optima-media-digital-marketing

3 tips voor een succesvolle startup

SEO trends
4 SEO Trends die elke Ondernemer moet weten
14 februari 2017
Uitvindster nieuwe rage “Fidget Spinner” verdient geen cent
24 mei 2017
succesvolle startup

Succesvolle Startup: Een kleine vis in de grote zee. Je zwemt tussen grote ondernemingen, in de hoop ooit groot genoeg te worden om hen bij te benen.

In de hedendaagse concurrerende business wereld, kan je haast zeggen dat het een heel dorp vereist om een business op te bouwen. In acht nemend dat er gedacht moet worden aan personeel, producten, marketing en verkoop, is het geen wonder dat negen van de tien bedrijven falen nog voordat zij hun bedrijf hebben opgestart.

Het bedenken en ontwikkelen van een goede marketingstrategie is geen makkelijke klus, zeker niet wanneer jouw bedrijfsnaam enkel bekend is bij een aantal bèta testers en een handvol bekenden in jouw omgeving. Goede marketing kan je helpen om het woord te verspreiden over het opstarten van je bedrijf, maar alleen als je alles uit de kast haalt.

Leer jouw vakgebied, product en doelgroep binnenste buiten kennen en blijf jouw marketingstrategie structureel aanpassen, totdat jouw product of dienst perfect aansluit bij jouw doelgroep en zij de kern van jouw bedrijf begrijpen.

Hieronder lees je 3 tips die jou zullen helpen bij het opstarten van jouw bedrijf:

1. Succesvolle startup: Ontwikkel een marketingstrategie

Als beginnende ondernemer is de opstart van jouw bedrijf het best te omschrijven met de volgende metafoor: Een kleine vis in de grote zee. Je zwemt tussen grote ondernemingen, in de hoop ooit groot genoeg te worden om hen bij te benen. Gelukkig voor jou, hoeft marketing niet mega veel te kosten en kan het toch aardig rendabel voor je bedrijf zijn. Marketing kost gemiddeld 62% minder dan voorheen en levert drie keer zoveel meer op.

In tegenstelling tot een vis, groei je niet enkel door spieren te kweken. Klanten handelen op eigen houtje en kunnen niet worden gedwongen om bij jou een dienst af te nemen. Jouw bedrijf moet eruit springen en een goede naam hebben op de markt is zeker niet onbelangrijk. Op die manier trek je klanten die overgaan tot het afnemen van een dienst of het kopen van een product.  Het creëren van een goede marketingstrategie is een rendabel middel om de markt te overheersen.

Succesvolle startup: Voordat je begint aan het uitvoeren van een marktstrategie, bedenk eerst goed wat jouw strategie zal zijn en op welke manier dit zal uitpakken. Weet hoe het eruit gaat zien, hoe het gaat klinken en wat er eventueel uit zal kunnen voortvloeien. Wat is het doel en wat voor effect zal dit hebben op jouw bedrijf. Kijk naar het doel van je bedrijf, de statement die je wil uitdragen en verwerk dit in jouw marketingstrategie.

Vraag jezelf af wat jouw product of dienst zegt over jouw bedrijf. Test dit met een kleine groep klanten en vraag hen om feedback en geneer de resultaten om jezelf en je bedrijf naar een hoger level te dragen. Vraag jouw klanten waar zij tegenaan lopen en op welke manier jouw diensten hen kunnen helpen.

2. Leer jouw doelgroep kennen: Het bedenken van een strategie

Zonder jouw doelgroep te begrijpen is een verspilling van geld en tijd. Bedrijven die een website in hun marketingstrategie hebben verwerkt bereiken twee keer zoveel als bedrijven zonder een website. Uit onderzoek is gebleken dat 73 procent van de online kopers gefrustreerd raakt wanneer de inhoud van de website weinig of geen  informatie biedt over de aangeboden diensten of producten.

Bestudeer je doelgroep middels marketing onderzoek, reacties op blogs, online analyses en door met hen te praten op evenementen en conferenties. Zoek op die manier uit waar zij tegenaan lopen en wat zij zoeken in de diensten die jij aanbiedt. Overweeg het verloten van een product of dienst, op deze manier verkrijg je naamsbekendheid en krijg je eventueel de kans om meer inzicht te krijgen in de wensen van de klant.

Behandel jouw doelgroep met dezelfde respect die je zou hebben voor een goede vriend. Meng je met je doelgroep op social media, zodat je meer kan leren over hun interesses. Verzamel en sorteer vervolgens alle data, zodat je een duidelijk beeld van je doelgroep krijgt.

3. Verkrijg meer bezoekers door consistentie

Succesvolle startup: Eén van de grootste uitdagingen van goede marketing is consistent zijn. De beperkte aandacht van online bezoekers heeft te maken met niet consistent genoeg zijn. De cijfers spreken voor zich. Bedrijven die meer dan 15 blog posten per maand publiceren, trekken gemiddeld meer dan 1200 extra bezoekers per maand aan als gevolg.

Creëer een werkstroom en een goede consistente schema om jouw doelgroep te laten zien dat ze op je kunnen bouwen, op die manier blijf je altijd in hun hoofd wanneer zij jouw diensten nodig zullen hebben. Verdeel de taken en stel de werknemer aan die met nieuwe ideeën komt, wie deze goedkeurt, wie ze schrijft, wie ze bewerkt en wie ze publiceert. Op deze manier blijft je blog in leven en genereer je meer bezoekers.

Bovenal, weet dat goede marketing niet draait om snelle en makkelijke resultaten. Zoals in elke relatie zal het tijd kosten om jouw klanten te leren kennen. Het winnen van vertrouwen en respect is een privilege. Laat (potentiële) klanten zien dat je om hen geeft door een marketingstrategie te creëren die hun persoonlijke behoeften en wensen ondersteunt.

Geef een reactie

Contact