Even een tekst schrijven of gewoon een serieuze baan?

Iedereen kent ze wel.. Van die verhalen die net iets groter gemaakt worden of wat meer worden aangedikt. Of juist het tegenovergestelde waardoor iemand of iets net een kopje kleiner wordt gemaakt dan het eigenlijk is. Dat heb je eigenlijk wel in ieder beroep dus ook bij copywriters. Wij horen wel eens dingen over ons beroep waardoor je op zijn minst zou denken dat we nog creatiever zijn dan de grootste kunstenaar ter wereld. Maar soms kom ik ook wel eens het tegenovergestelde tegen: een soort levende typemachines die achter elkaar, wat voor tekst dan ook, eruit kunnen rammen. Maar wat klopt er nu eigenlijk van al deze verhalen? Want net zoals dat er in iedere grap een kern van waarheid zit, zal er hier toch ook wel iets van waarheid verscholen zitten in al die mythes over copywriters? Ik help je vast even op weg..

Copywriter? Dat doe je er ‘even’ bij

Vaak denken mensen dat copywriter zijn iets is wat je er ‘even’ bij doet. Net als sporten of een spelletje Monopoly. Wat mensen zich niet beseffen is dat de teksten die wij als copywriters schrijven heel veel invloed hebben op een website. Een goede tekst met killer content kan ervoor zorgen dat Google jouw bedrijf net even interessanter vindt. Tegelijkertijd: iemand die zichzelf copywriter noemt en het er inderdaad ‘even’ bij doet, kan jouw website ook gigantische schade aandoen. Een verkeerd keywoord, een foute interne link, duplicate content of kannibalisme wat niet snel genoeg getackeld wordt en je kan weer opnieuw beginnen.

typemachineDe eindeloze typemachine

Nee, ook copywriters hebben een grens. We kunnen niet de hele dag de ene na de andere fantastische tekst schrijven die iedereen van zijn of haar stoel blaast. We zijn overigens ook geen comedians en een steen goede muziek hit schrijven is mij in ieder geval nog niet gelukt. Zonder input van jou als ondernemer kunnen wij niet heel veel. Voordat we een goede tekst op papier kunnen zetten, hebben we het nodig dat we weten wat je doet, wat je verwachtingen zijn, wat je wil overbrengen aan jouw klant en vooral wie jij bent. Als we deze informatie hebben dan weten we ook hoe we je klanten enthousiast kunnen maken over jouw producten of diensten. Een goede copywriter is opzoek naar het verhaal achter het verhaal.

We kunnen overtuigen maar jij moet onderscheiden

Met onze teksten kunnen we jouw klant vertellen waarom ze echt jouw bedrijf niet mogen missen. We kunnen in teksten vertellen wat je doet, en met onze tekst kunnen we de klant overtuigen om jouw product of dienst uit te proberen. Maar als het aankomt op onderscheiden van de concurrent dan is dit echt jouw ‘pakkie aan’. Jij hebt een visie met je bedrijf en een merk dat je uitdraagt, wij gaan daarin mee. We kunnen je adviseren omdat dit ons werk is maar jij bent degene die uiteindelijk de beslissing neemt.

Wij kennen Google, we zijn niet Google

Wij weten dat Google nog wel eens iets verandert aan bijvoorbeeld zijn algoritme. We houden dit scherp in de gaten en passen de nieuwe regels toe in onze teksten. Maar we kunnen niks veranderen aan deze regels. Niemand weet wanneer Google ze gaat veranderen, ook wij niet. Als we dus vandaag een tekst voor je hebben geschreven en morgen in eens de regels veranderen, dan kunnen we de teksten uiteraard direct aanpassen aan de nieuwste regels maar we kunnen het helaas niet van tevoren voorzien.

We houden graag contact

Ondanks dat we vaak voor meerdere werkgevers werken en dus gewend zijn aan zelfstandigheid, vinden we het wel leuk om up to date gehouden te worden. Verandert er iets ingrijpends binnen jouw bedrijf? Laat het ons weten, kunnen we er wellicht meteen een leuk stuk over schrijven!

ChecklistChecklist voor jouw copywriter

Ben je na het lezen overtuigd van het feit dat we, ondanks dat we ook gewoon mensen zijn ;-), echt van toegevoegde waarde kunnen zijn voor jouw bedrijf? Dan is het altijd handig om een briefing te hebben waar alles in staat wat een copywriter graag zou willen hebben:

  • Stel je bedrijf voor: wie ben je, wat doe je, missie en visie, kernwaarden, etc;
  • Vertel over het project waar de copywriter voor gaat schrijven: voor wie schrijft hij/zij, hoe wordt de doelgroep aangesproken, wat is het doel van de tekst, wanneer is de deadline;
  • Ga in op details: waar wil je dat er naartoe gelinkt wordt? Hoeveel woorden moet de tekst bevatten? Is er iets specifieks waar de copywriter vanaf moet weten;
  • Schrijf een handboek! Super handig, dit is eenmalig een klus maar daarna hoef je alleen maar kleine veranderingen door te voeren;
  • Spreek een vast tarief af voordat de copywriter start. Dit zorgt voor duidelijke en open afspraken en iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd, zijn wij copywriters na het lezen van deze blog al iets menselijker? En copywriters: hoe vaak loop jij tegen één van bovenstaande punten aan?

Over Matthy van Rooijen

Matthy zet haar liefde voor woorden in bij Optima Media als Content Marketeer. Het verhaal achter het verhaal interesseert haar het meeste en ze is dan ook graag bezig met het verzamelen van de mooiste story's.