Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

Affiliatie marketing: een kans of valkuil voor 2021?

Affiliatie marketing in 2021: ja of nee?

Affiliatie marketing is lang een begrip geweest binnen de online marketing. Tal van mensen zijn op de mogelijkheden gesprongen, omdat er duizenden euro’s mee te verdienen waren. De mensen die het meeste verdiend hebben aan affiliatie marketing, zijn waarschijnlijk de mensen geweest die affiliaties waren voor de affiliatie platformen zelf. Een markt die zichzelf bedient dus.

Is affiliatie marketing nog steeds hot? Kun jij het inzetten voor jouw website om klanten binnen te halen of geld te verdienen door mensen door te sturen naar andere bedrijven? Gaat affiliatie marketing 2021 redden of is het een schip waarvan we alleen de masten nog zien?

Wacht even; wat is affiliatie marketing nou precies?

Veel bedrijven zetten affiliatie marketing in om extra klanten aan te trekken zonder daar iets voor te doen. Website-eigenaren die zich inschrijven voor het programma, plaatsen banners of links op hun websites die leiden naar de website van het bedrijf. De link is voorzien van een tracker, waardoor exact bijgehouden kan worden wat de doorgestuurde bezoeker doet.

Dat is belangrijk, want de website-eigenaar krijgt geld voor elke klik, inschrijving, betaling of order die geplaatst wordt door een bezoeker die doorgestuurd wordt vanaf de website.

Je kunt affiliatie marketing dus op twee manieren inzetten. Als bedrijf kun je affiliaties (partners) inschakelen, maar je kunt zelf ook de affiliatie worden en bezoekers doorsturen naar andere websites om zo geld te verdienen aan je bezoekers.

Affiliatie marketing werkt altijd met een vooraf opgesteld en overeengekomen model. Bijvoorbeeld een vast bedrag per inschrijving op een nieuwsbrief, een percentage op een aankoop of een bepaald aantal euro (meestal cent) voor een klik. Aanpassingen in de overeenkomsten moeten door beide partijen bevestigd worden voordat zij actief zijn.

Wat zijn de voordelen van affiliatie marketing?

Er zijn verschillende voordelen verbonden aan affiliatie marketing, zowel voor de affiliatie als het bedrijf zelf. Zo kan het bedrijf relatief makkelijk klanten binnenhalen die normaal gesproken niet bereikt waren. Ook zorgt het netwerk van betrokken partners ervoor dat de status van de website zelf verbetert (‘backlinks’).

Voor website-eigenaren is het een leuke manier om wat extra geld binnen te halen. Een goudmijn is dit overigens niet altijd; vaak gaat het om gemiddeld kleine bedragen, tenzij er actief gewerkt is aan de marketing, de SEO op de website zelf en er goed deals gemaakt zijn met de bedrijven waar bezoekers heen gestuurd worden.

Zijn er nadelen verbonden aan affiliatie marketing?

Ja, en de nadelen aan affiliatie marketing zijn niet zo zuinig. Nu moet ik daar direct bij zeggen dat de nadelen vooral te maken hebben met foutieve inzet van affiliatie marketing, maar het risico bestaat bij elke vorm van affiliatie marketing.

Een van de nadelen is de gebrekkige mate van controle bij affiliatie marketing. Als bedrijf wil je graag je imago op een bepaald niveau houden, met correcte informatie over de producten en diensten die je aanbiedt. Hoe meer affiliaties je hebt, hoe lastiger het is om de controle te houden over de content die gerelateerd is aan jouw bedrijf. Een risicofactor dus, zeker wanneer je mensen tegenkomt die op oneerlijke manieren bezoekers door willen sturen naar jouw website (verkeerde prijzen, foutieve informatie, onvolledigheden).

Voor de affiliatie zelf zijn er ook nadelen met betrekking tot de mate van controle. Vaak worden kliks of conversies afgekeurd omdat de sale ‘niet voltrokken’ is of ‘teruggeroepen’ is. Jij hebt nooit de mogelijkheid om te controleren wat er gebeurd is. Daarom is er een bepaalde mate van vertrouwen nodig. Klinkt logisch, maar wanneer de tiende sale rood kleurt aan het einde van de maand, dan is dat lastiger dan gedacht.

Daarom is het van groot belang dat affiliatie marketing op de juiste manier ingezet wordt. Dat betekent de juiste systemen, controlemogelijkheden en transparantie. Wanneer het gaat om affiliatie marketing anno 2021, dan draait het vooral om samenwerkingen met partners in plaats van anonieme systemen.

Gaat jouw bedrijf affiliatie marketing inzetten in 2021?

Wil jij als bedrijf meer klanten binnenhalen in 2021 en overweeg je om affiliatie marketing in te zetten? Dan kan dat een prima keuze zijn. Zeker wanneer je tegelijkertijd aandacht besteedt aan zoekmachineoptimalisatie, social media en de overige kanalen. Alles wat digitaal gebeurt, werkt in 2021.

Voordat je aan de slag gaat, is het van enorm belang dat je ervoor zorgt dat alles in orde is. Wanneer de indeling van je pagina’s, menu’s en navigatie niet logisch, makkelijk en gecontroleerd zijn, dan hebben affiliaties vrij weinig zin. Het is dan beter om eerst je website op orde te maken.

Ook is het verstandig om eerst eens goed te kijken naar je verkopen. Welke producten lopen al goed? Welke productgroepen lopen achter en wat kun je zelf niet of nauwelijks promoten? Voor de producten die goed lopen, zet je géén affiliaties in wanneer je de mogelijkheid hebt. Zij zorgen er namelijk alleen maar voor dat de producten nog steeds verkopen, maar dan via hun link.

Het is beter om de minder goed lopende producten te verbinden aan affiliatie marketing. Op die manier kun je de verkopen opkrikken door andere partijen in te zetten op dit gebied. Aangezien veel websites zich richten op een bepaalde niche, is het mogelijk om bepaalde categorieën extra aandacht te geven met affiliatie marketing.

Wat minstens zo belangrijk is, is een goede prijs te bieden. Affiliaties hebben weinig trek om voor een paar cent content op te blijven zetten. Tegelijkertijd wil je geen verlies maken op de affiliaties. Een optie die daarom vaak gekozen wordt, is kiezen voor een bepaald percentage. Je kunt een gedeelte van de winstmarge gebruiken voor affiliatie marketing. Aangezien dit meer verkopen op moet leveren, kun je hier geen verlies op maken wanneer het percentage goed gekozen is.

Ga jij aan de slag met marketing als affiliatie?

Sta je aan de andere kant van de markt en wil jij affiliatie marketing inzetten om geld te verdienen met je website? Dan is er meer werk aan de winkel. Er zijn namelijk al ontzettend veel websites. De meeste eigenaren proberen linksom of rechtsom geld te verdienen met hun website. Daarom zetten zij constant nieuwe content op, zoeken zij naar nieuwe mogelijkheden om hoger in Google te komen en extra kanalen in te zetten om zo meer omzet te genereren.

Dat is de markt waarin jij een plek moet vinden. Dat kan makkelijk zijn, maar je kunt het jezelf ook ongenadig moeilijk maken. Moeilijk maken doe je bijvoorbeeld door een onderwerp te kiezen waar al honderden Nederlandse websites over zijn. Je moet dan alles op alles zetten om een plek te krijgen binnen de massa.

Wil je het jezelf makkelijker maken? Zoek dan een gat in de markt. Een niche die jij in kunt vullen. Op het moment dat je een onderwerp vindt waar wel vraag naar is, maar waarbij het aanbod aan informatie achtergebleven is, dan heb je een gat gevonden waar je direct in kunt duiken.

Er zijn tal van manieren waarop je een goede start kunt hebben. Zo kun je denken aan het aanbieden van veel informatie binnen een kort tijdsbestek, het inzetten van zoekmachineoptimalisatie, social media of andere kanalen. Allemaal leuk en aardig, maar vergeet niet om bij de kern van de zaak te blijven.

Je website moet relevant zijn voor de bezoeker.

Zeker bij affiliatie marketing is het belangrijk dat je antwoord geeft op de vragen die mensen kunnen hebben. Problemen waar zij mee zitten. Extra inhoud die niet geleverd wordt door de fabrikant of leverancier. Dat is de manier waarop je mensen op je website krijgt én ze over kunt halen tot de aanschaf van een product of dienst, of een inschrijving op de nieuwsbrief.

Op het moment dat je content op de website plaatst met als enige doel bezoekers aan te trekken, ga je de mist in. Je haalt dan wel de bezoekers binnen, waarschijnlijk ook een paar kliks, maar veel geld zal je nooit verdienen met je website. Ook niet wanneer veel mensen doorklikken naar de website van het bedrijf waarvoor je klanten binnen wilt halen. Er mist namelijk iets in je pad en dat zorgt ervoor dat het plan spaak loopt.

Wanneer je mensen door wilt sturen met als doel het aankopen van een product of dienst, dan moet je ervoor zorgen dat er een koopintentie is. De kans dat die er al is, is klein. Mensen met een harde koopintentie landen namelijk in de meeste gevallen op de website van het bedrijf zelf, omdat zij gericht naar een product zoeken.

Zoeken zij een oplossing voor een probleem of een antwoord op een vraag, dan heb jij je opening om de bezoeker een klant te maken voor het bedrijf waarvan je affiliatie bent.

Een aantal voorbeelden om het verschil duidelijk te maken:

Stel je voor dat iemand op zoek is naar een nieuwe bureaustoel omdat hij last krijgt van zijn rug tijdens het werk op kantoor. Deze persoon zoekt naar ‘kantoorbureaustoel kopen’ en landt op de website van een winkel met bureaustoelen.

Zoekt dezelfde persoon naar ‘pijn in rug tijdens werken’, dan komt deze persoon niet op de website van een aanbieder van kantoorstoelen. Jij kunt hier gebruik van maken door content te schrijven over verschillende redenen voor rugpijn én de oplossing (een betere bureaustoel), dan kun je een bezoeker doorsturen naar de website met een koopintentie. Dat zorgt ervoor dat je veel meer conversies voor kunt bereiden, en dat levert je extra inkomsten op.

Een ander voorbeeld: iemand is op zoek naar een nieuwe mobiele telefoon omdat haar telefoon traag geworden is. Zij zoekt op ‘nieuwe Samsung’ en landt op de website van een telefoonverkoper. Zoekt dezelfde vrouw naar ‘manieren om Samsung weer snel te maken’, dan heb jij de opening die je nodig hebt. Schrijf content op je website over het schoonmaken van een Samsung, verwijderen van apps en andere manieren om de telefoon weer sneller te maken. Uiteraard sluit je af met de nieuwprijs van een nieuwe Samsung, zodat zij zich afvraagt of dat niet veel makkelijker is. Opnieuw heb je ervoor gezorgd dat er een koopintentie is en dat levert je geld op.

Is affiliatie marketing nog steeds in leven in 2021?

Er is vaak geschreven dat affiliatie marketing overleden is. Technisch gezien is dat niet waar, maar er zit wel een kern van waarheid in. De waarheid ligt in hoe makkelijk het is om geld te verdienen op deze manier. In de vroege dagen van online marketing was het makkelijk om een vergelijkingswebsite op te zetten daarmee bezoekers binnen te halen en te verleiden tot een aankoop. Zelfs zeer algemene websites kregen genoeg bezoekers binnen op brede onderwerpen om hier geld mee te verdienen.

Dat zal je nu niet meer lukken. Ja, affiliatie marketing is nog steeds zeer lucratief, er zijn veel manieren om het effectief in te zetten en het zal zonder enige twijfel belangrijker en groter worden in 2021. Maar de manier waarop je dit gebruikt, is veranderd.

Voor effectieve affiliatie marketing heb je in 2021 een plan nodig. Content strategie. Zoekmachineoptimalisatie, inzetten van verschillende strategieën om goed te ranken en toch relevant te blijven voor je doelgroep. Dat geldt niet alleen voor de eigenaren van websites, het geldt ook voor de bedrijven die affiliaties in willen zetten.

Is dat iets wat je je laat weerhouden? Hopelijk niet, want dit betekent dat het kaf van het koren gescheiden wordt. En juist dat zorgt ervoor dat er mogelijkheden zijn. Websites, bedrijven en particulieren die hier tijd en aandacht aan willen besteden, zullen meer dan genoeg mogelijkheden hebben.

Zeker in een tijd waarin steeds meer mensen online actief zijn, online aankopen doen en op het internet producten en diensten vergelijken voordat zij een aankoop overwegen, is dit een goede manier om aan de slag te gaan en geld te verdienen.

De beste situatie is de situatie waarin beide partijen op een goede manier samen kunnen werken en alle betrokken partijen geld kunnen verdienen aan de situatie. Dat betekent dat affiliatie marketing in 2021 een duidelijke asset is, maar dat er tegelijkertijd eerlijke prijzen en transparantie nodig zijn om dit succesvol door te laten groeien.

Heb jij onze hulp nodig?

Ben jij als eigenaar van een bedrijf op zoek naar meer manieren om klanten binnen te halen? Of heb je een website met een leuke omzet maar mag dit wel wat meer worden? Wil je wellicht zelf starten met affiliatie marketing en heb je daarvoor een sterke website nodig die je vervolgens zelf helemaal naar wens in kunt richten en op kunt vullen?

Wij zorgen ervoor dat het mogelijk wordt. Neem gewoon eens vrijblijvend contact met ons op, dan kunnen wij je persoonlijk verder helpen!

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.