Dit is waarom je wel bezoekers en geen klanten hebt

Ben jij een van die ondernemers die reikhalzend naar de statistieken op de website kijkt en geniet van elke groei in de balkjes? Geniet je van 100+ bezoekers op een dag en is toename van de bezoekersaantallen een reden om feest te vieren? Groot gelijk, want meer bezoekers is altijd een goed teken. Je doet het dan goed met je website.

Maar wanneer die bezoekers géén klanten worden, dan gaat er iets verkeerd. Helaas is dit iets dat we ontzettend vaak zien. Website-eigenaren zetten graag in op toename van het aantal bezoekers, maar verliezen daarbij het doel uit het oog. Want bezoekers heb je namelijk helemaal niets aan wanneer zij niets opleveren.

Daarom gaan we vandaag eens kijken naar drie redenen die ervoor zorgen dat jouw bezoekers geen klanten worden. Daarbij heb ik de top drie redenen gekozen die ik zelf het vaakst tegengekomen ben de afgelopen zes maanden.

Reden 1: je hebt je website niet in orde

Veel bezoekers betekent nóóit dat je de website helemaal voor elkaar hebt. Het betekent dat je goede teksten hebt en waarschijnlijk scoor je ook prima in Google. Dat gedeelte zit dus wel snor, maar kan een bezoeker ook gemakkelijk naar de salespagina komen vanaf de landingspagina?meer klanten

Wanneer de bezoeker niet met een klik op de knop naar de pagina kan komen waar het product aangekocht kan worden, dan raak je de bezoeker kwijt aan Google. Heeft je concurrent zijn zaken beter voor elkaar, dan wordt de bezoeker daar wél een klant. Zorg er daarom altijd voor dat de navigatie op de website intuïtief te gebruiken is. Geen enkele bezoeker moet zoeken naar knoppen, zij moeten op logische plekken zitten.

Een ander punt is foutieve content. Hierbij kun je denken aan spelfouten, slecht geschreven teksten of informatie die niet klopt. Komt een bezoeker zulke content tegen, dan daalt de geloofwaardigheid van jouw website en bedrijf. En wanneer je niet geloofwaardig of betrouwbaar overkomt, dan zijn er weinig mensen die tot aankoop overgaan.

Zou jij een product van € 100 of meer bestellen op een website die vol met fouten staat? Natuurlijk niet, want je gelooft nooit dat dit een goed bedrijf is, met een eerlijke basis.

Het laatste punt dat ik hier ook onder wil scharen, zijn de websites die een lay-out hebben die niet om aan te zien is. Je kunt denken aan de standaardopties in WordPress, waar vol met blokken gewerkt wordt. Of een lettertype dat onleesbaar is én uiteraard websites die zo traag laden dat je niet alleen koffie kunt zetten – maar ook de eerste bak al leeg hebt voordat je de website kunt gebruiken.

Reden 2: je hebt geen enkel idee wie jouw klant is

Er zijn website-eigenaren en ondernemers die een website vol met content opzetten van hoge kwaliteit. Uiteenlopende onderwerpen, de volste aandacht voor de SEO-eisen en teksten die een prima kwaliteit hebben. Zij hebben dus alles goed voor elkaar, totdat je goed kijkt naar de relevantie en de relatie tussen de website en de doelgroep.

Op het moment dat je prachtige teksten over platenlabels plaatst op een website waar je schilderijen verkoopt, dan krijg je wel bezoekers, maar nooit klanten. Mensen lezen met veel interesse je teksten en zullen er misschien zelfs naar linken, maar gaan niet tot aankoop over omdat ze geen interesse hebben in schilderijen.

Het is van ENORM belang dat je weet wie jouw doelgroep is. Vanuit de doelgroep bepaal je namelijk welke content relevant is en wat je kunt doen om mensen aan te trekken die ook klant kunnen worden.

Laat ik de deur eens helemaal openzetten. Ik schrijf deze tekst voor Optima Media, een bedrijf dat websites voor bedrijven opzet, onderhoudt, verbetert en de SEO regelt. Maar om nou alleen daar teksten over te schrijven… daar vul je geen pagina’s mee. Daarom heb ik ervoor gekozen om een relevant probleem op te pakken: bedrijven die veel bezoekers hebben, maar geen conversies op de website terugzien.

De relevantie is daarmee direct duidelijk: jij wilt meer klanten en hebt de bezoekers al, dus heb je informatie nodig over de reden waarom het verkeerd gaat op je website. Of je hebt iemand nodig die dit voor je regelt natuurlijk.

Heb jij een schoenenwebsite, dan kun je de volgende insteek gebruiken bij het creëren van content:

  • Rugklachten oplossen met het juiste schoeisel
  • De beste schoenen om hard te lopen
  • Schoenen voor kleine kinderen, waar moet je op letten?
  • Wanneer is een schoen écht aan vervanging toe?

Heb je een garage en heb je geen idee welke insteek je daarvoor kunt gebruiken, dan kun je kijken naar de volgende onderwerpen:

  • Storingslampjes: wat betekenen ze en wanneer moet je echt ingrijpen?
  • De auto klaarmaken voor de vakantie in 6 stappen
  • Wanneer moet een autoband eigenlijk vervangen worden?
  • Wanneer moeten de winterbanden onder de auto?

Hiermee zorg je voor twee dingen. Ten eerste trek je mensen naar je website toe die antwoord zoeken op een bepaalde vraag. Ten tweede zorg je ervoor dat jij het antwoord op de vraag bent of hebt. Hiermee is de stap van bezoeker naar klant ontzettend klein én daarmee haal je conversies binnen.

Zeker wanneer je ook de tone of voice aanpast op de doelgroep. Ondernemers spreek je zakelijker aan en je legt niet uit wat ROI, administratie of HR is. Bij jonge moeders hoef je echt niet te vertellen dat baby’s met regelmaat een volle luier hebben of huilen, maar geef je concrete antwoorden op vragen zodat zij direct kunnen handelen.

Reden 3: je producten of diensten zijn niet in orde

Ga eens terug naar het laatste moment waarop je besloten hebt om een website te verlaten met een volle winkelwagen. Waarom heb je besloten om de aankoop toch niet te voltooien? Was het bestelproces te ingewikkeld, waren de producten te duur?

Waarschijnlijk niet, want dan had je dit niet in je winkelwagentje gelegd, tenzij je een website gevonden hebt waar de prijzen exclusief btw vermeld werden, zonder dat dit duidelijk gecommuniceerd werd. De kans is veel groter dat je twijfelde aan de juistheid van de producten of diensten. Wanneer de klant enigszins onzeker is over de keuze van de items in een winkelwagen, dan verlaat de klant de website.

Hiervoor kun je natuurlijk de re-marketingstrategie gebruiken om de klant terug te halen door middel van reclame, maar dat kost je keer op keer geld. Je kunt beter eens kijken naar de inhoud van je productcategorieën. Wanneer je te weinig informatie bij je producten en diensten hebt staan – of wanneer de informatie ontbreekt, dan zijn de bezoekers onzeker over de keuze. Zij gebruiken je winkelwagen wel, maar rekenen niet af omdat zij niet 100% een koopintentie bij je hebben.klanten website

Zorg er daarom voor dat de bezoekers in een oogopslag kunnen zien welke producten geschikt zijn voor een bepaald apparaat of een handeling. Om het duidelijker te maken:

  • Toon alle stofzuigers waarvoor een stofzuigerzak geschikt is
  • Toon alle automodellen waarvoor de voorruit een geschikte optie is
  • Laat alle diensten zien die jij als timmerman aanbiedt en op welke locaties
  • Beschrijf met welke systemen jouw software compatibel is
  • Laat duidelijk zien wat de minimale orderwaarde is en hoe het zit met administratiekosten of transport

Het lijkt misschien wat overdreven, omdat je op deze manier enorme pagina’s met content krijgt. Daarom is het goed om hier wat meer werk aan te besteden. Door een FAQ of dropdown menu te maken, blijft het overzichtelijk voor de bezoeker. Zorg er daarnaast voor dat je altijd een footermenu hebt waarin mensen informatie kunnen vinden over de orderwaardes, de transportkosten en de levertijd. Hoe duidelijker de informatie is en hoe makkelijk de bezoeker dit kan vinden, hoe groter de kans is dat je er een klant bij hebt in plaats van een (vertrekkende of vertrokken) bezoeker.

Hoe maak ik hier in hemelsnaam werk van?

Dit lijkt ontzettend veel werk. En eerlijk is eerlijk, dat is het ook. Je mag er gerust op rekenen dat je eerst een flinke hoeveelheid aan data moet verzamelen, voordat je hier echt werk van kunt maken. De kans is groot dat je een aantal punten herkend hebt hierboven maar dat je niet direct weet waar je de meeste bezoekers verliest.

Daarom is het goed om gebruik te maken van de tools die beschikbaar zijn. Webmaster Tools van Google bijvoorbeeld, maar ook Google Analytics om meer informatie te krijgen over het pad dat de bezoeker doorloopt.

Hierbij kijk je NIET naar de pagina’s die bezocht worden, maar je kijkt naar de laatste pagina in het pad van de bezoeker die geen klant werd. Is er een standaardpagina waar alle mensen vertrekken? Dan is de kans groot dat er iets verkeerd gegaan is op die pagina. Algemene voorwaarden waar mensen niet mee kunnen leven, een pagina die niet geladen wordt of een winkelwagentje die niet doorsluist naar de betaalpagina – het zijn dingen die érg vaak gebeuren.

Je merkt dit niet altijd, totdat je de rapporten in de gaten houdt en op tijd de noodzakelijke aanpassingen doet. Dat kost tijd – en het is relatief veel werk wanneer je hier nu nog mee moet beginnen. Maar je merkt mettertijd dat het makkelijker, sneller en systematischer wordt.

Heb je een groter bedrijf, dan raad ik je ten zeerste aan om hier iemand voor in te schakelen, die nog ruimte heeft voor een neventaak. Mijn ervaring is namelijk dat deze taken te lang blijven liggen en als secundair aangemerkt worden, terwijl het makkelijk een omzetstijging van 15% kan genereren.

Wat kunnen wij voor je betekenen?

Bij Optima Media hebben we een creatief team met mensen die gefocust zijn op bezoekers die klanten worden. Niet alleen door te meten en te analyseren, maar vooral door teksten te schrijven die passen op je website en waar potentiële klanten naar zoeken. Wij zorgen ervoor dat de klanten naar je website komen en een koopintentie krijgen.

Daarnaast zetten we graag meerdere kanalen in om die potentiële klanten naar jouw virtuele balie te krijgen. Bijvoorbeeld door goed te kijken naar jouw brand en de manier waarop je jezelf profileert als jouw authentieke zelf.

Wil je meer weten over wat wij precies voor je kunnen doen of wil je direct eens een kopje koffie drinken met een van mijn collega’s? Bel ons dan direct op 088 06 66 176.