Adresgegevens
Industrieweg 28
3401 MN IJsselstein

5 gevaren achter het SEO-monster die je de das om kunnen doen

Het SEO-monster; de risico’s die op de loer liggen

SEO-strategie en tactiek kan veranderen in een SEO-monster. Een donker beest dat op de achtergrond binnen je bedrijf begint aan een verslindende tocht door je resources. We zien het keer op keer verkeerd gaan, zeker binnen bedrijven die eigenlijk meer willen dan mogelijk is. In die ondernemingen kan het SEO-monster het einde van een bedrijf betekenen.

Dat klinkt misschien een beetje vreemd vanuit het oogpunt van een online marketing bureau. Toch is het de hoogste tijd om je te laten zien wat er verkeerd kan gaan wanneer je het SEO-monster niet weet te beteugelen.

Te veel voeding voor het SEO-monster

Wanneer je als bedrijf wilt groeien, dan heb je SEO nodig om je online vindbaarheid te verbeteren. Daar is niets mis mee, tenzij het een echt monster wordt. We zien met regelmaat dat bedrijven tal van tactieken en strategieën willen gebruiken. Zij hebben het idee dat dit bevorderlijk werkt, omdat zij direct een breed spectrum aan mogelijkheden hebben.

Het tegendeel blijkt in de meeste gevallen waar. Wanneer je als ondernemer tal van SEO-strategieën tegelijkertijd kiest, dan zorgt dit er vaak voor dat je tal van wegen bewandelt zonder dat je de richting in de gaten houdt. Waarschijnlijk ken je de uitdrukking ‘in 7 sloten tegelijkertijd lopen’ wel. Dat is precies wat hier gebeurt.

Wanneer je de aandacht verspreidt over de social media, websiteoptimalisatie, backlinks naar je website, wekelijkse blogs, meer on-site content én adverteren in de zoekmachines, dan kun je nooit het overzicht bewaren. Je blijft voedsel naar het SEO-monster gooien, zonder dat dit echt een positief effect kan hebben omdat je simpelweg te veel doet.

Hoe voorkom je dit? Simpelweg door een aantal strategieën te kiezen die bij jouw onderneming passen. Niet vijf strategieën, maar twee of drie, afhankelijk van het aantal mensen dat je aan het werk kunt zetten met de SEO. Op die manier voorkom je een monster in je bedrijf én is het makkelijker te monitoren wat er precies gebeurt en wat werkt.

Geen focus

Op het moment dat je begint met SEO of het uitbreiden van de tactieken die je gebruikt, is het belangrijk dat je de aandacht bewaart voor wat je precies aan het doen bent. SEO ‘er even naast doen’, resulteert nooit in iets dat werkt voor je bedrijf. Sterker nog, we kunnen gerust zeggen dat de meeste bedrijven verdwalen wanneer zij SEO gebruiken als een zijspoor. Op die manier creëer je een SEO-monster dat blijft knagen aan je aandacht, maar nooit echte resultaten op zal leveren.

Eigenlijk kun je niets in je bedrijf doen wanneer je er geen volledige focus voor kunt maken. Half werk is geen werk en leidt vaak tot problemen. Met SEO is dit precies hetzelfde. Wanneer je begint aan de optimalisatie van je website en vervolgens wekenlang niets doet, dan zet je werk geen zoden aan de dijk.

Wanneer je geen focus kunt maken voor de strategieën die je wilt implementeren, zijn er twee opties.

  • 1) Doe het gewoon niet, het is zonde van de moeite
  • 2) Bouw een (extern of intern) team dat wel de focus kan richten op de strategieën

Zonder focus krijg je niets gedaan. Voorkom daarom het SEO-monster dat knaagt aan je aandacht en financiën door hier van tevoren al rekening mee te houden.

Een eindeloze put

Het derde grote risico is dat je een SEO-monster creëert dat blijft vreten zonder dat je hier iets voor terugkrijgt. Klinkt misschien vreemd, maar dat is precies wat gaande is in de meeste bedrijven.

Herken je jouw bedrijf in het volgende:

  • Je koos voor SEO en implementeerde een aantal strategieën
  • Het werkte niet op korte termijn dus besloot je uit te breiden
  • De gewenste resultaten bleven uit dus koos je voor adverteren
  • Hier kreeg je wat klanten uit, dus besloot je ermee door te gaan en te blijven betalen

Op dit moment heb je drie of vier verschillende partners, tal van maandelijkse betalingen en eigenlijk is alles onder de streep constant rood. Maar ‘ooit’ wordt het beter en verdient de online marketing zich wel terug.

Zo werkt het dus niet. Je hebt een bodemloze put gecreëerd waar je geld, tijd en aandacht in blijft gooien. Wanneer je hiermee bezig bent, gooi dan zo snel mogelijk een slot op de deur zodat het SEO-monster gevangen blijft en je een reset over de strategie kunt gooien.

Een eindeloze put zonder bodem en zonder goede manier om de cijfers groen te krijgen is dé manier om eindeloos geld en tijd te verliezen zonder dat dit iets oplevert. Vaak is dit het geval wanneer er samengewerkt wordt met uiteenlopende partners die constant maandelijkse betalingen vragen, ook wanneer de resultaten uitblijven.

Zeg de overeenkomsten op, stop met de maandelijkse advertenties en neem contact met ons op. Wij zijn de partner die bij jou aan tafel gaat zitten en die samen met jou kijkt naar de mogelijkheden die er zijn om SEO op de goede manier uit te voeren voor jouw bedrijf.

De klant vergeten

Er is nog een kwalijkere factor die gepaard gaat met het SEO-monster. Eentje waar we onze klanten telkens aan herinneren, omdat het van levensbelang is voor je website en bedrijf. SEO is een lang traject met tal van foefjes, trucs en aandachtspunten. Daar is niets mis mee, tenzij je de klant ofwel bezoeker vergeet.

Het optimaliseren van de website is goed. Adverteren kan zeer lonend zijn. En op alle Google-eisen letten, is een goede manier om de vindbaarheid van de website te verbeteren. Maar wat gebeurt er wanneer dit de volledige focus is?

Dan komt de bezoeker op een website die gemaakt is voor bots en zoekmachines. Niet voor mensen die daadwerkelijk een product of een dienst willen bestellen. En dan ga je de mist in. Google is leuk, maar dat wordt echt geen klant van je.

Daarmee mag SEO niet de voornaamste prioriteit zijn. SEO is de manier om mensen naar je website te krijgen. Daar moet je vervolgens alles klaar hebben staan om de mensen over te halen tot een aankoop, bestelling of inschrijving. Dat is waarom de website vooral bruikbaar moet zijn voor de bezoeker.

Gelukkig valt SEO grotendeels samen met optimalisatie voor de bezoeker. Sta je op een moment voor de keuze waarbij je moet kiezen voor de klant óf de zoekmachine, dan kies je voor de klant. Uiteindelijk is dat namelijk – ironisch genoeg – de beste optie voor de SEO voor je website en de omzet voor je bedrijf.

Geen team waardoor het SEO-monster de vrijheid krijgt

De vorige vier gevaren worden grotendeels samengevat in het vijfde risico. We zien de vorige factoren namelijk vooral terug op het gebied van het niet opzetten van een team om het SEO-monster te beteugelen.

Dat is belangrijker dan je denkt. Op het moment dat je zelf probeert alles in de gaten te houden, gaat het namelijk mis. Dat is het punt waarop je te veel verschillende dingen gaat doen, vergeet om de focus te houden en de klant uit het oog verliest.

Wat nog gevaarlijker is, is dat je op de langere termijn processen op de werkvloer kunt missen. Je bent zelf te veel bezig met SEO, waardoor je andere dingen mist die van wezenlijk belang zijn.

Dat is waarom we altijd aanraden om een team op te zetten. Dat kan gewoon intern. Grote kans dat je iemand in je bedrijf hebt met feeling voor social media, iemand die graag teksten schrijft en iemand die codes zoals Java geweldig vindt.

Maak een overzicht met taken en doelstelling en verdeel de verantwoordelijkheden. Op die manier weet iedereen wat er gedaan kan worden wanneer mensen de tijd hebben. Het gevaar hierbij is wel dat bepaalde facetten achter kunnen raken wanneer het even wat drukker is.

Dat is waarom een extern team de voorkeur kan hebben. Wij van Optima Media hebben nog een andere optie. Wij zijn namelijk een strategisch partner met een andere manier van werken. Je kunt ons gerust zien als een gids. Wij gaan met jouw team aan tafel zitten om de juiste strategie te bepalen, mogelijkheden te vinden en het SEO-monster weer een vriendelijk dier te maken waar je groene cijfers uit krijgt.

Hoe kun je er zelf voor zorgen dat het SEO-monster een vriendelijk huisdier wordt?

Er zijn een aantal manieren om er zelf voor te zorgen dat het SEO-monster voorkomt. Bijvoorbeeld door eerst een strategie op te zetten voordat je begint met het uitvoerende proces. En het constant monitoren van de resultaten, zodat je ook daadwerkelijk weet wat er gebeurt en waar je bij moet sturen om SEO succesvol in te zetten.

Dat klinkt lastig, maar geloof ons, dat is het niet. Wanneer je een goede strategie opzet, een planning maakt en een team opstelt voor de doelstellingen die je binnen jouw bedrijf hebt, is het makkelijker om dit in goede banen te leiden dan ooit.

Weet je niet precies waar je moet beginnen of wil je een strategisch partner aan tafel hebben? Neem dan contact met ons op. Wij hebben daarnaast vaste, betrouwbare schrijvers in huis die we op elk gewenst moment in kunnen zetten én we hebben de partners voor backlinks die jouw website aanzienlijk hoger in Google krijgen.

Zo wordt het SEO-monster een vriendelijke draak die het vuur in je onderneming terugbrengt!

Author avatar
Erwin
Weg kwijt? Geen paniek, we laten cookies achter.