Je webwinkel naar pagina 1 op Google; hoe dan?!

In het verleden heb ik het regelmatig gehad over je website ranken. Maar je webwinkel naar pagina 1 op Google rammen, dat is helaas een iets ander verhaal. Uiteraard komen er veel standaardbegrippen langs in mijn blog van vandaag, maar het is goed om in te zien dat een webwinkel net even iets anders werkt dan een standaardwebsite met een paar pagina’s.

Voordat we beginnen, wil ik je even op een punt wijzen dat veel mensen missen. Zoek je op Google naar jouw winkel, dan is de kans groot dat je bijzonder hoog rankt. Tegelijkertijd heb je weinig bezoekers. Hoe is dat mogelijk? Simpel; Google onthoudt jouw zoekgedrag. Google wéét dat je vaak naar een specifieke winkel gezocht hebt en je eigen link aan hebt geklikt.

Log daarom uit bij Google en gebruik een andere browser dan Chrome. Of nog beter: gebruik een extern apparaat waar je niet regelmatig op zoekt en werkt. Zo kun je namelijk zien hoe je écht scoort in Google. En het risico is groot dat je aardig wat werk te verzetten hebt om je webwinkel naar pagina 1 te krijgen op Google.

Waarom is het zo belangrijk om je webwinkel naar pagina 1 te krijgen?

Sta je op pagina 2 of 3 en neem je daar genoegen mee omdat je aardig wat verkeer trekt? Dan gaat er iets verkeerd. Allereerst rank je waarschijnlijk op bepaalde pagina’s op een aantal producten en blijft de rest van de website achter. Daarmee krijg je nooit een lekker lopende online winkel.

Aan de andere kant staat het feit dat pagina 2 en 3 gewoon niet genoeg zijn. Zeker niet voor een webwinkel. Pagina 1 is de plek waar je wilt staan. Idealiter in de eerste helft ook nog eens, want dáár gaan de mensen heen. Het is zelfs zo dat mensen de tweede pagina als ‘secundair’ of minder betrouwbaar zien.

Nu is dat natuurlijk helemaal niet zo, maar wat klinkt makkelijker? Iedereen uitleggen hoe Google werkt of gewoon ervoor zorgen dat jouw webwinkel naar pagina 1 op Google geramd wordt?

Exact.

Daarom ga ik vandaag samen met je langs 8 punten waarmee je hoger kunt ranken met je website. Uiteraard weer met duidelijke voorbeelden, zodat je er ook echt iets mee kunt.

1. Uiterlijk en structuur van je website

Vergeet eventjes alle kennis die je hebt van SEO en denk terug aan jouw laatste online aankoop. Hoe makkelijk was het verrichten van de aankoop? Kon je makkelijk vinden wat je zocht? Zag de website er strak uit?

De klantervaring is belangrijk. Maar wat nog veel belangrijker is, is een goede uitstraling en structuur zodat een bezoeker een klant wordt. Een schone website met een duidelijk herkenbare structuur is belangrijk. Niet alleen voor de sales, maar ook voor de rank in Google.

Waarom? Omdat bounce (een bezoeker die de website direct verlaat) een negatief effect heeft op de ranking van de website. Google ziet dat de bezoeker niet gevonden heeft wat hij of zij zocht en vermindert daarom het aantal vertoningen, omdat jouw website volgens Google niet relevant kan zijn voor de zoekopdracht.

Concreet: zorg voor een nette website met een duidelijke opzet, zodat bezoekers direct kunnen vinden wat zij zoeken. Doe je dat niet, dan help je de concurrent in plaats van jezelf.

2. Interne linkbuilding; voor de bezoeker en Google

Ik ben al eerder diep ingegaan op de waarde van interne links. Interne links zijn van grote waarde voor de bezoeker, omdat je een logisch pad uit kunt stippelen (van algemene informatie à informatie over een bepaald product à artikel op de website zelf à winkelmandje). Dit helpt de bezoeker om te vinden wat gezocht wordt.

Daarnaast is dit de manier om interne SEO goed voor elkaar te krijgen. Door pagina’s intern aan elkaar te linken, laat je Google de relevantie tussen bepaalde pagina’s zien. Daardoor wordt de ranking van je website als geheel beter, plus de ranking van de afzonderlijke pagina’s. Op dat moment gebeuren leuke dingen, omdat je véél meer bezoekers kunt verwachten.

Vergeet niet om do follow en no follow af te wisselen. Linkjes die wel handig zijn voor de bezoeker maar die niets toevoegen aan de linkbuilding voor SEO, die maak je liever no follow zodat de crawler de belangrijke pagina’s makkelijker kan indexeren.

3. Content

Uiteraard hamer ik als schrijver constant op de waarde van content. Bij een webwinkel helemaal, al is het daar wat lastiger. Productinformatie voor één item met meer dan 1000 woorden is namelijk niet echt handig voor de gemiddelde bezoeker. En om nou lukraak content te gaan plaatsen… dat kan natuurlijk helemaal niet.

Bij een webwinkel is het belangrijk om goed na te denken over de mogelijkheden. Hoe kun je content creëren waarmee je de bezoeker kunt helpen bij het maken van een beslissing? Waar wil je de content helpen? Door content te plaatsen op logische plekken, is je webwinkel naar pagina 1 van Google krijgen veel makkelijker dan je denkt.

Zeker omdat de meeste webwinkels hier nog te weinig werk van maken. Een simpele 100 woorden per pagina is simpelweg niet genoeg om opgepikt te worden door de zoekmachines. Tenzij er niemand is die er meer mee doet. Maar dat is een kwestie van tijd.

4. Verse inhoud

Google houdt van actuele inhoud. Dit is normaal gesproken geen groot issue bij een webwinkel, aangezien het assortiment doorgaans aan veranderingen onderhevig is. Zeker wanneer je de goede software hiervoor gebruikt.

Is dat genoeg? Het kan toereikend zijn voor jouw branche, maar die kans is verrekte klein. Het is beter om er wat meer werk van te maken. Het kan redelijk eenvoudig door een blog op te zetten waar je wekelijks nieuw inhoud plaatst. Let je daarbij op de interne links, dan kun je met de blog ook nog verschillende productpagina’s omhoog werken in Google.

5. Mobiele toegankelijkheid en laadsnelheid

Mobiele toegankelijkheidlaadsnelheid webwinkel google is van essentieel belang wanneer je wilt ranken in Google. Is jouw website niet beschikbaar voor mobiele gebruikers, dan kom je onderaan de lijst met vertoningen te staan. Maar dat is in 2020 hopelijk al wel bekend.

Wat nog wel vaak verkeerd gaat, is de laadsnelheid bij webwinkels. Hoe langer de laadtijd is, hoe groter de kans is dat je bezoekers verliest. Ook heb je het risico dat de crawler jouw webwinkel niet kan indexeren, omdat de data niet geladen kan worden.

Webwinkels hebben hier vaker last van dan andere websites en dat heeft uiteraard te maken met de afbeeldingen. Zorg ervoor dat deze scherp zijn, maar plaats geen 1000 afbeeldingen van meer dan een MB op de website wanneer je ook wilt dat mensen de afbeeldingen kunnen zien.

Hoewel verbindingen en CMS-systemen steeds beter worden met het verwerken van data, blijft dit een groot issue waar je echt rekening mee moet houden wanneer je hier meer werk van wilt maken.

6. Backlinks om je webwinkel naar pagina 1 op Google te krijgen

Backlinks zijn een belangrijk element bij het bepalen van relevantie en status voor een bepaalde website. Maar voor webwinkels is dit vaak lastig. Een weggewerkte niet-commerciële link naar een webwinkel… Of het plaatsen van een link op een forum zonder dat het direct spam lijkt. Het is lastig. Erg lastig, tenzij je de goede aanpak gebruikt.

Zet eens een stapje terug en vraag je eens af wie jouw doelgroep is. Verkoop je babybedjes, dan bestaat jouw doelgroep uit zwangere vrouwen (geloof me; zwangere vrouwen halen alles in huis voor de baby, niet de vrouwen die nét moeder geworden zijn). Die wil je bereiken en dat is makkelijker dan je denkt, want er zijn duizenden websites online voor zwangere vrouwen.

Wat je vervolgens doet, is kijken of er een artikel geschreven is over het product dat jij aanbiedt. Is er nog geen artikel over dat innovatieve nieuwe bed? Dan schrijf je de website aan en stel je voor om een artikel te schrijven over een nieuw babybedje, inclusief alle voordelen voor moeders met een jonge baby. 90% kans dat je direct antwoord krijgt en aan de slag kunt.

De truc is het zoeken van een relevant platform. Dus geen shitwebsite met algemene content over alles dat ademhaalt, maar een website waar jouw doelgroep aanwezig is. Zo trek je namelijk direct bezoekers aan via je link én laat je Google zien dat een belangrijk platform naar jouw website linkt.

Vind je dit allemaal wel erg lastig klinken? Lees dan meer over backlinks of neem eens contact op met Ergun (tel: 088 06 66 176), die je precies uit kan leggen hoe wij de perfecte plekken kunnen vinden voor jouw backlinks.

7. Kwaliteit boven kwantiteit

Kwaliteit is belangrijk. Dus voordat je begint met gooien met items, artikelen en content, is het belangrijk dat je een stap terugzet. Ja, alweer. Bekijk eerst eens wat je op je website hebt staan. Teksten vol spelfouten? Slechte afbeeldingen? Verouderde gebruiksvoorwaarden? Dan is het tijd in hier eerst mee aan de gang te gaan. Check ook even of je verouderde content hebt, want daarmee help je helemaal niemand.

Alle pagina’s moeten iets toevoegen voor de bezoeker. Het moet goed leesbaar en duidelijk zijn. De bezoeker moet op geen enkel moment het idee hebben dat je gewoon onzin aan het plaatsen bent, want daarmee help je de bezoeker niet.

Hoe hoger de kwaliteit is, hoe makkelijker het wordt om jouw webwinkel naar pagina 1 te rammen op Google. Dat kost tijd, geld, of beide als het een beetje tegenzit. Maar bekeken over de langere periode is het wel meer dan waard, want dit levert je bezoekers en omzet op.

8. Overige SEO-trucjes

Basis SEO-trucjes zijn ook nodig om die webwinkel op de eerste pagina van Google te krijgen. Bijkans ga je hier het meeste werk aan hebben, want dit betekent erg veel input. Je kunt denken aan relevante alt-tags achter de afbeeldingen, namen van de bestanden, meta data zoals een meta titel voor elke pagina én een meta beschrijving. Gebruik je een CMS zoals WordPress waarbij je Yoast geïnstalleerd hebt, dan is dit aanzienlijk makkelijker dan wanneer je in HTML werkt. In het laatste geval raad ik je aan om de code te kopiëren en hierbinnen de tekst aan te passen in Word, zodat je niet constant de code zelf hoeft te herhalen.

Al deze SEO-trucjes hebben een aantal voordelen. Niet alleen rank je beter in Google, je zorgt voor een veel groter voordeel. Elke bezoeker komt direct op de pagina terecht die relevant zou moeten zijn aan de hand van de zoekopdracht. Alle zoekmachines snappen namelijk veel makkelijker wat een bepaalde pagina is aan de hand van meta data. De zoekmachine ‘ziet’ wat op de pagina te vinden is en kan dit makkelijker matchen aan de zoekopdracht die ingevoerd is door de bezoeker.

Dit is veel werk. Het is heel veel werk wanneer je al een webwinkel hebt en nog niet begonnen bent met de meta data. Maar het hoeft echt niet in één dag. Ga zelf eens aan 10 pagina’s per dag zitten of schakel iemand in die een paar pagina’s per dag doet.

Op die manier zie je de bezoekersaantallen en sales langzaam maar zeker toenemen. Het heeft nog een voordeel: de crawler van Google ziet elke keer dat er aanpassingen gedaan zijn en weet daarmee dat het een actieve webwinkel is.

Is dit allemaal de moeite waard?

Het is veel werk, webwinkel naar pagina 1maar het is zonder enige twijfel de moeite waard. We mogen nóóit vergeten dat de gemiddelde online consument lui is. In het meest ideale geval staat het gezochte product op jouw website, rank je daarmee op pagina 1 en kan de consument binnen een minuut zien dat dit het juiste product is én kan er direct besteld worden op de volgende pagina, zonder veel omwegen of pop-ups. Hoe lager het aantal hobbels op de weg, hoe meer sales jouw webwinkel oplevert.

En het grote verschil met een website naar pagina 1 krijgen?

Het grote verschil tussen een website en webwinkel is de opzet, het aantal pagina’s en het onderlinge belang van de verschillende pagina’s. Veel mensen zullen je vertellen dat een website ranken veel makkelijker is dan het ranken van een webwinkel. Dat is onzin, want dit is appels met peren vergelijken.

Een webwinkel naar pagina 1 op Google rammen is meer werk. Er zijn meer pagina’s, meer afbeeldingen, maar dat betekent ook veel meer mogelijkheden tot intern linken en het plaatsen van meta data. Het wordt pas echt lastig wanneer je een bepaald product op verschillende pagina’s hebt staan (een verschillende breadcrumble kan leiden naar hetzelfde product namelijk). In dat geval is het aan te raden om te werken met canonieke links, maar dat is een héél ander verhaal.

De gouden tip bij het ranken van jouw webwinkel

Op het internet staan miljoenen tips van duizenden mensen die zich experts noemen. Na een flink aantal jaren werk met webwinkels, geef ik je graag één gouden tip, omdat je daar wel gewoon direct mee kunt beginnen. Grappig genoeg is dat ook direct de tip:

Begin vandaag nog. Hoe eerder je begint, hoe eerder je resultaat ziet en hoe makkelijker het is om nieuwe pagina’s direct op de goede manier op te zetten.

Heb jij een website of een webwinkel die niet zo goed scoort in Google als je zou willen? Geen zorgen, het is nooit te laat om hier werk van te maken. Begin in ieder geval altijd met de volgende stappen om te kijken wát je exact moet doen:

  • Bepaling doelgroep
  • Inventarisatie van de markt
  • Controle van de website; wat gaat er precies fout
  • Analyse van goedbezochte landingspagina’s en het pad waar bezoekers de website verlaten

Vind je dit lastig of heb je eigenlijk geen tijd voor het online gedeelte van je business? Dan zijn de mensen bij Optima Media dé oplossing. De jarenlange ervaring en motivatie bij mijn collega’s zorgt ervoor dat we binnen de kortste keren een complete analyse en plan van aanpak kunnen maken, waarna we aan de slag gaan met de route waarna jouw webwinkel op pagina 1 op Google komt staan.

Bel vandaag nog of stuur een mailtje naar hallo@optimamedia.nl voor meer informatie.