Je zakelijke blog kan véél voor jouw business doen – als je het goed doet!

Heb je een zakelijke blog – of heb je eigenlijk alleen maar een gedeelte van je website vrijgemaakt om zinloze teksten te plaatsen die niets doen voor je website, je bedrijf of je ranking in Google?

Helaas zijn de meeste mensen met een zakelijke blog vaak niet in staat om er echt iets mee te doen. Regelmatig teksten plaatsen is vaak het probleem niet, maar kijken we goed naar de inhoud van de blogs, dan gaat het mis. Als copywriter ‘mag’ ik regelmatig door de blogbestanden heen werken om er wél zakelijke blogs van te maken.

Omdat dit tijdrovend en verre van ideaal is, heb ik ervoor gekozen om je gewoon alvast op weg te helpen door een lijst samen te stellen met de meest gemaakte fouten op een zakelijke blog die ik de afgelopen 8 jaar tegengekomen ben.

Wacht even… waarom is dit relevant voor mij?

Je hebt een bedrijf en een website voor je business. Maar een blog vind je eigenlijk iets voor tieners die een online dagboek bijhouden over hun ‘grotemensenproblemen’. Begrijpelijk, maar dát is niet wat een zakelijke blog is.

Een zakelijke blog is een asset voor je website en bedrijf, onder andere omdat dit in hoge mate bijdraagt aan je SEO. Vooral op de volgende gebieden kan een blog op je website van enorm belang zijn:

Concreet: deze informatie is het belangrijkste dat je vandaag leest.

‘Het is gewoon een blogje’-argument gebruiken

‘Ik hoef niet op te letten met wat ik plaats, want het is maar een blog op mijn website.’ Ooit dit argument gebruikt? Dan kun je beter direct stoppen met het bijhouden van een blog. Wanneer jij zelf geen waarde hecht aan de content op je website, dan is de kans verdraaid klein dat een lezer dit wel waardevol vindt.

Een zakelijk blog is van belang. Wil je écht scoren met je website en wil je de concurrenten voorbijgaan om meer marktaandeel binnen te halen? Zorg er dan voor dat je blog net zo belangrijk is als alle andere pagina’s op de website.

Het nut van interne linkbuilding vergeten

Even een blog schrijven – maar geen linkjes plaatsen naar andere pagina’s op je website… Ja, het is makkelijker en sneller om niet de juiste pagina’s terug te zoeken, maar erg slim is dit niet.

Een blog is dé plek om gebruik te maken van interne links. Deze linkjes maken het makkelijker voor de bezoeker, die direct de relevante informatie op kan zoeken. Het is tevens een geweldige manier om bezoekers om te zetten in klanten, door linkjes te plaatsen naar de pagina’s waar jij jouw producten of diensten verkoopt.

Daarnaast zijn deze links belangrijk voor de heer en meester over het internet: Google. Door interne links te plaatsen naar bepaalde pagina’s, versterk je de PageRank van deze pagina’s. Toegegeven: het is niet zo sterk als een inkomende link vanaf een ander domein, máár interne links zijn makkelijk, gratis en je kunt ze gewoon zelf plaatsen. En met de helft van de normale linkjuice heb je nog altijd 100% meer dan wanneer je helemaal geen interne links plaatst natuurlijk.

Een aantal tips op een rijtje zodat je het direct goed doet:

  • Lees mijn artikel over het juist gebruik van ankers (kijk, mijn interne link)
  • Zorg ervoor dat je een planning maakt en naar de juiste pagina’s linkt
  • Overdrijf het gebruik van interne links niet: het moet handig zijn voor de bezoeker, niet hinderlijk

Het nut van organische backlinks vergeten

Dit gaat bij 99% van de zakelijke blogs verkeerd!

Organische backlinks zijn de allersterkste indicatoren voor Google. Ze zijn gratis, ze leveren enorm veel op en … ze zijn bijna onmogelijk om te krijgen. Tenzij je investeert in kwalitatieve content.

Organische backlinks zijn de backlinks die door eigenaren van andere websites geplaatst zijn en die naar een pagina op jouw domein leiden, zoals je blog. Google waardeert deze backlinks extra, omdat de zoekmachine 100% zeker weet dat de blog relevant bevonden is door een eigenaar van een website, die hier zelfs een link voor geplaatst heeft.

Hoe meer backlinks je krijgt vanaf sterke domeinen, hoe sterker dit invloed gaat hebben op je ranking. En organische backlinks zijn het allerbeste. Deze groeien namelijk vanzelf door. Zeker wanneer je een community of doelgroep op hun wenken bedient met informatie die zij nog nooit eerder gelezen hebben!

Maar wat moet ik hier dan precies voor doen?

Je hebt goede content nodig zodat mensen naar je gaan linken.

Dan bedoel ik ook échte kwalitatieve content, dus geen matige of te korte artikelen. In dit voorbeeld over GPS-tracking om een gestolen auto terug te vinden, gaat het om een bijzonder inhoudelijk blog met veel informatie. De kans is groot dat lezers deze blog verder delen op de sociale media, fora of hun eigen website, omdat de inhoud relevant is.

Dat is waar jij mee aan het werk moet. Blogs vol met informatie, met relevante feitjes en met tips en trucs waar je lezers niet alleen iets mee kunnen – maar die zij ook verder willen delen. Daar kun je een copywriter voor inschakelen, maar wanneer je veel tijd en kennis van de Nederlandse taal hebt, kun je het eventueel ook zelf. Tip: laat er wel even een editor overheen lezen zodat je zeker weet dat je verhaal steekhoudt.

‘Even’ aan een blog werken voor je business

Iedereen kan bloggen. Zeggen ze. En dat klopt, maar dat gaat niet op voor zakelijk bloggen. Je website is je visitekaartje en je blog draagt hier sterk aan bij.

Dus ’s avonds voor het slapengaan nog even met een biertje een blog opzetten, dat werkt niet. Een goede zakelijke blog ligt meestal tussen de 500 en 1000 woorden. Dat betekent dat je er minstens twee uur mee bezig bent, zeker wanneer je echt alle aspecten van SEO mee wilt nemen. Je wilt immers zorgen voor:

  • De juiste zoekwoorden door de tekst heen
  • Een tekst zonder spelfouten
  • Een blog waar mensen voor terugkomen
  • De juiste interne links door de tekst heen voor Google en je bezoekers
  • Een stukje op het internet waar écht goede informatie te vinden is

Particuliere bloggers hebben meestal een planning. Zij kiezen een dag(deel) om te werken aan een nieuwe blog. Als zakelijke blogger kun je dit ook doen, al is deze vorm van copywriting een vorm die vaak uitbesteed wordt. Vooral omdat er veel bij komt kijken en dit gewoon veel tijd kost.

Je half verdiepen in alle strategieën en van alles een beetje gebruiken

Je hebt gisteren iets gelezen over Voice Search, ETA en featured snippets en je herinnert ongeveer de helft van de informatie. Dus ga je hiermee aan de slag en het effect is… nul.

Wanneer je SEO-strategie gaat gebruiken op je blog, dan zorg je ervoor dat je alles weet van de tactieken en aanpak. Een echte SEO-strategie wordt pas succesvol wanneer je deze door heel je blog verwerkt. Een paar trucjes gebruiken is per definitie verkeerd.

SEO-strategieën die je wel moet gebruiken, zijn:

  • Alt-teksten voor je afbeeldingen
  • Interne linkbuilding (dus binnen je eigen website)
  • Meta tags (titel en omschrijving)
  • Een duidelijke url

Alle andere tactieken en strategieën zijn iets ingewikkelder en daarom laat ik deze hier (nog) niet aan bod komen. De moraal voor deze pagina: gebruik geen strategieën die je niet volledig beheerst. Zoekmachineoptimalisatie is een vak apart.

Je doelgroep vergeten (DODELIJK)

Dit is een fout die helaas echt dodelijk is voor je blog. Zelf heb ik talloze keren gezien hoe het aantal volgers afnam nadat de eigenaar de blog overgenomen had om deze zelf bij te houden. Zonde, want ze maakten allemaal dezelfde fout.

Een zakelijk blog houd je niet bij voor jezelf, je moeder of vrouw. Je houdt een blog bij voor je doelgroep. Jij moet ervoor zorgen dat de informatie op de pagina relevant is voor hen. Het moet de vragen beantwoorden waar de mensen in jouw doelgroep meezitten, het moet informatie geven over iets dat gaat gebeuren en dat nog niemand gehoord heeft.

Bovenal: op een zakelijk blog laat jij zien dat je de expert bent. De manier waarop je dit brengt, dat ligt aan de doelgroep. Moeders met jonge kinderen overtuig je bijvoorbeeld door diep in te gaan op de kwaliteit van een product voor kinderen, waar mannen van middelbare leeftijd vooral op zoek zijn naar gemak. En investeerders haal je weer binnen door te laten zien dat jij weet hoe de ROI verbeterd kan worden.

Zo zie je maar: de doelgroep bepaalt enorm veel! De schrijfstijl, het onderwerp en de toon van de tekst – ze zijn allemaal volledig afhankelijk van je doelgroep. Ken jij je doelgroep nog niet? Dan is het hoog tijd om daarmee aan het werk te gaan, aangezien dit de hoeksteen van je business is.

Zelf doen omdat het goedkoper is

Wanneer een ondernemer ervoor kiest om zelf een blog bij te houden vanwege de kosten, dan is er sprake van kortsluiting. Want uiteindelijk gaat het niet om de kosten, het gaat om de opbrengst per euro of uur die je erin steekt. En dat wordt het verhaal even anders.

Stel je voor dat je zelf aan de slag gaat (ik ben de laatste die je tegenhoudt). Je kiest een opzet en begint met schrijven. Het kost je alleen maar uren – maar voor Google doet het niets omdat je de zoekmachineoptimalisatie niet onder de knie hebt. Voor je bezoekers maakt het niet uit. Je blog wordt niet gevonden en niet gelezen. De opbrengst: negatief. Je verliest uren en opties om je website beter te laten ranken en je laat alles liggen.

Stel je voor dat een bedrijf als Optima Media dit van je overneemt. Uiteraard zitten hier kosten aan verbonden, maar je website rankt direct beter en er wordt een duidelijk plan van aanpak opgesteld. De SEO wordt tot in de puntjes geregeld, er staan geen spelfouten in de teksten en lezers komen elke maand terug om de volgende blog te lezen – en door te klikken naar jouw verkooppagina.

De opbrengst: veel meer in alle opzichten. Niet alleen krijg je meer leads binnen, je website rankt ook beter dan die van de concurrenten. Oftewel: een betere marktpositie en meer brood op jouw plank. Bijkans zelfs mét beleg ditmaal.

Vergeten wat een blog doet voor je SEO waardoor het NIETS voor je SEO doet…

De meest hinderlijke fout voor mij persoonlijk, omdat veel mensen denken dat SEO gemakkelijk achteraf in te bouwen is. Dat is het niet. Het allerbeste is om bij de eerste blog direct te werken aan je SEO. Heb je een tiental blogs staan, dus is het nog altijd prima te doen, maar veel meer… dat werkt niet.

Besef je goed dat een blog dé manier is om aan je SEO te werken. Een aantal redenen hiervoor:

  • Je kunt een blog zo lang maken als je wilt: daarmee heb je alle ruimte om de tactieken en strategieën toe te passen
  • Je hoeft geen rekening te houden met een bepaalde sale op de pagina: je kiest een onderwerp en kunt hier helemaal losgaan, waarmee je dé kans hebt om te laten zien dat je de autoriteit bent die je zegt te zijn
  • Je hebt alle mogelijkheden om interne en externe linkjes te plaatsen
  • Het aantal blogs op je domein is feitelijk onbeperkt; zeker wanneer je ze NIET los in een menu plaatst

Voor je SEO, domeinautoriteit en ranking is de blog van enorm belang. Maar dat gaat alleen op wanneer je schrijft voor je bezoekers!

Je opstellen als een zakelijke robot

Mensen lezen graag vlotte teksten. Teksten die een beetje persoonlijkheid hebben. De zinnen die de Belastingdienst en Rijksoverheid gebruiken, die gebruik je dus niet op je blog. En zorg er in ieder geval voor dat je nooit een zakelijke robot wordt.

Het risico is namelijk dat je dode en inhoudsloze content schrijft. Hiermee heb je het tegenovergestelde van killer content: je hebt content die je bezoekers killt.

Heb je een vrouw, kind, boot, motor, postzegelverzameling of iets anders dat past in de lijn van je business? Dan is dit zeker iets dat je mee moet nemen naar je blog!

(Uiteraard is dit niet geschikt voor elke onderneming. Bepaalde bedrijven hebben een bijzonder zakelijk imago en willen dit graag zo houden. Ik wil een begrafenisondernemer dus zeker niet aanraden om op de zakelijke blog in te gaan op zijn poppenverzameling als hobby.)

Compleet nutteloze inhoud voor je lezers

Een echte dooddoener is een blog zonder echte inhoud. Wat vind jij ervan wanneer je een tekst van een pagina vol leest en er eigenlijk niets van opgestoken bent? De bezoeker voelt zich belazerd (en terecht!) wanneer hij of zij een complete pagina bekeken heeft zonder enige informatie of inhoud.

Die mensen vertrekken direct weer en komen niet op je website terug. Pijnlijk, want dit is een slecht teken voor Google, die hiermee de relevantie van jouw website in twijfel trekt.

Als voorbeeld: na het lezen van deze pagina weet je precies welke fouten mensen maken bij het schrijven van zakelijke blogs. Je weet wat je niet moet doen en aan het einde maak ik een lijstje voor je met de dingen die je wél moet doen. Je hebt dus veel informatie gekregen die je direct kunt gebruiken – zonder nutteloze inhoud tussendoor waar je niets mee kunt.

Heb je helemaal niets te melden? Blog dan niet, of doe eens inspiratie op bij de concurrenten. Grote kans dat je dan wel een interessant onderwerp kunt vinden.

Tip: heb je ineens heel veel ideeën? Maak dan een lijstje voor de aankomende maanden. Zo heb ik hier al meer dan 10 onderwerpen die ik met jullie wil delen het aankomende jaar!

De huisstijl vergeten – net als met al je andere blogs

Je hebt een bepaalde stijl binnen je bedrijf. Hierbij kun je denken aan een logo, een kleurencombinatie maar ook het gebruik van u of jij. Je hebt een bepaalde manier waarop je de klanten benadert en waarop je hen aanzet tot actie.

Dan moet je deze elementen ook meenemen naar je blog. Wanneer de blog niet in de stijl van je bedrijf of de rest van de website is, dan is er sprake van discrepantie. En dat wil je écht vermijden op je website, want je wilt niet dat de bezoeker het idee heeft op een andere website te zijn!

Geen schrijfplan maken…

Vraag jij je weleens af waarom de teksten van een echte copywriter zoveel beter scoren dan de teksten die door een ondernemer of vriend geschreven zijn? Dan geef ik je bij deze gratis een tip. Het is namelijk het verschil tussen een echte schrijver en iemand die een website vult: het maken van een schrijfplan.

Wil je een blog opzetten van minstens drie A4 in Word omdat je een lang en goed verhaal op wilt zetten? Dan begin je met een plan van aanpak. Wat wil je vertellen, welke onderdelen moet je hierbij zeker behandelen en wat is de meest logische volgorde voor de lezer?

Verwerk in het plan alvast de linkjes die je wilt plaatsen, de YouTube-filmpjes die terug moeten komen en de voorbeelden die je wilt noemen om het verhaal duidelijk te maken.

Je hebt op die manier een duidelijk plan en dat zorgt ervoor dat je een gestructureerd en lekker te lezen verhaal op kunt zetten. En kijk vooral niet raar op wanneer het maken van het plan minstens zo lang duurt als het schrijven van de blog – kwaliteit eindigt immers met tijd…

Dus: dit ga je wél met je zakelijke blog doen!

Je weet nu precies wat je niet moet doen. Om het je makkelijker te maken, vind je hier een lijst met de dingen die je wél moet doen om ervoor te zorgen dat je zakelijke blog bijdraagt aan je SEO, de ranking in de zoekmachine zelf en het gemak voor je bezoekers:

  • Alles draait om kwaliteit – neem daarom vooral de tijd die nodig is
  • Het gaat niet zozeer om lengte – het gaat om een zinnig, goedlopend verhaal vol (unieke) informatie die relevant is voor je doelgroep
  • Het plaatsen van interne links is een harde eis voor je SEO
  • Kwalitatieve inhoud kun je makkelijk delen of laten delen: een goede zakelijke blog is dé plek waar je keihard backlinks kunt verzamelen
  • Maak een plan voordat je begint en vraag je constant af hoe relevant de inhoud voor de lezer is
  • Laat je huisstijl terugkomen in alle blogs

Aan de hand van deze lijst kun je veel fouten voorkomen die ik standaard tegenkom op blogs van klanten die niet scoren. Heb je meer informatie nodig of wil je dat een expert eens kijkt naar de kracht van jouw blogs? Stuur ons dan even een berichtje of bel ons direct op 088-0666176.