Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

7 manieren om ervoor te zorgen dat jouw content gezien wordt

Zo zorg je ervoor dat jouw content niet genegeerd wordt!

In de zeeën van posts, marketingberichten, reclames en mailing gaat veel verloren. Extreem veel zelfs. De kans is groot dat jij veel tijd en aandacht besteedt aan jouw content en dat het een verlies blijkt onder de eindafrekening. Dat is het geval binnen veel bedrijven en wanneer je niets verandert, verandert er niets met betrekking tot jouw content.

Je kunt er niet voor zorgen dat andere bedrijven stoppen met content spammen. Je kunt er ook niet voor zorgen dat de consument alleen jouw content ziet. Hoe zorg je er dan voor dat jouw berichten niet verloren gaan in de duizenden berichten die alleen al door je concurrenten geplaatst worden?

Eigenlijk is het makkelijker dan je denkt. Wij helpen je graag met het vinden van de juiste richting. Deze 7 manieren zorgen ervoor dat je content niet verloren gaat binnen de massastromen. En zij zorgen ook voor een hogere mate van interactie én een hogere ROI op het gebied van contentmarketing.

Hoog tijd om aan de slag te gaan dus!

De eerste manier: zorg voor genoeg data, feiten en linkjes!

Je moet helemaal zelf weten hoe jij jouw content opzet. Grote kans dat je al een doelgroeponderzoek gedaan hebt, weet wat de doelgroep waardeert en waarnaar gezocht wordt. Daarmee is de kous echter nog niet af. De consument is vandaag de dag namelijk op zoek naar een heel specifiek iets. Betrouwbaarheid en natrekbare informatie.

Dat heeft uiteraard te maken met de overweldigende mate van troep en ‘fake nieuws’ dat we dagelijks op ons bord krijgen. Herken jij jezelf in het volgende? Je ziet iets op Facebook en Twitter en voordat je het gelooft, trek je het eerst even na in Google? Zo ja, perfect; dat zouden meer mensen moeten doen. En steeds meer mensen doen dit ook daadwerkelijk.

Hier kun jij op inspelen. Je kunt de mensen de zoektocht besparen door zelf te linken naar je bronnen, getallen en data te noemen en experts te citeren die bepaalde uitspraken gedaan hebben.

Dat is goed voor de lezer. Maar dat is niet alles. Google waardeert expertise namelijk. Wanneer jij in jouw content experts citeert, linkt naar de broninformatie en getallen opneemt in je content, dan rankt Google jouw website hoger dan de websites waarop een verhaal uit de losse pols geschreven is.

Is dat veel extra werk? Welnee. Voor jouw schrijvers betekent het gewoon het vermelden van de bronnen die zij toch al open hebben staan bij het verzamelen van de informatie. En laten we eerlijk zijn; statistieken, percentages, data en cijfers; dat ziet er toch gewoon goed uit?

Wat staat beter:

‘Veel mensen gebruiken dagelijks Google.’

Of:

‘Ruim 70% van de Nederlanders gebruikt Google dagelijks.’

Het mag duidelijk zijn dat de tweede variant véél betrouwbaarder overkomt. Daarbij leer je de lezer iets. En daarmee glijden we naar het tweede punt.

Manier 2: leer je lezer iets nieuws

Een verhaal opzetten alleen maar om een verkooppraatje te houden. Ja, joh, het kan. Het is mogelijk. Maar het doet verrekte weinig voor je imago, bedrijf en verkopen tegenwoordig. Wie zit te wachten op een zoveelste salesmanager verhaal waarbij het alleen maar gaat om productspecificaties en de oh zo lage prijs van het product?

Ik in ieder geval niet. Daarom is dit een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat jouw content niet genegeerd wordt; leer de lezer iets nieuws. Niet om een betuttelende manier, niet alsof je tegen een kind praat, maar op een volwassen en interessante manier.

Dat kan iets spraakmakends zijn (de aambeien van Napoleon bijvoorbeeld), of een vergelijking met een moment in de geschiedenis dat lang niet zo bekend is. Wanneer je de lezer iets nieuws leert, gebeuren er verschillende dingen, die allemaal in jouw voordeel werken:

  • Je toont expertise of de wil om grondig onderzoek te doen om zo hoogwaardige content op te zetten
  • De lezer voelt zich verrijkt na het lezen van jouw content
  • Mensen zijn eerder geneigd om berichten met interessante informatie te delen
  • De kans is groot dat je organische backlinks binnenhaalt

Er zit ook een nadeel aan deze manier van content opzetten. Zo kost het veel meer tijd (zeker wanneer je de bronnen na wilt trekken om er zeker van te zijn dat het inderdaad correct is wat je de lezer leert). Daarnaast zijn veel schrijvers er vreselijk slecht in. Het verwerken van leuke feitjes levert vaak content op waarbij we de billen samenknijpen omdat het zó onnatuurlijk overkomt dat het zeer doet aan de ogen.

Doe je dit echter op de juiste manier en weet je het leuk te brengen? Dan is de kans groot dat jouw content niet genegeerd wordt en dat je hier veel meer mee bereikt.

De derde manier: maak je content uniek

Toen ik jaren geleden een cursus volgde die de maken had met contentontwikkeling, was het eerste dat getoond werd een paarse olifant.

Het feit dat ik me dit nog herinner terwijl het minstens vijf jaar geleden is, zegt genoeg. De paarse olifant was een sleutelbegrip in het proces van contentontwikkeling. Maar wat heeft de paarse olifant te maken met manieren om ervoor te zorgen dat jouw content niet genegeerd wordt? Alles.

Stel je voor dat tien bedrijven een marketingcampagne opzetten voor een auto. In de marketing zie je de auto, de voordelen van de auto, de auto rijdt over straat en vervolgens komt er een banner met de dealerinformatie. Dat is wat iedereen deed en dat was precies de reden waarom mensen de reclames niet eens meer actief zagen. Saai, vervelend, dertien in een dozijn.

Autofabrikant elf besluit om een marketingbureau in te schakelen. Dat bureau ziet dat alle marketing op elkaar lijkt en besluit om het compleet anders te doen.

<iframe width=”1280″ height=”720″ src=”https://www.youtube.com/embed/B5dAiZjkHdE” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

Nummer drie is overigens mijn favoriet. Maar het punt is; dit zijn reclames waarvoor mensen wel blijven zitten. Filmpjes waar mensen om moeten lachen en waarover gesproken werd. Dit is overigens niet eens typerend voor Volkswagen, er zijn autofabrikanten die hier veel verder mee gegaan zijn.

Wat die paarse olifant is binnen jouw content, dat bepaal je zelf. Wat belangrijk is, is dat je humor in de juiste mate toepast. Als begrafenisondernemer heb je daarbij minder ruimte dan een verkoper van aquariumspullen. En wanneer je een beperkt assortiment aan producten hebt, is het lastiger om een leuke inslag te vinden dan wanneer je juist een heel breed productassortiment hebt.

Heb je geen idee hoe jij jouw paarse olifant kunt ontwikkelen? Neem dan eens contact met ons op. Wij helpen bedrijven in alle mogelijke sectoren al jarenlang met innovatieve en creatieve ideeën om ervoor te zorgen dat hun content opvalt binnen de zee aan berichten.

De vierde manier; speel in op een bestaande behoefte (of creëer een nieuwe behoefte)

De beste manier om de aandacht te trekken van iemand, is door iets aan te bieden waar behoefte aan is. Begin jij een bericht, reclame of filmpje waarin je direct de situatie weerspiegelt waarin de ontvanger zich bevindt, dan houd je de aandacht van de ontvanger vast.

Wellicht is het nog wat duidelijker met een aantal voorbeelden (die je naar alle waarschijnlijkheid ook direct herkent, want deze methode wordt al bijzonder actief ingezet):

  • Aanbiedingen bij de autowasstraat in de herfst bij regenachtig en vies weer
  • Kortingen op ruitontdooier na de eerste vorst in het jaar
  • ‘Uitverkoop’ van winterkleding bij de eerste keer dat het vriest; en badkleding wanneer er temperaturen boven de dertig graden voorspeld worden
  • Reclame voor het online kopen van presentjes, vlak voor feestdagen
  • Aanbiedingen bij administratiebureaus vlak voordat de inkomstendeclaraties gedaan moeten worden

De kans dat je op deze manier de lezer in de kraag vat, is groot. Dit is aanzienlijk makkelijker wanneer je zelf tot de actieve doelgroep behoort, of fora en social media volgt waar jouw doelgroep actief is. De actuele problemen zijn namelijk dé manier om de bestaande behoefte te vinden, te identificeren en in te zetten in het voordeel van jouw bedrijf.

Creatieve geesten stoppen daar niet. Wanneer je een beetje handig bent met denken in unieke oplossingen, kun je namelijk ook een behoefte creëren. Op die manier kun je nieuwe producten ontwikkelen en op de markt brengen. Hierbij gaat het vooral om oplossingen die een probleem oplossen waarvan de consument geen idee had dat zij dit probleem hadden. Een goed voorbeeld hiervan waren de eerste telefoonhoesjes en telefoonhouders in de auto.

Nummer vijf in de lijst; stop met te kijken naar je concurrent

Kijken naar je concurrent. Het is een van de topadviezen wanneer het gaat om marketing. Alleen wordt het nog steeds verkeerd toegepast. Kijken naar je concurrent is een goede manier om mogelijkheden te bepalen en kansen te identificeren. Op het moment dat je vervolgens aan de slag gaat met wat je concurrent doet om dit óók zelf te doen, ga je de mist in.

Doe jij wat de concurrent doet en doet jouw volgende concurrent hetzelfde, dan bereik je maar één ding: dertien in een dozijn. Precies wat je dus niet wilde bereiken.

Kijk gerust af bij je concurrent, volg wat er gedaan wordt en welke aanpassingen gedaan worden in de strategieën. Pas dit vervolgens nooit zelf toe, maar zoek een manier die past bij jouw bedrijf zodat je zelf een betere strategie op kunt zetten. Die paarse olifant dus.

Vertel een verhaal; de zesde manier voor jouw content

Story Telling. Je werd er absoluut mee doodgegooid toen de mainstream marketinggoeroes er lucht van gekregen hadden. Tot vervelens aan toe werd er geroepen dat je een verhaal moest vertellen en dat je daarmee tal van klanten binnen zou halen. Voor de meeste bedrijven is dit nooit van de grond gekomen. Gek is dat niet, want story telling werd vaak verkeerd ingezet en bleek een tactiek met een zeer lange adem.

En toch staat het in deze lijst met de 7 beste manieren om ervoor te zorgen dat jouw content niet gemist wordt door de ontvanger. Dat klopt, want het wordt nog veel belangrijker in 2021. Het jaar waarin we nog veel meer online zitten. Het jaar van thuiswerken wanneer de ontwikkelingen doorgaan zoals zij gestart zijn.

Maar hoe zet je dat nou een beetje fatsoenlijk in? Het belangrijkste is de focus te behouden voor jouw content:

‘Bij story telling is elk onderdeel van je content onderdeel van een groter plan.’

Dat kan in een blog. Je kunt het inzetten binnen videomarketing. Het kan zelfs gebruikt worden bij het opzetten van reclames waarbij je een groter verhaal in stukken knipt en de afleveringen (want zo mag je ze gerust noemen) laat rouleren.

Hoe jij story telling opzet binnen jouw bedrijf en marketing, dat is aan jou. De strategie is afhankelijk van de kanalen die je gebruikt, de producten of diensten die je wilt verkopen en de samenstelling van je doelgroep.

Wil je dat wij eens met je meekijken en onderdeel worden van jouw contentteam om zo story telling op te zetten voor jouw content marketing? Neem dan eens contact met ons op. We begeleiden tal van grote bedrijven in Nederland bij het aanpassen van hun marketing, bijvoorbeeld door in te zetten op story telling.

Nummer 7; word een journalist, onderzoeker of expert

De zevende manier heeft betrekking op alle zes voorgaande manieren die je in kunt zetten op ervoor te zorgen dat jouw content opvalt voor de ontvanger. Het is tegelijkertijd de manier om alles samen te brengen.

Feiten, data, inspelen op de behoefte van de doelgroep, story telling met de paarse olifant én de ontvanger iets nieuws leren. Het lijkt een flinke klus, maar het valt alleszins mee wanneer je de zevende manier erbij gebruikt.

Journalisten, experts en onderzoekers doen namelijk veel werk dat lijkt op het werk dat wij dagelijks doen. Zij zoeken naar interessante informatie, doen onderzoek om hun content correct op te zetten en maken gebruik van bronvermelding, statistieken en data om ervoor te zorgen dat hun content aansluit bij de verwachting van de ontvanger.

Wat betekent dit nou concreet? Het betekent dat jouw content een journalistieke achtergrond moet krijgen. De content die je schrijft, moet niet gewoon een bericht zijn waarin je nogmaals oproept om je producten te kopen.

Het wordt voor de ontvanger veel interessanter wanneer je onderzoek doet, verbanden legt, data verwerkt en uitlegt en dit vertaalt naar iets waar de lezer of kijker ook daadwerkelijk iets mee kan. Zoals manieren om ervoor te zorgen dat je content opvalt in 2021. Of een artikel over de link tussen Napoleon en patience en waarom deze link helemaal niet te verdedigen is. Of waarom er geen autoruiten gebruikt worden bij de auto’s die in de Formule 1 gebruikt worden.

Het vinden van de unieke inslag om dit succesvol te maken, dat kost tijd. Het is tegelijkertijd iets waar de meer ervaren schrijvers sterren in zijn. Wil jij je eigen team inzetten voor de content, dan is dat prima, maar geef hun dan wel de tijd om ook echt werk te maken van het opzetten van de content.

Heb je schrijvers in huis of wil je een schrijver toevoegen aan je team? Dan zijn wij de ideale partner. Wij zijn een multimediabedrijf dat graag samen met jouw team aan tafel gaat zitten. Wij vertellen niet wat je moet doen, we overleggen samen met jouw team en zoeken naar de beste manieren om al jouw content te laten schitteren.

Als gids in de wereld van digitale marketing hebben wij tal van teams geholpen bij het vinden van oplossingen voor de marketingproblemen die er zijn en het vinden van creatieve en unieke oplossingen. Wordt jouw content steevast gemist door lezers, kijkers en ontvangers en is het tijd om daar verandering in te brengen?

Neem dan vandaag nog contact met ons op zodat we direct kennis met je kunnen maken en kunnen zien wat wij kunnen betekenen voor jouw team en content.

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.