Je eigen teksten schrijven. Het kan wel, maar of het slim is…?

Er zijn bepaalde dingen die je beter niet kunt doen wanneer je als onderneming wilt groeien. Het lukraak selecteren van sollicitatiekandidaten bijvoorbeeld, of de ontwikkelingen op de markt compleet negeren. Een punt waar de meningen sterk over verschillen, is het schrijven van eigen teksten binnen jouw onderneming.

Laat ik direct duidelijk zijn: teksten voor de website zijn niet de enige teksten waar ik het vandaag over wil hebben. Het is vaak het eerste waaraan gedacht wordt, maar er wordt véél meer tekst gebruikt in een gemiddelde onderneming. Denk aan mailings, de teksten op offertes, flyers, brochures en wellicht zelfs interne communicatie binnen grote bedrijven. En dan hebben we de social media nog niet eens gehad, inclusief de vele profielen die je hebt op Facebook, LinkedIn en misschien zelfs op InstaTumblerSnapTerest vanwege een complete FOMO.

Om duidelijk te maken dat ik – als schrijver – vind dat jij je eigen teksten écht niet moet schrijven, heb ik vijf redenen uitgewerkt die je meer inzicht geven in de situatie. Daarbij geef ik uiteraard ook tips voor het geval dat je toch je eigen teksten wilt schrijven. Het idee is immers om jou als opschalende of startende ondernemer te helpen.

Ho even, wat verstaan we nou eigenlijk onder ‘tekst’?

Encyclo.nl heeft voor ‘tekst’ de volgende definitie:

Een tekst, ruim gedefinieerd, is een reeks talige tekens, zoals letters, symbolen of klanken, die in een communicatieve situatie als een geheel wordt ervaren. Een tekst kan dus zowel geschreven als ongeschreven zijn. Er zijn dus, bij de benedengrens, teksten die uit slechts één teken of klank bestaan.

In deze blog wordt ‘tekst’ echter gezien als alle vormen van geschreven communicatie vanuit jouw onderneming. Dat kan online of offline zijn, met bekende of onbekende ontvangers. Professionele schrijvers kunnen ondernemers bij álle vormen van tekstcreatie ondersteunen.

1. Je hebt écht wel iets beters te doen dan schrijven

De eerste reden waarom je beter niet je eigen teksten schrijft, teksten schrijven zelfis een beetje een open deur. De kans is extreem klein dat je ondernemer geworden bent omdat je graag teksten wilt schrijven. Tenzij je een tekstbureau begonnen bent natuurlijk, maar dan is deze blog per definitie niet echt interessant voor je.

Je bent ondernemer geworden omdat je een gat in de markt gevonden hebt. Omdat je de wereld wilt veranderen, of de consumenten wilt helpen. En uiteindelijk ben je ook ondernemer geworden omdat je geld wilt verdienen. Zonder een boterham met lekker beleg is het immers niet echt aantrekkelijk om ondernemer te worden.

Wil jij je kunnen focussen op de taken in de onderneming zelf, inclusief het delegeren van sub-taken, het aansturen van het personeel en het monitoren van de processen? Dan heb je nóóit genoeg tijd om rustig de teksten te schrijven die nodig zijn binnen jouw onderneming. Zeker niet omdat ik je nu al kan garanderen dat je alle andere taken prioriteit gaat geven. Volledig logisch, maar zou je dan niet eerst het schrijven van teksten uitbesteden?

2. Leuk om te doen? Nou, niet echt eigenlijk

Zonder direct mijn eigen vakgebied te bevlekken: het schrijven van je eigen teksten is niet echt leuk. Niet wanneer je niet de kennis, de ervaring en de vindingrijkheid hebt om leuke teksten te schrijven. Ontbreekt het je aan ervaring en motivatie om sterke teksten neer te zetten, dan is dat op alle punten merkbaar. Dat kost je klanten, en vaak ook motivatie onder de gelederen (lees: personeel).

Hoe komt dit? Eigenlijk is het redelijk eenvoudig. Stel je voor dat jouw auto stukgaat en je hebt geen enkele ervaring met het repareren van een auto. Dan breng je die naar de garage, omdat zij wél de auto op de juiste manier kunnen repareren. Moeten er zonnepanelen geplaatst worden, dan huur je een installateur in die precies weet wat er gedaan moet worden. Je gaat niet zelf de ladder op met een paneel op je schouder.

Vinden deze mensen het werk leuker? Ja, want zij zien niet als een berg tegen het werk op. Zij weten wat er gedaan moet worden, hebben de ervaring waarmee zij de klus binnen een korte tijd kunnen klaren en de motivatie zit natuurlijk ook deels in de betaling.

Wat echter het belangrijkste is, is dat deze lieden het werk veel beter kunnen doen dan jij kunt. Het is exact hetzelfde met het schrijven van teksten. Ik heb door de jaren heen tal van ondernemers in de mail gehad die voor het eerst teksten lieten schrijven door een schrijver (door mij dus) en die verbluft waren over het resultaat, de eenvoud en de aantrekkelijke prijs. Maar wat 99% van de klanten het grootste voordeel vindt: de tijd terugwinnen om te doen wat zij zelf graag willen doen binnen de onderneming. Zo wordt ondernemen weer leuk.

3. Het is een beroep, niet iets dat je er even naast doet

Zit jij ’s avonds om 22:00 uur nog blogs door te lezen over de nieuwe SEO-eisen voor 2020? Houd je nieuwswebsites in vier talen bij om altijd op de hoogte te zijn, inspiratie op te doen voor de teksten die geschreven moeten worden? En ben je bereid om lange teksten door te nemen om te kijken waar taaltechnische verbeteringen mogelijk zijn, of waar zoekmachineoptimalisatie toegepast kan worden? Ik wel (en ik vind het nog leuk ook). Het is mijn beroep.

Het schrijven van teksten uitbesteden aan mensen binnen de onderneming die daar niet hun beroep van gemaakt hebben, is zinloos. Net als het zelf oppakken van de teksten, zonder deze na te laten lezen door een professional. Het is namelijk je beroep niet. Dat heeft de volgende gevolgen:

  • De kwaliteit van jouw teksten zijn waarschijnlijk te laag
  • Het schrijven van de teksten kost veel meer tijd dan noodzakelijk
  • Je verliest klanten door spel- of stijlfouten in de teksten die je gebruikt
  • Er gaat te veel tijd (en geld) verloren door het herhaaldelijk herzien van teksten – die meestal alsnog in de prullenbak of op een zijspoor belanden

Professionele schrijvers zijn elke dag bezig met teksten, research en het opdoen van inspiratie. Zij zijn in staat om een nieuwe stijl aan te nemen en de informatie zo te verwerken dat een bezoeker een klant kan worden, zonder dat deze ook maar één medewerker binnen jouw bedrijf gesproken heeft.

Let wel op. Het gaat hier om de mensen die schrijven op professioneel niveau. Niet de mensen die als avondbaantje af en toe teksten schrijven. Wil je na het lezen van deze tekst een schrijver aannemen en ga je graag zelf op zoek, vraag dan altijd om voorbeelden van teksten die door de schrijver geschreven zijn. Een testtekst aanvragen van 200-300 woorden is daarnaast ook niet ongebruikelijk. De meeste amateurs vallen dan al door de mand.

4. Je eigen teksten schrijven kost je onwijs veel tijd, ook als je het in-house regelt helaas

Ik noemde het al eerder: mijn klanten zijn vooral blij vanwege de tijdwinst. Het uitbesteden van tekstcreatie is pure tijdwinst wanneer je met een goede schrijver in zee gaat. Dat is tijd die je beter kunt gebruiken door aan de slag te gaan met de dingen waar jij goed in bent.

Maar waarom win je zoveel tijd met het inschakelen van een schrijver? Wel, omdat het meestal als volgt gaat wanneer jij zelf aan de slag gaat:

  • Je neemt je voor om een tekst te schrijven voor de website
  • Eerst moet de administratie nog gedaan worden
  • Je begint met schrijven, maar komt al snel vast te zitten
  • De tekst wordt weggegooid. Je krijgt een nieuw idee. De telefoon gaat. Het idee verdwijnt.
  • Zondagmiddag besluit je er echt werk van te maken en je schrijft de tekst
  • Je weet niet hoe de tekst op de website geplaatst moet worden
  • Je zet het plaatsen van de tekst door naar iemand in de onderneming, die volgende week tijd heeft
  • Deze plaatst de tekst, maar je wilt dat de afbeeldingen net even iets anders komen te staan

Op deze manier heb je in 2023 een tekst op de homepage staan. Hetzelfde geldt overigens voor in-house laten schrijven van de teksten door eigen personeel. Er zijn uitzonderingen op uiteraard. Er zijn bedrijven waar fantastische schrijvers werken op een andere functie en die in de vrije uren makkelijk geweldige teksten kunnen schrijven. Alleen heb je daar ook tijdverlies. Want teksten zelf zijn niet genoeg. Wie zorgt voor de contentmarketing, de planning, de zoekmachineoptimalisatie en wie meet de resultaten? Grote kans dat je nog vier extra vergaderingen per week in kunt plannen en dát kan niet echt de bedoeling zijn.

5. Teksten zijn een hoeksteen binnen je onderneming

Er wordt vaak neerbuigend gesproken over teksten en schrijvers, aangezien iedereen teksten kan schrijven. Helemaal waar, mijn zoontje van twee begint al met het schrijven van letters (vaak nog onbewust), waarmee hij in feite teksten aan het schrijven is wanneer de letters (al dan niet per ongeluk) naast elkaar komen te staan. Maar is dat wat jij binnen jouw onderneming wilt? Teksten die geschreven zijn in het kader van ‘iedereen kan schrijven’?

Dat wil je niet. Je bent je er misschien nog niet van bewust, maar teksten zijn hoekstenen binnen een onderneming. Zeker wanneer je een website hebt en de social media gebruikt, al dan niet op dagelijkse basis. Teksten zijn:

  • Het visitekaartje naar de potentiële klantteksten laten schrijven
  • Een groot gedeelte van het imago van jouw bedrijf
  • De virtuele receptie wanneer een bezoeker meer informatie wil over producten of diensten binnen jouw onderneming
  • De gratis reclame waarmee je mensen via Google naar je bedrijf kunt krijgen

En zeg nou zelf. Wat heb je liever? Een website die in elkaar geramd is omdat er een website moet staan, of een website waar je met trots mensen naar verwijst omdat je weet dat alles helemaal in orde is? Wil je een flyer uitdelen op een beurs waarbij je al weet dat er minstens vier spelfouten instaan en geen interpunctie gebruikt is, of een flyer waar je als ondernemer trots op kunt zijn?

Dát is waarom tekst zo belangrijk is. Zeker wanneer je op wilt schalen, wilt groeien met je onderneming of horizontaal of verticaal uit wilt breiden. Ja, je kunt je eigen teksten schrijven, maar of dat nou zo verstandig is, dat is nog maar net de vraag.

En als ik toch mijn eigen teksten wil schrijven?

Ben je zelf een goede schrijver en wil je toch aan de slag met het schrijven van je eigen teksten? Dan ben ik de laatste persoon die je tegenhoudt. Maar ik wil je wel graag een aantal tips meegeven zodat je direct een goede start kunt maken.

Je eigen teksten schrijven begint met het (h)erkennen van de sitestructuur. Door de linkstrategie aan te passen op de sitestructuur, zorg je ervoor dat alle bezoekers uiteindelijk op de pagina komen waar zij de aankoop kunnen verrichten. Je kunt dit het beste zien als een flinke piramide.

  • De basis van de piramide bestaat uit een aantal landingspagina’s, informatieve pagina’s en andere pagina’s waarop geen sale gemaakt hoeft te worden
  • De tweede laag is een reeks aan pagina’s met beschrijvingen van producten of diensten, waarin je meer richting een sale werkt. Hierbij kun je denken aan het noemen van de voordelen van de diensten of producten die beschreven worden
  • De bovenste laag van de piramide bestaat uit pagina’s met aankoopmogelijkheid

Noot: de piramidestructuur van elke website is uniek. Bovenstaand voorbeeld is een algemene indruk van de mogelijkheden om een structuur op te bouwen.

Pagina’s zoals de contactpagina, algemene voorwaarden en andere side-content worden doorgaans niet opgenomen in de piramide. Heb je de structuur duidelijk en weet je wat je gaat doen, dan kun je beginnen met het schrijven van de daadwerkelijke content.

Hierbij is tegenwoordig één sleutelbegrip dat centraal moet staan: relevantie. Het is van groot belang dat je de eventuele vragen van bezoekers beantwoordt en schrijft vanuit de situatie van de bezoeker die jouw tekst leest. Dit doe je door eerst de doelgroep te bepalen en vanuit deze groep de onderwerpen op te stellen.

In het geval van Optima Media kan ik bijvoorbeeld schrijven over waarom je je eigen teksten niet moet schrijven, omdat Optima Media dit volledig van je over kan nemen. Zou ik schrijven voor een website over elektronische apparaten, dan is het relevanter om te schrijven over het verschil in verbruik tussen een oud koffiezetapparaat en een nieuw apparaat.

En dan ben ik er!

Nou, niet helemaal. Wanneer het gaat om tekstcreatie, dan is het van belang dat je regelmatig meet en analyseert. Hierbij kijk je niet naar de bezoekersstatistieken. Hoewel het verrekt leuk is om te zien dat er steeds meer bezoekers komen, zijn dit niet de mensen die het geld opleveren. Waar je naar kijkt, is de click-through-ratio en het aantal sales op de website.

Worden jouw bezoekers geen klanten, dan is het tijd om in te grijpen.

Komen de teksten niet online te staan? Dan meet je de interactie waarbij je een duidelijke markering maakt op het moment dat de nieuwsbrief of flyer verzonden is. Ook voor offline teksten kun je prima meetmomenten opstellen. Voor online teksten is het alleen een stuk makkelijker.

En wat als ik het uit wil besteden?

Wanneer je het schrijven van teksten uit wilt besteden zelf teksten schrijvenomdat eigen teksten schrijven niet optimaal uitpakt voor je, dan zijn er verschillende manieren om aan de slag te gaan. Je kunt kiezen voor een professioneel schrijver. Deze schrijver vraagt direct om een briefing, het doel en het onderwerp van de teksten die geschreven moeten worden, inclusief de lengte. Heb je hier een duidelijk beeld over, dan kun je de schrijver direct aan het werk zetten.

Persoonlijk merk ik vaak dat ondernemers bovenstaande informatie niet hebben of niet precies weten wat zij willen. Je kunt een schrijver vragen om een contentstrategie op te zetten of zelf onderwerpen te verzinnen, maar dát is eigenlijk niet de taak van een schrijver. Veel schrijvers falen dan ook op dit vlak, omdat zij er geen of te weinig ervaring mee hebben.

Wanneer jij je in deze situatie bevindt, is het beter om te kiezen voor een content- of mediabureau. Hier vind je namelijk alle lagen van de contentcreatie. Bij Optima Media zetten we eerst een audit op om de huidige website te analyseren. Na overleg met jou wordt vervolgens bepaald wat de strategie is, de doelstellingen en de manier waarop we de doelen het beste kunnen bereiken.

Het gaat dus niet alleen om tekst. Het gaat ook om zoekmachineoptimalisatie voor de huidige website, herschrijven van de bestaande teksten en het opzetten van een contentstrategie. Daarna gaan we aan de slag met teksten. Zit jouw bedrijf in de financiële sector of is jouw business gerelateerd aan technische onderwerpen, zoals de automotive sector? Dan is de kans groot dat ik uiteindelijk voor jouw website ingezet ga worden door onze contentmanager.

Wil je meer weten over de mogelijkheden die wij bieden bij Optima Media rond het schrijven van teksten, linkbuilding of het opzetten van een complete strategie voor jouw social media? Bel me dan vandaag nog op 088 06 66 176 zodat we de mogelijkheden eens vrijblijvend door kunnen nemen en ik direct naar je website kan kijken om te zien wat we kunnen verbeteren.