Een slechte backlinkstrategie is de nekslag voor je website

Je backlinkstrategie is een essentieel onderdeel van de kracht van jouw website. De juiste backlinks maken echter niet altijd het verschil. Sterker nog, zelfs een slechte backlinkstrategie kan bestaan uit uitsluitend goede backlinks.

Opmerking van de auteur: in dit artikel refereer ik regelmatig naar Google, mede omdat er meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten per dag gedaan worden in deze zoekmachine. Google moet zelfs de datacenters uitbreiden om aan de vraag te voldoen. Aangezien Bing, Yahoo en andere zoekmachines soortgelijke algoritmes gebruiken, is de blog over backlinkstrategie relevant voor álle zoekmachines.

Waarom is het hele verhaal rond de backlinkstrategie nou eigenlijk zo ingewikkeld?

Het afgelopen jaar heb ik met veel mensen gesproken die besloten hebben om de backlinks te laten vallen. Zij zagen het simpelweg niet meer zien omdat alle informatie elkaar tegenspreekt. De ene bron zegt dat je juist in moet zetten op linkjes vanuit blogs. Andere websites melden nog altijd dat het opzetten van tien websites met interne links prima werkt. En andere bronnen melden dat het gewoon alleen maar geld kost.

Je kunt een streep zetten door alle bovengenoemde strategieën. Ze zijn achterhaald. Wat je nóóit mag vergeten, is dat Google een dynamisch bedrijf is. Elke dag wordt gewerkt aan updates om ervoor te zorgen dat de zoekopdracht zo goed mogelijk aansluit bij de getoonde resultaten.

Dan heb je twee opties. Je overtuigt Google ervan dat jij het juiste resultaat bent of je probeert trucjes uit te halen. De eerste strategie werkt permanent, de tweede alleen tijdelijk. En de eerste strategie is veel goedkoper dan de tweede.

Moet ik wel aan de slag met backlinks dan?

Ja. Zo simpel is het: ja, dat moet je. Tegenwoordig zijn er miljoenen websites, waarvan er minimaal duizend zijn die de concurrentie met je aan willen gaan in een gemiddelde branche. Neem de proef maar op de som en voer het product (of dienst) in bij Google, plus ‘kopen’. Verkoop je bijvoorbeeld bolderkarren, dan geef je ‘bolderkar kopen’ in bij Google.

Het aantal resultaten (meer dan 98.000 en meer dan een half miljoen met een tweede voorkeurstaal erbij zoals bij mij het geval is), geeft de mate van concurrentie aan.

Zonder backlinks kun je het gewoon vergeten. En waarom dat zo is, leg ik je even héél kort uit:

  • Google wil de website vinden met de hoogste relevantie over het onderwerp.
  • Daarom kijkt Google niet alleen naar je content, maar ook naar links die verwijzen naar jouw website.
  • Elke link heeft een bepaalde waarde, afhankelijk van de relevantie en autoriteit van de website.
  • De website met het sterkste linkprofiel met betrekking tot de zoekopdracht, wint zeker 90% van de bezoekers.
  • De overige 10% wordt verdeeld aan de hand van lokalisatie, verkeerde spellingen of niche-zoekopdrachten.

Jij wilt bij de 90% horen, want daar zit het grote geld.

Wat zijn backlinkstrategieën die NIET werken?

Er zijn veel manieren die niet werken, maar voor het gemak heb ik even de meest gebruikelijke eruit gevist omdat je anders overmorgen nog steeds aan het scrollen bent:

  • Lukraak linkjes plaatsenslechte backlinkstrategie
  • Alleen links plaatsen zonder content
  • Linkjes die als advertentie of gesponsorde content geplaatst worden
  • Alleen kiezen voor hoge domeinautoriteit
  • Linkruil 1:1

Deze backlinkstrategieën zullen ALTIJD je ranking verpesten in Google. Maar eh, waarom nou eigenlijk?

Lukraak linkjes plaatsen

Backlinks plaatsen zonder een backlinkstrategie noem ik lukraak linkjes plaatsen. Veel meer dan dat is het namelijk niet. Wanneer je voor deze aanpak kiest, zijn de gevolgen altijd negatief op de langere termijn.

In eerste instantie denkt Google dat je goed bezig bent. Er komen backlinks binnen vanaf verschillende websites, dus stijgt je relevantie. Totdat Google inziet dat er helemaal geen relevantie is.

Het lukraak plaatsen van linkjes wordt gekenmerkt door:

  • Plaatsen op irrelevante websites
  • Hoge piekmomenten met veel linkjes, gevolgd door een lange stilte
  • Waardeloze inhoud omdat er snel en doelloos geplaatst wordt

Google ziet in dat er geen relevantie is, omdat de websites met de links weinig of niets te maken hebben met de content op jouw website. Ook wordt Google absoluut niet vrolijk van flinke piekmomenten met backlinks, gevolgd door een stilte.

Je valt dan namelijk direct door de mand. Organische backlinks (wat je probeert te simuleren), zijn namelijk altijd geleidelijk en constructief opgebouwd. Met deze backlinkstrategie – als je het al zo mag noemen – bereik je het tegenovergestelde.

Alleen linkjes plaatsen zonder content

Plaats jij alleen een link zonder content, dus zonder tekst, afbeeldingen of video’s, dan kun je erop rekenen dat de linkkracht ergens rond de nul ligt wanneer dit de enige manier is waarop je backlinks regelt. Het is namelijk belangrijk dat je een divers linkprofiel opbouwt, vandaar dat onze salesmanager wel de nadruk legt op deze linkjes zonder content maar dit nooit de enige aanpak is.

Dat kan ook niet anders. Google kan namelijk onmogelijk zien of de link relevant is. Ook weet de zoekmachine direct dat het hier gaat om een aangevraagde link en geen organische backlink. De website-eigenaar heeft namelijk geen enkele reden om ergens los een link te plaatsen zonder dat dit bijdraagt aan het gebruiksgemak van de gebruiker.

Voor de duidelijkheid: een artikel met een backlink moet relevant zijn voor de website waarop dit geplaatst wordt én voor de link waarheen de anker leidt. Zo gebruiken we vaak het geweldige voorbeeld van een sportplatform waarop een link naar een elektricien kan komen, omdat je na het sporten de sauna in kunt en er iets niet goed ging en de stoppen eruitvlogen. Zó creatief zijn de mensen achter de schermen. Kom je er niet uit hoe je een artikel relevant krijgt voor de website en voor de link? Bel ons dan en vraag vooral naar Matthy!

Even tussendoor: wat is goede content voor een backlinkartikel?

  • Relevant voor de website waarop het artikel geplaatst wordt
  • Centrale onderwerp is waar de ankertekst betrekking op heeft
  • Minimaal één link naar een autoriteit die niet op hetzelfde domein staat
  • Content waar mensen organisch naar linken, zodat de kracht van de backlink toeneemt
  • Foutloos, prettig om te lezen en eventueel voorzien van een video voor extra informatie

Ik wil meer weten over de beste content voor mijn website en wil direct Matthy spreken.

Linkjes als advertentie of gesponsorde content

Dit is een grappig punt, vooral omdat het nog steeds niet goed opgepakt wordt door alle bedrijven.

Het doel van een backlinkstrategie is organische links simuleren, omdat die het meeste waard zijn. Een organische link is een link die door een website-eigenaar geplaatst is, zonder dat je hier om hebt moeten vragen. Organische backlinks stapelen vaak snel, omdat andere websites óók gaan linken naar sterke content.

Voorbeeld: stel je voor dat je een contentmarketingbureau bent en je wilt klanten uitleggen hoe zij PowerPoint het beste kunnen gebruiken voor hun pitches. Dan kun je linken naar een artikel over het creëren van een overzichtelijke PowerPoint. En wie goed kijkt, die begrijpt mijn punt direct. Want ook hier staat weer een linkje naar een volgende website.

Goed: wat gebeurt er nou wanneer er onder het artikel komt te staan:

Dit is een gesponsord bericht van website X / Deze content is opgezet in samenwerking met website X / gastbijdrage van website X

Dan ziet Google direct dat het niet gaat om organische content. Goede backlinkwebsites zullen dit dan ook niet snel onder de content zetten. Zeker niet wanneer de content echt steengoed is.

Kies je voor advertenties of gesponsorde links, dan daalt je ranking niet direct. Zó erg is het ook weer niet. Maar bestaat je linkprofiel uitsluitend uit dit soort links, dan kan ik je garanderen dat je binnen de kortste keren van de tweede pagina van Google af bent en ergens op vier of vijf landt.

Alleen kiezen voor hoge DA voor backlinks

Dit is een punt dat erg vaak over het hoofd gezien wordt en dat is jammer. De mensen die alleen kiezen voor hoge kwaliteit websites met een hoge domeinautoriteit, die denken dat zij alleen kiezen voor de allerbeste optie. Dit betekent direct ook een flink bedrag voor linkbuilding en steengoede content waar je met gemak honderd euro of meer voor neertelt.

Dit werkt echter niet en dat is pijnlijk. Ook hier gaan we terug naar de basis: we willen backlinks opzetten die organische links lijken.

Dan zie je direct wat er misgaat. Hoe waarschijnlijk is het dat jij uitsluitend organische backlinks krijgt van de topwebsites met een enorme autoriteit? Die kans is nul. Wanneer Google ziet dat jij een linkprofiel hebt met alleen backlinks op websites met een DA van minstens 50, zakt je ranking binnen de kortste keren weg.

Dit is de meest gevaarlijke fout bij het opzetten van een linkbuildingstrategie. De strategie kost namelijk zelf al veel geld, maar het effect is net zo klein als het kiezen voor lukraak links plaatsen.

Linkruil 1:1

Een groot fossiel dat af en toe weer boven de aarde uitsteekt. Een veel betere naam heb ik er niet voor. Linkruil 1:1 is het plaatsen van linkjes naar een website die vanaf hetzelfde domein naar jouw website linkt.

Waarom een fossiel? Omdat dit in het verleden wel werkte. Google had nog het idee dat website-eigenaren linkjes terug zouden plaatsen, maar kwam er al snel achter dat dit helemaal niet werkt. Het toverwoord: relevantie.

Een voorbeeld weer: ik schreef een artikel over sterke wachtwoorden in online spelletjes. Daarbij heb ik een link geplaatst naar LastPass, een online kluis waarin je wachtwoorden op kunt slaan, wat praktisch is wanneer je dagelijks op tientallen websites in moet loggen. Niets aan de hand tot zover. Maar wat zou er gebeuren met linkruil 1:1? Dan moet LastPass een link plaatsen naar een website over online spelletjes… Niet echt relevant en niet haalbaar.

Is dit dan per definitie een slechte backlinkstrategie? Nou nee, dat ook weer niet. Google halveert de linkjuice van de linkjes die op deze manier geplaatst worden. Is de link relevant in beide richtingen, dan pak je nog steeds wat extra kracht voor je website. Dat is handiger dan je denkt, want deze manier van linken kost je meestal weinig tot niets.

Nog makkelijker wordt het met kruislings linken. Optima Media gebruikt hiervoor de naam A-B-C linkbuilding.

Hoe weet ik of mijn backlinkstrategie goed of slecht is?

Het verkeerde antwoord: kijken naar het resultaat. Zo werkt het namelijk niet. Backlinks hebben vooral over een langere periode effect. Dat betekent dat je het effect niet direct ziet. En zelfs wanneer je meerdere pagina’s stijgt, betekent dit niet dat je de beste strategie hebt. Misschien had je wel de volledige top drie in beslag kunnen nemen met de juiste aanpak.

Je komt er pas achter of het goed of slecht gedaan is door te kijken naar je linkprofiel. Heb je genoeg afwisseling tussen de websites en domeinautoriteiten? Groeit het verkeer vanuit de zoekmachines en vanuit de verwijzingen geleidelijk en gestaag?

Hoe zet ik de beste backlinkstrategie op?

Ik zou hier een telefoonnummer kunnen plaatsen. zelf backlinks opzettenJe kunnen vertellen dat je ons vooral direct in moet schakelen. Maar het opzetten van een backlinkstrategie kun je zelf wanneer je de tijd en de kennis hebt. Hierbij moet je vooral het middel in de gaten houden, omdat je anders het doel niet bereikt.

Het middel van een goede backlinkstrategie: het creëren van een linkprofiel dat sterk is én dat organisch lijkt te zijn ontstaan.

Op zich lijk je daar niet veel mee te kunnen, maar met een stappenplan kom je een stuk verder:

Stap 1: weet wat je verkoopt en wat je hebt

Het opstellen van een goede backlinkstrategie begint met het analyseren van je producten, diensten en website. Wat verkoop je precies? Wat heb jij op je website wat je concurrenten niet hebben (denk aan recepten, handleidingen, goed onderzochte content)?

Aan de hand hiervan bepaal je welke zoekwoorden écht belangrijk zijn voor je website.

Stap 2: analyse van de concurrentie

Voordat we verder gaan: doe NOOIT wat de concurrentie doet. Dan bereik je hetzelfde effect en dat wil je niet. Je moet het BETER doen dan de concurrentie. Hierover later meer.

De zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, voer je in bij Google. Zo zie je direct wat je concurrenten met het zoekwoord hebben gedaan en welke informatieve websites het zoekwoord ook gebruiken, misschien zelfs nu al als anker voor een backlink naar je concurrenten.

Heb je dit duidelijk in kaart gebracht, dan kun je beginnen met het analyseren van de beste aanpak. Dit verschilt per website, maar we gaan even uit van een gemiddeld bedrijf met een sterke website met unieke content die relevant is voor de diensten of producten die verstrekt worden door de onderneming.

Stap 3: maak een lijst met websites

Vervolgens maak je een lijst met websites waar je op wilt komen te staan. Hierbij houd je geen rekening met domeinautoriteit, dat doe je pas bij de volgende stap. Voor het maken van de lijst kun je prima het onderzoek uit stap 2 gebruiken. Staat er een backlink van een concurrent op een bepaalde website, dan kun je hier vaak een opening vinden.

Stap 4: evaluatie van de lijst

Heb je een lijst opgesteld? Bekijk dan of je genoeg afwisseling hebt tussen blogs, domeinen met een hoge autoriteit en kennisbanken met wat minder autoriteit maar minstens zoveel lezers. Ook kun je nieuwswebsites proberen, maar dan heb je een zeer sterke backlinkschrijver nodig. Persberichten laten schrijven door een gemiddelde schrijver is namelijk een heel erg slecht idee.

Stap 5: aan de slag

Heb je een goede lijst, dan benader je de websites. Vaak is dit makkelijker dan je denkt. Heb je een website met de URL www.ditismijnwebsite.nl, dan is het mailadres doorgaans info@ditismijnwebsite.nl. Het grote voordeel is dat websites die gastblogs accepteren doorgaans altijd contactgegevens vermelden. Anders verdienen ze geen geld.

Twee opmerkingen tot slot

Je moet het beter doen dan de concurrentie

Vind je een backlink op een bepaalde website en leidt die naar de concurrent? Dan is het tijd om te analyseren. Hoe sterk is de content? Is het juiste anker gekozen en is het anker omringd door relevante woorden? Wat is de lengte van de content en wordt er een vraag beantwoord die de lezer kan hebben?

Je zoekt naar de zwakte in het artikel. En vaak is dat makkelijker dan je denkt. Echt goede schrijvers van backlinkartikelen zijn namelijk prijzig. Meestal wordt er gekozen voor een goedkopere optie en dat is een geweldig beginpunt voor jou, want je kunt dit direct overtreffen.

In feite zorgt de concurrent ervoor dat er met grote pijlen aangegeven wordt waar jij kunt scoren met je backlinkstrategie. Heb je een artikel met een backlink gevonden en zie je een zwakte, dan kun je direct beginnen immers.

Het kost ontzettend veel tijd

Het schrijven van backlinkartikelen is een kunst, maar niet een kunst waar je maanden op moet wachten. Het maken van analyses kan echter makkelijk weken in beslag nemen wanneer je hier niet de juiste mensen, programma’s en apparatuur voor hebt. En dat is jammer, want zo blijf je in feite altijd achter de concurrentie aanlopen.

Daarom raad ik je aan om eens contact op te nemen met Optima Media. Mijn collega’s nemen het analyseren namelijk graag van je over en kunnen je meer vertellen over het linkprofiel dat het beste bij jouw website en business past.

Zij vinden de plekken waar jouw backlinks moeten komen te staan en zorgen ervoor dat de juiste schrijvers hierop gezet worden. Grote kans dat ik persoonlijk jouw backlinkartikelen ga regelen straks, of één van de andere geweldige copywriters die hier aan het werk zijn.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Bel dan naar 088 06 66 176 zodat we een tijd af kunnen spreken voor een kopje koffie en een goed gesprek over waarom jouw backlinkstrategie bij ons in goede handen is.