Minder SEO? Ja, graag!

Je leest het goed. Het is tijd voor minder SEO op je website. Waarom? Omdat Google geen producten bij je koopt. Geen enkele zoekmachine neemt diensten bij je af, schrijft zich in voor nieuwsbrieven of doet de aankoop waarna jij op vakantie kunt.

Een bold statement wellicht in de online wereld waarin we massaal prat gaan op de eisen van de Google, Heer en Meester over het internet. En toch is het tijd om minder SEO te gaan gebruiken wanneer je echt aan de slag wilt met het werven van meer bezoekers. Vandaag: 7 redenen waarom minder SEO een heel goed idee is voor jouw website.

Content voor de content

Websites die overdreven inzetten op SEO hebben vaak ellenlange pagina’s met content. Maar die teksten hadden ook makkelijk in één alineaatje gepast, zonder dat er informatie verloren zou zijn gegaan.

Dan gaat er iets verkeerd. Ja, je zorgt ervoor dat de zoekmachine veel bezoekers naar je pagina brengt in eerste instantie. Maar die mensen worden afgeschrikt door meer dan 1000 woorden op een pagina, met herhaaldelijke opvulling of een langdradige schrijfstijl waarbij het vooral om het aantal woorden gaat.

Begrijp me niet verkeerd: lange teksten zijn perfect voor je contentstrategie, maar alleen wanneer het zinvolle inhoud is. Ben jij content aan het creëren om content te creëren zodat de zoekmachine je website beter rankt? Dan ben je helaas vergeten dat het om de bezoeker gaat.

Minder SEO want: Keywords op irritante, vervelende en storende plekken

Keywords zijn nog steeds belangrijk, maar één pagina met één keyword volrammen is niet de manier waarop je Google blij maakt. Jep, je kunt het keyword gebruiken in je H1, alle H2’s en alle subheaders die je hier nog onder wilt plaatsen. Maar ik kan je garanderen dat je daar lezers mee verliest én dat het je niets oplevert. Google is namelijk tegen het spammen van keywords.

Onder de zeven redenen waarom je minder SEO moet gebruiken, vind je hoe je de keywords wél kunt gebruiken.

Totaal vergeten wie de bezoeker op de website is

Ik zie nog met regelmaat opdrachten binnenkomen van klanten die een duidelijk overzicht maken van de keywords, de SEO-eisen die zij nageleefd willen hebben en het aantal woorden voor de teksten die in bestelling staan.

Wordt hen gevraagd wie de doelgroep is en welke vragen de doelgroep heeft die beantwoord moeten worden op de website, dan is het stil.

Een klassiek geval van vergeten wie de bezoeker is en wat deze op de website komt doen. We verschuiven naar een markt waarin social selling belangrijk is en daar moet jouw website nu eigenlijk al klaar voor gemaakt worden. Anders mis je de boot.

Vergeten dat Google de eisen aanzienlijk aangepast heeft

Keyword density, omvang van het artikel, minimaal aantal interne en externe links en minstens drie verschillende headers. Prima, maar je zit op de oude SEO-richtlijnen waarmee je net even niet meer lekker rankt. Je kunt het proberen, maar het is beter om te kijken naar de nieuwere eisen als je toch aan de slag wilt met SEO (spoiler: je moet wel. Onder de redenen leg ik je uit wat je wel moet doen).

Je zet veel te veel content op omdat je elke pagina wilt laten ranken

Stel je voor dat je Jeroen heet en je hebt een webwinkel met ijzerwaren. Slangklemmen, boutjes, moertjes, je kent het wel. Je besluit dat SEO belangrijk is en wilt daarom een productbeschrijving van alle producten in je webwinkel. Minimaal 300 woorden, want dat wil Google, en dan een complete pagina per product a 4 cent per woord.

Je voelt de bui al hangen.

  1. Jeroen heeft een startkapitaal nodig van tienduizenden euro’s
  2. Jeroen krijgt een website die niet geladen kan worden omdat deze te zwaar is
  3. Bezoekers haken af omdat zij alle producten op verschillende pagina’s moeten zoeken

Word geen Jeroen, blijf logisch denken vanuit de klant en niet vanuit de zoekmachine.

Je denkt niet aan de customer journey

De ervaring en pad van de klant in jouw webwinkel, website of online app is het allerbelangrijkste. Wanneer jij de volle aandacht op de SEO-eisen hebt liggen, kom je in spagaat wanneer je ook SEO als harde eis hebt. Waarom?

  • Omdat een contactpagina belangrijk is voor de customer journey maar niet aan SEO gebonden zou moeten zijn
  • Omdat landingspagina’s ingericht moeten zijn voor remarketing, maar SEO niets te zoeken heeft op deze pagina’s
  • Omdat lang niet elke pagina in de customer journey relevant is voor élke klant, waarmee sommige pagina’s juist niet moeten ranken maar in een logische keten geplaatst moeten zijn

Wil je meer weten over het optimaliseren van de customer journey aan de hand van social selling en remarketing, neem dan zeker even contact op met mijn collega’s die je hier alles over kunnen vertellen.

Je investeert op de verkeerde plekken

Persoonlijk vind ik niets zo vervelend als een klant die geld investeert op verkeerde plekken. Besteed jij nog steeds duizenden euro’s aan content aan de hand van een SEO-strategie die inmiddels achterhaald is? Dan is het hoog tijd om minder SEO te gaan doen en te kijken naar waar Google tegenwoordig wél blij van wordt.

Goed, minder SEO. Maar wat gaan we dan wél doen?

Het is belangrijk om te kijken op welke manier Google bepaalt welke bezoekers naar jouw website komen. Dit is wat de professionele zoekmachinespecialist tegenwoordig doet wanneer het gaat om SEO. Want:

  • Enorm veel bezoekers betekent nooit enorm veel sales of leads
  • Het bereiken van de juiste bezoeker zorgt voor een hogere ROI
  • Het is de doelgroep die jouw portemonnee vult

Maar hoe pak je dit nouminder seo doelgroep bereiken goed op? Simpel, door te redenen vanuit de vragen vanuit jouw doelgroep. En dat is vaak veel makkelijker dan je denkt.

Per pagina of blog stel je een centrale vraag op, die je onderverdeeld in deelvragen die relevant zijn voor het onderwerp van de pagina. Stel je voor dat je een website hebt gemaakt over pelletkachels. Dan kun je alle soorten en modellen beschrijven, maar het is beter om vragen op te stellen die de doelgroep kan hebben, zoals:

  • Welk rendement heeft een pelletkachel?
  • Wat kost een pelletkachel?
  • Kan ik een pelletkachel zelf aansluiten?
  • Mag ik een pelletkachel zelf aansluiten?
  • Wat kost een pelletkachel aan pellets en onderhoud?
  • Kun je zelf niet op vragen komen? Check deze website!

Op die manier trek je meer verkeer, omdat je vragen beantwoordt die relevant zijn voor de doelgroep. En aangezien je informeert zonder dat mensen contact op moeten nemen, is dit een vorm van social selling waarmee de afgelopen maanden bijzonder resultaten behaald zijn.

Een aantal pointers zodat je direct aan de slag kunt:

  • Gebruik minder SEO en denk aan je bezoekers
  • Beantwoord vragen waar de doelgroep mee zit
  • Zorg dat minstens de helft van de H2’s in vraagvorm geschreven is
  • Maak tabellen, infographics en grafieken om visuele ondersteuning te bieden
  • Embed YouTube-video’s die relevant zijn bij het antwoord op de vraag

Wil je direct aan de slag gaan met de nieuwe manier van verkopen? Bel mijn collega’s eens op 088 06 66 176 zodat we kunnen kijken hoe we jouw salesaantallen een boost kunnen geven!