Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Hoe gebruik je Voice Search om je website of webwinkel beter te ranken?

Voice Search gebruiken om te ranken; hoe doe je dat?

Voice Search wordt al jaren een opkomende trend genoemd. Op dit moment is nog geen 20 procent van de zoekopdrachten spraak gestuurd. Hoewel we graag snelle antwoorden willen, gebruiken we Voice Search nog lang niet zoveel als voorspeld werd een aantal maanden geleden. Toch is dit een trend waar je rekening mee moet houden, want het gaat grote gevolgen hebben voor jouw SEO.

Wanneer je géén aandacht besteedt aan Voice Search, is de kans groot dat jouw website op dit moment al steeds iets lager in de zoekresultaten komt te staan. Dat heeft niet direct te maken met Voice Search, het heeft te maken met de manier waarop Google werkt en SEO anno 2020 toegepast zou moeten worden. Hierover schreef ik al eerder een blog over de Gouden Regel voor SEO.

Wat is Voice Search nou precies?

Voice Search wordt vaak in één adem genoemd met Google. Toch is dat niet helemaal correct. Voice Search wordt ook gebruikt door Apple (Siri), Amazon (Alexa) én de Google Assistant. Voice Search is precies wat de term impliceert: het is een gesproken zoekopdracht. Technisch gezien is het overigens veel minder spannend dan je denkt. De gesproken tekst wordt omgezet in geschreven woorden, en vervolgens wordt de geschreven tekst in de zoekresultaten omgezet naar spraak.

Het grote verschil zit ‘m hierin: wanneer je een zoekopdracht typt, krijg je pagina’s vol resultaten waarbij je zelf moet bepalen welke van de antwoorden het beste past bij jouw zoekopdracht. Bij Voice Search wordt één antwoord opgelezen, tenzij je gewoon een gesproken zoekopdracht doet zonder de Google Assistent te gebruiken.

Hoe groot is Voice Search op dit moment?

Toen Voice Search geïntroduceerd werd, werd het direct gezien als een revolutionaire manier om te zoeken. Mensen zouden direct omschakelen omdat dit een spannende feature was die veel tijd zou besparen met het zoeken naar antwoorden; nog altijd de voornaamste reden waarom mensen op het internet zitten.

Zo hard is het niet gegaan. Hoewel steeds meer huishoudens de apparaten in huis hebben, is het aandeel aan geschreven zoekopdrachten nog steeds veel groter dan de gesproken zoekopdrachten. Ongeveer 19 procent wordt in gesproken woord gedaan en daarmee heeft Voice Search nog meer dan genoeg ruimte om verder te groeien.

voice search gebruiken

Hoe gebruik je dit om je website of webwinkel beter te ranken?

Laat ik direct met de deur in huis vallen: deze blog hinkt op twee gedachten:

  • Voice Search is een manier om je website of webwinkel beter te ranken
  • De manier waarop je de website voorbereidt voor Voice Search, is tegelijkertijd dé manier om zoekmachineoptimalisatie door te voeren; je doet het dus niet alleen voor Voice Search

Het succes van Voice Search is gebaseerd op het feit dat mensen tegenwoordig zo snel mogelijk antwoord willen hebben op vragen. Geen artikelen van duizenden woorden om vervolgens een antwoord te krijgen. Mensen willen antwoorden. En héél misschien een langere uitleg erachteraan om wat meer inzicht te krijgen (maar liever niet, want we hebben massaal geen tijd).

Dat is waarom Voice Search zo belangrijk is – maar het is óók de manier waarop SEO in zijn algemeenheid werkt. Ook bij geschreven zoekopdrachten willen we zo snel mogelijk antwoord. Misschien voel je daarmee direct het volgende antwoord al aankomen: Featured Snippets, oftewel voorvertoningen in de zoekresultaten bij Google.

Featured Snippets en gesproken zoekopdrachten

Featured Snippets, een voorvertoning waarin Google probeert je direct van het juiste antwoord te voorzien zonder een pagina te openen, komt in essentie sterk overeen met de Voice Search-opdrachten, waarmee de Assistent exact hetzelfde doel heeft. Het is uitsluitend bedoeld om de weg van de vraag naar het antwoord zo kort mogelijk te maken; de doelstelling van Google anno 2020.

Maar wat betekent dit nou voor jouw SEO? Hoe zorg je ervoor dat je hoog in de zoekresultaten komt te staan – of nog beter; hoe zorg je ervoor dat de bezoeker direct jouw antwoord voorgeschoteld krijgt? Dat doe je op één manier: vragen stellen en beantwoorden.

Het grote vraag-en-antwoord-spel dat we SEO mogen noemen

Ik ga hier niet opnieuw in op de manier waarop SEO werkte, aangezien ik dit in de vorige blog al behandeld heb. Hier wil ik me volledig richten op de nieuwe spelregels bij het spel van vraag en antwoord, dat tegenwoordig SEO genoemd wordt.

Google wil maar één ding: de zoekmachine wil de gebruiker zo snel mogelijk aan het juiste antwoord helpen. Beide factoren spelen een evenredig grote rol: het moet snel, maar het moet ook correct zijn. Alleen kan Google geen fact-checks doorvoeren en zijn lang niet alle websites even snel, waardoor er altijd mogelijkheden zijn om te groeien met jouw website. Het kan namelijk altijd beter.

De snelheid van de website

De snelheid van de website is van groot belang. Wanneer de Google Assistent binnen een aantal seconden antwoord wil geven, kan weinig tijd gebruikt worden om te wachten op een website die nog aan het laden is. Vergeet niet dat de geschreven woorden nog omgezet moeten worden naar gesproken woorden – die tijd heeft de Assistent ook nodig.

Daarom heb je een snelle website nodig, op een server die niet overbeladen is. Een goed en strak webdesign en een geoptimaliseerde website of webwinkel zijn daarbij van enorm belang. Wil jij weten of de laadtijd van jouw website verbeterd kan worden? Neem dan eens contact met ons op zodat we een check uit kunnen voeren.

De juiste antwoorden

Het geven van de juiste antwoorden is een belangrijke stap binnen dit proces. Dit is de enige manier om in de vertoningen of gesproken antwoorden te komen. Maar het geven van het juiste antwoord is niet genoeg voor Featured Snippets en Voice Search. Er is meer nodig. Google moet namelijk jouw antwoord ook kunnen vinden, en dat is iets lastiger dan het geven van het juiste antwoord.

Er zijn verschillende manieren waarop je Google kunt ‘helpen’ bij het vinden van jouw antwoord. Een aantal opties:

Vraag + antwoord in de content

De makkelijkste manier is een header op te stellen met een vraag en het antwoord direct onder de vraag te geven, waarbij dezelfde woorden of synoniemen gebruikt worden om Google te helpen. Door vraag en antwoord kort op elkaar te zetten, weet Google dat het antwoord betrekking heeft op de vraag, waarmee het waarschijnlijker is dat het resultaat in de Featured Snippets en Voice Search komt. En dat is score voor jouw website en inkomsten.

Meer autoriteit voor je website

Wanneer er verschillende websites zijn die het juiste antwoord geven op dezelfde vraag, dan moet Google prioriteren. Om dit te kunnen doen, wordt gekeken naar de autoriteit van de website. Dit heeft slechts voor een klein deel te maken met de leeftijd van de website, dat altijd een grote factor was in het proces van autoriteit.

Tegenwoordig spelen backlinks en betrouwbaarheid een veel grotere rol. Bij de backlinks heb je vooral linkjes nodig vanaf uiteenlopende websites, waarvan een aantal met een hoge autoriteit. Betrouwbaarheid krijg je door regelmatig correcte en actuele content op te stellen en linkjes te plaatsen naar andere betrouwbare websites. Wikipedia hoort daar overigens niet bij, hoewel dit door ontzettend veel matigere schrijvers gebruikt wordt om de externe link ‘weg te werken’. Nieuwswebsites en databases zijn een veel sterkere manier om betrouwbaarheid op te werken.

Regelmatig nieuwe content plaatsen en aanpassen

Een laatste manier die ik hier wil noemen om je ranking te helpen met betrekking tot Voice Search en Featured Snippets, is regelmatig nieuwe inhoud plaatsen op je website. Oude content aanpassen werkt ook, omdat Google dan weet dat je actief bezig bent met de website en actuele inhoud online hebt staan. Dit zorgt ervoor dat je betrouwbaar overkomt en dan stuurt Google al snel meer bezoekers door naar jouw website.

Wordt de rol van Voice Search de komende jaren nog groter of toch niet?

Het is lastig om voorspellingen te doen over de rol die Voice Search gaat spelen de komende maanden. Wat we weten is dat Featured Snippets ‘schadelijk’ zouden zijn voor website-eigenaren en ‘geen succes’ zouden worden volgens velen. Tegenwoordig kunnen we niet meer zonder.

Bij de introductie van Voice Search werd voorspeld dat dit de zoekmachines én het surfgedrag van mensen enorm zou veranderen. Het zou een revolutie worden. Die revolutie is echter nog niet gekomen, omdat mensen vooral vasthouden aan het gedrag dat zij al hadden; we zien graag verschillende mogelijkheden bij de vertoningen, omdat we nog niet blind op Google rekenen.

Wanneer Google de juiste antwoorden weet te geven, dan wordt het gebruik van Voice Search waarschijnlijk nog veel groter; daarom is het goed om nu alvast te beginnen met het optimaliseren van je website. Zeker wanneer je kijkt naar lokaliseren.

voice search inzetten

Lokaliseren en Voice Search, hoe zit dat?

Voice Search wordt veel gebruikt door mensen die een ‘wie, wat, waar’ vraag stellen. Zoals ‘waar is de bakker hier in de buurt’, ‘wat eten we vandaag’ en ‘wie is de beheerder van dit park’. Het zijn voornamelijk vragen van mensen die iets willen regelen of kopen in de omgeving waar zij zijn.

Daarom is het goed om ook aandacht te besteden aan het lokaliseren van je website. Heb je een lokaal bedrijf in Middelburg, dan wil je Middelburg en omliggende plaatsnamen op je website hebben staan, zodat mensen je makkelijker kunnen vinden wanneer zij iets nodig hebben in die omgeving. Vergeet niet dat dit belangrijke zoekopdrachten zijn; vaak hebben de mensen écht iets nodig – en de koopintentie is dan al aanwezig. Makkelijk om die mensen binnen te halen dus.

Heb je echter geen lokale onderneming of afdeling, maar werk je voornamelijk online en heb je nationale dekking? Dan is het nog steeds verstandig om een aantal landingspagina’s op te zetten waarin plaatsnamen gebruikt worden. Niet omdat mensen per definitie lokaal zoeken, wél omdat Google de locatie van de persoon gebruikt die de zoekopdracht ingeeft. Voice Search zal, indien mogelijk, altijd opties in de buurt als eerste laten horen omdat deze naar alle waarschijnlijkheid veel relevanter zijn dan opties in Tokyo. Tenzij je daar Voice Search gebruikt natuurlijk.

Wanneer kun je het beste beginnen met optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten?

Ik kom regelmatig klanten tegen die geen kennis hebben van Voice Search of Featured Snippets en die daar geen aandacht aan willen besteden. Op dat moment gaat er iets verkeerd. Betere tekstschrijvers kunnen namelijk al tijdens het schrijven van SEO-teksten rekening houden met de eisen die gesteld worden. Waarom? Omdat het een zeer kleine toevoeging is op de beste SEO-methodes van dit moment. Het is niet veel meer werk wanneer je al bezig bent met het optimaliseren van de content.

Hoewel Voice Search op dit moment nog niet extreem veel gebruikt wordt, is de manier waarop je optimaliseert gelijk aan de manier waarop Featured Snippets voorbereid worden. Daarmee kun je klanten binnenhalen zonder enige omweg en zonder veel extra aanpassingen.

Daarmee mag duidelijk zijn dat je vandaag al mag beginnen met het optimaliseren. Daarbij kun je rekening houden met de eisen voor de nieuwe pagina’s, maar je kunt er ook voor kiezen om terug in de tijd te gaan en de bestaande pagina’s aan te passen om zo nog meer verkeer binnen te halen.

Heb je hier zelf weinig of geen tijd voor of wil je het graag uitbesteden zodat je zeker weet dat de contentplanning helemaal overeenkomt met de eisen die de zoekmachines tegenwoordig stellen? Neem dan eens contact op met Matthy die je direct meer kan vertellen over de mogelijkheden die er zijn voor jouw website. Je belt Matthy direct op 088 06 66 176. Je kunt ons ook een bericht sturen via de contactpagina uiteraard.

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.