Strakke focus gaat jouw business in 2020 helpen

We zijn met z’n allen geruisloos 2020 ingegleden. Heb jij al je vingers en tenen nog en heb je de feestdagen eindelijk achter je kunnen laten? Dan is het tijd om met een nieuwe strakke focus achter je bureau plaats te nemen en een strategie uit te stippelen voor het aankomende jaar. Met een goede bedrijfsstrategie, strakke focus en alle neuzen in dezelfde richting kun jij ook van 2020 jouw jaar maken.

Waar moet de aandacht nou echt op liggen?

Alle bedrijven moeten in 2020 echt werk gaan maken van het internet. Niet alleen de website, maar ook social media en andere kanalen zoals WhatsApp. De consument hecht steeds meer waarde aan het authentieke. We willen weten welke mensen achter een bepaald bedrijf zitten, wie de eigenaar is en bij voorkeur willen we ook een kijkje in de keuken. Neem daarom de telefoon eens op met je naam, in plaats van de naam van je business.

Deze factoren moeten terugkomen op jouw website, maar dat is niet alles. Gezien de enorme concurrentie op het internet, wordt het lastiger om hoog te ranken in de zoekmachine. Daarom is het ook belangrijk om de strakke focus te hebben voor de volgende onderdelen:

  • Een goede linkbuildingstrategie
  • IJzersterke content op jouw website
  • Alle aandacht voor het gebruiksgemak voor alle bezoekers
  • Het bereiken van de juiste mensen (de doelgroep)

Ben jij bezig met het opzetten van de strategie voor 2020? Lees dan zeker verder, want ik ga alle vier de punten voor je uitwerken met duidelijke voorbeelden, zodat je direct aan de slag kunt!

Strakke focus voor een goede linkbuildingstrategie

Ben jij al druk aan het werk geweest met backlinks? Dan ben je goed bezig. 2019 was het jaar waarin Google de volledige nadruk legde op drie pijlers: betrouwbaarheid, expertise en autoriteit. Zonder deze drie factoren kom je nooit op de eerste plek binnen Google wanneer iemand jouw producten of diensten zoekt.

In 2020 wordt het belang nog veel groter volgens experts wereldwijd. Dit heeft te maken met het algoritme van Google, maar het heeft nog veel meer te maken met de eigenlijke doelstelling die Google heeft. Google wil de bezoeker de meest relevante website tonen. Daarvoor gebruikt het tal van factoren. De ‘status’ of ‘waarde’ van jouw website wordt nu grotendeels bepaald door te kijken naar de mate van expertise, de autoriteit en de betrouwbaarheid van de content op de website.

Dé manier om hier een indicatie voor te geven, is door een goede linkbuildingstrategie op te zetten. Hierbij zijn erg veel verschillende factoren van belang. Ik geef je graag een paar tips om je verder te helpen bij het opzetten van een goede strategie:

  • Zorg ervoor dat de links natuurlijk overkomen
  • Zorg er altijd voor dat de bezoeker méér informatie vindt wanneer hij of zij op jouw pagina terecht komt
  • Regel backlinks op verschillende websites, met verschillende DA-waardes om zo een natuurlijk patroon te ontwikkelen
  • Betaal je niet scheel aan de backlinks zelf, want het terugverdienen wordt lastig wanneer je duizenden euro’s voor een link moet betalen
  • Zorg altijd voor waardevolle content, zodat de website-eigenaar, de lezer en jouw bedrijf belang hebben bij de backlink

IJzersterke content op de website

Heb jij nog steeds een website waarop je een paar zwakke pagina’s hebt – of tal van blogberichten die eigenlijk helemaal niet meer relevant zijn? Dan is het verstandig om even een strakke focus op de content op de website te zetten. Want elke zwakke pagina die je hebt, is een pagina waar je bezoekers verliest. De consument is tegenwoordig gewend aan sterke content op de websites. Heeft jouw concurrent wel ijzersterke content, met waardevolle toevoegingen en heb jij dat niet? Dan kun je het eigenlijk wel vergeten, totdat je een goede contentstrategie opgezet hebt om de problemen op je website op te lossen.

IJzersterke content schrijft zichzelf niet. Helaas, want dat zou wel erg makkelijk zijn. Voor de beste content kun je het beste een schrijver of schrijfster inschakelen. De professionals weten waar zij op moeten letten en hoe zij ijzersterke content neer kunnen zetten om klanten te maken van jouw bezoekers op de website.

Een aantal eigenschappen van ijzersterke content voor jouw website:

  • Het is bijzonder relevant voor de bezoekers op jouw websitecontent 2020
  • Het sluit aan bij de vragen, eisen of wensen van jouw doelgroep
  • Het is leuk of interessant om te lezen
  • Jouw content is geen duizendste kopie op het internet, maar is nieuw en volledig uniek
  • IJzersterke content is vaak aangezet met visuele aspecten die het deze lezer makkelijker maken, zoals een filmpje of een infographic
  • IJzersterke content gaat jaren mee en vereist hoogstens af en toe een update

Je kunt er altijd voor kiezen om je eigen teksten te schrijven, maar dit raad ik je persoonlijk ten zeerste af. Niet omdat de schrijvers bij Optima Media zich vervelen (integendeel!), maar omdat er goede redenen zijn om een schrijver in te schakelen.

Aandacht voor het gebruiksgemak

Ben je klaar om de strakke focus in te zetten om jouw website nou eens echt op orde te krijgen? Dan is het belangrijk om het allerbelangrijkste punt voorop te houden: het gebruiksgemak. Je wilt het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken. Je wilt absoluut géén obstakels hebben in de richting van de aankoop of de uiteindelijke lead waar het je om gaat. Daarom is het belangrijk dat je goed kijkt naar de website en de werking ervan.

Dat kun je echter NIET zelf doen. Jij weet namelijk waar je de knoppen moet zoeken. Je weet (hopelijk) hoe je website opgebouwd is. Regel daarom iemand die jouw website nog nooit heeft gezien en geef die een bepaalde opdracht, zoals het doen van een bestelling. Kijk vooral mee terwijl die persoon de bestelling probeert in te geven. En eh, zet er wel wat leuks tegenover voor de persoon die de website voor je gaat testen.

Hoe beter het gesteld is met het gebruiksgemak, hoe meer sales je behaalt met de website. Een hoge mate van gemak voor de gebruiker zorgt er daarnaast voor dat zij sneller andere mensen doorverwijzen naar jouw website.

Maar er is nog een belangrijke reden om hier aandacht aan te besteden. Ik had het eerder al over betrouwbaarheid, expertise en autoriteit. Wanneer mensen een lange tijd op je website blijven en meerdere pagina’s openen, dan is dit extreem waardevol voor de status van je website. Iedere bezoeker die de website direct verlaat om weer naar Google te gaan, levert je namelijk minpunten (bounces) op, waardoor jouw website in de zoekresultaten daalt.

Het gebruiksgemak is afhankelijk van een aantal punten, waaronder:

  • Het design van de website zelfdesign 2020
  • De eenvoud qua navigatie
  • Leesbaarheid van de content
  • De mate van content in verhouding tot andere aspecten, zoals afbeeldingen of witregels
  • De snelheid van de website zelf

Uiteraard zijn er nog veel meer aspecten die een grote rol van betekenis spelen. Deze merk je echter snel genoeg op wanneer je iemand van buitenaf de website laat gebruiken met een duidelijke opdracht. Op die manier kom je er binnen een kwartier achter wat er aangepast moet worden. Wil je dat wij dit voor je testen? Neem dan contact met ons op.

Het bereiken van jouw doelgroep

Een strakke focus is een ontzettend goed begin van het nieuwe jaar. Maar dan moet de basis goed zijn en persoonlijk merk ik vaak dat dit niet het geval is. Voordat je kunt beginnen met de grote optimalisatie voor 2020, is het van enorm belang dat je weet wie jouw doelgroep is. Wie is de persoon die jij wilt bereiken? Pas wanneer je de volgende vragen kunt beantwoorden, weet je wie jouw doelgroep is:

  • Hoe oud is de gemiddelde persoon in je doelgroep?
  • Wat is het geslacht?
  • Waar wonen de mensen die je wilt bereiken?
  • Wat heeft jouw doelgroep nodig op de korte én de langere termijn?
  • Hoe zit het met het inkomensniveau van jouw doelgroep?
  • Wat is de burgerlijke staat?

Niet alle vragen zijn even relevant voor elk bedrijf, maar hoe meer vragen je kunt beantwoorden, hoe beter het is. Je wilt namelijk de optimale aansluiting hebben bij jouw doelgroep, zodat je zoveel mogelijk content af kunt stemmen op de doelgroep zelf. Op die manier kom je namelijk aan je klanten en blijft het niet alleen bij bezoekers.

Strakke focus op marketing, minstens zo belangrijk – of toch niet?

Rond de jaarwisseling is er altijd veel te lezen over de nieuwe marketingstrategieën voor het nieuwe jaar. Dingen die je echt niet mag missen, nieuwe tactieken die je direct moet proberen. Maar geef niet direct toe aan je FOMO (fear of missing out). Ja, marketing en strakke focus gaan prima samen, maar hoe verstandig is het om je budget uit te geven aan marketing voordat je de website helemaal op orde hebt?

Stel je het volgende scenario voor: je geeft een paar duizend euro uit aan marketing via Facebook, omdat dit veel bezoekers oplevert volgens een guru. De bezoekers komen vervolgens massaal binnen op jouw website en je denkt flink te kunnen cashen. Vervolgens zie je twee dagen later dat 80% gebounced is. Zij konden de juiste knoppen niet vinden, er zaten spelfouten in je content of het navigatiemenu was niet te vinden voor mobiele gebruikers.

Niet alleen heb je dan geld weggegooid aan marketing, je hebt de status van je website in Google ook om zeep geholpen. Bezoekers die direct vertrekken, zonder voor een negatieve impact op je ranking. En herinneren deze mensen de naam van je bedrijf op een negatieve manier omdat zij geïrriteerd de website verlaten hebben? Dan heeft het imago van je bedrijf ook nog eens schade opgelopen.

Ik ben groot fan van marketing, maar het is van ongelooflijk belang om eerst je website op orde te hebben. Pas wanneer je alle bezoekers op een goede manier kunt verwelkomen, begin je met marketing. Je brengt toch ook geen reclamefolder uit wanneer je nog geen producten op de schappen hebt liggen in je lokale buurtsuper?

En als ik alles op orde heb, hoe pak ik de marketing dan aan?

Wat je in 2020 ECHT NIET MEER MAG DOEN, is schreeuwen. Schreeuwerige reclames worden gemeden als de pest door de consument. Enerzijds omdat het gewoon wanhopig overkomt, anderzijds omdat we het direct herkennen als reclame en het kanaal sluiten. Dat kan ook niet anders.

Neem de proef eens op de som en tel het aantal reclames dat jij op een gemiddelde dag meekrijgt. Reclames en advertenties via de radio, de televisie en de billboards langs de weg. Maar ook de reclames tijdens Spotify (of jij moet wel betalen natuurlijk) en YouTube. En dan de reclames tijdens het laden van een spelletje en de banners op de websites die je bezoekt. Grote kans dat je aan het einde van de dag over de 100 reclames meegekregen hebt.

Dat is de maatschappij waarin we leven. Maar het is ook een les voor jouw business. Wanneer jij 1/100 bent, dan is de kans klein dat het je iets oplevert. Daarom moet je meer doen met je marketing. Ja, storytelling, je doelgroep helpen of reclame maken op een unieke manier waardoor je wel opvalt. En dat is ontzettend lastig.

Laat ik een duidelijk voorbeeld geven. Het is inmiddels een jaar geleden, maar ik krijg nog steeds (als vader) kippenvel op mijn armen bij het kijken van de Gillette-commercial:

Gillette pakt hier een aantal maatschappelijke problemen en verwerkt dit op geniale wijze in de slogan van het bedrijf zelf. ‘The best a man can get’. Dát is de boodschap die je onthoudt na het zien van de reclame. Maar je hebt zeer waarschijnlijk ook een flinke dosis feel good meegenomen, omdat je nu óók het goede voorbeeld wilt geven.

Dat is wat jij met jouw business moet doen in 2020 om de aandacht te krijgen van de bezoekers en de mensen die nog nooit van jou gehoord hebben. Dit kost ontzettend veel tijd en creativiteit, maar het bereik is virtueel eindeloos wanneer je het goed doet. Zulke reclames worden namelijk gedeeld op websites, social media en vrienden onderling. Daarmee wordt alle tijd (en hoofdpijn) ruimschoots terugbetaalt wanneer je het goed doet.

Zorg ervoor dat je de concurrent voor bent in 2020

Een strakke focus voor het nieuwe jaar op zakelijk vlak, met genoeg persoonlijke ruimte voor eigen tijd. Dat is mijn streven en het is tevens wat ik jou mee wil geven, ongeacht of je klant bent bij Optima Media of niet. Maar ik wil ook de ruimte nemen om nog één aspect toe te voegen. Je moet dit namelijk eerder doen dan de concurrent.

Ik wil je niet stressen, maar met de huidige consumentloyaliteit is het belangrijk om die sterke band op te bouwen met jouw bezoekers en klanten. Door de website te optimaliseren voor iedereen bij je komt voor informatie, door goede marketing op te zetten en door de sales op te volgen. Wanneer jij een consument of een ander bedrijf naar jou toe kunt trekken voordat de concurrent dat doet, dan kun je een klant voor het leven hebben.

Met de uitleg in deze blog kun je een aardig eind komen met het opzetten van een goede strategie voor jouw website. Veel elementen kun je zelf ook doen, wanneer je de tijd ervoor hebt. Heb je liever dat wij eens kijken naar de mogelijkheden, de doelstellingen en de strategie die het beste bij jouw website past? Wij kunnen alle onderdelen van je overnemen die ik hier langs heb laten komen.

Met de juiste strategie en een goede aanpak kun je de strakke focus vertalen in een betere ROI, meer conversies en meer succes met jouw website. Of wij daar onderdeel van worden of niet, dat bepaal je helemaal zelf. Ik hoop je in ieder geval meer dan genoeg inspiratie te hebben gegeven om hiermee aan de slag te gaan met jouw of ons team!