbekende consument naar bezoeker naar klant in een webwinkel ziet er als volgt uit:

  • Consument heeft iets nodig of heeft een bepaalde vraag (zoals: hoe duur is een elektrische auto op dit moment)
  • Consument gaat naar de zoekmachine en vult zoekwoorden of een vraag in (‘hoe duur is een elektrische auto?’)
  • Google laat de resultaten zien die volgens Google het beste aansluiten op de zoekopdracht (informatieve blogs, occasionwebsites, websites van dealers)
  • De consument wordt bezoeker wanneer de webpagina geopend wordt
  • Consument krijgt (hopelijk) antwoord op de vraag (model X kost op dit moment € 49.999)
  • Gaat de bezoeker over tot aankoop, dan wordt de bezoeker een klant. Vaak wordt er eerst om meer informatie gevraagd

Uiteraard zijn er tal van extra stappen mogelijk, zoals bezoekers die de website eerst verlaten en later terugkomen, al dan niet via remarketing. Om het overzichtelijk en kort te houden, houd ik het voor het gemak van de lezer even hierbij.

Wat je als eerste moet doen wanneer je bezoekers geen klanten worden

Heb je veel bezoekers, maar geen klanten? Duik dan niet meteen diep de SEO-materie in en zet niet direct spectaculaire aanbiedingen in de webshop. Kijk eerst eens of alles wel werkt zoals het bedoeld is. Het gebeurt regelmatig dat bezoekers de website verlaten omdat:

  • Knoppen niet werken
  • Navigatie niet duidelijk is
  • Niet duidelijk is hoe besteld kan worden
  • Pagina’s niet laden

Nu raad ik je ten zeerste af om zelf te kijken of de webshop werkt zoals bedoeld is. Jij weet namelijk precies wat je opgezet hebt en je weet waar je moet zoeken. Dat betekent direct dat je problemen waarschijnlijk nooit tegen zal komen. Laat liever iemand een bestelling plaatsen die nog nooit in jouw webwinkel geweest is en vraag die persoon om feedback. Wanneer je er een paar euro of een product tegenoverzet, krijg je doorgaans meer dan genoeg feedback om direct aan het werk te gaan. Vraag niet mensen om gratis hun tijd te besteden in jouw webwinkel om je te helpen, want zo krijg je nooit waardevolle feedback.

Volg altijd eerst deze stap voordat je verder aan de slag gaat met je webshop. Weet je 100% zeker dat elke bezoeker het pad naar klant gewoon zou moeten vinden, dán kun je verder.

Het pad klopt, maar bezoekers worden alsnog geen klanten

Wanneer het pad correct is en alles werkt zoals het zou moeten, dan betekent dat helaas niet automatisch dat alle bezoekers klanten worden. Maar laten we eerlijk blijven; geen enkele webwinkel heeft een scoringspercentage van 100%. Er zijn altijd mensen die eerst zeeën met informatie willen verzamelen, die mensen worden nooit klant.

klanten maken van bezoekersHet is belangrijk om te realiseren dat er verschillende soorten bezoekers zijn. Er zijn mensen die zich oriënteren, er zijn mensen die een specifiek product of dienst zoeken tegen een bepaalde prijs en er zijn surfers, die vooral zoveel mogelijk informatie willen lezen en eigenlijk helemaal niet klaar zijn om een aankoop te doen.

Met een goed backend, Google Analytics en tal van andere hulpprogramma’s kun je zien welke bezoekers eigenlijk klanten zouden moeten worden en welke bezoekers gewoon even ‘in de winkel wilden kijken’. Wil je hier meer over weten of wil je dat de software voor jouw webwinkel opgezet en geoptimaliseerd wordt, dan raad ik je aan om even contact op te nemen met Ergun.

Dé manieren om bezoekers om te zetten in klanten in een webwinkel

Wanneer je veel bezoekers binnen wilt halen in een webwinkel, dan is het belangrijk dat er veel aandacht besteed wordt aan SEO. De zoekmachine is de eerste stap van de meeste mensen die gebruikmaken van het internet. Wanneer Google veel relevante antwoorden vindt op jouw website en je de interne en externe links voor elkaar hebt, betekent dat veel traffic.

Wil je veel klanten in je webwinkel, dan is het belangrijk dat je nuchter en logisch na blijft denken. Verkoop je elektrische auto’s, zoals in mijn voorbeeld eerder, dan is een superblog over het renoveren van een woning niet praktisch, want dit levert nooit klanten op. Een blog over de actieradius van bepaalde elektrische auto’s plus een vergelijking in prijs is wél handig.

Nu is het wel belangrijk dat je het hier niet bij laat. Wanneer een bezoeker een klant moet worden, dan is het belangrijk dat je alles voorkauwt, opschept en klaarzet met een keurig bordje erbij. Dus: een duidelijke link onder elk model naar de pagina waarop dat model aangeboden wordt. Geen enkele bezoeker mag de link kunnen missen. Daarom is het plaatsen van een banner met een link erachter nog een veel sterkere optie.

Een andere manier waar je zeker gebruik van kunt maken, is het aanpassen van de navigatie in de webwinkel. We hebben vaak gezien dat het aanpassen van het menu direct zorgt voor meer verkopen. Zeker bij grotere webwinkel waar veel meer producten te vinden zijn. Vergeet ook niet een zoekfunctie in te zetten, het liefst eentje die ‘slim’ is; dus met aanvulopties en ‘bedoelde je…’.

Een logische funnel is belangrijk

Wat vooral belangrijk is in dit hele proces, is logisch na blijven denken. Uiteindelijk wil je in feite een liggende piramide opzetten. Een flink aantal landingspagina’s, blogs en relevante berichten die uiteindelijk leiden naar één pagina: de bedankpagina na het plaatsen van een bestelling. Zorg er daarom voor dat alle pagina’s logische links hebben die uiteindelijk een funnel vormen naar die aankopen.

Voordat je hiermee aan de slag gaat; een paar waarschuwingen

Voordat je aan de slag gaat met het omzetten van je navigatie, linkbuilding en indeling, is het goed om te weten wat je vooral niet moet doen. Pagina’s verwijderen, links aanpassen of zelfs een andere URL opzetten voor een bepaalde pagina is bijzonder gevaarlijk. Je verliest de waarde van de links en pagina’s. Waren het cruciale links voor je ranking, dan verlies je in eerste instantie bezoekers.

Ook is het verstandig om bezoekers keihard te pushen door heel je webwinkel vol te rammen met banners, aanbiedingen en reclames aan alle kanten. Wanneer een webwinkel schreeuwerig overkomt, rennen de meeste bezoekers namelijk terug naar de zoekmachine, om een betere webwinkel te vinden.

Identificeer het probleem en ga aan de slag

Heb je veel bezoekers, maar blijven de klanten uit? Dan heb je na het lezen van mijn blog een goed idee over de mogelijke problemen en de aanpassingen die je kunt doen om dit recht te trekken.

Is dit te veel werk of blijken er essentiële problemen te zijn in de opzet van de webshop, waardoor het te veel werk is (of zelfs onmogelijk zonder de kennis van code)? Neem dan eens contact met ons op. Ons team staat niet alleen klaar om complete webwinkels op te zetten die je direct vanaf de eerste dag kunt gebruiken, we zijn ook specialisten op het gebied van contentmarketing, zoekmachineoptimalisatie en uiteraard linkbuilding van A tot Z.

Neem vandaag nog contact op met Ergun op 088 06 66 176 om de mogelijkheden door te nemen – of ga direct zelf aan de slag met je webwinkel nu je weet waar je kunt kijken!

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.