optima-media-digital-marketing

#Hashtag gebruiken op social media

10 tips voor een goed scorende blog
10 tips voor een goed scorende blog
19 oktober 2017
gebruikte plugins
De Meest Gebruikte Plugins Voor WordPress
26 oktober 2017
hashtag

Op social media zie je ze met grote regelmaat voorbij komen; #, oftewel de hashtag. Wanneer gebruik je deze #hashtags en wat kun je ermee bereiken?

De hashtag

De hashtag wordt gebruikt om een post op zowel Facebook, Instagram als Twitter, maar ook Google+ (en sinds kort ook op LinkedIn) toe te kennen aan een bepaald onderwerp. Het woord dat wordt geschreven achter deze # wordt direct als link gepresenteerd. Wanneer hier op geklikt wordt, verschijnen alle posts met deze zelfde hashtag overzichtelijk bij elkaar. Je kunt hier handig gebruik van maken om jouw zichtbaarheid mee te vergroten.

Wil je aansluiten bij een bestaande discussie of een onderwerp? Check dan van te voren even onder welke # over dit onderwerp wordt gepost. Bedenk je zelf een nieuw #topic? Kijk dan altijd even of deze naam niet al wordt gebruikt en je hierdoor wordt geassocieerd met een compleet ander onderwerp.

Hashtag als zoekwoord

Bedenk van te voren goed met welk zoekwoord je gevonden wilt worden. Zoek je bijvoorbeeld klanten voor je social media bedrijf? Gebruik dan in je post niet alleen het betreffende onderwerp van de post of slechts de term #socialmedia, maar neem bijvoorbeeld #socialmediamarketing, om doelgericht geïnteresseerden op jouw pagina uit te laten komen.

Hashtag gebruiken op Twitter

Op Twitter is het # gebruik eigenlijk ontstaan. Je kunt hiermee aansluiten aan bestaande discussies of onderwerpen, zodat ook ‘niet-volgers’ jouw bericht kunnen vinden. Ook in je biografie kun je een aantal #woorden plaatsen, die relevant zijn voor jouw profiel. Check bijvoorbeeld eens de website van ‘www.Ritetag.com’ om te zien of een #onderwerp op Twitter veel gedeeld wordt. Hier zie je hoeveel unieke posts er van zijn en bijvoorbeeld wat de gerelateerde tags te zijn.

Facebook

Bij Facebook volstaan één of twee hashtags per post. Plaats deze het liefst aan het einde van je post, zodat het niet stoort tijdens het lezen. Bij Facebook is de impact en het bereik van het gebruik van hashtags een stuk lager als bijvoorbeeld op Twitter of Instagram. Dit komt omdat lang niet alle profielen openbaar zijn.

Instagram

Op Instagram kun je het bereik van je posts flink vergroten door de juiste #hashtags te gebruiken. Belangrijk hierbij is dat je erachter komt welk #onderwerp jouw doelgroep gebruikt en waarop je gevonden wilt worden. Je kan op dit kanaal flink losgaan met het aantal hashtags, gebruik er rustig tien of zelfs meer, met een maximum van dertig.

Populaire hashtags

Bekijk via deze link een lijst met de populairste hashtags van dit jaar op Instagram per categorie voor een aantal onderwerpen. Wanneer je de website van Twitter opent, zie je in de linker kolom altijd de trending topics van die dag. Via de online tools als Ritetag kun je erachter komen of een topic een actuele en kortdurende hype is, of dat er ook een alternatief is waar op de lange termijn op regelmatigere basis naar gezocht wordt.

Viral topics

Sommige topics gaan soms compleet viral en worden vervolgens over de hele wereld en via alle kanalen gedeeld en zijn een krachtig middel om aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp. Aanhaken op deze topics is sympathiek, maar als er duizenden posts onder een #hashtag geplaatst worden, is de kans dat jouw post gezien wordt natuurlijk heel klein.

Geef een reactie

Contact