Alles of niets?

In een wereld waar je tegenwoordig meer online actief bent dan offline, is social media een belangrijk item. Heb jij jezelf wel eens de vraag gesteld hoe persoonlijk jij bent online?

Niet alle in’s & outs

Met persoonlijk bedoel ik niet hoe vaak je vandaag al gedweild hebt, welke was je aan het draaien bent of de twijfel tussen vlees of vegetarisch vanavond. Met persoonlijk bedoel ik: laat jij jezelf als persoon zien? De persoon achter het bedrijf? Ga je in gesprek met je volgers en vraag je ze ook om een mening? Of post jij vooral alleen zakelijke dingen met weinig tot geen verdieping?

Binding

Ondanks dat je misschien wel meer dan 2 uur rijden verwijderd bent van je klant en je hen misschien wel helemaal nooit in het echt gaat ontmoeten, is het toch belangrijk dat je klanten aan je bindt. Een veelgemaakte ‘fout’ is dat men denkt dat je dit doet wanneer je met kortingen strooit en online aanbiedingen deelt… Maar de klant anno 2019 wil meer. Niet van een korting of een speciale aanbieding maar… van jou! Kom, ik neem je mee in het land van binding, social media en persoonlijk worden!

Hoe vaak ben je online?

Heel vaak hoor ik mensen achter een bedrijf, groot of klein, zeggen: ‘ja maar mensen zien al zoveel online. Ze zitten toch niet te wachten op weer een bericht van ons?’ Oke, STOP!! Hoezo zitten ze niet op een bericht van jouw bedrijf te wachten? Ze volgen je. Dat houdt in dat er iets is wat ze aantrekt aan jouw bedrijf. Ga niet denken voor je volgers, vraag ze naar hun mening. Q&A sessies zijn tegenwoordig een hot item. Hier kun je daadwerkelijk in gaan op de vragen die volgers voor jou hebben. Je betrekt ze bij je bedrijf, je geeft ze een stem en je laat zien dat hun mening belangrijk is. Wel heb ik hier gelijk een kanttekening bij. Post nooit omdat je vind dat je iets moet posten. Liever 1 keer per week een goed bericht dan 6 keer per week weer een foto die net niks zegt en doet.

Wie ben jij?

Weten jouw volgers wie de mensen achter het bedrijf zijn? Of volgen ze enkel een bedrijf die diensten en of een product verkoopt? Online gaat het misschien nog wel meer om geven en nemen dan offline. Jij geeft en klanten voelen zich verplicht om iets terug te geven. Online gaat het misschien nog wel meer om de gunfactor dan offline. Mensen hebben namelijk online 0,0 idee wie er achter het bedrijf zit. Ze vormen in hun hoofd een compleet beeld op basis van wat je deelt. Eigenlijk net als wanneer je een boek leest: de hoofdpersoon is in jouw beleving waarschijnlijk een heel ander persoon dan wanneer je beste vriend of vriendin hetzelfde boek leest. Dat is het mooie aan het brein van een mens. Alleen is jouw bedrijf geen romantisch fictie verhaal, maar een waargebeurd verhaal met echte mensen, echte spullen en echt geld. Coolblue is hier een goed voorbeeld van: zij brengen continue hun werknemers in beeld waardoor je eigenlijk, voordat ze überhaupt bij je thuis zijn geweest, hen al een beetje in je hart hebt gesloten.

Gun jij jezelf de gunfactor?

En dan zijn we weer terug met waar eigenlijk heel veel omdraait, jouw gunfactor. En die begint bij jezelf. Wat gun jij jezelf in je bedrijf? Wie gun jij jezelf als volger? Als je dit voor jezelf in kaart hebt gebracht dan kun je hier op inspelen. Iedereen wil droomklanten, van die klanten die snappen wie je bent, wat je doet en die jouw bedrijf promoten. Maar droomklanten krijg je niet zomaar, daar moet je wel iets voor doen!

3 tips om persoonlijk te worden

  • Tip 1: Deel niet enkel en alleen maar een product of dienst gerelateerde post.
    Dan ben je alleen maar bezig met promoten en vraag je veel van je volgers: kopen, kopen, kopen. Maar je geeft niks terug. Zie het als een relatie: je bouwt aan jullie band voor langere termijn. Een relatie is gebaseerd op vertrouwen, het is geven en nemen.
  • Tip 2: Geef jouw bedrijf een gezicht.
    Wie zijn de mensen die werkzaam zijn bij je bedrijf. Geef een kijkje achter de schermen, organiseer een Q&A sessie, schrijf een pakkende tekst, kom live wanneer er iets bijzonders te vertellen is, maak iedere dag een story. Laat jezelf en je medewerkers zien!
  • Tip 3: Verder kijken dan je dienst/product lang is
    Stel je verkoopt banken. Dan is het niet perse zo dat je enkel en alleen nieuwtjes, facts of story’s hoeft te delen over banken. Hoe leuk is het om je volgers bijvoorbeeld te attenderen op de nieuwste woontrends? Of welke kleuren aankomend seizoen hip zijn om op de muren te smeren. Het is misschien niet een hele directe link met de banken die jij op dit moment verkoopt, maar je triggert mensen wel. Je geeft, deelt en je creëert redenen voor wederkerigheid! De eerste stap in je lange relatie is gezet..

 

Nu ben ik heel nieuwsgierig, hoe persoonlijk ben jij al op social media?

Geschreven door Matthy van Rooijen

Matthy zet haar liefde voor woorden in bij Optima Media als Content Marketeer. Het verhaal achter het verhaal interesseert haar het meeste en ze is dan ook graag bezig met het verzamelen van de mooiste story's.