Een webwinkel opzetten naast je normale werk; ja of nee?

Een webwinkel opzetten klinkt voor de meeste mensen als een leuk project en een manier om wat extra geld te verdienen. Zelfs wanneer je op dit moment gewoon een vaste baan hebt, want er zijn genoeg manieren om de software het werk te laten doen. Bijvoorbeeld door dropshipping te gebruiken voor je webwinkel, waardoor je met een uurtje per dag genoeg tijd hebt om het noodzakelijke werk te verrichten voor je webshop.

Maar werkt dit wel echt zo? Is een webwinkel opzetten naast je vaste baan een goede optie wanneer je wat extra inkomen wilt maken? In dit artikel geef ik het antwoord op die vraag, met zowel de mogelijkheden als valkuilen.

Waarom zou je een webwinkel opzetten?

Een goede webwinkel kan zorgen voor een leuke extra inkomst. Zeker wanneer je een gat in de markt weet te vinden waar je ook echt klanten aan kunt trekken. Op het moment dat de webwinkel gaat lopen en je de software goed ingericht hebt, heb je er vrij weinig omkijken naar en kun je een leuk spaarcentje verdienen. Er zijn meerdere voorbeelden van mensen die ooit een webwinkel gestart zijn naast hun vaste baan, maar een tijd later hun vaste baan opgezegd hebben en een bedrijf gestart zijn rond de webwinkel.

Dat zijn echter uitzonderingen. Het grootste gedeelte van de webwinkels wordt nooit een succes. Wanneer je niet oplet, wordt een webwinkel een boortoren op je portemonnee, zonder dat je er iets voor terugkrijgt.

Wanneer moet je vooral géén webwinkel opzetten?

Ben je van plan om alles zelf te doen om zo de kosten in de hand te houden, maar heb je weinig verstand van HTML, Javascript en andere programmeertalen? Of ben je van plan om een webwinkel op te zetten waarin je wat algemene producten wilt verkopen waar je eigenlijk vrij weinig vanaf weet? Dan kun je beter geen webwinkel starten.

Het succes van de webwinkel hangt in hoge mate af van de kwaliteit van de winkel zelf, de insteek die jij hebt als eigenaar en de kennis van de producten die je aanbiedt. Op het moment dat een van deze factoren wiebelt, is een webwinkel starten naast je vaste baan geen goede optie. Het wordt namelijk nooit wat.

Vergeet niet dat er duizenden mensen in Nederland zijn die een webwinkel hebben, al dan niet op basis van dropshopping. De concurrentie is enorm. Denk je niet dat je het allemaal in goede banen kunt leiden of heb je geen enkele factor waarmee je jezelf kunt onderscheiden van het gros? Dan wordt de webwinkel nooit een succes.

Wanneer is een webwinkel opzetten wel een goed idee?

  • Je hebt een goed idee van de markt en de mogelijkheden
  • Productkennis en ervaring met de producten die je wilt verkopen heb je
  • Je wilt graag écht aan de slag gaan met de webwinkel zelf en de klanten die bestellingen bij je plaatsen
  • Of je bent van plan om de software goed op te zetten zodat zoveel mogelijk automatisch gebeurt in jouw webwinkel
  • Je hebt een doelstelling voor de aankomende weken en maanden zodat je niet de motivatie al na een paar dagen verliest
  • Een webwinkel opzetten en succesvol maken, dat kan weken duren – en die tijd heb je

Er zijn verschillende manieren waarop je aan de slag kunt gaan met het opzetten van een webwinkel. Wil je het naast een vaste baan doen, dan vallen veel van de opties af, maar dat betekent niet dat er geen mogelijkheden zijn. Zelf een webwinkel opzetten en handmatig alle producten toevoegen en versturen is bijvoorbeeld geen goede mogelijkheid. Je hebt daar de tijd niet voor én je krijgt het nooit voor elkaar om alle klanten goed te kunnen helpen.

Wil je een webwinkel opzetten naast je vaste baan, dan is het belangrijk dat je direct alles goed voor elkaar hebt. Een goed werkend systeem bijvoorbeeld, dat de bestellingen bijhoudt en eventueel artikelen zelf kan laten versturen, door middel van dropshipping bijvoorbeeld. Wanneer je hier gebruik van maakt, dan wordt het artikel besteld bij een ander bedrijf, dat vervolgens alles van je overneemt.

Ga je aan de slag met dropshipping – of toch niet?

Dropshipping biedt veel voordelen wanneer je een webwinkel wilt hebben maar je vaste baan (voorlopig) niet op wilt zeggen. De klant bestelt in jouw webwinkel, maar de software zorgt ervoor dat de bestelling direct doorgezet wordt naar de dropshipper waar je een overeenkomst mee hebt. Op die manier hoef jij nooit de bestelling in te pakken, te versturen of rekening te houden met retourproducten die terugkomen. Dat is allemaal voor de dropshipper.

Dit betekent direct ook dat er nadelen aan zitten. Omdat de dropshipper zelf het meeste moet doen, is de marge die je hebt kleiner. Ook ben je gebonden aan de voorraadstatus en het aanbod van een externe partij. Dat betekent dat je niet zelf zomaar producten toe kunt voegen.

Daarom is het goed om eerst na te denken over wat je precies wilt. Een webwinkel zonder eigen voorraad is een mogelijkheid, maar wanneer je echt wilt profiteren van de mogelijkheden, dan is dropshipping wellicht een goede manier om te starten, maar niet om echt te groeien met je webwinkel.

Wat moet je in de gaten houden wanneer je aan de slag wilt met een webwinkel?

Wanneer je een webwinkel op wilt zetten, dan krijg je te maken met een aantal aandachtspunten. Zo is het natuurlijk wel de bedoeling dat je bezoekers aantrekt en deze om kunt zetten in klanten. Daarvoor heb je zoekmachineoptimalisatie nodig. Dat gaat tegenwoordig veel verder dan alleen wat woorden gebruiken op een paar plekken. In 2020 heb je een complete SEO-aanpak nodig om sterke resultaten te behalen, inclusief interne links en backlinks om ervoor te zorgen dat je een voorsprong krijgt of behoudt op de concurrentie.

Tegelijkertijd draait alles om UX, oftewel de ervaring voor de gebruiker van de webwinkel. Dat is waar alle aandacht op moet liggen. Wat hierbij komt kijken, zijn onder andere:

  • De laadsnelheid van de webwinkel
  • De gebruiksvriendelijkheid van de interface
  • Het gemak bij het plaatsen en betalen van een bestelling
  • De duidelijkheid (zoals een orderbevestiging per mail)
  • Een goed navigatiemenu en relevante knoppen op duidelijke plekken op de website
  • Alle noodzakelijke informatie, zoals cookiegegevens, databescherming, algemene voorwaarden en levertijden

Redelijk veel werk dus!

Even een webwinkel opzetten naast je vaste baan, dat is eigenlijk nooit een optie. ‘Even een schuurtje bouwen’ of ‘even een nieuwe wastafel monteren’ doe je ook niet zonder dat je eerst goede voorbereidingen treft en ervoor zorgt dat je precies weet wat je moet doen.

Een webwinkel op laten zetten is echter een compleet ander verhaal. Wat als ik je vertel dat Optima Media binnen korte tijd een compleet werkende webwinkel op kan leveren voor je? Onze designers gaan aan de slag met jouw eisen en wensen, waarna je de basis van de webwinkel mag keuren. Is alles naar wens, dan maken we de rest van de code klaar en zetten we de webwinkel direct klaar op een server, zodat je ook echt direct aan de slag kunt. Wil je aanpassingen laten doen of moeten knoppen toch een andere vorm of kleur hebben? Dan pakken de designers bij Optima Media dit direct op.

Moet de webwinkel gekoppeld worden aan Analytics, een XLM of ander orderstatusbestand, of wil je direct dat we alle betaalmogelijkheden en dropshipper koppelen? Dan regelen we dat uiteraard ook voor je. Zo heb je binnen korte tijd een compleet op maat gemaakte webwinkel voor een bijzonder aantrekkelijk tarief.

Ga je zelf aan de slag met de webwinkel, dan wensen je we je veel plezier en succes. Wil je liever dat wij als betrokken partner op de achtergrond actie blijven, bijvoorbeeld door een blog voor je te onderhouden of backlinks naar je webwinkel te leiden vanaf verschillende websites met veel bezoekers of autoriteit, zodat je beter scoort in Google? Dan is dat uiteraard ook gewoon mogelijk.

Een webwinkel naast je vaste baan, haalbaar of niet?

Een eigen webwinkel naast je vaste baan is een prima optie. Aanvankelijk heb je wat uren nodig om erin te komen en het backend te leren kennen. Wanneer je dit gehad hebt, is het een kwestie van een paar minuten tot een uur per dag om de statistieken te bekijken, aanpassingen te (laten) doen of producten toe te voegen en te verwijderen wanneer dit nodig is.

Een webwinkel opzetten is het meest werk. Het onderhoud aan een goed opgezette webwinkel kost veel minder tijd dan de meeste mensen denken. En met Optima Media achter de schermen als toegewijde partner, hoef je je nergens zorgen om te maken. Een webwinkel opzetten en draaien naast je vaste baan is dan een prima mogelijkheid. Wil je meer informatie over het opzetten van een webshop? Neem dan contact op met mijn collega Ergun, hij helpt je graag verder.