Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

5x digitale marketing; dit mag je niet vergeten in 2021!

Digitale marketing in 2021; 5 speerpunten voor jouw agenda

Digitale marketing voor 2021? De ene na de andere onderneming sluit de deuren. Het einde van het jaar is in zicht. Voor de een het moment om de administratie bij te werken, voor een ander een goed moment om zich even terug te trekken met het gezin. Maar voordat je de deuren sluit, de eindsprint inzet of een kerstborrel anno 2021 organiseert, is het goed om even vooruit te kijken.

De markt is duidelijk veranderd in 2020. Het consumentgedrag is beïnvloed door de huidige situatie met maatregelen die we de komende tijd niet zien veranderen. En al zouden de maatregelen veranderen; aangepast gedrag verandert lang niet altijd terug naar de oorsprongssituatie. Wat betekent dit voor jouw digitale marketing in 2021? Waar moet je op letten en wat mag je nou echt niet missen?

Wij hebben vijf punten op een rij gezet die je niet mag missen wanneer je online wilt verkopen in 2021. Ongeacht of je een kleine webwinkel hebt, een middelgrote onderneming runt of juist een bedrijf bezit met honderdduizenden euro’s omzet per maand. Deze trends gelden namelijk voor alle bedrijven in de e-commerce en gerelateerde takken.

1) Remarketing (of: ‘call back to action’)

Kouchaksaraei, een invloedrijke expert op het gebied van de digitale marketing van de toekomst, heeft de term ‘call back to action’ geïntroduceerd. De Call To Action (CTA) ken je ongetwijfeld; het is een van de belangrijkste begrippen geweest binnen de marketing zelf. Maar de Call Back To Action (CBTA) is minstens zo belangrijk in 2021 wanneer je aan digitale marketing denkt.

De consument is veel online. Bestellingen worden online gedaan, net als boodschappen en het winkelen van kleding. Wanneer de consument tal van dingen tegelijkertijd doet, is de kans groot dat er ergens een vol winkelwagentje blijft staan. De websites worden gesloten aan het eind van de dag en de bestelling is nooit doorgevoerd in jouw winkel.

Da’s balen. Je loopt immers omzet mis. Tenzij je de consument kunt bereiken en kunt herinneren aan het volle (of nog lege) winkelwagentje. Dat is waar de CBTA in beeld komt. Remarketing, gebruik van pixels en meldingen bovenin beeld in de tabbladen, het zijn allemaal manieren om de aandacht van je klant terug te krijgen.

Denk je dat dit allemaal ongelooflijk moeilijk is of dat je hier bij lange na niet de kennis voor in huis hebt? Bel ons dan. We helpen je graag verder met het inzetten van deze techniek om je omzet aanzienlijk te verhogen maandelijks. De CBTA gaat een zeer grote rol spelen in 2021 en mag echt niet gemist worden.

2) Toegankelijkheid (en bereikbaarheid) van je online winkel

Het gebeurt nog steeds met regelmaat. Geniale marketing op social media of een externe website; de klant wil vervolgens naar de winkel zelf en moet Google gebruiken om de website te kunnen vinden. Dat werkt niet. Het werkt niet in 2020 en het werkt zeker niet in 2021. Je moet het de klant makkelijk maken. Niet alleen om ervoor te zorgen dat de klant in je winkel komt, maar ook omdat je het de klant zo makkelijk mogelijk wilt maken.

Wat betekent dat concreet? Het betekent een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, waaronder:

  • Linkjes in externe posts naar de website (graag ook de relevante pagina met een deeplink)
  • Een website die snel laadt
  • Een website waarop iedereen intuïtief kan vinden wat hij of zij zoekt

Concreet moet je het zo makkelijk mogelijk maken voor de consument. Elke drempel op de weg is een klant die van de wagen valt. Gelukkig kun je dit zeer makkelijk controleren. Je kunt ervoor kiezen om testers in te zetten, maar ook in je Analytics is vaak goed te zien waar je de bezoekers verliest. Gebeurt dit zeer vaak op een bepaalde pagina, dan is de kans groot dat er knoppen missen of de navigatie vanaf die pagina niet goed opgezet is.

Wil je echt werk maken van digitale marketing in 2021, dan moet je ervoor zorgen dat er geen drempels of struikelblokken op de weg zijn. Alleen op die manier haal je het mazimale

3) Content van gebruikers zelf inzetten voor je marketing

User-generated content. Een hel en een zegen tegelijkertijd. We hebben in 2020 al een flinke toename gezien van content die door gebruikers zelf opgezet is. In 2021 blijft de toename doorzetten; zeker nu steeds meer mensen ‘savvy’ worden, om nog even voort te borduren op de Engelse termen.

De consument wéét hoe een review achtergelaten kan worden, laat overal op het internet meningen achter en maakt actief gebruik van social media. Wat gebeurt er wanneer jij de content kunt gebruiken die door de gebruiker van jouw producten geplaatst is? Een aantal dingen en ze zijn allemaal positief.

Allereerst laat je interactie met je doelgroep zien, wat altijd gewaardeerd wordt. Ook verspreid je content van echte gebruikers zelf, wat lang niet altijd gezien wordt als reclame door de ontvanger. Een manier om je producten écht in de schijnwerpers te krijgen dus. Daar komt nog eens bij dat de eerste gebruiker (en maker van het bericht) zeer waarschijnlijk jouw content weer deelt. En dat betekent dat het bereik steeds verder toeneemt.

Uiteraard is enige voorzichtigheid geboden. Voordat je een social media post, review op een website of andere content ‘hergebruikt’, is het in veel gevallen verstandig om eerst even contact op te nemen met de persoon die het geplaatst heeft. Dat gaat vooral op voor de content waar duidelijk tijd en een aandacht aan besteed is. Ook met het oog op intellectuele rechten op de content uiteraard.

4) Wát is nou eigenlijk je probleem?

Niet alleen de manier van marketing is veranderd in 2020. Eigenlijk is nagenoeg alles veranderd in een afzienbare periode. Dat betekent dat het kernprobleem van de doelgroep waarschijnlijk ook veranderd is. Heb jij je content en imago daar al op aangepast? Of ben je vast blijven houden aan je contentmarketing die je al opgezet had voor heel 2020?

Het is tijd om een stap terug te zetten en vanaf afstand te kijken wat nou eigenlijk het echte probleem van je doelgroep is. Hoe is dit veranderd door de maatregelen, de nieuwe situatie en de nieuwe mogelijkheden die er zijn? Je kunt hierbij denken aan de mensen die vanuit huis zijn gaan werken, mensen die meer online bestellen of mensen die zelf complete avonden moeten vullen om zich te vermaken.

Heb je geen idee wat het kernprobleem van je doelgroep is? Kijk dan eens op de social media van de mensen die jou volgen op Facebook en Twitter en vind de problemen waar deze mensen tegenaan lopen. Een onderzoekje door middel van een enquête of poll werkt natuurlijk ook prima.

De kans is groot dat het kernprobleem van de doelgroep veranderd is. Kun je dit op een correcte manier identificeren en hierop inspelen? Dan is de kans groot dat je meer omzet binnen kunt halen. Maar dat is niet het enige voordeel. Je connectie met de doelgroep versterkt namelijk ook. Jij richt je namelijk wél op de dagelijkse problemen van potentiële klanten, waardoor de klant zich geholpen én herkend voelt.

5) Contentmarketing ann0 2021; toepasbaarheid in de digitale marketing

Laten we nog even dieper ingaan op de contentmarketing. Dit is namelijk een extreem belangrijke factor in de digitale marketing voor 2021. Contentmarketing heeft de laatste jaren een steeds grotere rol gespeeld. Niet verrassend, want de content op de website zelf én externe platformen is een belangrijke asset gebleken. Mede vanwege de zoekmachine, maar ook vanwege de mensen die daadwerkelijk op jouw website komen en daar goede content willen zien.

Waar mag je aan denken bij contentmarketing? Eigenlijk aan alles wat je maakt. Filmpjes en foto’s, teksten, reviews, handleidingen, instructies, letterlijk alles wat te maken heeft met wat je op je eigen website plaatst, op andere websites en op de social media.

Waar moet je nou echt op letten wanneer het gaat om de digitale marketing met het oog op de content? Eigenlijk alle voorgaande punten. Letterlijk alle voorgaande punten. De content is namelijk het gedeelte dat alles bij elkaar brengt. Het is de lijm, de manier om de digitale marketing concreet te maken en hier meer mee te doen.

De content wordt nog veel belangrijker in 2021. We kunnen er gerust op rekenen dat de gemiddelde consument in 2021 nog veel meer online zal zijn. Dat betekent meer uren op de smartphone en de computer. Hier moeten we rekening mee houden bij het opzetten van de content voor de digitale marketing.

Wanneer er enorme lappen tekst zonder afbeeldingen, witregels en video’s op een website prijken, is de kans groot dat de consument verstek laat gaan. Dat geldt ook voor websites met te lange zinnen, navigatie die lastig te vinden is of pagina’s die niet of zeer traag laden.

Niet alleen heeft de consument hier de tijd niet meer voor in 2021, de consument is zich ook zeer bewust van de standaard. Wanneer jouw concurrenten het wel goed doen en jij blijft achter, dan verlies je klanten.

Waar gaan we heen met digitale marketing in 2021?

Deze vijf speerpunten vormen de basis van de nieuwe digitale marketing in 2021. Het is verstandig om hier nu al mee te beginnen, zodat je alvast een planning op kunt zetten voor de marketing die je in wilt zetten volgend jaar.

Hierbij is het van groot belang om een basisplan te maken. Wát is de boodschap die je over wilt brengen, op welke manier wil je dit doen, wat wordt de tone of voice en waar ligt de focus precies?

Alleen met een goed marketingplan kun je een goed begin maken. Zonder een goed plan is er geen basis. Dat betekent niet alleen dat de vijf speerpunten relatief doelloos voor je zullen zijn, het betekent ook dat het vormgeven van een planning een compleet drama wordt.

Digitale marketing is niet iets dat je binnen een paar uur opzet. Er komt meer bij kijken. Daarom is het goed om te overwegen wat je precies je opties zijn, welke richting je op wilt en wat je precies nodig hebt om hiermee aan de slag te gaan.

Stel jezelf eerst de volgende vragen voordat je begint:

  • Welk budget kun je vrijmaken en welke ROI verwacht je hierop terug te krijgen?
  • Welke richting wil je op; welk imago wil je jezelf aanmeten (informatief, grappig, helpende hand)
  • Welke kanalen wil je gebruiken om hier werk van te maken; zet je ook social media in of liever niet?
  • Kies je voor partners binnen de digitale marketing of wil je het vooral zelf doen?
  • Kun en wil je investeren in de website voordat je begint met marketing op externe platformen of meer pagina’s?
  • Kun je intern een team samenstellen om aan de slag te gaan met marketing; heb je mensen met verborgen talenten in je team of niet?
  • Wie en waar is je doelgroep; hoe kun je deze mensen het beste bereiken?
  • Wil en ga je gebruikmaken van betaalde advertenties, zoals SEA en adverteren op Facebook?

Aan de hand van de antwoorden op deze vragen krijg je een goed idee van wat jij kunt doen op het gebied van digitale marketing. Heb je de tijd niet, ontbreekt het je aan kennis of wil je gewoon eens sparren met professionals op dit vlak, om zo te kijken wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn? Neem dan eens contact met ons op.

Als gids op het gebied van digitale marketing helpen we tal van Nederlandse bedrijven op het gebied van marketing. We wijzen je de weg, geven je nieuwe inzichten en antwoorden op vragen, of we nemen heel het traject van je over wanneer dat beter past bij jouw planning.

Heb je vragen of wil je meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan vandaag nog contact met ons op zodat we je direct persoonlijk verder kunnen helpen.

Author avatar
admin
https://www.optimamedia.nl
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.