fbpx
Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

De toekomst van webwinkels; waar staat jouw webshop eigenlijk?

De toekomst van webwinkels; wat gebeurt er na corona en de maatregelen?

Het jaar 2020 is een jaar geweest waarin de economie in Nederland een flinke klap voor de harses mocht verwerken. Vooral kleinere bedrijven hebben het zwaar te verduren gehad; met name de winkels die de deuren moesten sluiten in december hebben het lastig om groene cijfers te laten zien.

Aan de andere kant van dit verhaal staan de online winkels. In Europa zijn veel nieuwe webwinkels opgericht in 2020 en veel van deze bedrijven hebben juist flinke winsten weten te maken, met alle online handel. Waar ligt de toekomst van webwinkels nou eigenlijk? Wat is er gebeurd vorig jaar, wat gebeurt er ná de coronamaatregelen en waar staat jouw webshop in dit verhaal? Hoog tijd om eens op onderzoek uit te gaan.

Flinke toename van de online bedrijvigheid

In België nam het aantal webwinkels in 2020 met meer dan 1500 per maand toe. In totaal kwamen er 20.000 webwinkels bij, waarmee het totaal aantal webwinkels in België bijna de 50.000 aantikte eind 2020. Een flink aantal waarbij bijna een verdubbeling te zien is. In Nederland nam het aantal webshops ook flink toe.

Hier moeten we een kanttekening bij maken. De cijfers zijn namelijk vertekend. Het is niet zo dat alle webwinkels nieuwe bedrijven zijn. In tegendeel. Veel van de bedrijven die voorheen offline actief waren, hebben ervoor gekozen om nu online actief te worden en zo meer omzet te kunnen behalen in de tijd waarin mensen aangeraden wordt om thuis te blijven.

Ook zijn er veel grotere bedrijven die ‘nevenbedrijven’ opgezet hebben. Zij hebben activiteiten opgesplitst om zo meer klanten aan te kunnen trekken. Denk daarbij aan minder bekende webwinkels die een te breed assortiment hanteerden en nu specialiseren op verschillende websites. Dit zorgt niet voor een toename van het aantal bedrijven, maar wel een toename van het aantal webwinkels.

Dat zorgt direct voor de vraag wat de toekomst van webwinkels is. Is deze enorme groei aan webwinkels wel houdbaar? Zien we aan het eind van 2021 nog meer webshops of is de kans groot dat zij omvallen op het moment dat zij een uitdaging voor de kiezen krijgen? En waar staat jouw webwinkel in dit verhaal?

De toekomst van webwinkels; wat valt er te halen na corona?

We krijgen regelmatig nieuwe aanvragen binnen van mensen die nu nog een webwinkel willen starten. De toekomst van webwinkels ziet er immers goed uit wanneer er gekeken wordt naar de huidige ontwikkelingen. Maar hoeveel valt er eigenlijk nog te halen? En wat gebeurt er wanneer de maatregelen versoepeld worden? Is er dan nog steeds bestaansrecht voor alle webshops die als paddenstoelen uit de grond geschoten zijn?

We kunnen daar redelijk makkelijk antwoord op geven. Wanneer je een webwinkel opzet en goed let op de basis en de strategieën toetst, dan is het zeker mogelijk om nu nog een webwinkel op te zetten en te profiteren van de huidige situatie. Ben je van plan om zo snel mogelijk een webwinkel uit de grond te rammen en te cashen? Dan kun je het beter niet doen. Zonder sterke basis heb je namelijk geen poot om op te staan. De enorme toename aan webwinkels zorgt er namelijk ook voor dat je extreem veel concurrentie mag verwachten.

Een groot gedeelte van de concurrentie bestaat uit ‘zolderkamerwebwinkels’. Met de huidige Content Management Systemen (CMS) kan namelijk iedereen een webwinkel opzetten. Zeker wanneer er gekozen wordt voor dropship. En met alle mensen die vanuit huis werken en studeren, is er ruimte genoeg om een website of webwinkel op te zetten. Zo lastig is het namelijk niet.

Een goede webwinkel opzetten met de juiste koppelingen, een sterke SEO-basis en goede product- en categorie-indeling, dát is een heel ander verhaal. Het is ook waar de toekomst van webwinkels ligt. En daar vertellen we je graag meer over, want dit is de manier om een webwinkel op te zetten die ook over een jaar nog gewoon bestaat. In tegenstelling tot de meeste concurrenten.

Een kanttekening; de marktplaatsen trekken méér bezoekers

Er zijn ontzettend veel berichten over hoe goed de webwinkels het doen en hoeveel we tegenwoordig online kopen. Beide zijn correct, maar de online aankopen worden niet alleen gedaan in webwinkels. De marktplaatsen trekken namelijk meer dan de helft van de verkopen weg van het totaal. Online marktplaatsen zijn nog populairder dan de gemiddelde webwinkel. Hierbij kun je denken aan Amazon, Ebay en ook het Nederlandse Marktplaats.nl.

Of dit concurrenten van jou zijn, dat is nog maar net de vraag eigenlijk. Wanneer je een breed aanbod aan producten in je webwinkel hebt en wilt concurreren met de grotere marktplaatsen, dan mag je je borst alvast nat maken. Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van de marktplaatsen en via hen je producten te verkopen. Dit gaat wel ten koste van (een deel van) je marge.

Wat jouw positie is ten opzichte van de marktplaatsen, dat bepalen we graag samen met jou. Als gids op het gebied van e-commerce kijken we samen met je team naar de mogelijkheden die het beste passen bij jouw webwinkel. Op die manier heeft jouw webwinkel namelijk gewoon de toekomst.

‘De meeste webwinkels storten weer in’. Klopt dat?

Marktwatchers schrijven regelmatig dat de flinke opmars van webwinkels alleen maar zal resulteren in een flinke afname van het aantal online winkels op een later moment. Dat kunnen we makkelijk beamen. De meeste webwinkels halen het namelijk niet. We geven graag aan waarom dit zo is, zodat jij weet waar je op moet letten wanneer je zelf een webwinkel wilt starten. De meest voorkomende redenen voor het instorten van een relatief nieuwe webwinkel zijn;

  • Er wordt geen omzet gegenereerd
  • De kosten kunnen niet (op tijd) terugverdiend worden
  • De interesse of beschikbare tijd van de ondernemer neemt af
  • Belastingtechnische of administratieve redenen
  • Een nieuwe reden; de nieuwe btw-regels vanaf 2021

Laten we de punten 1 voor 1 onder de loep nemen om te zien waarom de toekomst van webwinkels lang niet altijd zo zeker is; zonder daarbij de coronamaatregelen en eventuele versoepeling mee te nemen; koffiedikkijken laten we namelijk graag aan anderen over.

Geen omzet in de nieuwe webwinkel

Het starten van een nieuwe webwinkel is een paar klikken, het uploaden van wat afbeeldingen en andere content en je bent klaar. Helaas is dat meer een website dan een webwinkel. Een webwinkel is een winkel waarin ook daadwerkelijk omzet gegenereerd wordt. En dát gebeurt dus net even niet vanzelf.

Je kunt scherpe prijzen hebben, de beste producten, een ongelooflijk goede klantenservice en niets verkopen. Nul. Nada. Nihil. Een webwinkel gaat namelijk niet vanzelf bezoekers aantrekken en zal zeker een bezoeker niet omzetten in een klant. Daarvoor is meer nodig.

Ga je niet aan de slag met SEO, adverteren, optimaliseren van de webwinkel voor de bezoekers en denk je niet vanuit de vraag van jouw doelgroep? Dan kun je het eigenlijk wel vergeten. De kans is namelijk extreem klein dat jouw webwinkel omzet zal genereren. En winstgevend zal je project zeker niet worden.

Kosten kunnen niet terugverdiend worden

Stel je voor dat je vol gas aan je webwinkel wilt beginnen. Je gooit geld in de webwinkel zelf, begint met adverteren, trekt wat vreemd kapitaal aan om vervolgens wat leuke banners op de website te krijgen en de website te optimaliseren. Wat extra geld voor backlinks naar je webwinkel en je bent klaar om te verdienen!

Het probleem hier is dat de toekomst van webwinkels op deze manier extreem onzeker is. Je hebt veel kosten gemaakt, je moet het vreemd kapitaal terugbetalen en daarvoor heb je niet alleen veel verkopen nodig, je hebt ook een gezonde marge nodig. Dat laatste is lang niet altijd even makkelijk. Zeker niet wanneer een zolderkamerwebwinkel genoegen neemt met een paar euro per sale, omdat er geen kosten zijn die gedekt moeten worden.

Begin daarom nooit direct met het uitgeven van geld, maar begin juist met het opzetten van een goed plan waarin je ook de ROI meeneemt. Op die manier krijg je een veel betere basis.

Interesse of beschikbare tijd neemt af

Een nieuwe webwinkel is spannend. Het is leuk, het is een avontuur en het biedt tal van kansen om je lekker vast te bijten. Je kent het vast wel; het moment dat je de zon op ziet komen en dan pas beseft dat het echt te laat geworden is. Zeker wanneer je nog lekker veel tijd vrij kunt maken voor de webwinkel en het opzetten ervan.

Maar wat gebeurt er wanneer je niet meer zoveel tijd hebt, wanneer andere verplichtingen een inhaalslag gaan maken en wanneer je eigenlijk vrij weinig zin hebt om een complete website na te lopen op verbeteringen?

Doorgaans nemen tijd en/of interesse na de eerste maand flink af. Wanneer dit echt hard gaat, resulteert dit in een verlaten webwinkel waarin niets meer gebeurt. Uiteindelijk zorgt dit voor het doodbloeden van een project.

Let op; dit zien we ook bijzonder veel gebeuren wanneer mensen een tweede of derde webwinkel opzetten! In de meeste gevallen is focus juist wat je nodig hebt om ergens een ongelooflijk succes van te maken!

Belastingen en administratie

Je wordt niet automatisch ondernemer wanneer je een webwinkel start. Ja, je kunt jezelf een ondernemer noemen, en zodra je een bedrijf registreert, word je volgens de Belastingdienst inderdaad ondernemer. Dat betekent niet dat je direct alle kennis bezit en weet wat je moet doen.

Wij zien dat dit vooral problemen oplevert met de Belastingdienst en administratieve taken. Wanneer je niet bekend bent met de regels en je hier niet in verdiept wanneer je een webwinkel start, dan kun je het eigenlijk wel vergeten. Zo werkt het namelijk niet.

Ben je van plan om een webwinkel op te zetten en heb je weinig kennis van de regelgeving? Neem dan vooral eens contact met ons op. Wij hebben tal van startende en grotere ondernemers begeleidt bij het vinden van de juiste regels en oplossingen.

De nieuwe btw-regels en de toekomst van webwinkels

Op 1 juli 2021 worden nieuwe btw-regels actief. Deze hebben alleen betrekking op webwinkels met een omzet van minstens 10.000 euro door verkoop aan particulieren in andere EU-landen. Verkoop je producten aan Belgische of Duitse particulieren en gaat het om meer dan 10.000 euro per jaar of is het waarschijnlijk dat de omzet deze drempel gaat bereiken? Dan val jij ook onder de nieuwe regels.

Het wordt wat lastiger. Vanaf 1 juli bereken je de btw aan de hand van de btw-tarieven van het land waarin de aankoop verricht wordt. Dus niet volgens de Nederlandse btw-tarieven. Klinkt allemaal flink lastig en uitdagend, maar met de juiste tools is het aardig makkelijker dan je denkt. Uiteraard kunnen wij je hierbij helpen met het implementeren van de juiste tools in jouw webwinkel, zodat het gewoon automatisch gaat.

Bedrijven die hier te laat op inspelen en voorbereidingen doen, komen zonder twijfel in de problemen. Wanneer zij niet de juiste prijzen kunnen tonen of bedragen kunnen laten berekenen voor hun klanten, zal de klant liever voor een andere webwinkel kiezen. Val je binnen de groep van webwinkels die te maken krijgt met de nieuwe btw-regels, zorg er dan voor dat je nu alvast aanpassingen doet. De toekomst van webwinkels die zakendoen met het buitenland en onder de regels vallen, kan namelijk nog weleens onzeker uitvallen op de langere termijn.

Hoe bepaal jij de toekomst van webwinkels met je eigen webshop?

Maak je je zorgen over de toekomst van webwinkels of wil je ervoor zorgen dat jouw webshop een stabiele basis heeft zodat je je nergens druk om hoeft te maken wanneer de situatie verandert? Dan zorg je ervoor dat je alles in orde is. Een goed budget, een sterke strategie, een toekomstvisie en gedegen marktonderzoek vormen de beste basis voor een webwinkel die ook over een jaar een sterke onderneming zal blijken.

Heb je hier wat hulp bij nodig of wil je dat een expert eens met je meekijkt naar de keuzes die jij wilt gaan maken? Dan neem je gewoon contact met ons op. Wij zijn niet zomaar een externe partner die advies geven aan de hand van de kennis die we hebben. Nee, wij gaan met je team aan tafel zitten zodat we daadwerkelijk een strategisch partner én onderdeel van je team worden.

Op die manier kunnen we onze kennis op een bredere manier inzetten, bijdragen aan de ontwikkeling van je webwinkel en luisteren naar de exacte eisen die jij hebt, om vervolgens je budget hierop af te stemmen. Wij weten wat de mogelijkheden zijn en kijken graag naar jouw webwinkel en idee om hier advies op maat van te maken. Zo weet je dat je met ons als gids ‘echt veder kunt komen.

Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog contact met ons op zodat we samen de opties door kunnen nemen en wellicht deze week direct al kunnen starten!

P.S. Je bent ook van harte welkom wanneer je nog geen webwinkel hebt. Wij realiseren namelijk kant-en-klare webwinkels waar je direct mee kunt beginnen!

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.