Omdenken: is het tijd om anders te ondernemen?

Het Coronavirus heeft flink huisgehouden. Over heel de wereld wordt de berichtgeving op de voet gevolgd. Nederland heeft besloten stevigere maatregelen door te voeren, sommige landen zijn in een complete lockdown en Zweden, de plek waar ik zelf zit, heeft besloten om een aanpak te hanteren waarbij de mensen vrijgelaten worden in hun handelen.

Voor het Nederlandse bedrijfsleven is dit een zwaard van Damocles gebleken. Het breken van een paardenhaar, voor de mensen met kennis van de mythologie, is genoeg om een compleet bedrijf over de rand te drukken. Fysieke bedrijven moeten hun deuren sluiten, andere bedrijven zien het ziekteverzuim oplopen tot ongekende hoogte, inclusief de quarantainegevallen waarvoor we alleen maar kunnen duimen dat het met een sisser afloopt.

Hoe sta jij als ondernemer in deze situatie? Kijk je met lede ogen om je heen en raken de potjes leeg, omdat jouw klanten niets meer van je nodig hebben? Overweeg je het slot voor de laatste keer om te draaien, of is dit het moment om jouw manier van ondernemen onder de loep te nemen?

Is dit Stunde Null of het scheiden van de markt?

Toen de Tweede Wereldoorlog afliep en een nieuwe start gemaakt moest worden in Duitsland, spraken de mensen over Stunde Null (klokslag middernacht, dus 0:00 uur). De ravage, terreur en dreigingen lagen achter de mensen, maar de blanco toekomst zorgde voor een complete apathie. Waar te beginnen? Wat te doen? Zo voelt het voor de meeste ondernemers ook. Hoe pak je het ondernemen weer op wanneer de deuren weer open mogen? Blijf je op dit moment in apathie zitten te wachten tot er ontwikkelingen zijn? Of is het tijd om te zorgen dat jij het koren bent wanneer het kaf afgevoerd wordt?

Het is tijd om te handelen. In mijn bedrijf, bij Optima Media, bij het Nederlands mkb en binnen jouw onderneming. Dit is dé tijd om kritisch te kijken naar de processen die gevolgd worden, de leidende procedures en de manier waarop je klanten binnen probeert te halen. Niet omdat de vorige manieren en processen niet werkten, maar omdat het beter kan. En nu heb je de tijd om hiermee aan de slag te gaan.

Steeds meer online en aandacht voor het authentieke tegelijkertijd

Er is niets mis met offline ondernemen. Sterker nog, er was een duidelijke trend in de richting van die buurtwinkels, de shops van mensen die de volle aandacht hadden voor elke klant en die gerust een stap extra wilden zetten, omdat zij weten dat de klant het allerbeste verdient. Maar de fysieke winkels hebben een knauw gekregen nu. Mensen mogen én willen de straat niet meer op (tenzij het gaat om uitwaaien op het strand, het bezoeken van de markt in Den Haag of samen met duizend man in een bos lopen, maar dat terzijde).

Het is echter van groot belang dat jouw onderneming ook online vindbaar is. Zo kun je de mensen aantrekken die op iets grotere afstand wonen of waar de mond-tot-mondreclame nog niet gekomen is. Zeker in deze tijd is het niet verkeerd om online aanwezig te zijn, aangezien veel mensen nu thuiszitten en hun tijd vullen met het zitten achter schermen.

Herzie de processen en zoek naar verbeterpunten

Nu de producties teruglopen en werknemers thuiszitten, heb je de tijd om eens rustig te kijken naar de manier waarop jouw bedrijf werkt. Hoe zorg jij ervoor dat je altijd het beste kunt leveren aan jouw klanten? Hoe motiveer je het personeel dat elke dag voor je aan het werk is? Luister je naar feedback van je medewerkers, of ben je een ondernemer met oogkleppen geworden, die alleen maar aan targets en geld denkt?

Kijk naar de processen, de manier waarop gewerkt wordt, de machines die in het bedrijf ingezet worden, de staat van de loods, de stoelen waarop je administratief medewerkers zitten en maak een lijst. Een lijst met verbeterpunten, die je echt niet allemaal direct op hoeft te pakken. Maak een overzicht met alles wat moet gebeuren, en zet vervolgens de meest urgente punten bovenaan.

Wat staat er bovenaan jouw lijst?

Veel ondernemers hebben nu de tijd om eens rustig te kijken naar de huidige situatie en hoe die verbeterd kan worden. In veel gevallen komen zij erachter dat de website al sinds vorig jaar stilstaat en dat er nog steeds gewerkt wordt met koude leads via social media, die helemaal niets opleveren, maar waar wel constant tijd en aandacht in gestoken moet worden. Of komen ze erachter dat hun manier van zoekmachineoptimalisatie niet meer werkt, omdat er nooit gewerkt is aan nieuwe manieren van linkbuilding en het plaatsen van interne links om zo een beter linkprofiel te krijgen.

Online vindbaarheid is essentieel voor het succes van een onderneming. Niet alleen in deze tijd, maar ook de komende maanden wanneer Corona langzaam maar zeker onder controle komt. Voor sommige bedrijven is het belangrijk om nu al te schakelen, met haast. Horecabedrijven vooral, maar ook bedrijven in de detailhandel die online bestellingen nodig hebben om het hoofd boven water te houden.

Zullen we eens samen naar jouw website kijken?

Ben je van plan om deze lastige en stille tijden te gebruiken om jouw bedrijf eens grondig onder de loep te nemen? Schakel Optima Media dan in, zodat we samen kijken naar je website en de manieren om deze te versterken met meer omzet en meer klanten. Zo kun je deze tijd gebruiken om alles op orde te krijgen voor het moment dat de deuren weer opengaan en de consumenten weer buiten komen en op zoek gaan naar wat zij echt nodig hebben.

Tegelijkertijd wil ik deze ruimte gebruiken om alle trouwe lezers en bezoekers te vragen de maatregelen serieus te nemen en goed op te letten, en de mensen te helpen die hulp nodig hebben. Namens Optima Media: be safe and take care!