Dit wil je weten van een SEO-bedrijf voordat je akkoord geeft!

Je bent op zoek naar een SEO-bedrijf omdat je betere resultaten wilt behalen met je website. Je zoekt in Google naar ‘SEO bedrijf’ en je krijgt meer dan 11 miljoen hits. Oké. En nu?

Laat ik beginnen met een heel vervelend feit. Ik kan morgen een bedrijf beginnen en dit een SEO-bedrijf noemen. Sterker nog, ik kan mijn eigen bedrijf nu al die titel geven zonder dat ik in de problemen kom, terwijl ik helemaal geen SEO-dienstverlening aanbiedt. De naam is niet beschermd. Iedereen kan zich een SEO-bedrijf noemen en dat betekent dat je gemakkelijk mensen tegenkomt die vooral op je portemonnee uit zijn.

Erg vervelend, maar vooral erg lastig wanneer je een goed SEO-bedrijf zoekt om jouw website en online business een boost te geven. Maar wanneer je deze vragen stelt aan een SEO-bedrijf, dan kun je met gemak het kaf van het koren scheiden!

Spreken jullie Nederlands?

Mail of bel een SEO-bedrijf altijd in het Nederlands. Krijg je een mail terug met gebrekkig Nederlands of zelfs in het Engels, dan weet je dat je deze aanbieder van je lijst kunt halen. Klinkt hard, maar voor goede SEO moet de expert wel Nederlands kunnen.

Een groot gedeelte van SEO is technisch, maar het verleggen van linken, zoeken naar linkpartners en aansturen van copywriters wordt héél erg lastig wanneer de experts zelf geen Nederlands kunnen. Vaak ben je als klant dan nog meer bezig met het beantwoorden van vragen dan dat het SEO-bedrijf daadwerkelijk voor je aan het werk is.

Daarnaast is foutloos Nederland belangrijk om een andere reden. De expert of het contactpersoon zet de opdrachten intern uit naar de mensen die het werk moeten verrichten. Zitten er fouten in de opdracht waardoor bepaalde woorden een andere betekenis krijgen? Dan wordt het werk al snel verkeerd gedaan, waardoor alles nog meer tijd in beslag gaat nemen.

Is er raakvlak met de branche waarin ik me bevind?

Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat zich volledig bezighoudt met Peugeotmodellen, cryptovaluta of het verkopen van grafstenen. Dan wil je dat er ergens een raakvlak is met mensen binnen het SEO-bedrijf. Ook wanneer je erg diep in een niche zit, is het ideaal wanneer het SEO-bedrijf een medewerker (tekstschrijver, manager, contactpersoon) heeft die jouw passie deelt.

Niet alleen omdat de kennis dan aanwezig is. Nee, met een raakvlak is er een betere klik, ontstaat automatisch meer motivatie én is het SEO-bedrijf (net als jij) sneller op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.

En laten we eerlijk zijn, de gesprekken met het SEO-bedrijf worden een stuk leuker wanneer het niet alleen maar gaat over het weer, de resultaten en de factuur.

Welke resultaten garanderen jullie voor de klant?

Op dit vlak zijn er ONTZETTEND veel SEO-bedrijven die keihard door de mand vallen. Zodra een SEO-bedrijf een bepaalde ROI of stijging in de rankings van Google garandeert, kun je de naam afstrepen. Garanties bestaan namelijk niet binnen de wereld van de SEO. De enige garanties die gegeven kunnen worden, zijn:

  • Een bepaalde kwantiteit aan content
  • Een bepaald aantal backlinks
  • De aanmaak van extra pagina’s/ander onderhoud aan de website
  • Een bepaald aantal uren dat besteed wordt aan jouw project/website

Garandeert het SEO-bedrijf een nummer één positie in Google, een stijging in de bezoekersaantallen van minstens 50% of andere getallen die nergens op gebaseerd zijn? Ga dan NIET met deze mensen in zee. De kans is dan erg groot dat het gaat om oplichters. Of mensen die een verkeerd beeld hebben van SEO.

Waarom zijn er eigenlijk geen garanties die gegeven kunnen worden?

Het is natuurlijk erg vervelend dat er geen garanties gegeven kunnen worden over de resultaten die verwacht mogen worden. Het zou véél makkelijker zijn om SEO-bedrijven te vergelijken wanneer er wel resultaten vermeld zouden worden. Maar zo werkt het niet.

Alle SEO-inspanningen hebben een bepaald resultaat, maar dat is pas achteraf zichtbaar. Hoe komt dit?

  • De concurrentie zit niet stil, waardoor resultaten positiever of negatiever kunnen worden
  • SEO is een langdurig project waarbij het cumulatieve resultaat afhankelijk is van de genomen stappen
  • Google past met regelmaat de algoritmes aan waardoor resultaten af kunnen wijken van het opgestelde plan
  • Het SEO-bedrijf kan gedurende het pad extra mogelijkheden vinden waardoor de resultaten veel beter uitvallen. Dit is het geval wanneer er een nieuwe ontwikkeling plaatsheeft tijdens het SEO-traject en dit goed opgepakt wordt.

Daarom is een bepaald resultaat nooit te garanderen. Tenzij je als oplichter of opschepper graag een random getal ergens wilt plaatsen en dit een garantie noemt.

Wát leveren jullie precies als SEO-bedrijf?

Dit is een lastiger punt. Aangezien ‘SEO-bedrijf’ geen vaste inhoud heeft, lopen de diensten die geboden worden erg uiteen. En dat is precies de reden waarom het op dit vlak erg vaak verkeerd gaat.

Laat ik een persoonlijke case aanhalen uit 2018, zonder een naam te noemen omdat we bij Optima Media niet aan ‘public shaming’ doen. Een klant vroeg bij een ander bedrijf om een compleet pakket aan backlinks, om zo de website beter vindbaar te maken in de zoekresultaten van Google. De manager schakelde mij in, maar al snel merkte ik dat de zoekwoorden op de website zelf niet goed gebruikt waren en dat er veel content miste.

De klant besloot echter uitsluitend backlinks te doen en de rest te laten liggen. Aangezien de klant geïnformeerd was over de beperkingen en dit niet op wilde pakken, kwamen de backlinkartikelen live te staan. Het effect was er, maar bleef ondermaats.

Pas op dat moment gooide de klant de website om en deed dit helemaal zelf. Het gevolg: de doelpagina’s van de backlinks verdwenen of kregen inhoud die niet langer relevant was voor de ankertekst in de backlink. De volledige investering liep uit op een drama, waarbij de resultaten weliswaar positief maar erg zwak waren omdat de aanpak niet goed gedaan was.

Daarom raad ik standaard aan om een SEO-bedrijf te kiezen dat ALLES aanbiedt. Waarom? Omdat je makkelijk losse diensten af kunt nemen en die verder uit kunt breiden. Het wordt namelijk compleet onwerkbaar wanneer je straks drie SEO-bedrijven op je website actief hebt, omdat je huidige partner bijvoorbeeld geen webdesign aanbiedt en je dit ineens wel nodig hebt.

Hoeveel contactpersonen heb ik wanneer ik een handtekening zet?

Dit is een goede vraag voor je eigen gemoedsrust en de interne processen. De beste SEO-bedrijven bieden je één vast contactpersoon. Die persoon regelt intern het antwoord op je vragen en koppelt dit op een nette manier naar je terug.

Op het moment dat je meer contactpersonen hebt, raak je steevast het overzicht kwijt. Meerdere lijntjes of kanalen zorgt altijd voor verwarring en problemen met interne processen. Komt alles langs één persoon, dan weet je zeker dat heel het team altijd op de hoogte is en jij gewoon één mailconversatie terug kunt lezen.

Welke platformen gebruiken jullie?

Dit is niet noodzakelijk, maar wel verrekte handig heb ik gemerkt in de afgelopen 10 jaar in deze business. Een SEO-bedrijf dat GEEN intern platform heeft, heeft namelijk altijd meer problemen met de interne communicatie dan bedrijven die wel een intern platform hanteren.

Nu maakt het niet veel uit welk platform dat is. Trello, Asana of een van de vele andere versies van online platformen zijn in essentie prima zolang het niet beperkt blijft tot de gratis versie van de software. Het is wel beter wanneer het een eigen platform is dat meer bescherming biedt voor de gegevens die op het platform staan.

Een bedrijf zonder platform heeft altijd meer tijd nodig en er is meer communicatie intern vereist. En hoe meer communicatie er nodig is, hoe groter de kans is dat het ergens verkeerd gaat.

Overigens kun je bij platformen ook denken aan de CMS die ondersteund wordt. Werk jij graag in Joomla, WordPress of een andere CMS? Dan is het praktisch wanneer het SEO-bedrijf hier ervaring mee heeft.

Hebben jullie cases voor een algemeen idee van jullie werkwijze?

Garanties kunnen niet gegeven worden, maar resultaten uit het verleden wel. Heeft het SEO-bedrijf een aantal cases die getoond kunnen worden op locatie voor een algemene indruk? Dan wekt dit natuurlijk veel meer vertrouwen op dan wanneer er geen gedocumenteerde klantcase aanwezig is.

Reken er wel op dat vertrouwelijke informatie apart gehouden zal worden door een goed SEO-bedrijf. Zo wordt er doorgaans niet verteld hoeveel er exact geïnvesteerd is of hoe hoog de winst nu exact is.

Bekijk direct een goed voorbeeld van een klantcase.

Kan ik bij jullie langskomen voor een gesprek?

Wil je een SEO-bedrijf echt testen op de betrouwbaarheid? Dan vraag je wanneer je langs kunt komen OP LOCATIE. Veel mensen die zich een SEO-bedrijf noemen, zitten ergens op een zolderkamer of een flatje met een computer en kunnen daar echt geen klanten ontvangen.

Nu zal ik de laatste zijn die beweert dat deze mensen geen SEO-experts zijn. Maar een SEO-bedrijf dat alle facetten van SEO over kan nemen voor jouw onderneming, dan zijn ze in alle gevallen niet.

Houdt een SEO-bedrijf een bezoek op locatie af of is er helemaal geen bezoekadres? Dan doe je er verstandig aan om verder te zoeken. Ook omdat persoonlijk contact veel makkelijker en beter is dan mailcontact of telefonisch overleg.

Bij een fysieke ontmoeting (al dan niet met een lunch) heb je de mogelijkheid om alle vragen te stellen, de reacties te peilen van het team en informatie in te winnen over dingen die je zelf kunt doen.

Een tip: schrijf de vragen die je hebt alvast op, zodat je geen vragen vergeet te stellen tijdens het bezoek aan het SEO-bedrijf!

Hoe werken jullie als SEO-bedrijf?

Een SEO-bedrijf zal nooit een volledige inkijk in de keuken geven, maar je kunt als klant zeker vragen wat de werkwijze is van het SEO-bedrijf. Hierbij kun je denken aan verschillende facetten, zoals:

Hoe meer diensten een SEO-bedrijf aanbiedt, hoe beter het is wanneer je op termijn wilt expanderen. Zeker wanneer je een maandelijkse rapportage kunt verwachten om te zien hoe het precies gaat met de voortgang dankzij de SEO-inspanningen.

Over de schrijvers bestaat een misverstand. Vaak wordt er gezocht naar een bureau dat vaste tekstschrijvers heeft, omdat dit een bepaalde stijl en kennis garandeert. Maar laat me je direct vertellen dat dit precies is wat je niet wilt.

‘Vaste schrijvers’ betekent namelijk alleen maar dat de schrijvers in-house aanwezig zijn (in loondienst zijn van het SEO-bedrijf). Is dat wel zo praktisch wanneer je een bepaalde schrijver wilt met kennis van een niche? Nee, dat is het niet. Juist in de enorme pool met freelancers zijn de schrijvers te vinden die binnen het budget en de eisen vinden.

Dat is precies waarom het werken met freelancers voor een SEO-bedrijf veel betere resultaten oplevert voor de klant. En dat ben jij.

Doorgaans kun je ervan uitgaan dat méér flexibiliteit betere resultaten betekent. Op de korte termijn, maar ook zeker op de langere termijn.

Doen jullie precies wat ik van jullie vraag?

‘De klant is koning’ is een prachtige leus, maar wanneer een SEO-bedrijf deze leus hanteert, dan gaat er iets helemaal verkeerd. Begrijp me niet verkeerd, de doelstellingen van de klant is precies waar een SEO-bedrijf mee aan de slag gaat, maar dat betekent niet dat je altijd gelijk hebt.

Het komt regelmatig voor dat we een klant langs zien komen met een aantal zoekwoorden waar hij of zij op gevonden wil worden. Of dat er een bepaalde websitestructuur voorgesteld wordt.

Dat is helemaal prima, omdat we zo een beter idee krijgen van wat je wilt. Maar we kijken óók graag even kritisch naar wat jij bedacht en gevonden hebt.

Zitten er foutjes in de basis of kunnen wij betere zoekwoorden of structuren vinden, dan koppelen we dit altijd direct naar je terug na het onderzoek dat door onze experts verricht is. De juiste structuur, zoekwoorden en ankerteksten zijn namelijk van groot belang voor het resultaat.

Kunnen jullie al het werk van me overnemen zodat ik op vakantie kan?

Stel het SEO-bedrijf vooral een vraag met betrekking tot de mate waarin het werk overgenomen kan worden. Of je wel of niet op vakantie wilt, dat is relevant (en je antwoord is waarschijnlijk gewoon ja).

Zegt het SEO-bedrijf dat al het werk van je overgenomen wordt en dat je helemaal niets zelf hoeft te doen én dat je input niet nodig is? Dan is dit géén SEO-bedrijf voor jou, tenzij het gaat om je derde website waar je toch niet zoveel mee wilt doen en je alleen klanten aan wilt trekken.

Waarom is dit geen goed SEO-bedrijf? Omdat het gaat om jouw business, jouw onderneming en jouw doelstellingen. Gedurende het traject zet een SEO-bedrijf verschillende plannen, strategieën en optie op, die teruggekoppeld worden naar de klant.

Dit betekent niet dat je constant druk meewerkt met het SEO-bedrijf, maar je hebt wel op elk moment de kans om in te grijpen, bij te sturen of feedback te geven, bijvoorbeeld op de content die ik schrijf.

Jouw input is goud waard. Net als de kennis die jij meeneemt naar het traject dat een SEO-bedrijf voor jouw business opzet. Geeft een SEO-bedrijf aan dat je helemaal niets hoeft te doen en dat zij al het werk wel voor je overnemen? Dan is dat een dikke vette NO GO.

En Optima Media is het beste SEO-bedrijf in Nederland?

Optima Media noemt zich niet het beste SEO-bedrijf in Nederland. Maar bijkans is dit wel het meest veelzijdige SEO-bedrijf dat in Nederland gevestigd is. Hier vind je namelijk alle SEO-diensten onder één dak. Experts op het gebied van social media, sterren wanneer het aankomt op het adverteren met oog op de ROI en ook contentspecialisten vind je hier gewoon onder één dak.

Hoe dit voor jou werkt? Redelijk eenvoudig: de goede sfeer binnen Optima Media, de relaxte werkwijze en de expertise op alle vlakken vormen samen de basis waarmee wij jouw website hoger in Google krijgen, bezoekers veranderen in klanten en samen met jou de strategie nog eens bekijken voordat we samen aan het werk gaan.

Wil je eens langskomen zodat we een kop koffie kunnen drinken en kunnen brainstormen over jouw project? Bel ons dan op 088 06 66 176 of check onze contactpagina. Zie ik je volgende week?