Online marketing en e-commerce zitten ongelooflijk in de lift. Enerzijds was dat een ontwikkeling die we natuurlijk al veel langer zagen. Anderzijds is het extreem aangejaagd door de coronamaatregelen; mensen gaan de deur niet meer uit wanneer het niet hoeft. Online winkelen is dus in. Wil jij daar op inspringen maar wil je geen enorme voorraden aanhouden, dan is dropshipping de optie voor jou.

Voordat je direct halsoverkop de markt induikt en begint met investeren, wil ik je graag waarschuwen. Dropshipping wordt vaak voorgesteld als de makkelijkste manier om geld te verdienen. Je hoeft niet te investeren en je hebt geen eigen voorraad, waardoor je eindeloos kunt groeien.

Dat zijn de gouden bergen die beloofd worden. Ik kan je garanderen dat dit een droom is (of een leugen, afhankelijk van hoe het gebracht wordt). Dropshipping is een makkelijke manier van verkopen, maar het opzetten van een winstgevende webwinkel met dropshipping kost je geld en vooral enorm veel tijd wanneer je alles zelf wilt doen.

De waarheid over dropshopping

YouTube-reclames, websites vol met linkjes naar programma’s en uiteraard de mails die hopelijk in je spamfilter landen; zij laten succesvolle ondernemers zien die miljonair geworden zijn met dropshipping en die helemaal niets hoeven te doen om bakken met geld te verdienen.

Leuk, maar er klopt niets van. Het was misschien redelijk eenvoudig om de markt in te stappen, maar dat was een jaar of tien geleden. Tegenwoordig land je direct in een markt waarin de concurrentie enorm is, waarin dropshippers eisen stellen aan verkopers omdat zij hun merk moeten beschermen en een matige inzet van jou zorgt ervoor dat je binnen een maand weer kunt focussen op een vaste baan.

Is het dan een afrader om aan de slag te gaan met dropshipping? Helemaal niet. Maar je moet wel de volgende punten af kunnen vinken om een kans te hebben op succes:

  • Je hebt de tijd om iets op te zetten
  • Discipline is voor jou geen enkel probleem
  • Je hebt veel kennis over een bepaalde productgroep of interesse om je erin te verdiepen
  • Een complete avond en een weekend doorwerken? Geen enkel probleem
  • Je neemt geen genoegen met half werk

Kun je deze punten afvinken? Dan help ik je direct verder met een aantal do’s en don’ts zodat je een goede start hebt.

Do 1: producten verkopen waar je veel van weet

Aquaria verkopen zonder dat je ooit een goudvis gezien hebt; bouwmaterialen verkopen terwijl je niets weet van verbouwen en het verkopen van videogames zonder dat je een gram verstand hebt van gamen.

Hoewel je ongetwijfeld het idee hebt dat je er iets van kunt maken, gaat dit letterlijk altijd mis. Aan de ene kant omdat je niets van de producten weet. Je hebt geen idee welke producten logischerwijze bij elkaar moeten staan, je kunt geen aanbevelingen doen en je kunt de vragen van klanten niet beantwoorden. Aan de andere kant heb je geen enkele feeling met je eigen bedrijfje. Wanneer het alleen gaat om geld en je niets hebt met de waren die je verkoopt, dan verlies je al snel de motivatie.

Verkoop daarom alleen producten waar je iets mee hebt, die je wellicht zelf ook gebruikt of waar je ontzettend veel interesse in hebt. Dat zorgt ervoor dat je het leuk vindt om met je winkel bezig te gaan, vragen kunt beantwoorden en een netwerk hebt waar je gebruik van kunt maken om je winkel te laten groeien.

Don’t 1: wachten tot de producten zichzelf verkopen

Honderden. Misschien wel duizenden. Onderhand heb ik geen idee meer hoe vaak ik een webwinkel tegengekomen ben die alleen de producten en standaardomschrijvingen geplaatst had van de aanbieder van dropshipping zelf. Denk je dat de producten zichzelf gaan verkopen? Dan is dropshipping echt niets voor jou.

Met de concurrentie die er tegenwoordig is én de kritische houding van de consument, kun je het wel vergeten. Producten verkopen zichzelf niet. Er is veel voor nodig om een leuke omzet binnen te halen. Opties zijn er overigens genoeg, beginnend met onze do nummer 2.

Do 2: duik de niche in

Wil je een goede kans maken op leuke omzetten en een groot aantal bezoekers per dag? Dan is het verstandig om direct de niche in te duiken. Hoe algemener je webwinkel is, hoe minder dit op gaat leveren op korte en lange termijn.

Stel je voor: je bent op zoek naar een boek over de geschiedenis van Sparta en dan met name de tijd voor Christus. Ga je dan op zoek in een algemene webwinkel waar je van alles kunt vinden, van onderbroeken tot de Telegraaf? Of kijk je liever naar een webwinkel die boeken verkoopt?

De beste optie is kijken naar een online boekhandel mét een geschiedenissectie. Daar is je niche.

Ongeacht welke producten je wilt gaan verkopen, is er altijd een niche. Het grootste voordeel aan een smalle niche is dat je direct een heerlijk afgebakende doelgroep hebt.

Don’t 2: de goedkoopste zijn

Wil je weten waar meer dan de helft van de webwinkeleigenaren met dropshipping de boot mee ingaat? Dat is de prijs. De goedkoopste willen zijn. Er zijn letterlijk tientallen redenen waarom dit niet werkt. Dit zijn de voornaamste:

  • Wanneer jij de goedkoopste wordt, is er altijd iemand die onder jouw prijs duikt
  • De goedkoopste zijn betekent altijd dat je geen winstmarges meer hebt die de kosten dekken
  • De goedkoopste webwinkel kan nooit plannen maken voor de toekomst
  • Dropshippers willen eigenlijk helemaal niet dat je onder de adviesprijs duikt en kunnen de overeenkomsten per direct opzeggen
  • En; het belangrijkste wellicht; de klant wil veel meer dan een lage prijs

Vooral het laatste punt is belangrijk geworden de afgelopen maanden. Wanneer je alleen de laagste prijzen aanbiedt, dan help je je business om zeep. Klanten willen niet alleen lage prijzen. Zij willen een goedwerkende klantenservice, antwoord op vragen, goede mogelijkheden om direct te betalen en idealiter moet de verzending ook nog gevolgd kunnen worden.

Zorg er daarom voor dat je usp’s goed zijn. Dat zijn je unique selling points. De laagste prijs is het beroerdste usp dat je kunt hebben. Let er ook op dat je usp reëel is. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik zie dat een klantenservice ‘altijd’ bereikbaar is, dan heb ik altijd de neiging om vervolgens om 3 uur ’s nachts een bericht te sturen om te zien of er iemand is. In 99% van de gevallen is dat natuurlijk niet het geval.

Do 3: investeer in de juiste dingen

Er zijn nog steeds mensen die denken dat ze met een platte portemonnee in dropshipping kunnen stappen. Dat kan, geen enkel probleem, je gaat er echt geen winstgevend bedrijf van maken op de langere termijn. Er zijn investeringen nodig.

Investeer in de juiste dingen om je bedrijf op de langere termijn te laten groeien. Je kunt daarbij denken aan zoekmachineoptimalisatie, content voor de website om bezoekers over te halen, kwalitatieve afbeeldingen een sterke website met een goed ordermanagement zodat bestelling direct verwerkt en verzonden worden.

Je hebt niet direct duizenden euro’s nodig. Een paar honderd euro (rond de € 500) is wel praktisch om direct een goede start te kunnen maken. Over een goede start gesproken; wist jij dat wij een complete website voor je op kunnen zetten, inclusief het ordermanagement en de juiste koppelingen om betalingen en dropshipping direct mogelijk te maken? Neem contact met ons op voor een prijs op maat of antwoord op al jouw vragen rond webwinkels voor dropshipping.

Don’t 3: lukraak met geld gaan smijten

Als we het toch over geld investeren hebben; veel ondernemers gaan onderuit omdat zij veel geld investeren op de verkeerde plekken. Denk daarbij aan het kopen van links of programma’s die je eigenlijk niet nodig hebt. Hieronder valt ook het investeren in een compleet bureau en een nieuwe computer voordat de webwinkel staat.

Ook als ondernemer kun je elke euro maar één keer uitgeven. Daarom is het goed om in de eerste instanties de aandacht te houden op investeringen die zichzelf terugverdienen. Zo zorg je ervoor dat je liquide middelen houdt in je bedrijf. Dat is van groot belang, want wanneer je het bedrijf uiteindelijk uit wilt bouwen, heb je het geld hard nodig.

Do 4: redeneer vanuit de klant en nooit vanuit jezelf

Er zijn nog steeds ondernemers die keuze maken op basis van hun eigen voorkeuren. Helemaal prima, maar dat is niet de manier om een bedrijf op te zetten. En het is redelijk voor de hand liggend waarom dat zo is:

  • Als bedrijf is je primaire doelstelling winst te maken
  • Om winst te maken, heb je bezoekers nodig die klanten worden
  • Jij bent zelf geen klant, jij bent de eigenaar

Wat wil de klant? Welke wensen heeft jouw doelgroep? Waar zoekt de gemiddelde bezoeker naar en hoe kun je hierop inspringen?

Je kunt denken aan nieuwe ontwikkelingen rond een product dat binnenkort gelanceerd wordt en die jij ook gaat verkopen (denk aan spellen met een releasedatum), denk aan compatibiliteit (bepaalde zakken die in een stofzuiger passen) of ‘how-to’ gidsen, bijvoorbeeld over het plaatsen van een gipsplafond wanneer jij hier de schroeven voor verkoopt.

Kun je tegemoetkomen aan de vragen of verzoeken van de bezoekers, dan is de kans veel groter dat je hier omzet uit kunt halen. Dus laat je eigen wensen en vragen even achterwege en kijk naar wat de doelgroep precies nodig heeft. Daar ligt de omzet namelijk.

Do 5: verdiep je in de markt voordat je begint met dropshipping

Dropshipping is leuk en spannend. Begin je een webwinkel met dropshipping, dan is het iets meer dan leuk en spannend. Je wordt dan een ondernemer.

Heb je niet eerder een onderneming gehad, neem dan even rustig de tijd om je te verdiepen in de regels, de mogelijkheden en de basis van het ondernemen. Ik heb te vaak bedrijven gezien die faliekant de fout ingingen en daardoor het eigen bestaansrecht ondergroeven. Een leuk voorbeeld? Een bedrijf dat de verkoopprijs berekend had door de inkoopprijs te vermeerderen met de gemiddelde loonkosten over de periode. Niets mis mee, tot je beseft dat zij ook twee locaties huurden (kantoor & opslag) en andere overheadkosten vergaten waren mee te rekenen in de marge. Net als mijn uren overigens.

Neem rustig wat informatie door, kijk wat de mogelijkheden zijn en begin eens met het inlezen in hoe je eigenlijk onderneemt. Grote kans dat je 90% van de informatie al kent, maar opfrissen kan werkelijk nooit kwaad. Op de website van de Belastingdienst vind je overigens alle informatie over de regels die gelden wanneer je een onderneming start. Dat is niet altijd nodig wanneer je een kleinere webwinkel met dropshipping hebt, maar biedt wel fiscale voordelen.

Don’t 4: je baan alvast opzeggen

Je hebt ongetwijfeld verrekt goede ideeën, iedereen zegt dat je het helemaal gaat maken en het marktonderzoek heeft laten zien dat je alle kansen hebt. Prima, helemaal goed, maar zeg je baan nog niet op alsjeblieft. Veel webwinkels komen namelijk nooit over het break-evenpoint heen en sluiten de virtuele deuren voordat de eigenaar de eerste boterham uit het bedrijf heeft kunnen halen.

In de eerste weken is het opzetten van een webwinkel veel tijd en geen enkele omzet. Pas wanneer de eerste omzet geleidelijk binnenkomt, kun je inschattingen gaan maken. Voor de meeste webwinkels duurt het minstens een jaar voordat zij zo winstgevend zijn dat zij voor het hoofdinkomen kunnen zorgen. Nu alvast je baan opzeggen lijkt misschien wel stoer, maar het kan de slechtste beslissing zijn die je kunt nemen op dit moment.

Do 6: leer hoe je bezoekers aan kunt trekken, want dat wordt #1

Een webwinkel is leuk. Perfect aangekleed, de producten op de juiste plek, en uiteraard de juiste koppelingen om direct de bestellingen te kunnen verwerken. Ideaal, maar er mist iets in dit plaatje. Iets dat essentieel is om er een echt bedrijf van te maken.

Je hebt bezoekers nodig. En helaas ben je niet de enige. Elke concurrent van jou is dagelijks aan het werk om de bezoekers richting zijn of haar winkel te krijgen. Ongeacht of dit dropshipping is of niet, want daar maakt Google geen onderscheid in.

Daarom is het goed om eens te kijken naar de manieren waarop je bezoekers binnen kunt halen en hier klanten van kunt maken. Bijvoorbeeld door sterke content te plaatsen, met antwoorden op vragen van bezoekers. Maar ook door gebruik te maken van verschillende kanalen, zoals Facebook, Twitter, Instagram en TikTok. De mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos. Dat is een voordeel en tegelijkertijd een enorme valstrik.

Er zijn namelijk veel ondernemers die alle kanalen inzetten en vervolgens bedolven worden onder reacties die allemaal een antwoord vergen. Of die overal een paar euro neerleggen voor promoties en vervolgens aan het eind van de maand een rekening van honderden euro’s krijgen.

Het belangrijkste is focus. Probeer bepaalde methoden uit, houd bij hoeveel geld en tijd je investeert en wat het je uiteindelijk aan extra bezoekers oplevert. Wanneer je de goede software hiervoor gebruikt, heb je er nauwelijks omkijken naar, waardoor je daadwerkelijk de focus kunt houden op wat echt belangrijk is voor je.

Do 7: begin gewoon

Heb je de motivatie, de kennis en weet je van jezelf dat je de discipline hebt om het ook daadwerkelijk door te zetten, zodat je er een echt bedrijf van kunt maken? Stel dan niet langer uit. Grote kans dat iemand anders met hetzelfde idee speelt en volgende week wil beginnen. Begin jij vandaag al, dan heb je een goede voorsprong. Hoe langer je het uitstelt, hoe kleiner de kans is dat je er ook daadwerkelijk iets van kunt maken.

Wil jij vandaag al beginnen? Neem dan eens contact met ons op. Wij zetten direct een aantrekkelijke webwinkel voor je op, met de juiste koppelingen én we kunnen zelfs voor de content zorgen om direct de eerste bezoekers aan te trekken. Meer weten? Bel naar 088 06 66 176.