fbpx
Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Het einde van de winkelstraat; lang leve de webwinkel?

Van brick-and-mortar naar laptop-en-mobiel winkelen

De winkelstraat is stervende. Verlaten binnensteden op een koopzondag, de avondklok die de laatste mensen van straat jaagt, uithangborden die op half zeven zijn komen te hangen met de aanbieding van vorige maand. Het gaat niet goed met de winkelstraat. Sterker nog, de winkelstraat is op de laatste benen. Wanneer het niet heel snel aantrekt, vallen de winkels in de binnenstad een voor een om en blijft er niets over. Sterker nog, er zijn al plannen om huizen in de winkelstraat te zetten.

Coronamaatregelen. Economische zware tijden. Werkeloosheid. Geen geld om te kopen. De kranten kopten ermee, maar de waarheid ligt ergens anders. Zo zwaar hebben we het namelijk financieel ook weer net niet. Anders zouden de webwinkels geen enorme omzetstijging laten zien.

Zijn het dan toch de coronamaatregelen? Of is er meer aan de hand? Wij nemen vandaag even de tijd om dieper in de materie te duiken. Hoe zit het met die stervende winkelstraat? Waarom knallen de webwinkels keihard de groene cijfers in en wat betekent dit nou eigenlijk voor de oudere generatie? Een kijkje op de Nederlandse (e)-commerce.

De stervende winkelstraat; niet echt te vermijden onderhand

Fysieke winkels hebben het al langere tijd moeilijk. Teruglopende bezoekerscijfers waren al een feit voordat de coronamaatregelen het daglicht zagen. Steeds meer consumenten hadden de weg naar het internet gevonden, waarbij het makkelijker, sneller en goedkoper kon. Uiteraard waren er altijd nog mensen die liever naar de fysieke winkel gingen, om welke reden dan ook.

Die mensen werden vervolgens ontmoedigd door de maatregelen die opgesteld werden met het oog op corona. Deuren bleven gesloten, de avondklok gooide nog verder roet in het eten voor de mensen die wel graag naar de stad wilden. Het gevolg; de winkels die nog een vaste klantenkring wisten te bedienen, zagen de zeldzame bezoeker ook verdwijnen uit het straatbeeld.

Is dit een blijvend fenomeen? Dat weten we uiteraard niet. De kans is wel bijzonder klein dat de bezoekerscijfers weer op het oude niveau zullen komen. Er daar zijn een heel andere redenen voor.

Eenmaal de weg naar de webwinkel gevonden? Dan is die winkelstraat zo aantrekkelijk niet meer

Het aantal mensen dat online bestellingen plaatste, groeide al gestaag. Maar lang niet alle consumenten maakten gebruik van de vele mogelijkheden van online winkelen. De redenen daarvoor waren uiteenlopend;

  • Bepaalde mensen wilden graag persoonlijke service en vonden die niet op het internet
  • Andere mensen wilden graag de producten in de hand kunnen houden voor de aankoop door te voeren
  • Oudere mensen hadden het idee dat online bestellen lastig en omslachtig zou zijn
  • Sommige consumenten vreesden fraude, oplichting en andere soortgelijke problemen
  • Ook waren er mensen die simpelweg niet bekend waren met de mogelijkheden

Uiteraard is bovenstaande lijst nog veel verder uit te breiden met redenen waarom mensen liever naar de fysieke winkel gingen. Belangrijk is in te zien dat het hier duidelijk ging om misverstanden, tijdelijke drempels of uitdagingen die gemakkelijk overwonnen konden worden wanneer er enigszins een noodzaak zou zijn om online te winkelen.

Die noodzaak die kwam in de vorm van corona. Gesloten deuren, afstand houden, moeilijker daadwerkelijk naar een fysieke winkel kunnen komen, en aanbevelingen om online te kopen. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel meer mensen online zijn gaan kijken naar de opties. En die mensen kwamen al snel bij de vele webwinkels uit.

Is dit de reden achter het succes van de webwinkel tijdens corona en de maatregelen?

Er wordt vaak geschreven dat de coronamaatregelen ervoor gezorgd hebben dat de webwinkels de groene cijfers in wisten te rammen. Daar zijn we het niet helemaal mee eens. Als specialist op het gebied van e-commerce vinden we dat de achterliggende redenen iets verder gespecificeerd mogen worden. Is het namelijk zo dat wij alles online zijn gaan kopen wat we voorheen offline kochten? Welnee. De vraag is namelijk tegelijkertijd ook verschoven en dat heeft indirect wél weer te maken met de maatregelen die door de overheden opgesteld zijn.

Wat vaak vergeten wordt, is dat mensen veel meer thuis geweest zijn de afgelopen maanden. Enerzijds heeft dit gezorgd voor een verschuiving van de vraag. Anderzijds heeft dit ervoor gezorgd dat mensen – met een webwinkel – meer tijd gehad hebben om aan het werk te zijn met de webwinkel. Pas wanneer je deze twee factoren meeneemt in de som, is te verklaren wat er precies gebeurd is.

Je kunt namelijk nóóit stellen dat mensen meer spellen online zijn gaan kopen en scheidingsadvocaten via het internet zoeken omdat zij niet meer naar een fysieke winkel kunnen.

De verschoven vraag en het succes van e-commerce

Mensen die vooral thuis zijn, hebben andere producten en diensten nodig dan mensen die gewoon elke dag onderweg zijn en buitenshuis werken. Mensen die véél tijd overhebben, zoeken naar andere producten en categorieën dan mensen die weinig tijd hebben omdat zij veel onderweg zijn. Concreet betekent dit een verschoven vraag, waar veel bedrijven in de e-commerce direct ingesprongen zijn. Het is je bijvoorbeeld vast en zeker opgevallen dat het aantal reclames voor streamingdiensten direct toenam toen de eerste maatregelen vanwege corona ingevoerd werden. Net als dat online spellen het budget opgevoerd hebben. Niet alleen voor reclames (voornamelijk via Adsense), maar ook voor affiliaties die daardoor meer motivatie kregen om nieuwe spelers door te sturen.

Kon jij met je webwinkel inspringen op de verschoven vraag en heb je dit – eventueel met onze hulp – direct weten te implementeren? Dan is de kans aanzienlijk dat jij ook een flinke omzetstijging hebt gezien in 2020 en hier hopelijk een groter klantenbestand aan overgehouden hebt.

Ben je niet ingesprongen op de nieuwe vraag, dan is dit een goed moment om eens te kijken waar de vraag van jouw doelgroep nou eigenlijk ligt. Is de vraag naar producten en diensten veranderd en hebben de concurrenten daar nog geen gebruik van gemaakt? Dan kan dit een goed moment zijn om aan de tekentafel te gaan zitten.

Vraag jezelf af of;

  • Jouw doelgroep nu meer thuis is dan voorheen
  • De mensen in jouw doelgroep grote veranderingen door hebben moeten voeren
  • De vraag vanuit de doelgroep veranderd is door bovenstaande factoren
  • Jouw producten en diensten hierop in kunnen spelen door het aanbod óf de benadering te veranderen

Dus, gouden bergen voor de Nederlandse e-commerce?

De Nederlandse e-commerce heeft een flinke toename laten zien in 2020. Dit is echter een prima plek om direct een waarschuwing toe te voegen aan het hele verhaal. De gouden bergen en grote hoeveelheden bestellingen hebben er namelijk ook voor gezorgd dat er fraudeurs en oplichters zijn komen kijken. Lieden die opzettelijk mensen geld afhandig willen maken door een webwinkel op te zetten en niet te leveren wat er aangeboden wordt. Ook zijn er diverse meldingen gemaakt van diefstal van gegevens, waaronder wachtwoorden voor e-wallets.

Daarom is het goed om voorzichtig te zijn en te blijven. Niet alleen als koper, maar ook als eigenaar van een webwinkel. Waarschuw mensen voor oplichters en laat duidelijk merken dat jij je zaken goed voor elkaar hebt. Bijvoorbeeld door aan te geven dat de gegevens bij jouw webwinkel wel versleuteld worden en de betalingen via een nieuwe pagina doorgevoerd worden. Of nog beter; bied mensen de mogelijkheid om zelf te betalen via een factuur.

Hebben deze oplichters negatieve gevolgen voor de groei van de e-commerce? Ja, en spijtig genoeg zijn het de zwakkere consumenten die geraakt worden door deze criminelen. Consumenten met weinig kennis van online winkelen, zoals oudere mensen, trappen eerder in de nepwebsites. En eerlijk is eerlijk, we kunnen het ze niet kwalijk nemen. De websites zien er namelijk altijd zeer gelikt uit, inclusief de logo’s en keurmerken waar mensen naar zoeken.

Dit is iets om rekening mee te houden. De beste manier is ervoor zorgen dat mensen duidelijk kunnen zien dat jij een échte winkel bent. Bijvoorbeeld door een live chat aan te bieden, afbeeldingen te plaatsen van de medewerkers en een direct telefoonnummer. Zoals eerder gezegd is aanbieden van betalingen op factuur ook een manier om ervoor te zorgen dat mensen meer vertrouwen hebben in jouw winkel.

Wat kunnen we verwachten voor de toekomst van de Nederlandse detailhandel?

Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar het consumentvertrouwen en het vertrouwen in de toekomst onder de ondernemers. Onze bescheiden mening is dat vooral ondernemers die zich bewust zijn van de digitale mogelijkheden de toekomst gaan hebben.

Online winkelen was al langer dé toekomst van de Nederlandse winkels. Dankzij de coronamaatregelen en de transitie in de vraag onder de consumenten, is dit in stroomversnelling belandt. Mensen die altijd zeiden niet online te willen kopen, zijn overstag gegaan omdat er geen andere opties waren en ook zij weten nu wat de voordelen en mogelijkheden zijn.

Daar moet jij op inspringen. Daar ligt jouw doelgroep, jouw afzetmarkt en daar zijn de mogelijkheden om je bedrijf op te schalen zonder dat hier direct hoge kosten aan verbonden zijn. Sterker nog, al met al bepaal je helemaal zelf wat je uit wilt geven en hoe ‘diep’ je in de online markt wilt springen.

Ho even, moet ik mee in de richting van de webwinkel en e-commerce?

Wij zullen de laatsten zijn die zeggen dat je iets moet. In onze rol als gids adviseren we en bieden we je een helpende hand in het doolhof van opties, mogelijkheden en de begrippen die je tegenkomt wanneer je je voor het eerst inleest in e-commerce.

Voor het gemiddelde Nederlandse bedrijf is het zeker de moeite waard om te kijken naar de mogelijkheden om digitaal producten en diensten aan te bieden. Het gedrag van de consumenten is namelijk veranderd. De winkelstraten zijn leeg. Op dit moment vanwege de coronamaatregelen, straks vanwege het gemak van het online winkelen en de eenvoud van het thuis laten bezorgen van de producten die online besteld zijn.

Ben jij als bedrijf niet op het internet vertegenwoordigd, dan mis je dagelijks kansen. Kunnen klanten niet direct online een bestelling plaatsen wanneer zij een product of dienst van jou nodig hebben? Dan graaf je onderhand beetje bij beetje je eigen graf.

In deze markt is het de bedoeling dat jij je producten aanbiedt waar de consument zoekt. Het is namelijk echt niet meer zo dat de klant op zoek gaat naar jouw winkel in die winkelstraat vol met aanbieders.

Daar ligt ook direct de uitdaging. Gewoon een webwinkel beginnen is namelijk niet genoeg. Je moet ervoor zorgen dat de consument eigenlijk direct op de drempel komt te staan en je product ziet wanneer er gezocht wordt in de zoekmachine. Dát is hoe je sales binnenhaalt.

Daarvoor gebruik je SEO (zoekmachineoptimalisatie), eventueel SEA (adverteren in de zoekmachine) en daarnaast een gezonde dosis met backlinks om de zoekmachine te helpen met het vinden van jouw aanbod. Alleen op die manier krijg je het vooral elkaar om te verkopen omhoog te schroeven en de eventuele terugloop van fysieke bezoekers op te vangen.

Kun je hier zelf mee aan de slag voor jouw webwinkel?

Uiteraard kun je hier zelf mee aan de slag. Heb je al een webwinkel, besteed hier dan wat meer tijd aan of optimaliseer de webwinkel wanneer je hier mogelijkheden toe hebt. Aangezien veel mensen meer thuiszitten en gebonden zijn aan beperkende maatregelen, is de kans groot dat je links of rechts tijd kunt maken om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Ben je niet echt bekend met zoekmachineoptimalisatie, of wil je eens met een expert aan tafel om de mogelijkheden door te nemen die passen bij jouw webwinkel? Dan neem je gewoon contact met ons op. Wij zijn de expert die aan tafel gaat zitten met jouw team om samen te kijken naar de beste strategie, aanpassingen van de huidige tactieken en het meten van de resultaten om zo een plan op maat te maken.

Wil jij meer weten over de mogelijkheden of wil je direct een tijd afspreken om samen aan tafel te gaan zitten? Bel ons dan direct zodat we in gesprek kunnen!

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.