Contentelementen voor Google én je bezoekers!

Contentelementen spelen een grote rol op je website. Ongetwijfeld, want zonder deze elementen heb je helemaal geen website. Het zijn dan lege pagina’s. Toch zien we met regelmaat dat het inzetten van de juiste contentelementen op de juiste plek lastiger blijkt dan gedacht.

Daarom neem ik je vandaag mee op een kleine reis. Een reis door de wereld van contentonderdelen die je eigenlijk niet meer mag missen wanneer je ook in 2020 een dijk van een website neer wilt zetten.

Is content zo veranderd in 2020 dan?

Het internet is geen statisch geheel aan data. Het is een dynamische wereld waarin constant veranderingen gebeuren. Zeker wanneer jij wilt dat de bezoekers via de zoekmachine op jouw website terecht komen. Google past namelijk met hoge regelmaat de algoritmes aan, verandert de eisen en kijkt naar andere elementen. Jij moet daar als website-eigenaar op inspelen, omdat je anders bezoekers verliest.

Wat zijn de algemene trends in 2020? Het volgende is van groot belang:

  • Jouw website moet de vraag van de bezoeker beantwoorden
  • De content op de website moet relevant zijn voor de zoekopdracht
  • Het gebruiksgemak moet optimaal zijn om goed te kunnen scoren in Google
  • Unieke content van expertniveau met betrouwbaarheid gaat altijd voor

Dat is een flinke kluif. Maar door de contentelementen hieronder goed in te zetten, ben je een flink eind op weg met jouw zoekmachineoptimalisatie. Zeker wanneer je op elk moment kritisch blijft kijken naar de keuzes die je maakt. Onthoud goed dat elke website uniek is en dat dit geen blauwdruk is, maar een algemene handleiding.

Headers als onmisbare contentelementen

Er zijn nog steeds websites waar nauwelijks contentelementen headerheaders gebruikt worden. Dat is niet goed voor Google en het is nog slechter voor de bezoeker. Laten we eerlijk zijn: de kans is verrekte klein dat jij alle acht contentelementen volledig gaat lezen. Je scant mijn tekst eerst op de punten die interessant kunnen zijn voor jou. Zoals dat ene contentelement dat je nu nog niet gebruikt. Om de tekst te scannen, heb je headers nodig.

Let er goed op dat er verschillende headers zijn. De H1-header gebruik je eenmalig, bovenaan de tekst. De H2-headers gebruik je om belangrijke headliners aan te geven, om met H3 en H4 verdere onderverdelingen te maken op een lager niveau. Door verschillende headers te gebruiken, weet de bezoeker direct welk kopje belangrijk is en welke header een onderverdeling is.

Dit is goud voor je bezoeker. En het is platina voor Google. Google gebruikt de headers namelijk om te ‘lezen’ waar jouw tekst over gaat en welke vragen beantwoord worden. Aan de hand hiervan worden bezoekers doorgestuurd naar jouw website.

Dus: heb je geen headers? Dan help je de bezoeker niet en is Google binnen de kortste keren de weg kwijt omdat de belangrijkste punten uit de content niet gelezen kunnen worden. Je mist de onmisbare contentelementen. En dat is natuurlijk nooit goed.

Linkjes mag je nu echt niet meer missen

Het gebeurt met regelmaat dat ik klanten uit mag leggen wat het belang is van linkbuilding. Zij denken dan vaak aan links naar hun website vanaf andere domeinen, maar dát is niet het beginpunt van linkbuilding. Het plaatsen van links begint op jouw eigen website. Door te linken naar de pagina’s die relevant zijn voor de bezoeker.

Het opzetten van de juiste linkjes op correcte plekken kost tijd. Zeker wanneer je hier nog nooit naar gekeken hebt en er nu nog mee moet beginnen. Toch raad ik je sterk aan om hier tijd voor uit te trekken. Links zijn contentelementen die belangrijk zijn voor de bezoeker, voor Google en de ranking van de pagina’s op je website.

Ik heb hier eerder een blog over geschreven en hoe toepasselijk zou het zijn wanneer ik hier een linkje plaats naar het belang van interne links?

Witregels gaan nog belangrijker worden

Witregels als contentelement? Jazeker, helemaal wanneer je de witregels bewust gebruikt. Dit element gaat een veel grotere rol krijgen in 2020. Het aantal mobiele gebruikers neemt toe, net als het aantal mensen dat op een luie manier jouw website wil gebruiken.

Ziet jouw website eruit als een Chinese muur met hier en daar een klein beetje ruimte? Dan raak je de bezoekers kwijt. In 2020 moeten we meer gaan werken met onnodige enters. Je website is geen krant of roman, het is een plek waar online content geplaatst wordt. Daar horen witregels bij. Zeker wanneer je vervolgens ook gebruik blijft maken van die headers en de linkjes op de juiste plekken.

Op die manier heet je de bezoeker welkom en kan deze direct vinden welk gedeelte van de content relevant is. Voor Google doen witregels niets op een directe manier op dit moment, maar wel op een indirecte manier. Wanneer mensen niet direct je pagina verlaten omdat je een berg tekst zonder ruimte hebt, valt je bounce lager uit en komt jouw website hoger op Google te staan.

Dat lijkt nog niet relevant, maar de kans is enorm groot dat we binnen een aantal maanden de eerste rapporten gaan zien waarin deze trend ondersteund wordt.

Afbeeldingen als contentelementen, en nee – geen gratis zooi

Afbeeldingen zijn natuurlijk geen nieuwe contentelementen. contentelementen afbeeldingenIntegendeel zelfs, afbeeldingen zijn al lange tijd een belangrijk element. Zeker wanneer de juiste metagegevens gebruikt worden achter de afbeeldingen. Maar we moeten echt stoppen met het plaatsen van de gratis zooi als opvulling.

Ik bedoel helemaal niet te zeggen dat stockfoto’s geen optie zijn, maar het wordt hoog tijd dat we kritisch kijken naar de relevantie. Gisteren zocht ik informatie over een ADAS-systeem voor de toekomst en kwam ik een artikel tegen met een afbeelding van een antieke Peugeot 206. Daarna zag ik een breed lachende man met een Mastercard bij een artikel over oogontstekingen en permanente oogschade. Dat kan gewoon niet.

Stop daarom met het pakken van die afbeeldingen op de eerste pagina van de stockwebsite. Die afbeeldingen staan overal al en zijn nauwelijks relevant te noemen. Zoek eens wat verder of schakel een fotograaf in om foto’s te maken. Zeker voor de belangrijkste pagina’s op je website is dat geen overdreven luxe. Zeker niet wanneer je kijkt naar mijn achtste punt bij de contentelementen die van belang zijn.

Video’s zijn nog veel beter

Er zijn veel manieren om de aandacht te trekken van een bezoeker. Zeker van een luie bezoeker. Afbeeldingen helpen, maar video’s zijn nog veel beter. Zeker wanneer het gaat om een tutorial waarin de bezoeker exact kan zien wat hij of zij zoekt:

Waarom is dit zo belangrijk? Er zijn een aantal redenen voor:

  • Visuele content is makkelijker te begrijpen dan 1000 woorden
  • Visuele content is aantrekkelijker, zeker wanneer dit duidelijk verteld wordt door een persoon
  • Het kijken van filmpjes is iets dat mensen bijzonder graag doen
  • Video’s geven een duidelijker antwoord op de vraag
  • De bezoeker vertrekt niet direct van de website wanneer het filmpje hoog in het artikel staat en snel geladen wordt (teaser moet direct zichtbaar zijn)

Hiervoor kun je YouTube redelijk makkelijk gebruiken. Je kunt daar je content ook gratis uploaden en dit vervolgens embedden op je eigen website. Gebruik je deze manier? Schrijf dan vooral ook een beschrijving op YouTube met de juiste zoekwoorden. Op die manier kun je namelijk nog meer verkeer naar je website trekken.

Knoppen en buttons als contentelementen

Linkjes zijn de bewegwijzering op de website. Zij helpen de bezoeker. Maar wat doe je met de linkjes die eigenlijk nog veel belangrijker zijn en die je niet in de content zelf op wilt nemen? Daar maak je knoppen en buttons van. Mooie opvallende knoppen die elke bezoeker ziet en waarop precies staat wat de bezoeker mag verwachten. Zoals een mooie grote knop met ‘Neem contact op’ of ‘Bestel Nu’.

Bij de knoppen en buttons is het goed om de aandacht er even bij te houden en kritisch te blijven. Je wilt niet duizenden verschillende vormen en kleuren op je website hebben. Zorg ervoor dat je buttons en knoppen laat maken in de huisstijl. Bepaalde vaste afmetingen en kleurpatronen dus. Op die manier blijft je website een website in plaats van een kleurplaat die door een kind ingekleurd is.

Menubalken

Navigatie is de basis van gebruiksgemak voor elke bezoeker. Ook voor Google is het van belang. Daarom is het tijd om tijd vrij te maken om de menubalken eens opnieuw onder de loep te leggen. Want daar gaat het vaak fout. Laten we een aantal problemen doornemen.

Te weinig menuelementen

Wanneer er nauwelijks menu-items aanwezig zijn, dan is het voor de bezoeker lastig om de juiste pagina te vinden. Is er helemaal geen navigatiemenu, dan houd je de bezoeker in de meeste gevallen niet op de website. We zijn eraan gewend dat er minstens een balk bovenin beeld is, eentje aan de zijkant en eentje onderin beeld.

Te veel menuelementen

Je kunt het ook overdrijven met uitklapmenu’s, extra menubalken overal en andere storende elementen. Het gevolg is dat je niet helpt met de navigatie, maar er juist een puinbende van maakt. Niet alle pagina’s hoeven een link te krijgen in het menu, niet alle categorieën hoeven altijd zichtbaar te zijn. Blijf kritisch.

De menubalk is hopeloos achterhaald

Je ontwikkelt de website met regelmaat, je hebt schrijvers die content aanleveren en je houdt de SEO in de gaten. Perfect, maar hoe vaak werk je het menu bij? De kans is groot dat je vergeten bent om oude pagina’s uit de menubalk te halen en nieuwe pagina’s toe te voegen. Of je hebt WordPress zo ingesteld dat elke nieuwe pagina automatisch toegevoegd wordt, waardoor het een eindeloze lijst geworden is waar geen enkele bezoeker naar wil kijken.

De gouden regel met menubalken maken

Menubalken moeten een toegevoegde waarde hebben voor de bezoeker. Ze moeten handig zijn – en gemakkelijk te gebruiken. Weet je niet in hoeverre dat het geval is op jouw website? Haal dan eens iemand van straat en laat deze persoon jouw website gebruiken en een aantal bepaalde pagina’s opzoeken.

Op die manier weet je binnen een paar minuten of jouw menubalken goed zijn of niet.

Vergeet niet dat menubalken daarnaast van groot belang zijn voor Google. Allereerst omdat het allemaal linkjes zijn, daarnaast omdat het zorgt voor een sitehiërarchie. Aan de hand van het menu kan Google ‘zien’ welke pagina’s jij belangrijker vindt dan andere pagina’s. En dat helpt jou weer wanneer je leuk wilt scoren in de zoekmachine.

Nummer 8 in de lijst met contentelementen: jezelf!

Die had je waarschijnlijk niet verwacht. Maar in 2020 kunnen we er echt niet meer omheen. JIJ moet op JOUW website aanwezig zijn als een contentelement. En waarschijnlijk word je het belangrijkste contentelement, want de nadruk is flink verschoven de afgelopen jaren. Daarmee is de kans groot dat je nog achterloopt. Maar niet lang, want je volgt de blogs van Optima Media uiteraard.

Hoe zit dit nou precies? In 2019 is een trend ingezet die in 2020 zijn vervolg vindt. We gaan weg van het anonieme en het afstandelijke. De consument wil graag meer authenticiteit. Dat is een verrekt lang woord voor echtheid. Hoe doe je dat nou het makkelijkst? Door te laten zien dat er echte mensen achter de website en het bedrijf zitten.

Dat is een goede stap met veel achterliggende redenen die ervoor zorgen dat je hier eigenlijk vandaag nog mee moet beginnen. Allereerst is die authenticiteit van belang. De gemiddelde bezoeker wil weten dat er zakengedaan wordt met een echt persoon. Dat betekent dat je gerust mag laten zien hoe je magazijn eruitziet, of je kantoor waar gewerkt wordt aan de websites van je klanten. Het liefst ook nog met personeel en jou als eigenaar op de foto, zodat mensen herkenbare punten hebben.

Daarnaast staat de klantrelatie steeds meer op de voorgrond. Een incidentele klant is leuk, maar het is veel leuker wanneer een klant een vaste bezoeker wordt, die met regelmaat iets afneemt bij je. Daarvoor heb je een sterke relatie nodig. Die relatie krijg je nooit wanneer je niets persoonlijks toevoegt aan je website of de bestellingen die verstuurd worden.

Als voorbeeld: mijn vriendin is helemaal gek van Lush. Niet alleen vanwege de natuurlijke zeepjes en badproducten, maar ook omdat er vaak een handgeschreven briefje meegeleverd wordt, met de naam van de inpakker erop.

Het zijn kleine dingen, maar wanneer jij jezelf actief in kunt zetten als asset binnen de contentelementen, dan merk je binnen de kortste keren dat dit resultaat gaat hebben.

Dus massaal aan de slag met de contentelementen voor 2020?

Massaal aan de slag gaan met één van de elementen op de website is per definitie een slecht idee. Net als met zoveel in het leven is het goed om met mate te werken. Zet eerst een plan op, zodat je weet wat je gaat doen.

Zo kun je een indeling maken, waarbij alle blogs een video krijgen plus een persoonlijke noot, zoals een foto van jezelf met een bepaald product. Op de pagina’s kies je vervolgens voor relevante afbeeldingen en maak je meer werk van de headers. Vervolgens gebruik je links op alle pagina’s en houdt je rekening met de witregels, om het effect te versterken.

Tot slot wil ik je op het hart drukken dat je dit NIET voor Google doet. Of in ieder geval niet in de eerste plaats voor de zoekmachines. Het gaat namelijk in eerste instantie om de bezoeker. Zoals ik zo vaak zeg (of schrijf): de zoekmachine neemt geen producten of diensten bij je af, de bezoeker wel.

Uiteindelijk moet de website volledig in orde zijn voor de bezoeker, die een antwoord op een vraag zoekt. Dat kan informatie zijn, het kan eventueel een product of dienst zijn, of een handleiding die jij kunt voorzien. Wanneer jouw website optimaal ingericht is, dan kan de bezoeker dit ook daadwerkelijk vinden.

Heb je vragen over de contentelementen of wil je eens samen met een expert de mogelijkheden doornemen om te knallen met jouw content? Bel dan naar 088 06 66 176 en vraag naar Matthy. Uiteraard kun je rechts van mijn blog ook direct een gratis SEO-scan aanvragen om te kijken hoe goed jouw SEO in elkaar zit.