Hoe goed scoort jouw site op domeinautoriteit en hoe verbeter je dit?

Hoe goed is jouw website eigenlijk?

Nee, ik heb het niet over je sales, het aantal bezoekers of hoeveelheid woorden die je op je website hebt. De vraag is hoe sterk jouw website in het echt is aan de hand van domeinautoriteit, PageRank en de ranking in de zoekmachine. Het lijkt misschien een rare vraag, maar wat als ik je vertel dat jouw website op tal van manieren beoordeeld wordt? Niet alleen door Google, maar ook door je bezoekers, andere zoekmachines en tal van berekeningen die een bepaalde status aangeven? Domeinautoriteit speelt daarbij een belangrijke factor. Daarom is het hoog tijd om te kijken hoe jij de DA van jouw website eens flink kracht bij kunt zetten. Spoileralert: dit gaat je vooral heel veel tijd kosten.

Wat is domeinautoriteit en wat doet Google hier eigenlijk mee?

Helemaal niets. Oeps, is domeinautoriteit dan wel iets waar jij mee aan de slag wilt gaan? Jazeker. Domeinautoriteit laat namelijk zien hoe ‘goed’ jouw complete website is. Je hebt ongetwijfeld gehoord over PageRank, die de kwaliteit van een bepaalde pagina op jouw website aantoont. Domeinautoriteit (domain authority in het Engels) wordt niet gebruikt voor een pagina, maar voor je complete domein. Dus alle pagina’s samen! Maar – en nu wordt het interessant – een hoge DA mag NOOIT je doel zijn. Een hogere DA doet namelijk helemaal niets voor je website zelf, omdat Google er (nog) niets mee doet. Het is echter wél zo dat een website met een hogere DA altijd een betere website is dan een site met een lage DA. Dus:

Een hogere DA is perfect, maar het is nooit het uiteindelijke doel van je inspanningen!

Welke score moet jouw website ongeveer hebben?

  • DA lager dan 40 -> slecht
  • DA tussen 40 en 50 -> matig
  • DA tussen 50 en 60 -> goed
  • DA boven de 60 -> uitstekend
  • DA boven de 100 -> onmogelijk

Ga je direct kijken wat jouw score is bij de domeinautoriteit calculator van Moz?

En wie is Moz precies?

Moz wordt gevormd door een team van SEO-specialisten en heeft de DA-metrics opgesteld waarmee we de DA van een website bepalen. Handig, want op die manier kun jij dus direct zien hoe goed jouw website scoort en wat het resultaat is van bepaalde inspanningen en handelingen.

Goed, laten we beginnen met het verbeteren van jouw domeinautoriteit!

Aan de slag met de slechte links naar je website

De domeinautoriteit wordt medebepaald door het aantal linkjes dat naar jouw website leidt. Aangezien het hier gaat om het hele domein, maakt het niet uit naar welke pagina dat is.

Maar pas op voor vergif! Wanneer er linkjes naar jouw website staan op spammy pagina’s, websites met een slechte DA of websites die een penalty hebben gekregen van Google, dan trekken deze linkjes jouw DA omlaag! Daarom is het goed om in de gaten te houden wie er naar jou linkt en wat de status is van deze websites. Uiteraard kun je het checken van backlinks altijd uitbesteden.

Link naar kwalitatieve websites (Trustfactor)

Er wordt niet alleen gekeken naar de binnenkomende linkjes. Er wordt ook gekeken naar de websites waar jij naar linkt – en dat gaat in ontzettend veel gevallen gewoon keihard verkeerd. Want:

  • Jij wilt de bezoekers op jouw website houden
  • Wikipedia is voor jouw copywriter een makkelijke manier om linkjes te maken
  • Je kijkt regelmatig bij je concurrenten af en daar wil je echt niet naar linken

Wil jij jezelf opwerpen als een autoriteit en daarmee je DA verbeteren, dan moet je aantonen dat je weet wat je doet. Je moet het vertrouwen opwekken van de bezoeker én Google. Dit doe je door te linken naar relevante, betrouwbare informatie van een expert of andere autoriteit (overheidswebsites bijvoorbeeld of beleidsplannen).

Dus: geen Wikipedia, liever geen websites in een andere taal en zeker geen random link naar iemand die acht jaar geleden op een blog iets beweerd heeft dat niemand gelezen heeft behalve jij.

Sociale signalen, lastig en enorm belangrijk

Social media managen, de gemiddelde ondernemer krijgt spontaan rillingen over de rug en ook website-eigenaren lopen hier graag voor weg. Waarom? Simpel: wanneer je iets op de social media plaatst, gaat het een eigen leven leiden en je hebt hier lang niet altijd controle over. En dat is eng. Toch moet je hier écht mee aan de slag. Sociale signalen zijn belangrijk voor Google, voor je DA en ook voor je bezoeker. Het gaat hierbij NIET om zoveel mogelijk berichtjes delen, want dit werkt (helaas) averechts. Wat je wilt is:

  • Delen van content die relevant is voor jouw doelgroep
  • Interactie vanuit de doelgroep met jouw pagina
  • Verdere verspreiding van jouw content door de doelgroep zelf

Het delen van random content met je vrienden is een absolute NO GO. Dit zorgt namelijk alleen maar voor bounce (mensen die de pagina direct verlaten), het irriteert je vrienden (terecht wanneer je dit constant doet) en het geeft een compleet verkeerd signaal af naar Google en de berekening van je DA omdat jouw sociale signalen constant op een dood spoor zitten.

Wat je wél wilt doen:

  • Content delen op plekken waar mensen zijn die dit interessant kunnen vinden
  • Je doelgroep rechtstreeks benaderen door de content te delen op de Facebookpagina van je bedrijf zelf

Dus: stop met je vrienden en familie te spammen en maak echt werk van je sociale signalen.

Schrijf content waar mensen écht naar willen linken

Je wilt veel bezoekers die je om kunt zetten in klanten. Je wilt een sterke ranking in Google en een goede domeinautoriteit. Je wilt… Ho even. Het gaat hier niet om wat jij wilt. Het gaat erom wat de bezoekers en de overige websites willen. Backlinks koop je niet. En je gaat helemaal niet op verschillende websites overal in de reacties spammen (heeft ook geen zin: die links zijn no-follow en worden niet gezien). Wat jij moet doen, is werken aan je content. Waardevolle content genereert namelijk zelf de backlinks. Handig, maar tegelijkertijd ontzettend lastig. Want: waardevolle content kost veel tijd (en dan bedoel ik ook echt uren of dagen).

Wat je niet wilt:

  • Een pagina van 250-300 woorden zonder enige research
  • Informatie die een kind van 2 had kunnen vinden
  • Een tekst die je oma geschreven kan hebben
  • Een volledige pagina zonder enige interessante inhoud

Wat je wel wilt (en schrik niet…):

  • Pagina’s met veel onderzoek en research
    domeinautoriteit verbeteren door content te maken

    Domeinautoriteit verbeteren doe je met ijzersterke content

  • Informatie die nog geen enkele concurrent op de website heeft
  • Teksten van 1000+ (liever zelfs 2000+) woorden die de lezer van het eerste tot laatste woord meenemen
  • Pagina’s op je website die binnen een week tientallen backlinks binnenhalen van verschillende websites

Concreet komt het hierop neer: goede teksten kosten veel tijd (en geld als je een echte copywriter in wilt zetten). Maar goede pagina’s op je website betalen zich altijd terug. Zeker wanneer je echt aan de slag gaat met Featured Snippets, Voice Search en uiteraard de interne links – want die worden ook met regelmaat vergeten.

Ga aan de slag met je interne links

Grote kans dat je ons artikel over het juist gebruik van ankers gelezen hebt. Dat is mooi, want die informatie heb je nodig bij het opzetten van interne links. Linkjes van een pagina op jouw website naar een andere pagina op hetzelfde domein. Dit is niet alleen interessant met het oog op je DA, maar is ook:

  • Dé manier voor bezoekers om te vinden wat zij zoeken
  • Dé manier om Google het verband, de relevantie en het nut van jouw website te laten zien

Gebruik interne links dus vooral waar het logisch is en waar gebruikers het handig vinden.

Maak je website vriendelijker voor je bezoekers

De interne links zijn niet de enige manier om je bezoekers te helpen. We komen nog steeds met regelmaat websites tegen die… laten we het gewoon zeggen: die eruitzien als een compleet doolhof. Ja, een innovatief design is hartstikke leuk, maar kunnen alle mensen binnen jouw doelgroep op je website vinden wat zij zoeken? Zonder daarvoor enorm veel moeite te doen? Wees kritisch. Vraag je moeder of oma eens om een bepaald product te vinden op je website en kijk mee naar de keuzes die zij maken tijdens het navigeren. Je leert twee dingen hierdoor. Eerst dat je nog minder geduld hebt dan je dacht – en daarnaast hoe andere mensen jouw website gebruiken. Uiteraard kun je daar ook je statistieken voor gebruiken, maar een live voorbeeld wil ik je toch wel écht aanraden omdat dit veel meer inzichten geeft.

Heb … geduld…

Dit is misschien nog wel het allerlastigste (wel voor mij in ieder geval). Domeinautoriteit verandert niet binnen een uur. Je ranking in Google wordt niet ineens een pagina hoger binnen een dag. Het kost tijd. En soms heel veel tijd omdat er heel veel factoren meewegen. Kies echter niet voor de shortcuts die je ongetwijfeld weleens gezien hebt. Duizend backlinks ineens kopen, of mensen die aanbieden je website direct hoger in Google te krijgen. Iedereen die direct effect belooft, liegt. Werk aan goede content, met veel informatie en onderzoek en wees niet bang om ruimschoots over de 2000 woorden te gaan. De backlinks komen vanzelf, al kun je hier natuurlijk makkelijk op inspelen wanneer je content hebt waar andere websites zelf al naar willen linken. Vervolgens kijk je naar:

  • De sociale signalen
  • De interne linkjes
  • Het gebruiksgemak op de website voor de bezoekers

En heb je dit hele rijtje gehad, dan heb je enorme stappen gezet op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, het verbeteren van je DA en heb je een basis om bezoekers om te zetten in klanten.